Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf icelady » 12. jan 2016, 09:02

Bowie er jo som bekendt død, og uanset om man kan lide hans musik kan vi vist ikke komme udenom at manden har gjort en forskel musikalsk.

Der er kommet div mere eller mindre galante reaktioner på det:

bla fra Anne-Dorte Michelsen; http://underholdning.tv2.dk/kendte/2016-01-12-dansk-sangerinde-i-stormvejr-paa-facebook-hvorfor-faar-bowie-mere-opmaerksomhed

- Al min respekt til David Bowie, hans værk og betydning. Når det er sagt, har de senere dages dækning af kunstneren 'Nr 2 efter Beatles' som det er blevet sagt - fuldt ud demonstreret den hvide, intellektuelle mands totale dominans i vores hjemlige musikkritik. Tydeligvis har Bowie haft enorm indflydelse hos dette segment. Lad mig gøre opmærksom på at David Bowie ikke figurerer på listen over de 50 bedst sælgende albums i verden - Til sammenligning har den sorte, kvinde Whitney Houston 2 albums på listen, som Micael Jackson iøvrigt topper,




- Der er mange der har reageret på mit indlæg om David Bowie med en hvis bestyrtelse. Og taget ud af sammenhængen, er det måske også svært at forstå, at jeg pludselig kan have noget imod at manden mindes og hyldes. Det har jeg heller ikke. Men et helt liv med og i musikbranchen har vist mig, hvordan den hvide, intellektuelle, mandlige kunstner kanoniseres igen og igen på bekostning af andre, køn, racer og musikalske tilgange. Det kan DB, og hans fans, jo være ligeglade med. Og jeg under dem både deres sorg og deres begejstring fuldt ud. Og understreger iøvrigt igen og igen min store respekt for Bowie, ikke mindst hans ting lavet i samarbejde med Brian Eno (Heroes) Men dagen igennem og dagene forinden, da DB udgav nyt album, har flydt over med en - i mine ører - forherligelse af alt, hvad manden har rørt ved, der ikke levner plads for en mere nuanceret reflektion over hans eftermæle. Jeg kender flere af de stemmer fra årtier, der nu helgenkårer manden, og jeg kender deres stemmer, når de henretter kunstnere, de ikke forstår, og jeg synes de, i deres kølvand, trækker et spor af bedrevidenhed og foragt for det, der ikke reflekterer deres personlige identitet og smag. Og det bryder jeg mig helt enkelt ikke om! Og derfor endte jeg her på planken, hvor jeg må gå linen ud for mit synspunkt. OK. Så må jeg gøre det,




Julie Assange har også været ude med et upopulært tweet:


Of the three people on this Rolling Stone cover, two are dead. https://twitter.com/wikileaks/status/686447416539803648
Billede



Ligeledes har The Free Thought Project postet denne:

Billede


Personligt bliver jeg sådan lidt "Hold nu kæft og så lad folk mindes ham."


Man kan da sagtens føle for de døde børn & samtidig være berørt af Bowies død.

Anne Dorte Michelsen.... den holdning kunne hun vel have ventet et par dage med. Enhver ved da, at man ikke lige smider kritik ud om en afdød på samme dag, uden at få ørerne i maskinen.

Det minder om dårlig proportionssans; omvendt, så skal man vel smede mens jernet er varmt, hvis man vil have sin holdning frem?
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Ado » 12. jan 2016, 09:05

Jeg er stort set enig. Faktisk får jeg spat af de mennesker, som altid skal få sig møflet ind med et: "Ja ja, der dør 1700 børn hver dag i Afrika, men verden går amok fordi én sanger dør". Klap nu i; man kan altid finde eksempler der er værre. Betyder det så man aldrig må udtrykke sine følelser?
Nej!


Når det så er sagt, så går folk helt bananas. Og det smitter. Folk, som man bare véd aldrg har lyttet til Bowie, har pludselig mistet noget stort i deres musikalske liv. Det smiler jeg lidt af.
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf kidkomb » 12. jan 2016, 09:06

Som jeg også skrev i en anden tråd, så kastede jeg lidt op i munden da jeg læste Anne-Dorthe Michelsen's opslag.
Man skal alligevel lede længe efter så usmagelig opførsel.

Ingen sorger bliver større eller mindre af, at andre ting er sket? Altså wtf er det for noget??
Det er jo "spis op. Tænk på de sultne børn i Afrika" :rulle:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Luffegås » 12. jan 2016, 09:28

Jeg læste en amerikansk side i går der stillede spørgsmålstegn til hvorfor vi aldrig har debatteret at Bowie har haft sex med en mindreårig, og at det nu er glemt, hvorimod andre kendte skal rives igennem en masse lort pga. noget der slet ikke var ulovligt.

Og var det en popstjerne såsom Ke$ha der var død eller en tv-stjerne fra en soapserie, så havde man set Nation-segmentet skrive "nå, OG bliver der også skrevet om mig når jeg dør!??? " eller "ligegyldigt, kom videre, det var garanteret stoffer".. Men fordi det er en lidt mere velset og respekteret artist så skal det slåes op som om alle pludselig var fan af ham, men alle kan vel alligevel kun nævne 3 sange..

nå, det var mine upassende tanker. Jeg er også berørt, men livet går videre, han var en fysisk syg mand, og vi kan godt både sørge over ham et par dage, uden at det går udover sultende folk der spiser katte i Syrien, eller Whitney Houstons salgstal..
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 10:30

Hvis folk vil igang med at forarges over rocksjernes sexliv ... don't go there, du bliver suget ind i det og bliver aldrig færdig.

Bare Lemmy Kilminster fra Mötorhead, ja man kunne vel gennemgå hans liv, og man ville så skulle forarges 8 timer om dagen i 120 år for at blive færdig med ham. Hvis det overhovedet er nok? Hver dag i hans liv er vel nok til måneders forargelse :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 10:43

Fyrst Eberhard skrev:Jeg havde ikke kræfter til at læse Anne-Dorte Michelsens smøre fra ende til anden. Så jeg sprang lidt, men blev udmattet alligevel.

Hendes pointe om Top 50 over mest solgte albums er en smule fjollet. Ja, både Whitney Houston og Michael Jackson er på den, men ellers er listen netop domineret af hvide, mandlige artister - hvorfor det lidt underminer hendes egen pointe omkring den "hvide intellektuelle mand" der dominerer vores hjemlige musikkritik.

Desuden skrev Whitney Houston vel også meget lidt af sin musik. En del af det var skrevet af den "intellektuelle hvide mand", sågar. På den måde var hun mere et instrument, hvor en mand som Bowie stod for det meste selv.

Hvem er i grunden overhovedet interesseret i, hvad Anne-Dorte Michelsen har at sige.


Det giver ingen mening whatsoever det hun skriver.Hvem der er store i et land og hvem der har solgt mest på verdensplan har intet med hinanden at gøre. Meat Loaf er nr 5 på best-selling albums, men jeg tror næppe der er mange i Danmark der registrerer det når han dør. Men jeg gætter på at i USA er han mega populær.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 10:50

Jeg undrer mig også over ADM, for der udbrød da også sorg i hele verden, da Michael Jackson døde. Det har hun vist glemt.
Og Whitney Houstons død var vel ikke rigtig en overraskelse samtidig med at hendes karriere var slut.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Chatsy » 12. jan 2016, 10:50

Det er nogle virkelig dumme udtalelser, dog jeg forstår nu godt, hvad de udspringer sig af. Upassende udtalelser er lige så slemme som overdrevne såkaldte "sympatiserende" udtalelser, hvor folk - der ellers på intet tidligere tidspunkt - pludselig er i stor sorg over døden af en kendt, hvordan verden "aldrig bliver den samme igen" og videre i den dur. De hænger mig langt ud af halsen.

I sidste ende falder det tilbage på "Hør mig, jeg har en mening og jeg higer efter at andre hører den!", "Åh, lad være, du er så opmærksomhedskrævende! ...men nu skal I lige høre, hvorfor jeg er anderledes og dermed bedre, HØR MIG!", som er blevet så udtalt siden gud og hver mand har fået talerør via internettet og medierne.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Lurende Peber » 12. jan 2016, 10:58

Så fik hun lidt tiltrængt opmærksomhed. Trods alt et mere kontroversielt og spændende indlæg, end noget af det musik hun fremførte i sin tid :træt:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf landsbytossen » 12. jan 2016, 11:08

Jeg læste hendes FB. Husker jeg rigtigt, skrev hun noget i retning af, at Whitney Houston ikke blev hyldet på samme måde som Bowie, men hun blev nærmest hånet.
Der gør ADM en stor fejl ved at sammenligne Houston og Bowie. Houston havde ødelagt sin karriere og i privatlivet havde hun i flere år levet i sumpen. Houstons privatliv overskyggede hendes karriere.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2016, 11:42

ADMs statement er et klassisk eksempel på, hvordan interessen for køn kontra magt i disse år er gået mainstream. Det kan sammenlignes med den periode, hvor en hel masse mennesker hægtede sig på dyreværnsbevægelsen og fx. kæmpede de nuttede dyrs sag. ADM er hoppet på køn vs. magt-trenden og vil gerne vise, at hun er en artig lille fodsoldat. Derfor kører hun frem med noget, hun vistnok har hørt noget om, og googler lidt kilder frem efter forgodtbefindende. Hvis hun havde haft en dybere indsigt i emnet, ville hun være bevidst om, hvilken enorm rolle David Bowie har haft, når det gælder udforskningen af køn og seksualitet, både kunstnerisk og som personlig inspiration for i tusindvis af mennesker.
Hans succes og brede anerkendelse viser netop, at patriarkatet, som er det, ADM gerne vil ramme, ikke er skåret i granit, og når hun i stedet for at se på, hvordan han rent faktisk var, affejer ham som "hvid mand" og putter ham i en dertil indrettet kasse, gør hun sig præcis skyldig i det, hun klandrer andre for.

Visse dele af såvel musikindustrien som musikskribentbranchen har altid haft en tendens til mandehørm og til at fremstille kvinden som objekt og "det andet køn", men det her var dog en umådelig dårlig anledning til at køre frem med den pointe.

Timingen, ikke bare ADMs, men generelt hos de pågældende afsendere, er også helt til hest, da det er almindeligt kendt, at kritiske opråb midt i en landesorg bliver skudt ned, før nogen er nået frem til indholdet.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 13:04

Skumfidusen skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Jeg havde min seksuelle debut til et Meat Loaf nummer.

Men ja..


Lad det være "Paradise By The Dashboard Light" og jeg skal aldrig bede dig om noget igen.

Jeg synes tiraden om hvide mænd osv er fuldstændig fjollet. Der var dælme også unison sorg da Michael Jackson døde. Eller da James Brown gjorde og især James Brown havde ingen musikalsk relevans haft i måske 30 år da han døde. Det er faktuelt forkert at vi kun sørger når det er hvide mænd. Det næste er - der er ikke ret mange musikere der har haft samme betydning som Bowie. Han ER vitterligt at nævne i toppen sammen med Beatles og selv om Stones har eksisteret længere, sikkert solgt flere plader og helt sikkert turneret mere, så tvivler jeg på at Jaggers og Richards vil give helt samme rørelse når de engang kommer af dage. Og det selv om de faktisk også er aldeles fremragende sangskrivere.

Skulle Ace of Bass dø i et flystyrt, så tror jeg heller ikke det vil give samme verdensomspændende sorg, selv om de har solgt flere plader. Overhovedet at bruge det som en målestok for relevans er så skuffende uambitiøst, når det kommer fra en musiker. Stort salg kan godt komme af storslået musik, men det kan også sagtens komme af musik der blot taler til mange mennesker.


Keith Richards kan ikke dø, så det er uaktuelt.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 13:28

Skumfidusen skrev:
landsbytossen skrev:Jeg læste hendes FB. Husker jeg rigtigt, skrev hun noget i retning af, at Whitney Houston ikke blev hyldet på samme måde som Bowie, men hun blev nærmest hånet.
Der gør ADM en stor fejl ved at sammenligne Houston og Bowie. Houston havde ødelagt sin karriere og i privatlivet havde hun i flere år levet i sumpen. Houstons privatliv overskyggede hendes karriere.


Og - uden at forklejne Houston - hun var altså overhovedet ikke i samme klasse. Hun har lavet rigtig fine sange og havde i særdeleshed en storslået stemme, men intet hun har lavet har været banebrydende. Hun var en eminent popsnedker, men hun lavede ikke noget der virkelig var anerledes end hvad andre også har lavet.


Det giver jo ingen mening overhovedet at sammenligne dem. Ingen af dem prøvede jo overhovedet at gøre det den anden gør. Man kan lige så godt sige at Messi er bedre end både Houston og Bowie.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf hotlips » 12. jan 2016, 13:29

Jeg er helt med michelsen, jeg har adskillige der aldrig i deres liv har hørt bowie der pludselig er grædefærdige og hvad har vi.

Jeg synes det er klamt, det er modesorg, selviscenesættelse og netnekrofili og ikke en skid andet og jeg kan ikke se man skulle respektere det det mindste.

Jeg ved ikke om det er et spørgsmål om han er hvid intellektuel mand eller ej men jeg kan også sagtens se hvorfor hun tror det,på min Facebook side var der helt klart også et misforhold med omvendt fortegn da Whitney døde, der var næsten ingen der skrev noget og de der gjorde skrev ting som kokainvrag og den slags, folk der i stor stil har dyrket hendes musik og tyndslidt de plader de havde med hende.

Det er svært at se det skulle give mening at alle disse mennesker en musiker har betydet så enormt meget for åbenbart har fravalgt at købe hans plader kollektivt.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Ado » 12. jan 2016, 13:31

Faktisk var der større sorg på min Facebook, da Houston og Jackson døde. Men de var sgu også gode. Akkurat ligesom Bowie. Alle tre på hver deres måde. Men alle ikoner.
1
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"