Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2016, 13:34

DetSorteCirkus skrev:
Men der er heller ingen, i hvert fald ikke her i tråden, som har udskreget noget til at være universelt dovent.
Jeg kan komme på scenarier, hvor der intet dovent er i at købe sig til forskellige ydelser og andre, hvor det ville være temmelig ladt.

Som min økonomi er lige nu, ville rengøringshjælp og lignende betyde, at der ikke ville være råd til min merituddannelse, kulturelle oplevelser og rejser, samtidig med at jeg, igen i min nuværende situation, har rigeligt med tid til at ordne min lejlighed selv - og også tid til alle de ting, som jeg hellere vil foretage mig end rengøring, indkøb og madlavning.
Resultatet ville dermed blive, at jeg fik et kedeligere liv med mere tid til...ingenting, for i begge scenarier ville jeg jo have tid til de ting, som folk med fuldtidsarbejde netop kan have svært ved at nå oveni de huslige pligter.

En model med køb af rengøring, hyppig take away og varer bragt til døren ville derfor ret sikkert give mig en følelse af at være lad og have gjort nogle dumme prioriteringer.


Jeg kan sagtens forstå, at man ikke prioriterer at bruge penge på at betale sig fra husholdningsmæssige ting, hvis man hellere vil bruge dem på noget andet, og at man derfor vil føle man har fejlprioriteret, hvis man fx betaler for at få gjort rent, hvis man ikke rigtig har råd og i øvrigt har tid.

Jeg kunne så sagtens finde tid til det meste af det, jeg betaler mig fra - og en del af den tid jeg sparer går netop til ingenting. Jeg elsker tid til ingenting og vil gerne have masser af den.

Men er det dovent? At fjerne nogle ting for at få mere tid til andet. Som så godt kan være ingenting.

Dovent er et meget negativt ord for mig. Det er nok derfor, jeg reagerer så meget på, at nogle kalder det dovent at betale sig fra ting. Lidt som hvis jeg skrev, at andre ikke ville understøtte beskæftigelsen af ufaglærte, hvis de ikke havde rengøringshjælp.

EDIT: I øvrigt - det var det her, der fik mig til at skrive om det dovne i første omgang:

Pixie88 skrev:Rep. af bil.. alt andet ville i mine øjne være rendyrket dovenskab.
2
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf HappyQ » 26. jan 2016, 13:43

Indkøb på grund af min ryg.
Rengøring klarer min yngste datter.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 13:43

Angelina skrev:Jeg ville ønske jeg kunne skrive "dem alle sammen, hver og en" ... men i virkeligheden udfører jeg det hele selv... eller lader det sejle... :D

Jeg melder mig under den fane! :D

Nej, selvfølgelig cykelsmede og automekanikere får selvfølgelig de entrepriser, der tilkommer dem. Jeg ved ikke, om dette også var inkluderet i spørgsmålet.

Jeg ville heller ikke begynde at male stuen som dengang jeg var ung og smuk :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jan 2016, 13:54

Akehurst2 skrev:Jeg kan sagtens forstå, at man ikke prioriterer at bruge penge på at betale sig fra husholdningsmæssige ting, hvis man hellere vil bruge dem på noget andet, og at man derfor vil føle man har fejlprioriteret, hvis man fx betaler for at få gjort rent, hvis man ikke rigtig har råd og i øvrigt har tid.

Jeg kunne så sagtens finde tid til det meste af det, jeg betaler mig fra - og en del af den tid jeg sparer går netop til ingenting. Jeg elsker tid til ingenting og vil gerne have masser af den.

Men er det dovent? At fjerne nogle ting for at få mere tid til andet. Som så godt kan være ingenting.

Dovent er et meget negativt ord for mig. Det er nok derfor, jeg reagerer så meget på, at nogle kalder det dovent at betale sig fra ting. Lidt som hvis jeg skrev, at andre ikke ville understøtte beskæftigelsen af ufaglærte, hvis de ikke havde rengøringshjælp.


Jeg tror, vi definerer "ingenting" forskelligt. For mig er det tid, man keder sig i, og ikke tid brugt på hobbyer, nettet, afslapning, nulren rundt derhjemme, tv, læsning, middagslur for hyggens skyld, shopping, osv. Som jeg lever lige nu, ville den tid, som tilkøb af ydelser ville frigøre, sandsynligvis blive ret kedsommelig, fordi jeg allerede har rigeligt med tid til "positiv ingenting". Dertil kommer som sagt, at det samtidig ville betyde, at jeg ikke kunne efteruddanne mig, komme ud at rejse, osv.
Samlet set ville det få mig til at føle mig doven, og der skal ellers temmelig meget til, før jeg keder mig.

Egentlig er min pointe nok bare, at den enkelte bør indrette sig bedst muligt efter, hvordan vedkommende selv trives, og at der derfor også skal være plads til at føle, at man selv, med udgangspunkt i den måde, man lever på, ville være doven, hvis man betalte sig fra huslige pligter, uden at det er en kritik af andre og deres valg. Det var sådan, jeg læste Pixies indlæg. At hun personligt ville føle sig doven ved i sin nuværende situation at betale for andet end serviceydelser til bilen.

For nogle mennesker, hvortil jeg ikke hører, er husholdning en del af deres identitet, og det kunne også være en grund til, at tilkøb af en række serviceydelser ville få dem til at føle sig dovne eller rastløse, ligesom nogle andre gør, hvis de føler, at de sjusker med deres arbejdsopgaver.
1
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2016, 14:40

DetSorteCirkus skrev:Jeg tror, vi definerer "ingenting" forskelligt. For mig er det tid, man keder sig i, og ikke tid brugt på hobbyer, nettet, afslapning, nulren rundt derhjemme, tv, læsning, middagslur for hyggens skyld, shopping, osv. Som jeg lever lige nu, ville den tid, som tilkøb af ydelser ville frigøre, sandsynligvis blive ret kedsommelig, fordi jeg allerede har rigeligt med tid til "positiv ingenting". Dertil kommer som sagt, at det samtidig ville betyde, at jeg ikke kunne efteruddanne mig, komme ud at rejse, osv.
Samlet set ville det få mig til at føle mig doven, og der skal ellers temmelig meget til, før jeg keder mig.

Egentlig er min pointe nok bare, at den enkelte bør indrette sig bedst muligt efter, hvordan vedkommende selv trives, og at der derfor også skal være plads til at føle, at man selv, med udgangspunkt i den måde, man lever på, ville være doven, hvis man betalte sig fra huslige pligter, uden at det er en kritik af andre og deres valg. Det var sådan, jeg læste Pixies indlæg. At hun personligt ville føle sig doven ved i sin nuværende situation at betale for andet end serviceydelser til bilen.


Der er helt sikkert en forskel der. Jeg keder mig aldrig.

Det kan sagtens være, jeg læste Pixies indlæg forkert. Det var det med den "rendyrkede dovenskab" der lød som noget mere generelt for mig.

DetSorteCirkus skrev:For nogle mennesker, hvortil jeg ikke hører, er husholdning en del af deres identitet, og det kunne også være en grund til, at tilkøb af en række serviceydelser ville få dem til at føle sig dovne eller rastløse, ligesom nogle andre gør, hvis de føler, at de sjusker med deres arbejdsopgaver.


Det tror jeg helt sikkert der er - og endnu mere når det kommer til ting som at ordne mindre håndværksmæssige opgaver eller skifte til vinterdæk og lappe cykel.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Wizzze » 26. jan 2016, 14:51

Jer med rengøringshjælp, ender I med at rende rundt og rydde op dagen inden rengøringen kommer?
Vi har tit talt om at få nogen til at komme og gøre rent / rydde op, mens vi er på arbejde, men mistænker at vi kommer til at rende rundt og gøre det hele selv alligevel, for hvad mon rengøringen ellers ville tænke :genert:

Og så er vi heller ikke vilde med fremmede der skal gå rundt i hjemmet, mens vi ikke er hjemme, tænk hvad de ikke ville kunde finde af pinligheder :blush:
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2016, 14:56

Wizzze skrev:Jer med rengøringshjælp, ender I med at rende rundt og rydde op dagen inden rengøringen kommer?
Vi har tit talt om at få nogen til at komme og gøre rent / rydde op, mens vi er på arbejde, men mistænker at vi kommer til at rende rundt og gøre det hele selv alligevel, for hvad mon rengøringen ellers ville tænke :genert:

Og så er vi heller ikke vilde med fremmede der skal gå rundt i hjemmet, mens vi ikke er hjemme, tænk hvad de ikke ville kunde finde af pinligheder :blush:


Man skal selv rydde op inden de kommer (og ja, det er tit aftenen inden hjemme hos os). Andre kan ikke rydde op for en - de ved jo ikke hvor tingene skal være :-D

Den tvungne oprydning er efter min mening en stor fordel ved rengøring. Så får man det gjort og det når aldrig at gro for godt fast.
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Pixie88 » 26. jan 2016, 15:00

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Men der er heller ingen, i hvert fald ikke her i tråden, som har udskreget noget til at være universelt dovent.
Jeg kan komme på scenarier, hvor der intet dovent er i at købe sig til forskellige ydelser og andre, hvor det ville være temmelig ladt.

Som min økonomi er lige nu, ville rengøringshjælp og lignende betyde, at der ikke ville være råd til min merituddannelse, kulturelle oplevelser og rejser, samtidig med at jeg, igen i min nuværende situation, har rigeligt med tid til at ordne min lejlighed selv - og også tid til alle de ting, som jeg hellere vil foretage mig end rengøring, indkøb og madlavning.
Resultatet ville dermed blive, at jeg fik et kedeligere liv med mere tid til...ingenting, for i begge scenarier ville jeg jo have tid til de ting, som folk med fuldtidsarbejde netop kan have svært ved at nå oveni de huslige pligter.

En model med køb af rengøring, hyppig take away og varer bragt til døren ville derfor ret sikkert give mig en følelse af at være lad og have gjort nogle dumme prioriteringer.


Jeg kan sagtens forstå, at man ikke prioriterer at bruge penge på at betale sig fra husholdningsmæssige ting, hvis man hellere vil bruge dem på noget andet, og at man derfor vil føle man har fejlprioriteret, hvis man fx betaler for at få gjort rent, hvis man ikke rigtig har råd og i øvrigt har tid.

Jeg kunne så sagtens finde tid til det meste af det, jeg betaler mig fra - og en del af den tid jeg sparer går netop til ingenting. Jeg elsker tid til ingenting og vil gerne have masser af den.

Men er det dovent? At fjerne nogle ting for at få mere tid til andet. Som så godt kan være ingenting.

Dovent er et meget negativt ord for mig. Det er nok derfor, jeg reagerer så meget på, at nogle kalder det dovent at betale sig fra ting. Lidt som hvis jeg skrev, at andre ikke ville understøtte beskæftigelsen af ufaglærte, hvis de ikke havde rengøringshjælp.

EDIT: I øvrigt - det var det her, der fik mig til at skrive om det dovne i første omgang:

Pixie88 skrev:Rep. af bil.. alt andet ville i mine øjne være rendyrket dovenskab.

Men bare fordi jeg selv ville føle mig doven, hvis jeg ikke selv gjorde mit hjem rent, fik cyklen lappet hos en cykelsmed og lignende, betyder det jo ikke at jeg synes du eller andre er dovne, fordi I prioriterer anderledes, jeg kender jo ikke noget til jeres situation, jeg ville intet belæg have for at kunne dømme nogen på det område.

Jeg synes ikke dovenskab er negativt, jeg kan da sagtens bestille varer online, hvilket jeg også har gjort et par gange hvis jeg har haft en rabatkode. Der er heller ikke umuligt at jeg får cykelsmeden til at fikse min cykel, hvis jeg ikke selv har tid eller ikke gider. Som udgangspunkt gør jeg det bare selv.
Der er selvfølgelig også den faktor at jeg er super nærig.. så selvom vi har råd til at få hjælp til tingene, så gider jeg ikke betale for det, jeg ville føle jeg spildte mine penge på noget unødvendigt.

Nåh, men det tog mig 10 år at få en opvaskemaskine. Jeg hader at vaske op. Måske jeg om 10 år får en vinduespudser og om 20 år en rengøringsdame.
Når jeg får børn ender jeg sikkert også med at bestille varer online - men der vil min situation og prioriteter også være anderledes.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Krølle » 26. jan 2016, 15:34

Bil, cykel og håndværkerting, jeg ikke selv må lave. I forbindelse med at vi har fået have, kommer vi også til at købe os til hjælp - ikke til selve havearbejdet men ift at få styr på plantetyperne, hvordan de bedst beskæres + input til forbedringer af indretningen og evt. nye planter.

Generelt anser jeg ikke mig selv for at være påholdende, men jeg kan godt lide at lave tingene selv, det bliver ofte pænere, og endelig er der så uendeligt mange ting, jeg hellere vil bruge penge på :D
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Krølle » 26. jan 2016, 15:36

Nå ja, på sigt skal vi nok skifte tag på huset. Det må vi nødvendigvis få hjælp til, men jeg er selvfølgelig typen, der allerede nu går og tænker over, om der mon en noget, vi selv kan gøre i den forbindelse. Måske er jeg i virkeligheden en nærig praktisk gris :blush:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Purple Haze » 26. jan 2016, 21:37

Wizzze skrev:Jer med rengøringshjælp, ender I med at rende rundt og rydde op dagen inden rengøringen kommer?
Vi har tit talt om at få nogen til at komme og gøre rent / rydde op, mens vi er på arbejde, men mistænker at vi kommer til at rende rundt og gøre det hele selv alligevel, for hvad mon rengøringen ellers ville tænke :genert:

Og så er vi heller ikke vilde med fremmede der skal gå rundt i hjemmet, mens vi ikke er hjemme, tænk hvad de ikke ville kunde finde af pinligheder :blush:


Det er egentlig lidt fjollet at jeg svarer, for jeg roder ikke - ikke rigtigt i al fald.
Tog mig selv i at tænke her til aften "æv hvor her roder, se der ligger en knap på bordet!!!!" :P

Men altså, hvis der virkelig er ting der roder, så overvejer jeg at fjerne det, men er oftest enten "for træt" eller også er jeg ikke hjemme, og så er jeg altså ligeglad.
Eneste gang jeg var lidt "beklemt" ved at hun kom, var efter en fest hvor der var hvid sminke og masser af vin/drinks-pletter smurt ud på gulvet. Men så overvejelser jeg hvad der skulle til, før jeg ikke var beklemt... Det var for meget arbejde - og så gik det ligesom over igen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Kirstenkp » 28. jan 2016, 19:21

Wizzze skrev:Jer med rengøringshjælp, ender I med at rende rundt og rydde op dagen inden rengøringen kommer?
Vi har tit talt om at få nogen til at komme og gøre rent / rydde op, mens vi er på arbejde, men mistænker at vi kommer til at rende rundt og gøre det hele selv alligevel, for hvad mon rengøringen ellers ville tænke :genert:

Og så er vi heller ikke vilde med fremmede der skal gå rundt i hjemmet, mens vi ikke er hjemme, tænk hvad de ikke ville kunde finde af pinligheder :blush:


Ja, lidt :lol:
Men det er faktisk det fede ved det! At der en gang om ugen er fuldstændig ryddet op og total rengjort herhjemme. I love it
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf Mani » 28. jan 2016, 20:16

Vi har rengøringshjælp og snerydning. Græsplænen bliver klaret vha. sådan en robot plæneklipper. Ellers klarer vi vidst det meste af hverdagsopgaverne selv.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Hvilke praktiske/husholdningsmæssige ting betaler du dig fra?

Indlægaf MissDitte » 29. jan 2016, 07:46

Nåh ja - snerydning køber vi også. For 2 flasker vin og en pose salt :)
0

Tilbage til "Generelt"