Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 23. dec 2017, 08:30

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg har det mere stramt med dem der helt dropper "af": Som i: "Her er massere hygge." Det er sjusk. Ligesom når folk dropper "er": "Du sød." [...]

Jeg troede, at især "massere hygge" skyldtes, at folk stavede efter lyden uden at tænke over ordenen som sådan.
"Massere af hygge" har jeg sådan set sværere ved at forstå.
Jeg er selv skyldig i af og til at glemme et ord som "er", men det er altså ikke med vilje. Nok nærmere at jeg har det så meget i hovedet, at jeg tror, jeg allerede har skrevet det (måske) :genert:

Jeg kommer ofte til at skrive massere, netop fordi det er sådan jeg udtaler det. Jeg ved dog godt det er forkert, så hvis jeg var bedre til at læse SMS'er, debatindlæg, facebookbeskeder osv. Igennem inden jeg trykkede send ville det ikke ske. Det gør jeg bare sjældent :genert:

"Er" kan jeg godt glemme, men husker det for det meste - "at" glemmer jeg til gengæld ofte. Igen fordi jeg tit springer det over i tale.
1
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 23. dec 2017, 08:33

abcd skrev:Hvis man i ramme alvor kan blive skuffet over en julegave, må man have et meget besværligt liv, fyldt med forhindringer.

Eller også foretrækker man personlige gaver, hvor man ved og kan mærke at der er tænkt på hvad modtager vil blive glad for og ikke hvad der nødvendigvis er lettest for giver. Uanset om det så er et hjemmelavet askebæger i ler eller et par strømper.

Det er lidt ligesom mænd/kvinder der fx elsker bowling og derfor giver deres partner en bowlingkugle i gave(selvom det ikke har været ønsket) Fordi så kan de jo begynde at gå til bowling sammen og det kunne manden/konen godt tænke sig.. De tænker bare ikke på om partneren overhovedet kunne tænke sig det eller er interesseret i at gå til bowling.

Jeg går ikke ind for at gaver gives af pligt, men af omtanke. Det synes jeg bare sjældent masseproducerede gaver fra børn er.
5
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 23. dec 2017, 08:43

Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 23. dec 2017, 08:59

Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.
Men så findes der f.eks. den type som min mormor var - efter hun altså blev ædru og begyndte at give sine børn gaver, hun f.eks. min mor gaver efter hvad hun selv synes der manglede i vores hjem når hun et par gange om året kom på besøg. Hun gav f.eks. min mor et strygebræt fordi at så kunne hun stryge sine skjorter når hun var gæst her. Min mormor vidste ubemærket at grunden til at min mor ikke havde strygebræt var fordi at min mor IKKE stryger - fordi det gider hun ikke.
Altså, gav min mormor ikke sine børn gaver af gode intentioner. Jeg ville blive skuffet over at modtage gaver der ikke var givet med formål at glæde mig, så vil jeg hellere undvære.
11
...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 23. dec 2017, 09:02

Jeg bliver ikke skuffet over gaver. Jeg vil bare rigtig gerne bestemme hvad der skal være på mine vægge.
Jeg fik engang et a2 billede af min nevø, lige voldsomt nok. Jeg har også fået et a3 hvor jeg holder ham til dåben. De ligger begge i skabet.

Engang havde en veninde brugt hele natten(!) på at male et maleri hun mente passede perfekt i mit soveværelse. (Slet ikke min stil).

Tanken er jo sød, men jeg havde det lidt svært med hvordan jeg dog skulle forholde mig.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 23. dec 2017, 09:12

LadyFox skrev:
Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.
Men så findes der f.eks. den type som min mormor var - efter hun altså blev ædru og begyndte at give sine børn gaver, hun f.eks. min mor gaver efter hvad hun selv synes der manglede i vores hjem når hun et par gange om året kom på besøg. Hun gav f.eks. min mor et strygebræt fordi at så kunne hun stryge sine skjorter når hun var gæst her. Min mormor vidste ubemærket at grunden til at min mor ikke havde strygebræt var fordi at min mor IKKE stryger - fordi det gider hun ikke.
Altså, gav min mormor ikke sine børn gaver af gode intentioner. Jeg ville blive skuffet over at modtage gaver der ikke var givet med formål at glæde mig, så vil jeg hellere undvære.


Der skuffes man jo ikke over gaven, men over adfærden. Man kan vel i ramme alvor ikke blive skuffet over en gratis ting, uagtet om man kan bruge den.
Men man kan blive skuffet over stikpiller.

Jeg har fået min share af elendige gaver, som jeg hellere ville undvære. Men det har aldrig, aldrig faldet mig ind at blive skuffet over noget jeg får gratis, som jeg på ingen måde har krav på.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 23. dec 2017, 09:15

[url]p[/url]
BlueBunny skrev:Jeg bliver ikke skuffet over gaver. Jeg vil bare rigtig gerne bestemme hvad der skal være på mine vægge.
Jeg fik engang et a2 billede af min nevø, lige voldsomt nok. Jeg har også fået et a3 hvor jeg holder ham til dåben. De ligger begge i skabet.

Engang havde en veninde brugt hele natten(!) på at male et maleri hun mente passede perfekt i mit soveværelse. (Slet ikke min stil).

Tanken er jo sød, men jeg havde det lidt svært med hvordan jeg dog skulle forholde mig.


Det er også bare dumt at give folk sådanne ting. Jeg ved sgu heller ikke hvad jeg ville sige. Havde nok bare undgået at hænge det op, og håbet at det aldrig blev nævnt igen :D

Men så samtidig blive sur over gaven, og mene at man er i sin ret til at kræve noget bedre på grund af gud ved hvad, det er mærkeligt synes jeg.

Blot fordi jeg aldrig bliver skuffet over en gave, så betyder det ikke at jeg synes alle gaver er gode.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf englishchannel » 23. dec 2017, 09:20

Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.


Jeg er til dels enig, men min erfaring er at der oftest ligger andet og mere bagved, når man bliver skuffet over en gave.

I mit tilfælde med billederne er der tale om nogle familiemedlemmer, der efter at de har fået børn har ændret adfærd og er blevet enormt selvoptagede og krævende. De trækker meget store veksler på resten af familien, både praktisk og økonomisk, uden at vise nogen form for påskønnelse for det. Her ville det have været klædeligt, hvis de den ene gang om året havde sat sig personligt ind i den enkelte modtager og deres præferencer eller smag, i stedet for bare at køre på "den laveste fællesnævner"-autopilot.

Hvis det havde været nogle folk, der ellers var gavmilde med deres tid og overskud resten af året, ville de gaver ikke have stukket så meget ud. Men nu blev det bare et ekstra eksempel på den "Hokus pokus vores børn er det eneste fokus!"-adfærd som de kører.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ficus » 23. dec 2017, 09:27

Man kan også spørge modtageren først, om de er interesserede. Sådan lige forventningsafstemme lidt.

Min svigerinde fik i søndags sagt noget ala “ja, X og Y, jeg forventer jo ikke at i gider ha et billede af barn2, har jo set at i havde fjernet billedet af barn1 i Ys lejlighed efter X(mig) flyttede ind”

For det første var det pissegrimt, newborn-billede med sådan en meterlang hue, liggende på turkis/hvid pels, i bar mås. For det andet så var det din egen bror der fjernede det, fordi han heller ikke gad have det stående...

Hun kunne bare have spurgt om vi ville have et billede af det nye barn, samme stil på billedet bare med pink/hvid pels. Nej tak du.

Min bror, mine forældre, min mormor og kærestens faster har alle spurgt om der snart kommer nogle billeder, så de et, ved siden af deres gaver. Hvis der er andre der er interesserede, så må de spørge. Billederne har i øvrigt kostet max 3kr pr print, så tror lige det går.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf twinkle » 23. dec 2017, 09:30

LadyFox skrev:
Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.
Men så findes der f.eks. den type som min mormor var - efter hun altså blev ædru og begyndte at give sine børn gaver, hun f.eks. min mor gaver efter hvad hun selv synes der manglede i vores hjem når hun et par gange om året kom på besøg. Hun gav f.eks. min mor et strygebræt fordi at så kunne hun stryge sine skjorter når hun var gæst her. Min mormor vidste ubemærket at grunden til at min mor ikke havde strygebræt var fordi at min mor IKKE stryger - fordi det gider hun ikke.
Altså, gav min mormor ikke sine børn gaver af gode intentioner. Jeg ville blive skuffet over at modtage gaver der ikke var givet med formål at glæde mig, så vil jeg hellere undvære.


Åh ja.

Jeg har en svigermor, som bliver ved med at give mig nipsting i gave, selv om jeg flere gange har sagt til hende, at det der med vindueskarme fyldt op med alt mulig tingeltangel ikke er mig. Hvilket resulterer i, at jeg har en halv skænk fyldt med ting, der ikke står fremme.
Hun har også givet mig et polyestertørklæde i gave, selv om jeg specifikt havde skrevet, at jeg ønskede mig et tørklæde i uld eller bomuld.

Og nå ja, den gang hun gav mig to sæt kagegafler i gave (købt for mærker i Bilka), selv om jeg havde sagt nej tak til de føromtalte kagegafler to mdr. forinden.

Og intet af det kan som regel byttes. Jeg ville faktisk hellere undvære gaver, end at sidde med er stift, falsk smil og sige tak.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 23. dec 2017, 10:34

Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Altså ja, jeg er forholdsvis enig.

Men det er jo sjældent man på forhånd ved hvad man får. Selvfølgelig kan alle gaver ramme forkert, hvad end det er fra et barn, en kæreste eller andre.

Som tidligere skrevet er det ikke fordi jeg ikke bliver glad for hjemmelavede gaver fx. Men jeg kan godt blive ærgerlig over at der nogle af de gaver jeg har fået, der primært har været lettere/alternative løsninger.

Så vil jeg da hellere undvære eller at de melder ud om vi kan lade vær med at være på gave osv. Det er nemlig ilde hørt som modtager at frasige sig gaver, helt eller delvist, med begrundelsen at man ikke er interesseret i de ting som børnene laver og ikke synes de er lige så søde og fantastiske som forældrene selv.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 23. dec 2017, 10:41

Ej okay, apropos hjemmelavede gaver osv. så kan man altså godt blive lidt for kreativ og alternativ i sine ideer/kreationer.

Der har lige været en eller anden boligstylist eller hvad hu er. Hun havde lavet et alternativt dekoreret julebord og bl.a brugt et rødkålshoved som en vase til blomster! Wtf :lol: :lol: :lol:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2017, 10:58

twinkle skrev:Åh ja.

Jeg har en svigermor, som bliver ved med at give mig nipsting i gave, selv om jeg flere gange har sagt til hende, at det der med vindueskarme fyldt op med alt mulig tingeltangel ikke er mig. Hvilket resulterer i, at jeg har en halv skænk fyldt med ting, der ikke står fremme.
Hun har også givet mig et polyestertørklæde i gave, selv om jeg specifikt havde skrevet, at jeg ønskede mig et tørklæde i uld eller bomuld.

Og nå ja, den gang hun gav mig to sæt kagegafler i gave (købt for mærker i Bilka), selv om jeg havde sagt nej tak til de føromtalte kagegafler to mdr. forinden.

Og intet af det kan som regel byttes. Jeg ville faktisk hellere undvære gaver, end at sidde med er stift, falsk smil og sige tak.

Ha ha, sådan et familemedlem havde min kone også :-D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 23. dec 2017, 12:06

LadyFox skrev:Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.


Man må blive skuffet alt det man vil, jeg synes bare det må være anstrengende at skulle blive skuffet over så lidt. Det er en fucking julegave, det er komplet ligegyldigt, kom dog over det.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 23. dec 2017, 12:27

englishchannel skrev:Jeg er ret forarget over, at man som børnefamilie vil være bekendt at give et indrammet billede af børnene som eneste julegave til alle, man er på gave med (bedsteforældre, oldeforældre, søskende, etc.). Især når man selv forventer normale gaver til både forældre og børn.

Hvis jeg stadig var på gave med dem, ville jeg give dem et indrammet billede af mig selv i år. Det er jeg desværre ikke.


Jeg vil egentlig gerne have et pasbillede af hver af ungerne når deres skolefotos er klar, men jeg indrømmer at jeg blev noget stram i betrækket den jul hvor min ene søster gav mig et billede af hver af ungerne som eneste julegave fra deres familie, efter at have talt op og ned af stolper hele måneden om at vi i hvert fald IKKE kunne droppe julegaverne til hinanden, selvom hun lige var blevet alene med børnene og jeg havde foreslået at jeg bare gav børnene nogle fine ting og os voksne så sprang over denne gang, for at prøve at gøre det nemmere for hende... Det ville hun alligevel ikke være med til, men fair nok.

Hun gav mig så deres ønskesedler hvor ALT på hendes var noget meget dyrt designerhalløj som jeg ikke rigtig kunne være med på, og som jeg syntes var lidt malplaceret i hele den her "på røven"-situation. Jeg var også selv på SU, så det var bestemt ikke fordi mit julebudget var stort.

Børnenes ønskesedler var også ret velvoksne, skrevet af min søster som bemærkede at hun jo ikke havde penge selv til at give børnene legetøj til jul, men hun forventede at bedsteforældre, onkler/tanter osv. tog sig af den slags for, som hun sagde, det er jo deres ansvar at sørge for at børnene bliver forkælede når nu hun skal bruge alle sine egne penge på deres fritidsinteresser, flyverdragter, sko osv. (sagt med martyrstemme).

Jeg valgte så at børnene ikke skulle lide mere end nødvendigt oveni forældrenes breakup, så jeg gav dem nogle kæmpe legetøjsgaver som de elskede, selvom det ikke var så let på mit budget. Min søster kunne jeg så ikke give en af de her store designergaver, men jeg tænkte at børnene uanset hvad var vigtigst, så hun fik en lidt mindre, men altså helt fin gave.

Jeg havde nok forventet at hun ville blive enormt glad og taknemmelig for gaverne til børnene, nu hvor hun ikke selv kunne give dem det store, men hun blev simpelthen SÅ skuffet over at hun ikke fik noget fra sin egen dyre ønskeliste. Jeg pointerede på en høflig måde at hun havde ønsket sig nogle meget dyre ting, og at jeg havde været nødt til at prioritere, men så begyndte hun at ævle om at det jo ikke burde komme an på pengene.... :nej: Og nejnej, bevares, men hun vidste jo at jeg ikke havde ret meget at gøre med og det havde hun heller ikke selv, så på den led kommer det jo LIDT an på pengene når der ikke ER nogen, og så er det vel ikke underligt at jeg prioriterer børnene. :rulle:

Men hun mente så at hendes gave til mig - billederne af børnene - ikke kunne gøres op i pengeværdi, fordi det var jo en personlig gave som var givet med hjertet, så derfor kunne man ikke sammenligne billedernes værdi med værdien af hendes dyre ønsker.....

Så dybest set; hun må gerne være en cheapskate, det skal hun nok finde en måde at retfærdiggøre, men vi andre skal bare punge ud uanset hvad. :lol:

Jeg HAVDE oprigtigt været fuldt tilfreds med at give gaver til børnene kun, uden at få noget igen. Det var hende som ikke ville være med til det. Hun insisterede på at hun skulle have en gave af mig, og at jeg skulle have en gave af hende... :rulle:

Det skal lige siges at hun i den periode selvfølgelig havde det meget skidt, og selvom hun under normale omstændigheder er lidt af en martyr og det evige offer, så var hun lige lidt EKSTRA besværlig i den periode, og det krævede en del tålmodighed fra familiens side. Det er noget jeg godt kan bære over med i en periode når situationen kræver det, men det gør det jo ikke mindre røvhulsagtigt og åndet. :lol:
17

Tilbage til "Generelt"