Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9549
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26699

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Santa » 27. maj 2018, 13:19

Moxy-lady skrev:Er der nogen der gider sige til når barsels- OG ramadandebatten er overstået? Jeez, metadebat er helt fint, men vi snakker +10 sider med de samme debatter. Så er der vist fin basis for egen tråd til emne(rne/t)

TAK!
Jeg har prøvet at skrive det, hvilket ikke havde nogen effekt.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 27. maj 2018, 16:16

Stikpille slettet af moderator, da henstilling om ikke at komme med stikpiller mod andre debattører ikke blev fulgt
Senest rettet af kidkomb 31. maj 2018, 22:40, rettet i alt 1 gang.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 27. maj 2018, 17:27

DetSorteCirkus skrev:
Dikus skrev:
DetSorteCirkus skrev:Og ja, hvis en mand decideret finder prestige i ikke at tage mere end 14 dages barsel og dermed gør det til et ideal, så vil jeg også tænke mit.


At kvinden fandt prestige i det er jo n sådan set en ret subjektiv bedømmelse.


Ja, men så længe hun er anonymiseret, tør jeg godt bruge en andenhånsberetning som case, selvom Bluebunny ikke har specificeret.
Ligesom jeg godt kan gå med på det, når en debattør fx. skriver "Min søster er ofte vred".


Det er jo svært at vide om hende jeg omtaler selv vil sige prestige. Men det er mit indtryk at hun var stolt af det.
Hun var ansat med personaleansvar for en hel del, og så synes jeg det er et forkert signal at sende at møde op til arbejde i sin barsel.

Det ligger et pres på andre. Hun sagde også gerne: “i er velkommen til at ringe og maile i min ferie. Jeg forventer ikke det samme af jer. Jeg kan bare ikke lade være”. Det sender signal om at vi ikke er lige så dedikerede og at hun ikke har tillid til at vi kan løse udfordringerne uden at vende dem med hende.

Min kommentar gik ikke kun på hende men generelt.
Jeg synes en mor ikke virker så glad for sit barn hvis hun ikke vil “ofre” tid på at være sammen med det og “beskytte” det i den første tid. Og her tænker jeg nok 4-5 måneder som minimum. Det virker ikke særlig omsorgsfuldt. Jeg vil mene man skal være parat til at ofre egne behov, særligt i starten. Så jeg taler naturligvis om når det er eget valg i dagens Danmark.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16250
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf icelady » 27. maj 2018, 19:37

Her i byen har vi en gruppe ildsjæle, der går rundt og samler skrald ind.


Det er såmænd meget fint..... men personligt synes jeg det er en farlig kurs. Kommunen kan jo være så stride at sige "Borgerne går ud og fjerner det skrald, vores ansatte i vej/park (eller udliciterede firmaer) ikke kan nå, men dem kan vi jo spare nu, når borgerne gør det."


Dét må man absolut ikke nævne i den lokale FB-gruppe, andet end man bliver slagtet.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 27. maj 2018, 20:39

icelady skrev:Her i byen har vi en gruppe ildsjæle, der går rundt og samler skrald ind.


Det er såmænd meget fint..... men personligt synes jeg det er en farlig kurs. Kommunen kan jo være så stride at sige "Borgerne går ud og fjerner det skrald, vores ansatte i vej/park (eller udliciterede firmaer) ikke kan nå, men dem kan vi jo spare nu, når borgerne gør det."


Dét må man absolut ikke nævne i den lokale FB-gruppe, andet end man bliver slagtet.

Din bekymring virker desværre ganske plausibel :/
0
Registreret Gammel Gris :gris:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 1234 » 27. maj 2018, 20:49

Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.


Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

Er den okay hvis man også dømmer mændene?
For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.
Jeg skulle i hvert fald ikke have børn med nogen der havde det sådan.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 27. maj 2018, 20:51

hotlips skrev:Min lillesøster er 15 dage over tiden idag og min mor siger det er upænt at hundse med hende, hun har det også i forvejen elendigt.

Men for hede hule og en hel masse andet, kan vi så snart få lov til at se den lille bandit, jeg er trææt af at vente, jeg har ikke kunnet finde ro i flere dage.


Det hjalp, jeg har fået en lille nevø for 20 minutter siden :lun: :lun: :lun: :lun: :pompom: :pompom: :pompom:

Og nu kan jeg så i stedet vente på at Benjamin vågner så jeg kan sige det til ham og på at vi kan komme ud og sige pænt goddag til den lille fyr.. Åndssvagt tidspunkt at føde på :whine:
22
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 27. maj 2018, 21:36

Det er sindssygt irriterende og uprofessionelt når folk, der staver dårligt og er elendige til at formulere sig, har en eller anden jobfunktion hvor det er ret vigtigt at kunne, uanset hvad den jobfunktion så er.

Og endnu mere at det ikke er noget man "må" sige eller mene, og slet ikke hvis man overvejer at gøre opmærksom på det for uha uha, tænk nu hvis vedkommende var ordblind eller bare ikke særlig god til dansk. Wtf, som om det gør det mindre irriterende og mere legalt :forvirret: Det er som om det bliver opfattet som en svaghed at erkende man staver dårligt og det derfor er noget der bliver set igennem fingre med. Det er jo ikke ligfrem fordi det skjuler det.. Og det er da fair nok at være ordblind fx selvom det kan give nogle begrænsninger, men ikke at gøre vedkommende opmærksom på at det kan give problemer for modtageren, at det skrevne kan misforstås, er da at gøre vedkommende en bjørnetjeneste.

Hermed giver jeg stafetten videre til den der obligatoriske person der med en sjov bemærkning lige skal gøre opmærksom på at jeg selv har lavet fejl i kritikken. Tillykke! Du er vel nok dygtig Billede

Undskyld for galden. Jeg er bare irriteret og frustreret over et elendigt spørgeskema jeg skal udfylde i forbindelse med opstart af behandling ved en speciallæge. Det er da ret vigtigt at det man svarer på er noget man forstår så der ikke opstår tvivl pga. forkerte orddelinger fx :wacko:
23
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 27. maj 2018, 23:48

Mistermor skrev:
Juki skrev:Det er sindssygt irriterende og uprofessionelt når folk, der staver dårligt og er elendige til at formulere sig, har en eller anden jobfunktion hvor det er ret vigtigt at kunne, uanset hvad den jobfunktion så er.

Og endnu mere at det ikke er noget man "må" sige eller mene, og slet ikke hvis man overvejer at gøre opmærksom på det for uha uha, tænk nu hvis vedkommende var ordblind eller bare ikke særlig god til dansk. Wtf, som om det gør det mindre irriterende og mere legalt :forvirret: Det er som om det bliver opfattet som en svaghed at erkende man staver dårligt og det derfor er noget der bliver set igennem fingre med. Det er jo ikke ligfrem fordi det skjuler det.. Og det er da fair nok at være ordblind fx selvom det kan give nogle begrænsninger, men ikke at gøre vedkommende opmærksom på at det kan give problemer for modtageren, at det skrevne kan misforstås, er da at gøre vedkommende en bjørnetjeneste.

Hermed giver jeg stafetten videre til den der obligatoriske person der med en sjov bemærkning lige skal gøre opmærksom på at jeg selv har lavet fejl i kritikken. Tillykke! Du er vel nok dygtig Billede

Undskyld for galden. Jeg er bare irriteret og frustreret over et elendigt spørgeskema jeg skal udfylde i forbindelse med opstart af behandling ved en speciallæge. Det er da ret vigtigt at det man svarer på er noget man forstår så der ikke opstår tvivl pga. forkerte orddelinger fx :wacko:


Jeg er meget enig med dig. Der er ikke noget som helst galt i at være ordblind, men der er jobs man ikke kan varetage. En af mine unger havde en ordblind engelsklærer et år i en af de yngre klasser. Det var fuldstændig absurd. Hun stavede værre end børnene.
Og jeg forstår ikke, hvorfor man lige netop med ordblindhed ofte møder holdningen, at vi bare må acceptere, at de skal have det job, de nu vil, uanset det kræver, at man kan stave. I rigtig mange andre jobs må mennesker erkende, at de ikke kan få arbejde, fordi de mangler en eller anden kompetence; man får ikke job som livredder, hvis man ikke kan svømme...... for at bruge et meget åbenlyst eksempel.

Og afhængig af graden af ordblindheden fås der jo hjælpemidler. Så det behøver ikke være umuligt, men det kan være det kræver nogle flere ressoucer fordi der skal læses korrektur(det fatter jeg generelt ikke at der ofte ikke bliver i situationer hvor forståelsen er ret vigtig)

Jeg bliver nok heller aldrig ekspedient i et stort supermarked med mange travle kunder der forventer det skal gå stærkt, fordi jeg er så dårlig til at regne at min hjerne brænder helt sammen hvis det skal gøres under pres. Tænk hvis jeg blev ansat til alvorligere ting, som at dosere medicin eller noget med anæstesi. Det ville jo forhåbentlig aldrig ske. Men at ansætte en med ringe stave- og formuleringsevner til at lave vejledninger i hvordan noget medicin fx skal tages er åbenbart helt fjong :stoned:

Apropos engelsklærer så havde jeg en klassekammerat i folkeskolen der havde været i udlandet i en længere periode. Jeg kan ikke huske om det var pga. noget sprogskole eller at forældrene var udsendte pga. deres job måske. Men læreren var i hvert fald nødt til at spørge ham til råds nogle gange, hvis hun fx var i tvivl om et ord eller en udtale. En af mine venners mor havde desuden også haft den samme lærer da hun selv gik i skole...
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. maj 2018, 00:42

1234 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.


Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

Er den okay hvis man også dømmer mændene?
For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.
Jeg skulle i hvert fald ikke have børn med nogen der havde det sådan.


Min mand havde 14 dage. Den eneste måde han kunne få mere var at sige op. Det var ikke rigitg holdbart når han var den eneste i arbejde kan man sige. Han ville da gerne, men sådan var omstændighederne nu engang.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. maj 2018, 02:34

Dikus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.


Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

Er den okay hvis man også dømmer mændene?
For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.
Jeg skulle i hvert fald ikke have børn med nogen der havde det sådan.


Min mand havde 14 dage. Den eneste måde han kunne få mere var at sige op. Det var ikke rigitg holdbart når han var den eneste i arbejde kan man sige. Han ville da gerne, men sådan var omstændighederne nu engang.


Når man arbejder under lovgivning, hvor man ikke har de samme rettigheder, er det svært. Der er godt nok heller ikke meget barsel til kvinderne i Grønland - og slet ikke betalt


Nej nogle gange er verden nu engang ikke indrettet efter hvert vores individuelle billede af perfektion.

Forstå det hvem der kan.
4
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 1234 » 28. maj 2018, 04:57

Jeg synes det burde være implicit at diskussionener i det her forum tager udgangspunkt i en dansk kontekst med danske barselsregler. Det bliver en meget lang debat hvis man skal nævne alle de land, hvor ens udtalelse ikke gælder for selvfølgelig er der ingen som dømmer de mange amerikanske kvinder, der knapt kan få en uges selvbestaltede barsel og må bruge den smule ferie de har for bare at nå og komme sig over fødslen.
3
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kalimsofie » 28. maj 2018, 05:31

Mistermor skrev:
Juki skrev:Det er sindssygt irriterende og uprofessionelt når folk, der staver dårligt og er elendige til at formulere sig, har en eller anden jobfunktion hvor det er ret vigtigt at kunne, uanset hvad den jobfunktion så er.

Og endnu mere at det ikke er noget man "må" sige eller mene, og slet ikke hvis man overvejer at gøre opmærksom på det for uha uha, tænk nu hvis vedkommende var ordblind eller bare ikke særlig god til dansk. Wtf, som om det gør det mindre irriterende og mere legalt :forvirret: Det er som om det bliver opfattet som en svaghed at erkende man staver dårligt og det derfor er noget der bliver set igennem fingre med. Det er jo ikke ligfrem fordi det skjuler det.. Og det er da fair nok at være ordblind fx selvom det kan give nogle begrænsninger, men ikke at gøre vedkommende opmærksom på at det kan give problemer for modtageren, at det skrevne kan misforstås, er da at gøre vedkommende en bjørnetjeneste.

Hermed giver jeg stafetten videre til den der obligatoriske person der med en sjov bemærkning lige skal gøre opmærksom på at jeg selv har lavet fejl i kritikken. Tillykke! Du er vel nok dygtig Billede

Undskyld for galden. Jeg er bare irriteret og frustreret over et elendigt spørgeskema jeg skal udfylde i forbindelse med opstart af behandling ved en speciallæge. Det er da ret vigtigt at det man svarer på er noget man forstår så der ikke opstår tvivl pga. forkerte orddelinger fx :wacko:


Jeg er meget enig med dig. Der er ikke noget som helst galt i at være ordblind, men der er jobs man ikke kan varetage. En af mine unger havde en ordblind engelsklærer et år i en af de yngre klasser. Det var fuldstændig absurd. Hun stavede værre end børnene.
Og jeg forstår ikke, hvorfor man lige netop med ordblindhed ofte møder holdningen, at vi bare må acceptere, at de skal have det job, de nu vil, uanset det kræver, at man kan stave. I rigtig mange andre jobs må mennesker erkende, at de ikke kan få arbejde, fordi de mangler en eller anden kompetence; man får ikke job som livredder, hvis man ikke kan svømme...... for at bruge et meget åbenlyst eksempel.



Jeg synes næsten, det er endnu værre, når det ikke er ordblindhed, der ligger til grund for den dårlige stavning, men bare dovenskab. Typisk bliver det fulgt op med kommentaren: “Folk ved jo godt, hvad jeg mener, så hvorfor er stavemåden lige så vigtig?”.

Tænk, hvis lægen, der skal fjerne din blindtarm, siger “jeg kan ikke lige finde det rigtige sted at skære, jeg skærer bare her, de ved jo godt, hvad jeg mener, ik’?”. Eller piloten, der flyver dit charterfly, siger “jeg kan ikke lige finde det rigtige sted at lande, jeg lander bare her, de ved nok, hvad jeg mener”?

Hav dog lige lidt mere faglig stolthed.
8
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tux » 28. maj 2018, 05:53

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.


Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

Er den okay hvis man også dømmer mændene?
For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.
Jeg skulle i hvert fald ikke have børn med nogen der havde det sådan.


Min mand havde 14 dage. Den eneste måde han kunne få mere var at sige op. Det var ikke rigitg holdbart når han var den eneste i arbejde kan man sige. Han ville da gerne, men sådan var omstændighederne nu engang.

Iht. lovgivningen i DK har man krav på at kunme tahe op til er års barsel. Hvis det ikke er i DK er det ikke rigtig relevant for diskussionen..
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2018, 06:03

Jeg synes generelt, at journalister er blevet sindssygt dårlige til at formulere sig.
Så sent som i går så jeg en artikel, hvori der står "X og Y stimler sammen". To mennesker kan altså ikke stimle sammen. Det kræver et noget større antal.

Og ovenstående er jo bare et af helt ekstremt mange eksempler på virkelig dårligt sprog.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"