Hvad har påvirket din dag negativt

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 159
Likede indlæg: 3039

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Confucius » 17. maj 2018, 16:50

musling skrev:Vi har heldigvis ingen webshop og håndterer ingen ekstremt følsomme oplysninger. Men alle oplysninger er jo forbudte. Selv en seddel, hvorpå der står Jens Jensen.

Oplysningerne er ikke forbudte, og der er ikke noget galt i at der står en seddel med Jens Jensen på i sig selv. De skal bare behandles efter forskellige regler, alt efter kategori. Det kan så vise sig, at person A godt må behandle nogle bestemte oplysninger, mens person B ikke må, selvom de er på samme kontor.

Der findes ikke noget der hedder ekstremt følsomme oplysninger. Der er:

Almindelige personoplysninger: Alt hvad der ikke er listet under semi-følsomme eller følsomme personoplysninger.

Semi-følsomme personoplysninger: Straffedomme og lovovertrædelser

Følsomme personoplysninger: Race, etnisk oprindelse, politisk-, religiøs- eller politisk overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, genetiske data, biometriske data mhp. entydig identifikation, helbredsoplysninger, seksuelle forhold/orientering.
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 78
Likede indlæg: 977

Indlægaf musling » 17. maj 2018, 17:17

Confucius skrev:
musling skrev:Vi har heldigvis ingen webshop og håndterer ingen ekstremt følsomme oplysninger. Men alle oplysninger er jo forbudte. Selv en seddel, hvorpå der står Jens Jensen.

Oplysningerne er ikke forbudte, og der er ikke noget galt i at der står en seddel med Jens Jensen på i sig selv. De skal bare behandles efter forskellige regler, alt efter kategori. Det kan så vise sig, at person A godt må behandle nogle bestemte oplysninger, mens person B ikke må, selvom de er på samme kontor.

Almindelige personoplysninger: Alt hvad der ikke er listet under semi-følsomme eller følsomme personoplysninger.

Følsomme personoplysninger: Race, etnisk oprindelse, politisk-, religiøs- eller politisk overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, genetiske data, biometriske data mhp. entydig identifikation, helbredsoplysninger, seksuelle forhold/orientering.

Jeg kunne ikke lige huske den korrekte betegnelse - jeg holder fri ;-)
Men jeg kender godt opdelingen og vil som udgangspunkt mene, at min arbejdsplads kun behandler almindelige oplysninger. Og der er intet hierarki = alle må vide alt og der snakkes på kryds og tværs.

Men kan du evt svare på - skal vi indhente et samtykke fra fx Bluegarden om, at de udelukkende behandler vores indsendte data til lønmæssige formål og derudover ganske fortroligt, eller er vi beskyttet nok i at Bluegarden som selvstændig virksomhed selv har skulle tilpasse sig denne del af lovgivningen? :wacko:
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 159
Likede indlæg: 3039

Indlægaf Confucius » 17. maj 2018, 17:41

musling skrev:
Confucius skrev:Der findes ikke noget der hedder ekstremt følsomme oplysninger. Der er:

Men jeg kender godt opdelingen og vil som udgangspunkt mene, at min arbejdsplads kun behandler almindelige oplysninger. Og der er intet hierarki = alle må vide alt og der snakkes på kryds og tværs.

Husk på at helbredsoplysninger og straffeoplysninger er i de tungere kategorier. Næsten alle virksomheder beder om en lægeattest ved sygdom, ikke mindst ved længerevarende fravær, der måske ender i sanktioner. Mange beder også om at se en straffeattest eller børneattest. Og så er der rigtigt mange der glemmer at de har en tillidsrepræsentant, som har adgang til fagforeningsmæssige tilhørsforhold, for den fagforening vedkommende repræsenterer. Fagforeningsmæssige tilhørsforhold er i den tunge ende.

Det kan godt være at I fra firmaets side gerne må vide alt og snakke på kryds og tværs, men det må I ikke ift. forordningen. Jeg aner ikke hvad jeres firma laver, men forordningen arbejder med need to know. Det er kun lovligt at behandle persondata, hvis man har en gyldig grund; fx at det er éns job, at det er en følge af en kontraktlig forpligtelse, lovkrav eller dom.

Hvis dit firma behandler oplysninger om mig, og det er dig der er sagsbehandleren, så må din kollega ikke få adgang til mine oplysninger. Det er en af de nye ting med forordningen. Det skal dokumenteres hvem der har haft adgang til en sag, så jeg finder ud af det hvis jeg spørger.

musling skrev:Men kan du evt svare på - skal vi indhente et samtykke fra fx Bluegarden om, at de udelukkende behandler vores indsendte data til lønmæssige formål og derudover ganske fortroligt, eller er vi beskyttet nok i at Bluegarden som selvstændig virksomhed selv har skulle tilpasse sig denne del af lovgivningen? :wacko:

I skal have en skriftlig databehandleraftale med dem. I må ikke udveksle oplysninger, før den er på plads. Heller ikke selvom de selv er dataansvarlige, når først oplysningerne er overført. Datatilsynet har nogle gode vejledninger om det.
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 78
Likede indlæg: 977

Indlægaf musling » 17. maj 2018, 19:33

Confucius skrev:
musling skrev:
Confucius skrev:Der findes ikke noget der hedder ekstremt følsomme oplysninger. Der er:

Husk på at helbredsoplysninger og straffeoplysninger er i de tungere kategorier. Næsten alle virksomheder beder om en lægeattest ved sygdom, ikke mindst ved længerevarende fravær, der måske ender i sanktioner. Mange beder også om at se en straffeattest eller børneattest. Og så er der rigtigt mange der glemmer at de har en tillidsrepræsentant, som har adgang til fagforeningsmæssige tilhørsforhold, for den fagforening vedkommende repræsenterer. Fagforeningsmæssige tilhørsforhold er i den tunge ende.

Det kan godt være at I fra firmaets side gerne må vide alt og snakke på kryds og tværs, men det må I ikke ift. forordningen. Jeg aner ikke hvad jeres firma laver, men forordningen arbejder med need to know. Det er kun lovligt at behandle persondata, hvis man har en gyldig grund; fx at det er éns job, at det er en følge af en kontraktlig forpligtelse, lovkrav eller dom.

Hvis dit firma behandler oplysninger om mig, og det er dig der er sagsbehandleren, så må din kollega ikke få adgang til mine oplysninger. Det er en af de nye ting med forordningen. Det skal dokumenteres hvem der har haft adgang til en sag, så jeg finder ud af det hvis jeg spørger.

musling skrev:Men kan du evt svare på - skal vi indhente et samtykke fra fx Bluegarden om, at de udelukkende behandler vores indsendte data til lønmæssige formål og derudover ganske fortroligt, eller er vi beskyttet nok i at Bluegarden som selvstændig virksomhed selv har skulle tilpasse sig denne del af lovgivningen? :wacko:

I skal have en skriftlig databehandleraftale med dem. I må ikke udveksle oplysninger, før den er på plads. Heller ikke selvom de selv er dataansvarlige, når først oplysningerne er overført. Datatilsynet har nogle gode vejledninger om det.

Og så er det jeg sidder og tænker, hvordan en lillebitte virksomhed, skal vide alt dette. Og dette er jo bare en brøkdel. Og hvordan skal en minivirksomhed finde ud af alt det?

Jeg takker dig virkeligt mange gange for at give dig tid til at svare. Dine svar har virkelig været guld værd og jeg skal nok lade være med at trætte dig med mere. Det får du trods alt ikke løn for.
Tingene skal være i orden, det er klart og det er også både min og min chefs holdning - men at det skal være så kringlet er ingen jo tjent med.
1
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3771

Indlægaf Zinde » 18. maj 2018, 12:26

Confucius skrev:

Så hvem jeg stemte på til sidste kommunalvalg er mere hemmeligt end min straffeattest. Er det rigtigt forstået?
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 111
Likede indlæg: 758

Indlægaf Tata » 18. maj 2018, 15:17

At jeg skal kompensere for min kæreste (han har ferie pt.) og være forstående og bide ting i mig 24/7 cirka, det er simpelthen så stressende. Og i dag fik han sagt rodet sig ud i noget rigtig ubehageligt socialt, hvor han blev krænkende overfor mig, og ikke kunne se det, og bare blev ved og ved og ved med at vade rundt i det, og jeg blev rigtig ked af det indeni, men måtte grine overbærende og forsøge at stoppe det og lave damage control, og vi kører hjem, og han er jo bare glad og fro, som han nu er, fordi han forstår jo ikke, hvad han har sagt galt, han har jo bare gentaget noget (privat), som jeg har sagt til ham under 4 øjne (til en fremmed, ude i offentligheden), og det kan jeg så gå med og have det rigtig skidt over :mellow:
Jeg siger til ham, det skulle han ikke have sagt, men hvor skulle han vide det fra, fordi det havde jeg jo ikke sagt noget om, så derfor var det min egen skyld (min egen skyld *arrghhh*).
Én situation ud af 1000. Fucking drænende. Bliver aspergers mon værre med alderen ?
0
Free Worl Boss
Selma156
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1089

Indlægaf Selma156 » 18. maj 2018, 21:04

Brugte den første halvdel af dagen på at græde intensivt. Jeg har for noget tid siden flyttet nogle vigtige dokumenter fra min computer, og slettet dem dér. Jeg smed dem over på et USB fordi jeg havde brug for en pause fra projektet. Det drejer sig om nogle af mine inderste og mest fortrolige tanker, en slags dagbog, kan man sige. Og så noget, der måske bliver grundlaget for en bog eller novellesamling i fremtiden. Altså tre dokumenter, jeg vægter virkelig højt. På knap 100 sider i alt.

I dag ville jeg så tilføje noget i det ene dokument. Smider USB'en i, alt ser normalt ud, der ligger også billeder og andre filer på. Lige nøjagtigt den mappe, hvor dokumenterne ligger, kan ikke åbnes, lige gyldigt hvad jeg gør. Googler, fejlfinder, installerer programmer, søger på, om man kan gendanne permanent slettede filer fra computeren, da jeg for længst har tømt papirskurven. Går samtidigt fuldstændigt i panik, da det slet ikke er muligt at for mig at skrive det hele på ny. Jeg hyler og hyler og ringer til min bror, der arbejder med IT. Han kommer på Teamviewer og prøver at berolige mig, mens han faktisk er på arbejde. Det var sådan lidt on off, jeg kunne se han forsøgte det ene, andet og tredje. Hans chef var indforstået med situationen og kom med råd. Pludselig forsøger han at reparere USB'en, og jeg kan jo følge med, og ser så de tre dokumenter forsvinde permanent, da filerne var beskadiget. Bum, væk.

Så jeg græder endnu mere, sådan fuldstændigt hulkende og ukontrolleret. Pludselig, ren magi, dukker filerne op på mit skrivebord, og KAN ÅBNES, med SKRIFT og SIDER. Ej, men fuck, hvor blev jeg lettet. Og kan godt se det lyder komplet åndssvagt nu. Nu har jeg lavet tre backups og whatnot.

Såh, dagen endte godt og jeg kom af sted til mine aftaler. Men jeg græd seriøst i to timer nonstop, og er stadig helt udmattet.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 258
Likede indlæg: 3037

Indlægaf Mani » 19. maj 2018, 04:01

musling skrev:
Confucius skrev:
musling skrev:

Og så er det jeg sidder og tænker, hvordan en lillebitte virksomhed, skal vide alt dette. Og dette er jo bare en brøkdel. Og hvordan skal en minivirksomhed finde ud af alt det?

Jeg takker dig virkeligt mange gange for at give dig tid til at svare. Dine svar har virkelig været guld værd og jeg skal nok lade være med at trætte dig med mere. Det får du trods alt ikke løn for.
Tingene skal være i orden, det er klart og det er også både min og min chefs holdning - men at det skal være så kringlet er ingen jo tjent med.

Bluegarden har også sendt en del nyhedsmail om hvad man skal være opmærksom på. De kan være fine at læse. Jeg er ret sikker på selve informationen også ligger på deres hjemmeside. Som jeg husker det var de skrevet i et let tilgængeligt sprog.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 258
Likede indlæg: 3037

Indlægaf Mani » 19. maj 2018, 04:51

Mere migræne :rulle:
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 180
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3312

Indlægaf ExCoastal » 19. maj 2018, 06:24

Et par sorte fyre, der seriøst nidstirrede min kone og mig i aften på en Outback restaurant. Okay, hun er ret køn, men hun er min!
0
Brugeravatar
Filliongonggong
Kort karma: 21
Likede indlæg: 208

Indlægaf Filliongonggong » 19. maj 2018, 10:18

At jeg ikke kan lide mit nye Spisebord. Da jeg gik i seng tænkte jeg ahhh sov på det, men nix her til morgen synes jeg stadig det er grimt :nerve:
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1256

Indlægaf Pølsemix » 19. maj 2018, 11:16

ExCoastal skrev:Et par sorte fyre, der seriøst nidstirrede min kone og mig i aften på en Outback restaurant. Okay, hun er ret køn, men hun er min!

Deres hudfarve er da irrelevant.
2
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1873
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 18617

Indlægaf Daine » 19. maj 2018, 11:26

Pølsemix skrev:
ExCoastal skrev:Et par sorte fyre, der seriøst nidstirrede min kone og mig i aften på en Outback restaurant. Okay, hun er ret køn, men hun er min!

Vist ikke lige i Coastals tilfælde.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 180
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3312

Indlægaf ExCoastal » 19. maj 2018, 23:36

Pølsemix skrev:

Min kone er sort, og så bliver det desværre relevant. Racismen lever i bedste velgående i USA.
4
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2155
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 20754

Indlægaf kidkomb » 20. maj 2018, 05:00

Jeg vågnede halv seks og kunne ikke sove mere. Og har en dårlig følelse i kroppen. Og gulvmanden har lige skrevet at han vil have 500kr mere for sit arbejde.
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:

Tilbage til "Generelt"