Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Purple Haze » 31. jan 2016, 21:00

vUlpeS skrev:
FruDulle skrev:
Purple Haze skrev:
FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:Du bliver små neurotisk og begynder at nyde hvordan tingene bliver rene, skinnende og ens. Så går det over i en mild ocd hvor der altid skal være ryddet op før du kan slappe af og igang med noget og sørge for at alt vender rigtigt, står rigtig, brug gerne en linial, en fingersbredde mellem bøjlerne er f.eks. vigtigt. Google militærklædeskabe og prøve om du kan lægge tøj sammen ligeså godt. Gør det til en sport og tjek evt pinterest for organizing idea og så kører det bare derudaf med ar skabe orden. Når der er orden er rengøring meget sjovere og tilfredsstillende og du bliver en lille smule mere lykkelig hver gang det er tid til at gøre rent. Hvilket det er hver dag i større eller mindre grad...bare fordi at det er sjovt.

Jeg kan sagtens slappe af midt i en mindre bombeeksplosion , min trang til at hygge mig med det jeg kan lide er bare langt større end min trang til orden :genert:


Det er lige meget hvad du kan nu, du skal bare gå igang med at følge mit eksempel så kommer det snigende. Tro mig. Og hvis ikke, så spørg min mand.


Jeg tror jeg prøver at ordne min bogreol på en ocd og neurotisk måde i morgen , bare for at se om jeg synes det er sjovt :lol:

Nu ved jeg bare ikke om jeg skal farve, genre, alfabet ordne den ? :gruble:


Alfabetisk. Kan det stå i nummerorden eller alfabetisk skal det altid det. Altid!!!


Størrelsesorden!


Det giver ingen mening

Jeg skal straks forklare:
PH koordinerer ikke sine bogindkøb således, at bogformatet og den alfabetiske og/eller numeriske orden passer sammen. Det er først når man er kommet lidt op i OCD-graderne, at man lærer dette trick.


Hov. Det er ikke helt korrekt.
PH koordinere netop sine bogindkøb således at bogformatet passer til de øvrige bøger.
Hvis man køber en serie af bøger køber man alle bøgerne fra samme forlag og format. Hvilket i øvrigt gør det rigtig irretetende når illustratoren eksempelvis tillader sig at dø midt i en serie, så de bliver nød til at skifte format undervejs!
IKKE. OK.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Maoam » 6. sep 2016, 15:03

Jeg søgte på tråde om oprydning og valgte at trække den her frem igen.

Jeg fandt konmari oprydningsmetoden online for noget tid siden og er begyndt at bruge den. Det er virkelig effektivt for mig!

Den japanske oprydningsekspert Marie Kondo udgav en bog i Japan, der efterfølgende er blevet meget populær på engelsk og lige er udkommet på dansk. Hendes tilgang indeholder elementer af japansk kultur og shinto-religion, som man kan tage med eller ej.

Hun mener alt oprydning og organisering starter med grundig udsmidning af sine ting, hvis det ikke bare skal være rodet igen med det samme. Metoden handler om, at man skal rydde op efter kategori og ikke ud fra de rum, tingene er placeret i. I stedet for at spørge sig selv, hvad man skal smide ud, skal vende det om og tage alt indenfor en kategori, fx bøger, frem. Tage tingene i hånden en af gangen og føle efter, om den bringer glæde. Hvis ikke, skal man takke tingen for det, den har gjort for en, og skille sig af med den.

Hun anbefaler at gennemgå sit hjem i den her rækkefølge:

- Beklædning.
- Bøger.
- Papirer
- Alt andet.
- Ting med affektionsværdi.

Jeg har afleveret 18 bøger og en plastiksæk med tøj og sko til genbrug og smidt en hel masse gamle noter ud.

Der er en masse information på nettet, og hendes første bog ligger som lydbog på youtube på engelsk.

1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pjeps » 6. sep 2016, 15:31

Jeg har også fundet på noget effektivt, jeg skal flytte igen :lol:,
3
:ninja:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Daine » 6. sep 2016, 17:49

Man smider da ikke bøger ud!! :shock: :gisp:

Mvh Boghandleren
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pjeps » 6. sep 2016, 18:50

Daine skrev:Man smider da ikke bøger ud!! :shock: :gisp:

Mvh Boghandleren

Nej !!

De gives videre til andre læseglade, som minimum gives de til genbrug :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Daine » 6. sep 2016, 18:53

Pjeps skrev:
Daine skrev:Man smider da ikke bøger ud!! :shock: :gisp:

Mvh Boghandleren

Nej !!

De gives videre til andre læseglade, som minimum gives de til genbrug :D

Ja, hvis man kan nænne det :genert: Eller til BytteReolen hos din lokale Arnold Bucsk, så er der andre læseglade der kan bytte sig til en god bog :D

(Retfærdigvis skal det siges, at Maoam skrev hun gav sine til genbrug)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Flora » 6. sep 2016, 21:07

Daine skrev:
Pjeps skrev:
Daine skrev:Man smider da ikke bøger ud!! :shock: :gisp:

Mvh Boghandleren

Nej !!

De gives videre til andre læseglade, som minimum gives de til genbrug :D

Ja, hvis man kan nænne det :genert: Eller til BytteReolen hos din lokale Arnold Bucsk, så er der andre læseglade der kan bytte sig til en god bog :D

(Retfærdigvis skal det siges, at Maoam skrev hun gav sine til genbrug)


Byttereolen? Er det noget der findes i alle Arnold Busck butikker? Og hvordan fungerer det? Tager man bare sine brugte bøger med derned og nogle andre med hjem eller..? :genert:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Daine » 7. sep 2016, 05:20

Jep! Det er i alle AB butikker. Det er ret smart - tag de bøger du ikke vil have stående mere med ned og henvend dig ved kassen. Så kan du bytte dig til samme antal fra byttereolen :)
Vi tager alle slags bøger.

Og skulle det ske, at du ikke kan finde samme antal at bytte med og ikke gider slæbe de medbragte bøger med hjem igen, så tager alle butikker gerne imod donationer :)
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 7. sep 2016, 18:50

Belønning i form af chokolade.
0

Tilbage til "Generelt"