Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24907

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf sigge » 14. jan 2019, 07:50

Daine skrev:
Pølsemix skrev:
AgentPixie skrev:Det er svært ikke at hade sport på tv, når man hele sin ungdom har oplevet igen og igen, hvordan Beverly Hills 90210 blev taget af sendefladen, fordi der var OL/EM/VM/TdF i lange perioder :sur:

Når man tager de 5616132151531231133515315 genudsendelser af lige præcis den serie i betragtning synes jeg at det var ok :D

Nu ved jeg jo ikke hvornår AP var ung, men jeg var det da de viste serien første gang. Og der var nærmest afgudsdyrkelse af personerne, så jeg kan da godt forstå det :D Jeg kan ikke længere huske, om serien dengang blev skubbet til fordel for sport, men jeg var så også håndboldfan så bemærkede det måske ikke. Og ellers er det bare mange år siden :gammel: :lol:


Jeg så det også, da det blev vist første gang. Og i min gymnasieklasse aftalte pigerne, at vi skulle have sort tøj på (i sorg forstås), da der blev annonceret en længere sæsonpause.
10
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AgentPixie » 14. jan 2019, 07:58

sigge skrev:
Daine skrev:
Pølsemix skrev:
AgentPixie skrev:Det er svært ikke at hade sport på tv, når man hele sin ungdom har oplevet igen og igen, hvordan Beverly Hills 90210 blev taget af sendefladen, fordi der var OL/EM/VM/TdF i lange perioder :sur:

Når man tager de 5616132151531231133515315 genudsendelser af lige præcis den serie i betragtning synes jeg at det var ok :D

Nu ved jeg jo ikke hvornår AP var ung, men jeg var det da de viste serien første gang. Og der var nærmest afgudsdyrkelse af personerne, så jeg kan da godt forstå det :D Jeg kan ikke længere huske, om serien dengang blev skubbet til fordel for sport, men jeg var så også håndboldfan så bemærkede det måske ikke. Og ellers er det bare mange år siden :gammel: :lol:


Jeg så det også, da det blev vist første gang. Og i min gymnasieklasse aftalte pigerne, at vi skulle have sort tøj på (i sorg forstås), da der blev annonceret en længere sæsonpause.

Alt andet havde været upassende!
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf bluetof1 » 14. jan 2019, 08:18

Bare for en god ordens skyld, så føler jeg mig ikke ramt af andet end forargelse. Lysten til at diskutere børneopdragelse har jeg ingen problemer med. Jeg deltager bare ikke. Jeg har intet behov for at vi står i hver sit hjørne og råber "DU GØR DET FORKERT" ad hinanden.
18
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 14. jan 2019, 09:01

Wau der fik jeg da sat hånden i en hvepserede. Det var helt seriøst hverken for at stikke til nogen eller for at forarges. Det er da heller ikke noget, jeg har for vane at gøre. Det var en helt reel undren over, hvorfor man sidder hos børn i den alder, men det fik jeg vist ikke formidlet særlig elegant. Det beklager jeg. Det er vitterligt ikke noget, jeg er stødt på hos andre end en enkelt veninde, heller ikke i nutiden. Jeg siger ikke, at man ikke må, jeg forstår nok bare ikke helt, at det er nødvendigt, medmindre børnene er syge, eller der er noget andet på spil. Hvis jeg nu havde formuleret mig rigtigt fra start af, havde jeg måske fået en forklaring og forholdt mig til den. For en god ordens skyld, har jeg aldrig talt for gammeldags opdragelse med tvang, kæft, trit og retning, hvis det er sådan I har læst det. Der findes andre måder at udfase ting.
Mere kan jeg vist ikke stille op med den hvepserede.
11
14 11 14
02 05 22
30 08 23
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf MrMister » 14. jan 2019, 10:21

Ellin skrev:
MrMister skrev:
Ellin skrev:Overså jeg det punkt, hvor bluetof spurgte om andres mening ift hendes børneopdragelse? :tie:

Hold nu op, hvor er det anstrengende når nogen mennesker er SÅ kloge på andres børneopdragelse.


Sikkert ikke. Men du overså, at børneopdragelse betegnes gammeldags, hvis børnene ikke har en forældre til stede til de sover. Det var det, jeg svarede på.

Men udover mening om børneopdragelse, hvile andre emner mener du, vi andre bør undlades at debateres?


Du må skam diskutere lige hvad der passer dig.
Det jeg stejler på i denne tråd, er at tråden gik fra at være generel til at gå specifikt på bluetof og hendes måde at håndtere sine børn på. Hvilket jeg ikke synes er ok.


Du så vel godt, at det var en anden debattør jeg kommenterede på i det indlæg du valgte at trække frem?

Hvis folk vil trække putte ritualet i langdrag (og samme med aflevering i institutionen), er det fint for dem. Det er trods alt dem, der lider mest under det. Men at kalde alternativet (normal disciplin og rammer) for gammeldags, er ... dumt.

Børn kan indrette sig under meget - også forældre med lille grad af disciplin. Men manglen på disciplin og rammer og fuld tilpasning til barnets (imaginære) behov er det de fleste forstår ved curl. Derfor satte jeg curl og gammeldags i hvert sin modpol.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 14. jan 2019, 10:32

MrMister skrev:
Ellin skrev:
MrMister skrev:
Ellin skrev:Overså jeg det punkt, hvor bluetof spurgte om andres mening ift hendes børneopdragelse? :tie:

Hold nu op, hvor er det anstrengende når nogen mennesker er SÅ kloge på andres børneopdragelse.


Sikkert ikke. Men du overså, at børneopdragelse betegnes gammeldags, hvis børnene ikke har en forældre til stede til de sover. Det var det, jeg svarede på.

Men udover mening om børneopdragelse, hvile andre emner mener du, vi andre bør undlades at debateres?


Du må skam diskutere lige hvad der passer dig.
Det jeg stejler på i denne tråd, er at tråden gik fra at være generel til at gå specifikt på bluetof og hendes måde at håndtere sine børn på. Hvilket jeg ikke synes er ok.


Du så vel godt, at det var en anden debattør jeg kommenterede på i det indlæg du valgte at trække frem?

Hvis folk vil trække putte ritualet i langdrag (og samme med aflevering i institutionen), er det fint for dem. Det er trods alt dem, der lider mest under det. Men at kalde alternativet (normal disciplin og rammer) for gammeldags, er ... dumt.

Børn kan indrette sig under meget - også forældre med lille grad af disciplin. Men manglen på disciplin og rammer og fuld tilpasning til barnets (imaginære) behov er det de fleste forstår ved curl. Derfor satte jeg curl og gammeldags i hvert sin modpol.

Jeg går bestemt ikke ind for totalt frie tøjler, og at børnene sætter dagsordenen, men derfra og til at kalde helt almindelig nærværende omsorg for curling er der altså også langt.

Jeg synes det er fuldstændig vanvittigt, og bestemt ikke barnets behov, at blive lagt på eget værelse, inkl. "søvntræning" før 1-års-alderen. Og det strider mod al nuværende viden om spæd- og småbørns behov.

Men, når det er sagt, så længe noget ikke er direkte skadeligt for børn, må man jo lade hver forælder afgøre, hvad der passer bedst til dem selv og deres børn. Inklusive, at holde førskolebørn i hånden til de sover, samsovning mm.
4
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mani » 14. jan 2019, 10:44

AgentPixie skrev:
IrmaPigen skrev:
Delfin skrev:Børn kan da godt være trygge, selvom man ikke sidder hos dem, og de kan også lære at falde i søvn selv både uden gråd, tvang og råben og skrigen, men det må I naturligvis gøre som I vil, men jeg må også undre mig


Jeg undrer mig mere over det med begge to har brugt sut indtil for et år siden. Wtf. Nånej, forkert tråd, og nu bliver jeg slagtet som følge af den her sære krænkelseskultur, der er begyndt at herske her.

Hvis du bliver slagtet, er det nok mere fordi du har for vane at lukke en masse usympatisk lort ud.

Ja, og Irma får da også smidt en del lige tilbage i hovedet skal jeg love for!
5
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AgentPixie » 14. jan 2019, 11:10

Mani skrev:
AgentPixie skrev:
IrmaPigen skrev:
Delfin skrev:Børn kan da godt være trygge, selvom man ikke sidder hos dem, og de kan også lære at falde i søvn selv både uden gråd, tvang og råben og skrigen, men det må I naturligvis gøre som I vil, men jeg må også undre mig


Jeg undrer mig mere over det med begge to har brugt sut indtil for et år siden. Wtf. Nånej, forkert tråd, og nu bliver jeg slagtet som følge af den her sære krænkelseskultur, der er begyndt at herske her.

Hvis du bliver slagtet, er det nok mere fordi du har for vane at lukke en masse usympatisk lort ud.

Ja, og Irma får da også smidt en del lige tilbage i hovedet skal jeg love for!

Og med rette.
Hvis hun selv synes at hun konstant får lort, skal hun måske tænke over hvad hun selv sender ud.

Som hun selv siger, så er det her en debat og man må forvente uenighed og kritik, men det betyder ikke at man konsekvent skal være kold i røven og usympatisk.
Det er sådan hun fremstår.
11
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mani » 14. jan 2019, 11:24

AgentPixie skrev:Og med rette.
Hvis hun selv synes at hun konstant får lort, skal hun måske tænke over hvad hun selv sender ud.

Som hun selv siger, så er det her en debat og man må forvente uenighed og kritik, men det betyder ikke at man konsekvent skal være kold i røven og usympatisk.
Det er sådan hun fremstår.

Okay?
When you gp low, I go lower?
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55892
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 14. jan 2019, 11:40

Jeg er så træt af at høre folk brøle "curling". Efterhånden bliver mange forældre dømt til at være culingforældre, hvis de yder omsorg for deres barn. Det er så håbløst sort/hvidt. Der er ikke plads til børn og unge med ekstra behov. Der er ikke indsigt nok til at stoppe op og tænke: "Okay, sådan ville jeg ikke selv gøre, men jeg kender heller ikke Kirstens familie, så jeg ved i bund og grund ikke hvad jeg taler om, når jeg råber curling".
Nu har jeg selv i kraft af mit arbejde kendskab til, hvor lidt støtte der i nogle kommuner er til unge mennesker med modvind. De skal sgu da have støtten ét eller andet sted fra. Så det ville klæde nogle mennesker at klappe i i stedet for at brøle curling, når de læser/hører om et barn, hvis forældre f.eks. har hjulpet dem med at søge job og lign.

Curling-råbet er efterhånden i samme liga, som når der er nogen der brøler op om væmligboerne og de radigale.
18
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. jan 2019, 11:45

FormerlyKnownAs skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:
Delfin skrev:Børn kan da godt være trygge, selvom man ikke sidder hos dem, og de kan også lære at falde i søvn selv både uden gråd, tvang og råben og skrigen, men det må I naturligvis gøre som I vil, men jeg må også undre mig

Børn og folk er forrskellige. Det er åndssvagt at snakke om hvad børn kan og ikke kan. Det kommer an på barnet.


Ja, men nogen gange handler det også lidt - bare en lille smule - om forældrenes tilgang til opdragelse.


Men hvis alle er glade og tilfredse med hvordan tingene kører hvad er så problemet.

Blue var næppe ved at gå ud af sit gode skind hvis det var business as usual med en time, så det er nok ekstraordinært.

Nogle gange har andre mennesker underligt mange meninger om hvordan andre gør tingene og særligt ift børn og opdragelse. Det er fint at have meninger, andre tilgange osv. Men man behøver ikke altid ytre den og da slet ikke være nedladende omkring det.


Jeg er sådan set ligeglad med hvordan tingene kører hjemme hos de forskellige familier.

Det irriterer mig bare enormt, at jeg også skal deale med de børn der kommer ud af opdragelsen. Der er bare nogle børn som er nogle ulidelige pestilenser at være sammen med. Og uden undtagelse kan jeg se - af dem jeg har været i kontakt med - at det kommer fra nogle forældre som ikke har været i stand til eller ikke har haft lyst til, at sætte nogle klare rammer og regler op for børnene og tage nogle kampe med dem.

Når børn får lov til at agere den lille diktator i hjemmet, går det ud over alle os andre, da vi desværre skal forholde os til barnet, når det er uden for hjemmets fire vægge. Og der må jeg bare sige, at resten af verden har bare ikke nødvendigvis den helt samme fascination af andres folks afkom.

Og jeg aner ikke, om det her er et af de tilfælde. Kender ikke nogen herinde fra Debatten personligt. Men i min omgangskreds kan jeg se en stærk kausalitet mellem vi-er-alle-lige-og-skal-alle-høres-og-rummes-pædagogikken og små diktatorer der forventer at resten af verden hopper og springer for dem.
5
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jan 2019, 12:12

Frøken Himmelblå skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:
Delfin skrev:Børn kan da godt være trygge, selvom man ikke sidder hos dem, og de kan også lære at falde i søvn selv både uden gråd, tvang og råben og skrigen, men det må I naturligvis gøre som I vil, men jeg må også undre mig

Børn og folk er forrskellige. Det er åndssvagt at snakke om hvad børn kan og ikke kan. Det kommer an på barnet.


Ja, men nogen gange handler det også lidt - bare en lille smule - om forældrenes tilgang til opdragelse.


Men hvis alle er glade og tilfredse med hvordan tingene kører hvad er så problemet.

Blue var næppe ved at gå ud af sit gode skind hvis det var business as usual med en time, så det er nok ekstraordinært.

Nogle gange har andre mennesker underligt mange meninger om hvordan andre gør tingene og særligt ift børn og opdragelse. Det er fint at have meninger, andre tilgange osv. Men man behøver ikke altid ytre den og da slet ikke være nedladende omkring det.


Jeg er sådan set ligeglad med hvordan tingene kører hjemme hos de forskellige familier.

Det irriterer mig bare enormt, at jeg også skal deale med de børn der kommer ud af opdragelsen. Der er bare nogle børn som er nogle ulidelige pestilenser at være sammen med. Og uden undtagelse kan jeg se - af dem jeg har været i kontakt med - at det kommer fra nogle forældre som ikke har været i stand til eller ikke har haft lyst til, at sætte nogle klare rammer og regler op for børnene og tage nogle kampe med dem.

Når børn får lov til at agere den lille diktator i hjemmet, går det ud over alle os andre, da vi desværre skal forholde os til barnet, når det er uden for hjemmets fire vægge. Og der må jeg bare sige, at resten af verden har bare ikke nødvendigvis den helt samme fascination af andres folks afkom.

Og jeg aner ikke, om det her er et af de tilfælde. Kender ikke nogen herinde fra Debatten personligt. Men i min omgangskreds kan jeg se en stærk kausalitet mellem vi-er-alle-lige-og-skal-alle-høres-og-rummes-pædagogikken og små diktatorer der forventer at resten af verden hopper og springer for dem.


Jeg vidste ikke at et barn var en diktator fordi man har en putterutine der hedder sang eller bog i 5-10 minutter og så falde i søvn under eller lige efter imens at man hos det og giver den tryghed og det hyggelige moment barnet har brug for.

Jeg vidste heller ikke at det er lig med at man som Forældre ikke kan sætte rammer og regler for hvordan man opfører sig, gør, og er sammen med andre mennesker og i offentlige rum, fordi man har ovenstående putterutine.

Jeg håber at verden er klar til mit omsorgsfulde barn som hjælper til med alt fra at lave mad, dække bord, være der for de mindre børn på hans skole- nå ja, lærerne er helt tossede med ham fordi han er så Ansvarsfuld og omsorgsfuld overfor de andre børn og iøvrigt er god til høre efter og gøre hvad man beder ham om. Bevares, han er ligeså fuld af spilopper som alle andre 5 årige, kan blive sur hvis han lige ville A men vi skal B, have tabt hørelsen osv.

Jeg er imponeret over hvad der kan komme ud af en simpel putterutine som alle parter trives med og har lyst til at deltage i.
6
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf sortkaffe » 14. jan 2019, 12:45

Og pludselig en dag så er ens børn så gamle at de flytter hjemmefra - eller de bliver måske alvorligt syge som voksne
eller de møder megen modstand
og så sidder man der som en halvgammel kone og ærgrer sig gevaldigt over man ikke nussede dem ekstra meget da de var små, at man ikke lige brugte en halv time her og der. Eller at man ikke lod dem sove i ens seng om natten.
Det er tid man aldrig får igen.
18
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55892
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 14. jan 2019, 12:57

sortkaffe skrev:Og pludselig en dag så er ens børn så gamle at de flytter hjemmefra - eller de bliver måske alvorligt syge som voksne
eller de møder megen modstand
og så sidder man der som en halvgammel kone og ærgrer sig gevaldigt over man ikke nussede dem ekstra meget da de var små, at man ikke lige brugte en halv time her og der. Eller at man ikke lod dem sove i ens seng om natten.
Det er tid man aldrig får igen.

Lige nøjagtig. Og hvordan kan andre (fremmede) gøre sig til dommer for, hvordan nogen giver deres kærlighed og omsorg til deres egne børn?
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. jan 2019, 13:27

Ej men.. Børn er bare noget man ikke skal udtale sig offentligt om. Folk tager det som et personligt angreb - hvilket det overhovedet ikke er. Som sagt kender jeg ingen fra debatten.

Jeg har intet imod at man giver børn kærlighed og de må da hjertens gerne få meget af det. Men det er ikke det jeg taler om. Der er mange forældre i dag der ikke kan se forskel på kærlig og manglende grænser. Der er en kæmpe forskel.
Man kan sagtens være kærlige og rummende forældre samtidig med, at man lærer barnet at der er et hierarki både i samfundet men så sandelig da også i hjemmet. Det er et misforstået hensyn at tage til barnet, at ligestille det med de voksne i husholdningen. Det er børn slet ikke i stand til at kapere. Derimod er det sundt for dem at lære, at der mange gange i livet er andre folk der bestemmer uden man egentlig har indflydelse. Det giver dem grobund for at acceptere, at de ikke er hele verdens navle.

Jeg kender jo altså ikke nogen fra Debatten personligt, så jeg ved ikke hvordan folk opdrager. Men det jeg kan se fra min egen omgangskreds og familie er, at børn der ikke tidligt får at vide og lærer, at de nogen gange skal indordne sig og gøre noget af den simple grund, at de børn og vi er voksne, bliver pisse irriterende at være sammen med senere hen. Og det er heller ikke sjovt for dem at møde en verden der faktisk ikke finder sig i deres pis.

Og for tredje gang. Jeg kender jer ikke. Jeg ved ikke hvordan i opdrager jeres børn. Så det her er ikke et personligt angreb møntet på jer. Det er en konstatering fra dagligdagen jeg kom til at tænke på, på baggrund af den verserende debat. Og det at så mange tager sådan på vej viser, at jeg skrev det i den helt rigtig tråd.

Men nu hvor folk alligevel er ophidsede kan jeg da sige, at jeg intet har imod at opdrage andre folks børn og fortælle dem, at jeg ikke magter deres opførsel, så om de lige gider enten at fise af eller opføre sig ordentligt mens andre mennesker er tilstede.

Gud fader bevares!
11
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Generelt"