Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf hotlips » 12. jan 2016, 13:36

DetSorteCirkus skrev:ADMs statement er et klassisk eksempel på, hvordan interessen for køn kontra magt i disse år er gået mainstream. Det kan sammenlignes med den periode, hvor en hel masse mennesker hægtede sig på dyreværnsbevægelsen og fx. kæmpede de nuttede dyrs sag. ADM er hoppet på køn vs. magt-trenden og vil gerne vise, at hun er en artig lille fodsoldat. Derfor kører hun frem med noget, hun vistnok har hørt noget om, og googler lidt kilder frem efter forgodtbefindende. Hvis hun havde haft en dybere indsigt i emnet, ville hun være bevidst om, hvilken enorm rolle David Bowie har haft, når det gælder udforskningen af køn og seksualitet, både kunstnerisk og som personlig inspiration for i tusindvis af mennesker.
Hans succes og brede anerkendelse viser netop, at patriarkatet, som er det, ADM gerne vil ramme, ikke er skåret i granit, og når hun i stedet for at se på, hvordan han rent faktisk var, affejer ham som "hvid mand" og putter ham i en dertil indrettet kasse, gør hun sig præcis skyldig i det, hun klandrer andre for.

Visse dele af såvel musikindustrien som musikskribentbranchen har altid haft en tendens til mandehørm og til at fremstille kvinden som objekt og "det andet køn", men det her var dog en umådelig dårlig anledning til at køre frem med den pointe.

Timingen, ikke bare ADMs, men generelt hos de pågældende afsendere, er også helt til hest, da det er almindeligt kendt, at kritiske opråb midt i en landesorg bliver skudt ned, før nogen er nået frem til indholdet.


Jeg kan ikke med min bedste vilje tro at en der er vokset op i det kollektiv hendes forældre var med til at starte og som begyndte på musikscenen i de år som ung kvinde har kønspolitik som et modefænomen de lige er hoppet på fornylig,så må hun ha gjort det jævnligt for hun har med mellemrum haft noget at sige om de ting.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 13:50

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Det giver jo ingen mening overhovedet at sammenligne dem. Ingen af dem prøvede jo overhovedet at gøre det den anden gør. Man kan lige så godt sige at Messi er bedre end både Houston og Bowie.


Messi ligger trods alt længere væk, men du har så absolut en pointe. Kunstnerisk mener jeg bare ikke rigtigt Houston havde noget større projekt. Jackson havde. Hans musik var langt mere ambitiøst. For mig er Houston og Celine Dion og for den sags skyld Take That i samme boldgade. Vildt dygtige entertainere og nogen af dem endda fremragende sangskrivere og sangere, men ingen af dem har haft nogen ambition om at udfordre deres genrer, uanset hvor mange plader de har solgt.

Da Amy Winehouse døde var der også udtryk for stor sorg og det endda selv om det faldt sammen med Breiviks terror. Det på trods af at hun kun havde lavet to plader og den første vel i nogen grad mere var skitser end et værk fra en kunstner i fuldt flor, sådan som hendes andet album var. Eller, i hvert fald var efter min mening.

ADM er fuldstændig galt på den. Der kan måske godt være eksempler på det hun siger, men de eksempler hun vælger at bringe til torvs er i strid med hendes pointe.


Houston har jo heller aldrig påstået hun har noget stort kunstnerisk projekt. Hun havde en super stemme, og valgte så at bruge den på popsange. Altså, hun bare bare sunget indenfor en genre der fandtes allerede. Men hun er jo slet ikke skabe-nye-ting kunstner på den måde.

Frank Sinatra f.eks. er vel en slags mandlig udgave af Whitney Houston fra en anden tid. Han er sanger og that's it. Det er da fint nok.

Jeg ville da synes det var irriterende hvis der kun fandtes eksperimenterende musik, det er jo ikke altid man er i humør til det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 13:55

Nej jeg tror slet ikke Sinatra skrev sange selv, heller. "My Way" er i øvrigt et covernummer af en fransk sang, "Comme d'habitude".
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf hotlips » 12. jan 2016, 14:46

Skumfidusen skrev:
hotlips skrev:Jeg er helt med michelsen, jeg har adskillige der aldrig i deres liv har hørt bowie der pludselig er grædefærdige og hvad har vi.

Jeg synes det er klamt, det er modesorg, selviscenesættelse og netnekrofili og ikke en skid andet og jeg kan ikke se man skulle respektere det det mindste.

Jeg ved ikke om det er et spørgsmål om han er hvid intellektuel mand eller ej men jeg kan også sagtens se hvorfor hun tror det,på min Facebook side var der helt klart også et misforhold med omvendt fortegn da Whitney døde, der var næsten ingen der skrev noget og de der gjorde skrev ting som kokainvrag og den slags, folk der i stor stil har dyrket hendes musik og tyndslidt de plader de havde med hende.

Det er svært at se det skulle give mening at alle disse mennesker en musiker har betydet så enormt meget for åbenbart har fravalgt at købe hans plader kollektivt.


Jeg har svært ved at se hvordan det du siger og det ADM siger er en forlængelse af hinanden. ADM hævder at Bowie får større hyldest fordi han er en hvid mand og at det altså er fordi vi er en del af et patriarkalsk mønster at vi hylder ham, mens vi ignorerer lignende store kunstnere, der ikke er hvide mænd. Hun nævner så Whitney Houston og Michael Jackson. Hun siger ikke så meget om selviscenesættelse og modesorg.


men jeg skriver heller ikke at jeg nødvendigvis synes hun har fundet sandheden,men at jeg sagtens kan forstå det falder hende for brystet der kommer så overdrevet en reaktion,for så mainstrean har Bowie nu aldrig været i levende live,det var Whitney men hun fik ikke mange pæne ord med hvis hun overhovedet fik nogen.
At det så er pga køn og farve hun mener det sker kan jeg også godt forstå,hun har levet i en verden i 30 år som kvindelig musiker og sangskriver og som hun startede med få år efter der begyndte at komme kvinder der lavede de former for musik,hun har gentagne gange fortalt om der er problemer så det er vel naturligt det er sådan verden ser ud fra hendes hjørne.

at jeg så mener det også i høj grad skyldes det er det IN at mene fordi folk gerne vil iscenesætte sig selv som nogen bestemte mennesker skal hun ikke have skyld for.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf hotlips » 12. jan 2016, 14:56

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Det giver jo ingen mening overhovedet at sammenligne dem. Ingen af dem prøvede jo overhovedet at gøre det den anden gør. Man kan lige så godt sige at Messi er bedre end både Houston og Bowie.


Messi ligger trods alt længere væk, men du har så absolut en pointe. Kunstnerisk mener jeg bare ikke rigtigt Houston havde noget større projekt. Jackson havde. Hans musik var langt mere ambitiøst. For mig er Houston og Celine Dion og for den sags skyld Take That i samme boldgade. Vildt dygtige entertainere og nogen af dem endda fremragende sangskrivere og sangere, men ingen af dem har haft nogen ambition om at udfordre deres genrer, uanset hvor mange plader de har solgt.

Da Amy Winehouse døde var der også udtryk for stor sorg og det endda selv om det faldt sammen med Breiviks terror. Det på trods af at hun kun havde lavet to plader og den første vel i nogen grad mere var skitser end et værk fra en kunstner i fuldt flor, sådan som hendes andet album var. Eller, i hvert fald var efter min mening.

ADM er fuldstændig galt på den. Der kan måske godt være eksempler på det hun siger, men de eksempler hun vælger at bringe til torvs er i strid med hendes pointe.


men hvad er kunstnerisk?det er jo netop det med at det skal være intellektuelt hun skriver om.

det er ikke godt nok at folk synes det giver dem så meget at de vil købe den og høre den til bevidstløshed,og med Whitney er det jo virkelig blevet hørt i et helt ekstremt omfang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 15:07

hotlips skrev:
Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Det giver jo ingen mening overhovedet at sammenligne dem. Ingen af dem prøvede jo overhovedet at gøre det den anden gør. Man kan lige så godt sige at Messi er bedre end både Houston og Bowie.


Messi ligger trods alt længere væk, men du har så absolut en pointe. Kunstnerisk mener jeg bare ikke rigtigt Houston havde noget større projekt. Jackson havde. Hans musik var langt mere ambitiøst. For mig er Houston og Celine Dion og for den sags skyld Take That i samme boldgade. Vildt dygtige entertainere og nogen af dem endda fremragende sangskrivere og sangere, men ingen af dem har haft nogen ambition om at udfordre deres genrer, uanset hvor mange plader de har solgt.

Da Amy Winehouse døde var der også udtryk for stor sorg og det endda selv om det faldt sammen med Breiviks terror. Det på trods af at hun kun havde lavet to plader og den første vel i nogen grad mere var skitser end et værk fra en kunstner i fuldt flor, sådan som hendes andet album var. Eller, i hvert fald var efter min mening.

ADM er fuldstændig galt på den. Der kan måske godt være eksempler på det hun siger, men de eksempler hun vælger at bringe til torvs er i strid med hendes pointe.


men hvad er kunstnerisk?det er jo netop det med at det skal være intellektuelt hun skriver om.

det er ikke godt nok at folk synes det giver dem så meget at de vil købe den og høre den til bevidstløshed,og med Whitney er det jo virkelig blevet hørt i et helt ekstremt omfang.


Med "kunstnerisk" mener man ve, at det noget med at man prøver at lave noget nyt i musikken. Det behøver ikke være intellektuelt overhovedet, Jimi Hendrix f.eks. lavede alt andet end intellektuel musik/tekster, men han fandt på en masse nye ting. F.eks. David Bowie, Frank Zappa, Jimi Hendrix, Queen er på den måde.

Det er der andre der bare ikke er, f.ek. Whitney Houston eller Frank Sinatra. AD/DC er der nok heller ikke mange der vil kalde kunstrerisk nyskabende.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2016, 15:21

hotlips skrev:
DetSorteCirkus skrev:ADMs statement er et klassisk eksempel på, hvordan interessen for køn kontra magt i disse år er gået mainstream. Det kan sammenlignes med den periode, hvor en hel masse mennesker hægtede sig på dyreværnsbevægelsen og fx. kæmpede de nuttede dyrs sag. ADM er hoppet på køn vs. magt-trenden og vil gerne vise, at hun er en artig lille fodsoldat. Derfor kører hun frem med noget, hun vistnok har hørt noget om, og googler lidt kilder frem efter forgodtbefindende. Hvis hun havde haft en dybere indsigt i emnet, ville hun være bevidst om, hvilken enorm rolle David Bowie har haft, når det gælder udforskningen af køn og seksualitet, både kunstnerisk og som personlig inspiration for i tusindvis af mennesker.
Hans succes og brede anerkendelse viser netop, at patriarkatet, som er det, ADM gerne vil ramme, ikke er skåret i granit, og når hun i stedet for at se på, hvordan han rent faktisk var, affejer ham som "hvid mand" og putter ham i en dertil indrettet kasse, gør hun sig præcis skyldig i det, hun klandrer andre for.

Visse dele af såvel musikindustrien som musikskribentbranchen har altid haft en tendens til mandehørm og til at fremstille kvinden som objekt og "det andet køn", men det her var dog en umådelig dårlig anledning til at køre frem med den pointe.

Timingen, ikke bare ADMs, men generelt hos de pågældende afsendere, er også helt til hest, da det er almindeligt kendt, at kritiske opråb midt i en landesorg bliver skudt ned, før nogen er nået frem til indholdet.


Jeg kan ikke med min bedste vilje tro at en der er vokset op i det kollektiv hendes forældre var med til at starte og som begyndte på musikscenen i de år som ung kvinde har kønspolitik som et modefænomen de lige er hoppet på fornylig,så må hun ha gjort det jævnligt for hun har med mellemrum haft noget at sige om de ting.


Jeg tvivler ikke på, at hun har gjort sig nogle relevante personlige erfaringer, men den trend, jeg tænker på, er netop meget akademisk funderet og beskæftiger sig især med strukturelle mekanismer omkring køn og magt, og hvis man ikke er nok inde i dén del af emnet, kan ens pointer hurtigt blive overfladiske eller selvmodsigende, hvilket ADMs statment efter min mening er.

Dermed overhovedet ikke sagt, at hun ikke må ytre sig om selve emnet diskrimination i musikbranchen, men det her lader efter min mening ikke til at være den bedste vinkel for hende at bidrage fra. Medmindre hun selvfølgelig bare sjusker med sin argumentation.
0
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf Avino » 12. jan 2016, 17:17

Jeg har intet forhold til de afdøde kunstnere/musikere. Har heller ikke læst ADM`s kommentar.
Synes- at de mennesker, som har nydt de forskellige kunstneres musik- skal have lov til at kommentere.
At de er triste/ kede af det.
Det er vel en sorgproces, grundet de har haft gode/dejlige oplevelser med vedkommendes musik.
Det skal og bør der være plads til.
Undrer mig over, at det skal nedgøres.

Jeg blev også chokeret over- både Whitney H- Michael J med flere- 0g nu David Bowie.


I øvrigt har ADM vidst trukket sine udtalelser tilbage ?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Upassende reaktion efter kendte menneskers død

Indlægaf LadyFox » 12. jan 2016, 17:34

Jeg oplevede nu ellers at folk var temmelig berørte da både Whitney, Amy og Michael Jackson døde - nok især med Michael Jackson. Men mon ikke sorgen opleves forskelligt alt efter hvor man kommer fra, hvem man kender osv.?
2
...

Tilbage til "Generelt"