Hjemmeskole

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2309

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Elverpigen » 16. mar 2020, 12:43

En i mit facebookfeed har postet denne lille finurlige og praktisk-visuelle hjemmeøvelse til hygiejneundervisning.

Materialer: Vand, pebber og sæbe :love2:

https://www.facebook.com/watch/?v=657576818340583
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Santa » 16. mar 2020, 13:18

Fru Sunshine skrev:Og en kæmpetak til de forældre, der forstår, at vi gør det så godt, vi kan under de forhold, vi nu engang har.
Vi forsøger ikke, at genere hverken jer eller jeres børn, ved at give dem opgaver. Tværtimod.

Nemlig!
Jeg tror ikke vi må sige det direkte og officielt til jer på aula og alle de andre steder, så nu siger jeg det her:

Lav det I synes giver mening, det, som fungerer og det, I kan overskue. Hvis det kun er meget lidt, så er det HELT i orden! Eleverne skal nok få lært det, de har brug for senere.
Når lærerne presser på, så er jeg sikker på, at det også handler om at vi skal leve op til de krav skoleledelse og forvaltning stiller til os. Vi vil jo helst ikke risikere at nogen klager over vores indsats.
Men hvad I gør, det bestemmer I. Og når så alle de skide platforme går ned, så forventer jeg intet og lægger heller ikke flere alternative opgaver ud. Når unilogin går ned, er vi alligevel alle sammen låst.

Jeg har antydet dette overfor forældrene i mine klasser, men jeg kan ikke sige så direkte som her.
12
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Fræksak » 16. mar 2020, 13:24

Vi er heldigvis ikke afhængige af internetportaler o. lign. herhjemme, da ungerne går på Steinerskole. Til gengæld finder jeg det ret udfordrende at skulle arbejde selv samtidig med, at jeg skal holde dem til ilden.

Den lille (3. kl) har fået en del retningslinjer udstukket af læreren. Det er ret dejligt! Hun læser bl.a. et kapitel i deres læsebog, skriver referat og tegner noget fra kapitlet. Så er der lillemad + luft, og så fortsætter det med matematik (de har en opgavebog), måleøvelser og øvning af tabeller. Herefter spisefrikvarter + luft. Til sidst en halv times håndarbejde, 20 min violin + 20 min blokfløjte.

Det er faktisk sværere med den store i 8. klasse. Kun tre af hendes lærere har skrevet ud, så jeg har med hård hånd bestemt, hvad hun skal lave i de andre fag. Jeg har dog ikke tid til det store, så fx er dansk noget med at læse en halv time og fortælle mig, hvad hun har læst. Heldigvis er der lektier i tysk (grammatik, så det giver også noget ift. danskundervisningen), IT og musik. Engelsk er hun flydende i, så det har jeg ikke sat på skemaet indtil videre. Hun afslutter ligesom sin lillesøster med cello og håndarbejde (de vælger selv, om de vil hækle, strikke eller sy).

Min største udfordring er klart, at vi sidder ved samme arbejdsbord (spisebordet), og at jeg selv bliver nemt afledt og har svært ved at komme tilbage i min arbejdsproces, når jeg bliver spurgt/afbrudt/skal hive én op af sofaen eller hive dem fra hinanden ...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hjemmeskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. mar 2020, 14:40

Vores ledelse har meldt ud til os, at hvis de anbefalede platforme og portaler ikke virker, er det sådan, det er. Det kan og skal vi ikke planlægge os ud af, og det skal elever og forældre selvfølgelig heller ikke.

I min klasse er man aktiv, når man skriver i sin log. På den måde er det ikke udslagsgivende, om man kan finde ud eller magter alle opgaver, eller om teknikken har udfald.
Alle har været aktive idag og tydeligvis gjort deres bedste. I går skrev jeg en samlet orientering til elever og forældre, hvor jeg bl.a. nævnte, at vi lærere gerne går i dialog, hvis skolens forventninger virker uoverkommelige. Der er så meget, mennesker kan være pressede af i denne tid, og der har skolen sgu værsgo at sørge for, at den ikke bliver endnu en stressfaktor.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Santa » 16. mar 2020, 14:47

Trappestige skrev:
Santa skrev:
Fru Sunshine skrev:Og en kæmpetak til de forældre, der forstår, at vi gør det så godt, vi kan under de forhold, vi nu engang har.
Vi forsøger ikke, at genere hverken jer eller jeres børn, ved at give dem opgaver. Tværtimod.

Nemlig!
Jeg tror ikke vi må sige det direkte og officielt til jer på aula og alle de andre steder, så nu siger jeg det her:

Lav det I synes giver mening, det, som fungerer og det, I kan overskue. Hvis det kun er meget lidt, så er det HELT i orden! Eleverne skal nok få lært det, de har brug for senere.
Når lærerne presser på, så er jeg sikker på, at det også handler om at vi skal leve op til de krav skoleledelse og forvaltning stiller til os. Vi vil jo helst ikke risikere at nogen klager over vores indsats.
Men hvad I gør, det bestemmer I. Og når så alle de skide platforme går ned, så forventer jeg intet og lægger heller ikke flere alternative opgaver ud. Når unilogin går ned, er vi alligevel alle sammen låst.

Jeg har antydet dette overfor forældrene i mine klasser, men jeg kan ikke sige så direkte som her.

Grunden til min frustration er at min datter også selv får alle de beskeder på Aula. Hun er helt enormt pligtopfyldende og bliver ked af det, hvis hun ikke føler hun har gjort det der er blevet bedt om. Stod det til mig, ville vi end ikke bruge tid på de opgaver der er lagt ud, da hun er så fagligt dygtig. Hun får lov at prøve at komme på de portaler igen de næste par dage og ellers finder jeg som sagt selv noget andet til hende. Ikke nødvendigvis fagrelevant.
Storesøsteren er meget afhængig af min hjælp, så jeg vil hellere bruge tiden på at give hende et lille skub der hvor hun halter.

Det kan jeg godt se er ærgerligt! Altså, dejligt at hun er pligtopfyldende, men ikke lige nu.
Vi har fået besked på, at vi ikke må lægge ansvaret over på forældrene, dvs vi skal lægge opgaver ud til eleverne, som de selv kan lave i så vidt omfang det er muligt. Det er fordi det formelt set jo er skolens (= lærernes) ansvar.
Så jeg ville ikke kunne nøjes med at sende opgaverne kun forældrene. Måske er jeres lærer i samme situation?
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Tibbler » 16. mar 2020, 14:49

Her har den 8 årige: Læst og lavet danskopgave, lavet matematik, set biologi fra Randers Regnskov, og haft billedkunst: skulle udenfor i haven, og skrive sit navn med naturmaterialer. Han har selv efterspurgt "næste time", og "Hvad skal jeg nu?" - Jeg siger tak til lærerne for skema og opgaver på Min uddannelse; Det er altså rart ikke selv at skulle hive ideer ud af ærmet.

Den store på 14 skal til gengæld virkelig holdes til ilden; det bliver nogle lange 14 dage. Han skal ikke sidde og arbejde hele dagen, men han trænger i den grad til at øve det med ansvar for egen læring, og vedholdenhed; så det er mit fokus for ham. Han er allerede træt af mig :D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hjemmeskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. mar 2020, 14:55

Santa skrev:
Trappestige skrev:
Santa skrev:
Fru Sunshine skrev:Og en kæmpetak til de forældre, der forstår, at vi gør det så godt, vi kan under de forhold, vi nu engang har.
Vi forsøger ikke, at genere hverken jer eller jeres børn, ved at give dem opgaver. Tværtimod.

Nemlig!
Jeg tror ikke vi må sige det direkte og officielt til jer på aula og alle de andre steder, så nu siger jeg det her:

Lav det I synes giver mening, det, som fungerer og det, I kan overskue. Hvis det kun er meget lidt, så er det HELT i orden! Eleverne skal nok få lært det, de har brug for senere.
Når lærerne presser på, så er jeg sikker på, at det også handler om at vi skal leve op til de krav skoleledelse og forvaltning stiller til os. Vi vil jo helst ikke risikere at nogen klager over vores indsats.
Men hvad I gør, det bestemmer I. Og når så alle de skide platforme går ned, så forventer jeg intet og lægger heller ikke flere alternative opgaver ud. Når unilogin går ned, er vi alligevel alle sammen låst.

Jeg har antydet dette overfor forældrene i mine klasser, men jeg kan ikke sige så direkte som her.

Grunden til min frustration er at min datter også selv får alle de beskeder på Aula. Hun er helt enormt pligtopfyldende og bliver ked af det, hvis hun ikke føler hun har gjort det der er blevet bedt om. Stod det til mig, ville vi end ikke bruge tid på de opgaver der er lagt ud, da hun er så fagligt dygtig. Hun får lov at prøve at komme på de portaler igen de næste par dage og ellers finder jeg som sagt selv noget andet til hende. Ikke nødvendigvis fagrelevant.
Storesøsteren er meget afhængig af min hjælp, så jeg vil hellere bruge tiden på at give hende et lille skub der hvor hun halter.

Det kan jeg godt se er ærgerligt! Altså, dejligt at hun er pligtopfyldende, men ikke lige nu.
Vi har fået besked på, at vi ikke må lægge ansvaret over på forældrene, dvs vi skal lægge opgaver ud til eleverne, som de selv kan lave i så vidt omfang det er muligt. Det er fordi det formelt set jo er skolens (= lærernes) ansvar.
Så jeg ville ikke kunne nøjes med at sende opgaverne kun forældrene. Måske er jeres lærer i samme situation?


Men remindere og, lyder det til, løftede pegefingre er jo ikke opgaver.
Jeg har placeret alt undervisningsrelateret på Meebook og bruger kun Aula til (få) praktiske fællesbeskeder (herunder dagsplan i kalenderen) og individuel kommunikation. Og jeg går som udgangspunkt ud fra, at mine elever passer deres skole, så godt de kan. Kan jeg så se eller fornemme, at nogen tjekker helt ud, skal jeg nok tage fat i de respektive forældre. På en tillidsfuld måde.
Jeg synes ikke, det hører sig til med en en masse remindere hver dag og fejlfinderi, når man ved, at så mange mennesker er pressede i denne tid.

(Og det ved jeg godt, at du er enig i, Santa :D Det er mere en associeret kommentar til Trappestiges indlæg)
Senest rettet af DetSorteCirkus 16. mar 2020, 15:05, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Æble » 16. mar 2020, 15:03

Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Santa » 16. mar 2020, 15:15

Æble skrev:Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.

Det er jo straks meget sværere, synes jeg.
Jeg er ikke et teknisk vidunder, og bruger aldrig hverken FaceTime eller skype. Jeg har kun min private telefon at ringe og køre net fra, og den regning siger jeg altså nej tak til.
Jeg har i stedet valgt at sidde fast ved skærmen, logget på aula, og så kan mine elever skrive og få svar med det samme. To timer hver dag. Det har de alle fået besked om.
Men det kan man jo ikke med mindre elever.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2020, 15:22

Æble skrev:Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.

Vi har ikke planlagt kontakt, men de kan ringe og skrive så tosset de vil.
Det fungerer bedre end fælles instruktion uden mulighed for spørgsmål.

Det er i øvrigt også 4. klasse.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Æble » 16. mar 2020, 15:24

Fru Sunshine skrev:
Æble skrev:Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.

Vi har ikke planlagt kontakt, men de kan ringe og skrive så tosset de vil.
Det fungerer bedre end fælles instruktion uden mulighed for spørgsmål.


Vi har bare fået at vide at hvis de ikke kan finde ud af opgaverne så skal de bare springe dem over.

Jeg tænker i øvrigt også socialt. Det er svært for børnene. Det ville betyde så meget hvis læreren rakte ud.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2020, 15:40

Æble skrev:
Fru Sunshine skrev:
Æble skrev:Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.

Vi har ikke planlagt kontakt, men de kan ringe og skrive så tosset de vil.
Det fungerer bedre end fælles instruktion uden mulighed for spørgsmål.


Vi har bare fået at vide at hvis de ikke kan finde ud af opgaverne så skal de bare springe dem over.

Jeg tænker i øvrigt også socialt. Det er svært for børnene. Det ville betyde så meget hvis læreren rakte ud.

Mine har fået besked på, at skal-opgaverne ikke er valgfri.

Jeg er jo vant til en flok, der siger til, så derfor har jeg ikke tænkt, at det kunne svært at tage kontakt.

Det skal jeg vist have gennemtænkt igen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1568
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5689

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Bouje » 16. mar 2020, 15:55

Vi har blevet bedt om at sørge for at børnene logger på aula hver dag, så lærerne kan komme i kontakt med dem og give dem feedback om opgaver.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Santa » 16. mar 2020, 18:12

Æble skrev:
Fru Sunshine skrev:
Æble skrev:Vi hat fået masser af opgaver (4kl). Det er selvfølgelig godt. Jeg savner lidt fra lærerne at der er planlagt kontakt. Det virker som om de har dumpet to ugers hjemmearbejde på os og “held og lykke med det”.
Men håber da de arbejder på noget i baggrunden, ved godt det er kort tid de har haft.

Vi har ikke planlagt kontakt, men de kan ringe og skrive så tosset de vil.
Det fungerer bedre end fælles instruktion uden mulighed for spørgsmål.


Vi har bare fået at vide at hvis de ikke kan finde ud af opgaverne så skal de bare springe dem over.

Jeg tænker i øvrigt også socialt. Det er svært for børnene. Det ville betyde så meget hvis læreren rakte ud.

Jeg skrev en lang mail til alle mine elever i fredags. Sørgede for at den ar let og kærlig i tonen, præcis som de kender mig.
Men jeg kan ikke stå telefonisk til rådighed for alle mine 6 klasser. Jeg har jo ikke arbejdstelefon, og min egen er altså privat, og privat betalt. Jeg synes at jeg gør hvad jeg kan under disse omstændigheder. Perfekt bliver det ikke.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hjemmeskole

Indlægaf Studsgaard » 16. mar 2020, 19:18

Flere af drengenes lærer (8 og 9 klasse) har lavet grupper på Google hangout - hvor de lynhurtigt kan svarer igennem hele skoletiden. Så er de ikke afhængig af at skoleportalerne hele tiden. Og det går hurtigt for ungerne at få svar.
Jeg syntes det er smart. Så kan lærerne være på imens de er “på arbejde hjemme” Men skal ikke bruge andet end deres skolecomputer.
Datteren i 3 klasse. Der har vi forældre fået beskeder med hvad lærerne gerne vil have de arbejder med i de her uger. Og lavet kopier vi kunne hente på skolen. Ikke så de bliver overbebyrdet. Men så der er noget at lave uden vi forældre får stress.

Jeg elsker vores lærer
1

Tilbage til "Generelt"