Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 13. jan 2020, 14:18

AgentPixie skrev:
Animi skrev:
AgentPixie skrev:Jeg baserer det på baggrund af de pseudotvillinger jeg kender, og hvordan min egen dreng har reageret på at få en lillesøster.
Der er to år mellem mine børn, og min dreng var overhovedet ikke klar til, at han skulle behovudsætte på den måde, at jeg har siddet meget med lillesøster under amning, skrigeture osv. Han har ikke kunne forstå det, når jeg har bedt ham vente lidt fordi lillesøster græder, skal spise, puttes, have ren ble eller at han ikke kan få opmærksomhed og omsorg i de mængder han plejer og har brug for.

Fra de pseudotvillinger jeg kender, er det lidt de samme ting der går igen. Fx at den ældste aldrig har følt der var privilegier ved at være den store, såsom at få lov til at være længere oppe og hygge med forældrene, fordi h*n er nogle år ældre og ikke bliver umulig af det.
Samtidig har den yngste aldrig rigtig følt sig som den yngste, og med de privilegier det medfører.
Og så at de nærmest har skulle dele alt ifht til børnehave, venner alderssvarende legetøj. Der har aldrig rigtig været noget der var deres og som den anden ikke fattede noget af, eller var for gammel til at finde interessant.

Jeg fortryder ikke min datter, men jeg kan være ærgerlig over hun kom på det tidspunkt hun gjorde. Jeg synes også børn fortjener søskende, men ikke med så kort tid mellem dem.
Så ja, jeg syndes det er synd og en kende egoistisk. Tror mere det er forældrenes behov end børnenes.


Ift behovsudsættelse bliver det ikke nødvendigvis nemmere, fordi de er et par år ældre. Der er rigtig, rigtig mange af mine børn i børnehaven, der har reageret på præcis samme måde, selvom de var 3, 4 og 5 år gammel. Uanset alder kan det være rigtig svært at blive storebror/søster.

Selvfølgelig er det altid svært at blive storebror/storesøster, det er jo en kæmpe omvæltning.
Det ændrer ikke på min holdning om, at jeg synes det er synd for børnene/min ældste.


Det er også fint nok, det må du selvfølgelig gerne synes. Det var bare for at komme med et perspektiv på, at det du har oplevet, måske ikke ville have været nemmere, selv hvis du havde ventet et par år.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 13. jan 2020, 14:20

Og ift priviligier og at føle sig som stor/lille, handler det vel også om, hvad man gør som forældre. Min storesøster er 1,5 år ældre end mig og hun fik godt nok lov til rigtig mange ting, jeg ikke gjorde. Jeg følte mig absolut som den yngste ift hende :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 13. jan 2020, 14:45

Aviva skrev:At de der red barnet "skammekampagner" ikke får mig til at ville donere noget - jeg slår lyden fra og laver noget andet.

-vi har doneret milliarder siden 80´erne, og Afrika er stadig et sort bundløst hul.. Hvor blir pengene egentlig af?


Det går bedre i store dele af Afrika end det gjorde for 50 år siden. Rigtig mange af tiltagende hjælper.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AgentPixie » 13. jan 2020, 15:11

Animi skrev:Og ift priviligier og at føle sig som stor/lille, handler det vel også om, hvad man gør som forældre. Min storesøster er 1,5 år ældre end mig og hun fik godt nok lov til rigtig mange ting, jeg ikke gjorde. Jeg følte mig absolut som den yngste ift hende :lol:

Det er jo bare fedt, at nogle forældre er opmærksomme på det! Det er jeg glad for at høre.
Tror man som forældre nemt kommer til at forvente det samme af begge børn, når de ligger så tæt.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 13. jan 2020, 15:48

AgentPixie skrev:
Animi skrev:Og ift priviligier og at føle sig som stor/lille, handler det vel også om, hvad man gør som forældre. Min storesøster er 1,5 år ældre end mig og hun fik godt nok lov til rigtig mange ting, jeg ikke gjorde. Jeg følte mig absolut som den yngste ift hende :lol:

Det er jo bare fedt, at nogle forældre er opmærksomme på det! Det er jeg glad for at høre.
Tror man som forældre nemt kommer til at forvente det samme af begge børn, når de ligger så tæt.


Det er sikkert nogle, der gør.
Tror bare jeg har svært ved at se logikken i, hvorfor det er synd for alle børn, der er født tæt aldersmæssigt. Hvis det er gået godt, der ikke har været de store problemer og børnene er glade og har gavn af hinanden, hvorfor skulle det så være synd?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 13. jan 2020, 15:48

Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 13. jan 2020, 15:49

Lurende Peber skrev:Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”


Så blander de det nok sammen med irske tvillinger :-D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Santa » 13. jan 2020, 15:58

Animi skrev:
Lurende Peber skrev:Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”


Så blander de det nok sammen med irske tvillinger :-D

Hvad er irske tvillinger så?
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 13. jan 2020, 15:59

Jeg deltog sidste år i en stor konkurrence. 10 deltagere gik videre til en “vinderpulje”. Jeg vandt og fik som den eneste en præmie.

En af de andre har i sin nytårsstatus skrevet hun vandt (som et af vist nok 5 store bedrifter i årets løb). På sin blog har hun lavet et stort indlæg om at hun var vinder.

Hmmm.... jeg har lyst til at kommentere og “udrede misforståelsen”. Men altså... det virker småligt. Det generer mig bare, for jeg er jo stolt af at JEG vandt. JEG er vinderen! Det var en af MINE bedrifter.

Og hendes følgere liker og komplimenterer... igen.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 13. jan 2020, 15:59

Santa skrev:
Animi skrev:
Lurende Peber skrev:Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”


Så blander de det nok sammen med irske tvillinger :-D

Hvad er irske tvillinger så?


Når der er max 12 måneder mellem søskende
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Santa » 13. jan 2020, 16:01

Animi skrev:
Santa skrev:
Animi skrev:
Lurende Peber skrev:Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”


Så blander de det nok sammen med irske tvillinger :-D

Hvad er irske tvillinger så?


Når der er max 12 måneder mellem søskende

Aha. Tak....det må alligevel være rimelig sjældent.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 13. jan 2020, 17:15

BlueBunny skrev:Jeg deltog sidste år i en stor konkurrence. 10 deltagere gik videre til en “vinderpulje”. Jeg vandt og fik som den eneste en præmie.

En af de andre har i sin nytårsstatus skrevet hun vandt (som et af vist nok 5 store bedrifter i årets løb). På sin blog har hun lavet et stort indlæg om at hun var vinder.

Hmmm.... jeg har lyst til at kommentere og “udrede misforståelsen”. Men altså... det virker småligt. Det generer mig bare, for jeg er jo stolt af at JEG vandt. JEG er vinderen! Det var en af MINE bedrifter.

Og hendes følgere liker og komplimenterer... igen.

:rulle: Og jeg må lige blande mig med en wtf-oplevelse af ældre dato:
Var til tøndeslagning med børnene, og der var den obligatoriske voksentønde. Den får jeg så pandet ned, men ham der slog lige før mig gik bare hen og tog præmien, mens jeg lige var optaget af mine unger..... :wacko:
Så fik han (måske) lige lært sine unger, hvordan man rager til sig. Det var så ikke en “gevinst” jeg gad gøre noget ud af. Fortalte bare mine forargede unger, at manden nok var fattig, siden han havde mere brug for .... whatever det nu var. :gruble:
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Selma156 » 13. jan 2020, 17:31

Aviva skrev:At de der red barnet "skammekampagner" ikke får mig til at ville donere noget - jeg slår lyden fra og laver noget andet.

-vi har doneret milliarder siden 80´erne, og Afrika er stadig et sort bundløst hul.. Hvor blir pengene egentlig af?


Jeg synes du skal tjekke siden Verdens Bedste Nyheder, som viser i tal, statistikker, undersøgelser og interview, hvor meget det går fremad i ulandene. Der er rigtig mange millioner mennesker, som er blevet løftet ud af både sult og fattigdom de sidste 20 år.
10
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sorenspige » 13. jan 2020, 20:38

Santa skrev:
Animi skrev:
Santa skrev:
Animi skrev:
Lurende Peber skrev:Pseudotvillinger :gruble:
Så lærte jeg noget nyt idag :-D
Nogen steder skriver de “op til 12mdr imellem”


Så blander de det nok sammen med irske tvillinger :-D

Hvad er irske tvillinger så?


Når der er max 12 måneder mellem søskende

Aha. Tak....det må alligevel være rimelig sjældent.


I min drengs mødregruppen på FB er der en mor, har et barn både fra februar 2013 og et fra december 2013...

Jeg har dog aldrig hørt det omtalt som andet end pseudotvillinger.
0
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Selma156 » 13. jan 2020, 20:41

Falstria skrev:
Selma156 skrev:
Aviva skrev:At de der red barnet "skammekampagner" ikke får mig til at ville donere noget - jeg slår lyden fra og laver noget andet.

-vi har doneret milliarder siden 80´erne, og Afrika er stadig et sort bundløst hul.. Hvor blir pengene egentlig af?


Jeg synes du skal tjekke siden Verdens Bedste Nyheder, som viser i tal, statistikker, undersøgelser og interview, hvor meget det går fremad i ulandene. Der er rigtig mange millioner mennesker, som er blevet løftet ud af både sult og fattigdom de sidste 20 år.


Takket være kapitalisme, ikke nød/bistandshjælp.

Kina tegner sig for de fleste af de mange millioner, man taler om at det måske slet ikke er et U-land længere.

Det er opnået ved at samle en masse energitunge erhverv, og derfor bygge en masse nye kulkraftværker op, og så kombinere det med en kolosal underbetalt arbejdsstyrke.

Der findes ikke mirakler.


Jeg ved godt, at Kina og store dele af Asien er i høj vækst.

Mange af disse historier og tal stammer udelukkende fra Afrika. Tjek selv siden. Jeg tror på både mirakler og nødhjælp :)
2

Tilbage til "Generelt"