Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 778
Likede indlæg: 11014

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 28. jun 2018, 11:18

LaMariposa skrev:DSB og Bane Danmark er et fantastisk uheldigt makkerpar. Hvis ikke den ene fucker det op, så gør den anden. You had one (!) job... :rulle:

Den skolekomedie har irriteret mig længe. Engang var det jo altsammen bare Statsbanerne - men så skal de lege at de er to forskellige private firmaer, og derefter har de altid haft travt med at understrege at opståede problemer ikke er deres, men den anden parts fejl. :genert:
9
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2328

Indlægaf englishchannel » 29. jun 2018, 11:25

Den her overvægtig læge diskussion minder mig om dengang, jeg blev beskyldt for at være elitær, fordi jeg forventer at en dansklærer kan stave.

Nå, det kan godt være at jeg bliver elitær nu, men jeg forventer egentlig at...
dansklærere kan stave
matematiklærere kan regne
historielærere ved hvornår den franske revolution fandt sted
frisører har velplejet hår
politifolk overholder loven
bankrådgivere har styr på privatøkonomien
etc.

Og jeg synes at det er langt ude, hvis man ikke må forvente en vis kompetence fra folk på de områder, de selv har valgt at beskæftige sig med.
20
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 204
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 3716

Indlægaf Mistermor » 29. jun 2018, 11:34

englishchannel skrev:Den her overvægtig læge diskussion minder mig om dengang, jeg blev beskyldt for at være elitær, fordi jeg forventer at en dansklærer kan stave.

dansklærere kan stave
etc.

Og jeg synes at det er langt ude, hvis man ikke må forvente en vis kompetence fra folk på de områder, de selv har valgt at beskæftige sig med.

Jeg er enig i alt, hvad du lister op. Men jeg tænker nu, at lige netop med overvægt er der så mange faktorer, der spiller ind, at jeg ikke "dømmer sundhedspersonale ude", hvis de vejer for meget. Jeg kan huske, at jeg læste en rapport om overvægt, og hvor svært det er at bevare et vægttab, hvis man først har været overvægtig; det er helt vanvittige odds. Og overvægten kan jo være grundlagt i barndommen. Medicin kan påvirke vægten.

Og jeg tænker, at man kan være en vældig dygtig læge eller sygeplejerske, selvom man er overvægtig, hvorimod man ikke kan være en vældig dygtig matematiklærer, hvis man ikke kan regne.

Jeg tror simpelthen ikke på, at der er nogen, der vælger at være overvægtig, så jeg kan slet ikke sammenligne det med at være tatoveret.
23
No1
Kort karma: 137
Likede indlæg: 1839

Indlægaf No1 » 29. jun 2018, 16:55

englishchannel skrev:Den her overvægtig læge diskussion minder mig om dengang, jeg blev beskyldt for at være elitær, fordi jeg forventer at en dansklærer kan stave.

dansklærere kan stave
etc.

Jeg synes nu, at det er fint nok, at dansklærere kan stave. Det er deres “craft”. Mig bekendt så er lægerne dygtige udi deres fag, hvilket ses ud fra den viden de har.
Deres craft er ikke deres egen krop. Hvis den var det, så ville de være inkompetente, hvis de selv blev syge af kræft fx. - ud fra din logik.
21
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 604
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8741

Indlægaf Delfin » 29. jun 2018, 18:04

dansklærere kan stave
etc.

Jeg ville ikke fortsætte listen med læger er ikke overvægtige. Jeg ville fortsætte med:

læger ved hvordan men behandler sygdomme
sygeplejersker kan de plejeopgaver, der hører til deres speciale.
6
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 451
Likede indlæg: 9698

Indlægaf Sangius » 29. jun 2018, 18:30

Malere har altid nymalede hjem.
Håndværkere har altid nyrenoverede boliger.
Sundhedsplejesker har altid børn der sover igennem og følger kurverne.

Vor herre bevares... jeg forstår slet ikke at man ikke bare fokuserer på fagligheden, og stoler på at de uddannelser vi har er gode nok.
13
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1810

Indlægaf Chatsy » 29. jun 2018, 18:45

Hele den diskussion får mig til at tænke på en ansøger til elevstilling som farmakonom, der argumenterede for at være velegnet til stillingen fordi vedkommende "har prøvet så meget forskelligt medicin".
18
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 158
Likede indlæg: 2719

Indlægaf Velvet-Goldmine » 29. jun 2018, 18:46

Chatsy skrev:Hele den diskussion får mig til at tænke på en ansøger til elevstilling som farmakonom, der argumenterede for at være velegnet til stillingen fordi vedkommende "har prøvet så meget forskelligt medicin".

Hahaha - det er brilliant!
3
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 204
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 3716

Indlægaf Mistermor » 29. jun 2018, 19:11

Sangius skrev:Malere har altid nymalede hjem.

Vor herre bevares... jeg forstår slet ikke at man ikke bare fokuserer på fagligheden, og stoler på at de uddannelser vi har er gode nok.

At stole på, at vores uddannelser er gode nok, synes jeg nu er svært. Min søn er lige blevet færdiguddannet som lærer. Jeg kunne lave en virkelig lang liste med, hvad der ikke er godt nok! (og det kunne han også)

Man ændrede karakterskalaen, så flere kunne opnå topkarakter. Uddannelsesinstitutionerne får penge ud fra, hvor mange der gennemfører, så de dumper ikke, hvis de overhovedet kan undgå det.

Man kan ikke vide, om man står over for en sygeplejerske, der lige knap nok er bestået, eller en dygtig velfunderet person. Så jeg synes, det er naturligt, at man forholder sig kritisk og passer på sig selv.
5
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 29. jun 2018, 19:17

Mistermor skrev:
Sangius skrev:Malere har altid nymalede hjem.

At stole på, at vores uddannelser er gode nok, synes jeg nu er svært. Min søn er lige blevet færdiguddannet som lærer. Jeg kunne lave en virkelig lang liste med, hvad der ikke er godt nok! (og det kunne han også)

Man ændrede karakterskalaen, så flere kunne opnå topkarakter. Uddannelsesinstitutionerne får penge ud fra, hvor mange der gennemfører, så de dumper ikke, hvis de overhovedet kan undgå det.

Man kan ikke vide, om man står over for en sygeplejerske, der lige knap nok er bestået, eller en dygtig velfunderet person. Så jeg synes, det er naturligt, at man forholder sig kritisk og passer på sig selv.

Ja, det er helt sikkert noget at komme efter der.

Men hvis man tror en god dansklærer er lavet af en som staver fejlfrit, så synes jeg man er meget snæversynet.

Min mor er lidt en nød til at stave. Hun har været dansklærer i over 30 år.

En god lærer formår at undervise - det er det, som er svært.

En god læge formår at stille diagnosen, guide patienten osv.

En god sygeplejerske formår at drage omsorg og have en brugbar faglig viden.

Ingen af disse ting har en disse at gøre med om man er tatoveret, ryger, er overvægtig eller lever af cola.
6
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 383
Likede indlæg: 7232

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2018, 19:24

^ Men det er immervæk svært at undervise i retstavning, hvis man ikke selv kan skrive korrekt.
10
abcd
Kort karma: 133
Likede indlæg: 4312

Indlægaf abcd » 29. jun 2018, 19:25

Sangius skrev:Men hvis man tror en god dansklærer er lavet af en som staver fejlfrit, så synes jeg man er meget snæversynet.

Det er ikke tilstrækkeligt at stave fejlfrit, men det må da være nødvendigt at stave tilnærmelsesvist fejlfrit. Det er svært at lære andre noget som man ikke selv kan finde ud af.
9
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 29. jun 2018, 19:31

abcd skrev:
Sangius skrev:Men hvis man tror en god dansklærer er lavet af en som staver fejlfrit, så synes jeg man er meget snæversynet.

Det er ikke tilstrækkeligt at stave fejlfrit, men det må da være nødvendigt at stave tilnærmelsesvist fejlfrit. Det er svært at lære andre noget som man ikke selv kan finde ud af.

Det er virkelig en forsvindende lille del af dansk undervisningen, og sjældent man vil være ude for, ikke at have adgang til det korrekte svar i det materiale man underviser fra

Børn har også rigtig godt af nogle gange at se, at selv den voksne lærer kan lave en fejl, og rette op på det.

At stave "tilnærmelsesvis fejlfrit" er i min optik ikke en vigtig del af en lærer.

Jeg ønsker en lærer som motiverer og brænder for sit job, som børnene responderer på. Dét er vigtigt.
2
abcd
Kort karma: 133
Likede indlæg: 4312

Indlægaf abcd » 29. jun 2018, 20:07

Sangius skrev:Det er virkelig en forsvindende lille del af dansk undervisningen, og sjældent man vil være ude for, ikke at have adgang til det korrekte svar i det materiale man underviser fra

Børn har også rigtig godt af nogle gange at se, at selv den voksne lærer kan lave en fejl, og rette op på det.

At stave "tilnærmelsesvis fejlfrit" er i min optik ikke en vigtig del af en lærer.

Jeg ønsker en lærer som motiverer og brænder for sit job, som børnene responderer på. Dét er vigtigt.

Det holder da ikke hvis læreren skal slå op i en ordbog hver gang et barn spørger hvordan noget staves. Det er fint nok at kunne motivere børnene og at brænde for sit job, men hvis læreren skal bruge alt for meget tid på at rette de danske stile fordi han/hun skal slå hvert andet ord op, er der for lidt tid tilbage til at motivere.
7
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 164
Likede indlæg: 3094

Indlægaf Confucius » 29. jun 2018, 20:33

De fleste folk har en rimelig god idé om hvor vigtigt et førstehåndsindtryk er, og hvor meget det betyder for éns tilgang til den person. Førstehåndsindtrykket af baseret på udseende og opførsel i de første par minutter, man møder en person for første gang.

Når nu folk godt ved det, så fatter jeg ikke at de kan blive overraskede over, at det for mange er et negativt signal, når en dansklærer staver elendigt eller en sundhedsfaglig person er ryger eller svært fed.
9
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.

Tilbage til "Generelt"