Hvad vil du spørge Debatten om?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14792
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19226

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Flora » 28. apr 2024, 18:00

Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?


Jeg har været i fuld narkose en enkelt gang. Der drømte jeg ikke noget. Oplevede det bare som at jeg faldt i søvn og vågnede igen. De første 10-15 minutter efter jeg var vågnet, lå jeg og rablede alt muligt mærkeligt ud, som om jeg var fuld :D Derefter havde jeg det som normalt.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14990
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25227

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf sigge » 28. apr 2024, 18:05

Nicolait skrev:
Tak for svaret.
Må jeg spørge, hvordan oplevelsen var med narkose?
Jeg kan ikke helt finde ud, hvordan jeg har det med at skulle i narkose.

På det lette humoristiske håber jeg ikke, at de tegner på mig, mens jeg er i narkose. På det mere seriøse plan, kan jeg ikke finde ud af, om jeg helst ville drømme, eller om det er bedst med sort skærm.


Jeg har kun været i narkose 2 gange (og den ene gang var det kun i 15 minutter), begge gange har anæstesilægen sagt, at jeg skulle tænke på noget rart, og begge gange har jeg intet drømt. For mig er det vitterligt bare som en drømmeløs søvn: Jeg får at vide, at jeg skal trække vejret dybt i iltmasken, og så er jeg væk, efter, hvad der føles som 5 sekunder., vågner jeg langsomt. Jeg kan ikke huske, hvordan jeg bliver vækket, jeg begynder bare at registrere, at nogen taler til mig, spørger om jeg er vågen osv.
Begge gange har jeg selv delvist medvirket til at blive flyttet fra operationslejet over i en seng, så jeg kunne blive kørt på opvågning. Der har jeg bare været lidt søvnig, men er langsomt blevet mere vågen. Og rød saft og en franskbrødsmad med ost smager ekstra godt ovenpå en længere faste op til operationen. :)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17409
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42495

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf LaMariposa » 28. apr 2024, 18:22

Nicolait skrev:
Brutus skrev:for mit vedkommende er der slukket


Tak for svaret.
Må jeg spørge, hvordan oplevelsen var med narkose?
Jeg kan ikke helt finde ud, hvordan jeg har det med at skulle i narkose.

På det lette humoristiske håber jeg ikke, at de tegner på mig, mens jeg er i narkose. På det mere seriøse plan, kan jeg ikke finde ud af, om jeg helst ville drømme, eller om det er bedst med sort skærm.


For mig har det været en god oplevelse alle gange, selvom det måske er lidt skræmmende første gang man prøver det. Et par gange har jeg fået Fentanyl, og det giver en lækker buzz. Jeg har været klar i hovedet kort tid efter og har ikke oplevet gener med kvalme eller andet.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 246
Likede indlæg: 4183

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Galoldriel » 28. apr 2024, 18:36

Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?



Jeg har prøvet det en enkelt gang. Jeg kan huske, hvordan det føltes, da jeg gled ind i narkosen, men fra det øjeblik, den tog fuld effekt og til jeg vågnede, var der helt sort - jeg har absolut ingen erindring om noget som helst. Pludselig var jeg bare vågen, og jeg lå på opvågningsstuen. Der var en sygeplejer hos mig, som jeg spurgte, om jeg måtte sove videre. Det måtte jeg gerne, og så sov jeg uden at drømme i to timer mere.

I den tid, det tog, før jeg var fuldt bevidstløs (jeg blev bedt om at tælle baglæns fra ti), føltes det som at blive omfavnet af det dejligste, blødeste mørke. Jeg nåede lige at tænke, at hvis det føles sådan at dø, vil jeg aldrig frygte det. Det føltes som at give slip på alle byrder og bare lade sig flyde. Dét var altså en fed følelse!
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 18:47

LaMariposa skrev:
2SHY skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?

Jeg drømte intet og husker intet fra fuld narkose


Jeg har drømt noget en enkelt gang (har vist været i fuld narkose fem gange efterhånden), men jeg kan ikke huske, hvad jeg drømte. De andre gange har der været helt slukket.


Min frygt er at have mareridt, mens jeg er fuld narkose. Vågne op ikke kunne huske mareridtet, men stadig have følelsen af ubehag siddende i kroppen.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 18:49

Patience skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?


Helt sort skærm for mit vedkommende de tre gange jeg har været i narkose.
Den ene gang oplevede jeg under opvågning at jeg drømte lidt fordi det tog lidt tid for mig at vågne helt.
De andre gange er jeg bare vågnet og har følt mig dejligt udhvilet og frisk og har nærmest som det første spurgt om jeg må få en kop kaffe :lol:


Jeg tænker, at man er lidt groggy, når man vågner?

Jeg har læst, at det kan være svært at falde i søvn igen, fordi kroppen lige skal finde sig selv igen.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Sorenspige
Indlæg: 7144
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9537

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Sorenspige » 28. apr 2024, 18:49

Nicolait skrev:
LaMariposa skrev:
2SHY skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?

Jeg drømte intet og husker intet fra fuld narkose


Jeg har drømt noget en enkelt gang (har vist været i fuld narkose fem gange efterhånden), men jeg kan ikke huske, hvad jeg drømte. De andre gange har der været helt slukket.


Min frygt er at have mareridt, mens jeg er fuld narkose. Vågne op ikke kunne huske mareridtet, men stadig have følelsen af ubehag siddende i kroppen.


Jeg har været i fuld narkose to gange, og begge gange sagde sygeplejersken, at jeg skulle tænke på noget rart og dejligt, når jeg begyndte at indånde bedøvelsen. Jeg husker ikke, at jeg drømte noget nogen af gangen.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 18:51

Flora skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?


Jeg har været i fuld narkose en enkelt gang. Der drømte jeg ikke noget. Oplevede det bare som at jeg faldt i søvn og vågnede igen. De første 10-15 minutter efter jeg var vågnet, lå jeg og rablede alt muligt mærkeligt ud, som om jeg var fuld :D Derefter havde jeg det som normalt.


Det er også noget, jeg har tænkt over. Mon jeg kommer til at sige noget dumt, når jeg vågner op.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 18:54

sigge skrev:
Nicolait skrev:
Tak for svaret.
Må jeg spørge, hvordan oplevelsen var med narkose?
Jeg kan ikke helt finde ud, hvordan jeg har det med at skulle i narkose.

På det lette humoristiske håber jeg ikke, at de tegner på mig, mens jeg er i narkose. På det mere seriøse plan, kan jeg ikke finde ud af, om jeg helst ville drømme, eller om det er bedst med sort skærm.


Jeg har kun været i narkose 2 gange (og den ene gang var det kun i 15 minutter), begge gange har anæstesilægen sagt, at jeg skulle tænke på noget rart, og begge gange har jeg intet drømt. For mig er det vitterligt bare som en drømmeløs søvn: Jeg får at vide, at jeg skal trække vejret dybt i iltmasken, og så er jeg væk, efter, hvad der føles som 5 sekunder., vågner jeg langsomt. Jeg kan ikke huske, hvordan jeg bliver vækket, jeg begynder bare at registrere, at nogen taler til mig, spørger om jeg er vågen osv.
Begge gange har jeg selv delvist medvirket til at blive flyttet fra operationslejet over i en seng, så jeg kunne blive kørt på opvågning. Der har jeg bare været lidt søvnig, men er langsomt blevet mere vågen. Og rød saft og en franskbrødsmad med ost smager ekstra godt ovenpå en længere faste op til operationen. :)


Det jeg skal have lavet er fjernelse af to visdomstænder. Den ene visdomstand sidder meget langt tilbage i munden, men den anden er viklet om nerven. Derfor anbefalede de fuld narkose.

Jeg har købt en masse cultura. Det regner med, at jeg skal leve af de kommende par dage.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Dårlig Stemning
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 29. okt 2015, 22:20
Kort karma: 157
Likede indlæg: 2221

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Dårlig Stemning » 28. apr 2024, 19:01

Der har været totalt slukket de to gange jeg har prøvet det. Ligesom Galoldriel oplevede jeg det, som utrolig dejlig "søvn".
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6684
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19065

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Æble » 28. apr 2024, 19:09

Den bedste lur ever at være i fuld narkose.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17409
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42495

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf LaMariposa » 28. apr 2024, 19:24

Nicolait skrev:
Det jeg skal have lavet er fjernelse af to visdomstænder. Den ene visdomstand sidder meget langt tilbage i munden, men den anden er viklet om nerven. Derfor anbefalede de fuld narkose.

Jeg har købt en masse cultura. Det regner med, at jeg skal leve af de kommende par dage.


Den tur var jeg igennem sidste år (det var ved Kæbekirurgisk Klinik og jeg fik fjernet alle fire på en gang), og det var en fin og tryg oplevelse at være i narkose i den forbindelse. Hos mig lagde de lokalbedøvelse i tandkødet også (som man kender det fra, når kan får lavet en almindelig fyldning). Det var lidt underligt at vågne og føle, at jeg ikke rigtigt kunne tale. Så det er rart at vide på forhånd, om de også gør det ved dig.
Senest rettet af LaMariposa 28. apr 2024, 20:01, rettet i alt 1 gang.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14792
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19226

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Flora » 28. apr 2024, 19:35

Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?


Jeg har været i fuld narkose en enkelt gang. Der drømte jeg ikke noget. Oplevede det bare som at jeg faldt i søvn og vågnede igen. De første 10-15 minutter efter jeg var vågnet, lå jeg og rablede alt muligt mærkeligt ud, som om jeg var fuld :D Derefter havde jeg det som normalt.


Det er også noget, jeg har tænkt over. Mon jeg kommer til at sige noget dumt, når jeg vågner op.


Dem, der kommer til at være omkring dig, når du vågner, er sikkert vant til at folk ævler lidt, når de lige er kommet ud af narkosen. Det tænker de nok ikke videre over :)
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 19:37

Galoldriel skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?



Jeg har prøvet det en enkelt gang. Jeg kan huske, hvordan det føltes, da jeg gled ind i narkosen, men fra det øjeblik, den tog fuld effekt og til jeg vågnede, var der helt sort - jeg har absolut ingen erindring om noget som helst. Pludselig var jeg bare vågen, og jeg lå på opvågningsstuen. Der var en sygeplejer hos mig, som jeg spurgte, om jeg måtte sove videre. Det måtte jeg gerne, og så sov jeg uden at drømme i to timer mere.

I den tid, det tog, før jeg var fuldt bevidstløs (jeg blev bedt om at tælle baglæns fra ti), føltes det som at blive omfavnet af det dejligste, blødeste mørke. Jeg nåede lige at tænke, at hvis det føles sådan at dø, vil jeg aldrig frygte det. Det føltes som at give slip på alle byrder og bare lade sig flyde. Dét var altså en fed følelse!


Det lyder ikke helt dårligt.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Nicolait » 28. apr 2024, 19:38

Flora skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:Jeg skal i fuld narkose på onsdag. Drømmer man, når man er fuld narkose, eller er der bare sort skærm?


Jeg har været i fuld narkose en enkelt gang. Der drømte jeg ikke noget. Oplevede det bare som at jeg faldt i søvn og vågnede igen. De første 10-15 minutter efter jeg var vågnet, lå jeg og rablede alt muligt mærkeligt ud, som om jeg var fuld :D Derefter havde jeg det som normalt.


Det er også noget, jeg har tænkt over. Mon jeg kommer til at sige noget dumt, når jeg vågner op.


Dem, der kommer til at være omkring dig, når du vågner, er sikkert vant til at folk ævler lidt, når de lige er kommet ud af narkosen. Det tænker de nok ikke videre over :)


Hvor længe kan man risikere at sige mærkelige ting. Jeg bliver fulgt hjem af min veninde. Jeg vil helst ikke sige noget, som jeg senere fortryder.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Generelt"