Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 21. okt 2016, 16:46

Advocatus-Diaboli skrev:
ManicNinja skrev:I de tilfælde, hvor jeg tænker om en person, at vedkommende virker overfladisk og/eller nedladende over for flere af sine medmennesker (og let's face it - det sker), opdager jeg tit efterfølgende, at vedkommende arbejder inden for HR.

Der er en eller anden form for syg humor i, at netop folk, der beskæftiger sig med Human Ressource, ofte opfører sig ubehageligt, og hvad jeg vil betegne som ufølsomt/uforstående/uempatisk over for deres medmennesker.


Er det mens de er på arbejde at de er sådan, eller er det uden for jobbet at de er sådan?


Begge! Men det er hovedsageligt uden for deres job, jeg har oplevet denne type. Netop derfor det normalt først er bagefter, jeg har fundet ud af, hvad de beskæftigede sig med professionelt.
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5555

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Luffegås » 21. okt 2016, 16:50

ManicNinja skrev:I de tilfælde, hvor jeg tænker om en person, at vedkommende virker overfladisk og/eller nedladende over for flere af sine medmennesker (og let's face it - det sker), opdager jeg tit efterfølgende, at vedkommende arbejder inden for HR.

Der er en eller anden form for syg humor i, at netop folk, der beskæftiger sig med Human Ressource, ofte opfører sig ubehageligt, og hvad jeg vil betegne som ufølsomt/uforstående/uempatisk over for deres medmennesker.


Sådan kan jeg ofte have det med sundhedspersonale, og jeg har selv været både i reception og sosu-hjælper. Christ nogle kollegaer man har mødt, men også bare i ens omgangskreds, de folk der skal arbejde med børn og ældre og syge, kan nogengange sidde og være noget af det mest menneskefjendske.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. okt 2016, 17:12

Joe skrev:Jeg synes Morten Messerschmidt er lidt fræk.
Purple Haze skrev:Ja, han er ikke så lidt fræk :P

Var det alle de gange, han sagde 'øh*, som I tændte på? :gruble:
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 21. okt 2016, 19:20

D.itsen skrev:
HappyPaww skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
HappyPaww skrev:
Sådan har jeg det, må jeg blankt erkende. Jeg interesserer mig ikke det fjenreste for især brøkregning og kan ikke se, hvad der nødvendiggør, at jeg kan det i min hverdag.

Jeg så langt hellere at børn og unge lærte om budgetlægning, husholdningsøkonomi, boligkøb mm., som er langt mere anvendeligt i det virkelige liv, med mindre man har et ønske om at bliver tung matematiker eller økonom.


Du kan ikke lave budgetter og husholdningsøkonomi uden at bruge aritmetik eller brøkregning. Du kan dårligt lave en madopskrift uden at bruge de ting.


Men jeg kan bruge excel og en lommeregner :D

Excel gør hvad du beder om, så det kan altså fucke ret meget op, hvis man ikke kender regnereglerne


Hvis du er inde i regnereglerne, kan du så ikke vise os hvordan man skriver sådan et stykke ind i Excel, personligt har jeg nemlig aldrig lavet regneark der indeholder andet end simple regnestykker
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guldfisk » 21. okt 2016, 19:33

D.itsen skrev:Excel gør hvad du beder om, så det kan altså fucke ret meget op, hvis man ikke kender regnereglerne


Er det mig, der husker forkert, eller kan Excel heller ikke regnereglerne?
Jeg mener, at der var en vis vigtighed i at sætte parenteser om gangestykker i excel, fordi excel bare gør ting i den rækkefølge, det er skrevet. Men jeg er ikke sikker, og det kan også være blevet opdateret siden, jeg gik i 6.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sorenspige » 21. okt 2016, 20:46

Man må åbenbart ikke sige, at det har været en lidt streng dag, når man er på barsel. Heller kkke selvom babyen har skreget i længere tid og kun sovet 30-40 minutter ad gangen...
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. okt 2016, 22:25

vUlpeS skrev:Når man betragter et sammensat regnestykke som det i eksemplet, er det egentlig meningen, at man skal forestille sig parenteserne.
Her kan man igen tænke "den matematiske dovenskab" ind i billedet; i en situation, hvor der skal foretages mange (tusindvis) beregninger, vil det koste en ikke helt uanseelig mængde tid at skrive parenteserne med hver gang.
Derudover kan det få et ellers pænt udtryk til at se rodet, forvirrende, ja ligefrem uæstetisk ud.

Computeren skal til gengæld have alt forklaret, førend den kan give et pænt og redeligt output, da den er bundet af simple, dog jernhårde love (programmering er også den dovnes værktøj; det gælder om at skabe noget effektivt med så få linjer kode som muligt, så programmet ikke bliver unødigt langsomt), så her opstår der en konflikt mellem normen indenfor matematik og normerne for koden bag programmet.


Det passer ikke. En lommeregner har regnearternes hierarki indbygget, og man skal hverken indtaste eller forestille sig parenteser, når man bruger en lommeregner til at løse eksemplet. Man skal kun bruge parenteser hvis man vil fravige det normale indbyrdes hierarki.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. okt 2016, 23:04

vUlpeS skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vUlpeS skrev:Når man betragter et sammensat regnestykke som det i eksemplet, er det egentlig meningen, at man skal forestille sig parenteserne.
Her kan man igen tænke "den matematiske dovenskab" ind i billedet; i en situation, hvor der skal foretages mange (tusindvis) beregninger, vil det koste en ikke helt uanseelig mængde tid at skrive parenteserne med hver gang.
Derudover kan det få et ellers pænt udtryk til at se rodet, forvirrende, ja ligefrem uæstetisk ud.

Computeren skal til gengæld have alt forklaret, førend den kan give et pænt og redeligt output, da den er bundet af simple, dog jernhårde love (programmering er også den dovnes værktøj; det gælder om at skabe noget effektivt med så få linjer kode som muligt, så programmet ikke bliver unødigt langsomt), så her opstår der en konflikt mellem normen indenfor matematik og normerne for koden bag programmet.


Det passer ikke. En lommeregner har regnearternes hierarki indbygget, og man skal hverken indtaste eller forestille sig parenteser, når man bruger en lommeregner til at løse eksemplet. Man skal kun bruge parenteser hvis man vil fravige det normale indbyrdes hierarki.

De må eje en af de dyre lommeregnere.

En række non-scientific lommeregnere, der kan regne sammensatte stykker, kludrer noget så lesterligt i det. Eller således er min, indrømmet, begrænsede erfaring om ikke andet.
- Er det ikke noget med, at selveste Microsoft's lommedreng forbryder sig på regelmæssig basis? Eller har jeg drømt det? :gruble:

Alt andet lige snakkede vi ikke om lommeregnere. Vi snakkede om (de gamle versioner af) Excel. Tåler vist ikke den store sammenligning med mindre man har nogle vældige bukselommer.

- Eller var det afsnittet om hine usynlige parenteser, der voldte Dem kvaler?


Du bragte selv computere på banen, og dermed også lommeregnere.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 21. okt 2016, 23:29

Joe skrev:Jeg synes Morten Messerschmidt er lidt fræk.


Enig - tænk at bruge EU-midler til alt muligt andet end det, de er beregnet til ...

:P
3
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf D.itsen » 22. okt 2016, 01:09

Aspargsen skrev:
D.itsen skrev:
HappyPaww skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
HappyPaww skrev:
Sådan har jeg det, må jeg blankt erkende. Jeg interesserer mig ikke det fjenreste for især brøkregning og kan ikke se, hvad der nødvendiggør, at jeg kan det i min hverdag.

Jeg så langt hellere at børn og unge lærte om budgetlægning, husholdningsøkonomi, boligkøb mm., som er langt mere anvendeligt i det virkelige liv, med mindre man har et ønske om at bliver tung matematiker eller økonom.


Du kan ikke lave budgetter og husholdningsøkonomi uden at bruge aritmetik eller brøkregning. Du kan dårligt lave en madopskrift uden at bruge de ting.


Men jeg kan bruge excel og en lommeregner :D

Excel gør hvad du beder om, så det kan altså fucke ret meget op, hvis man ikke kender regnereglerne


Hvis du er inde i regnereglerne, kan du så ikke vise os hvordan man skriver sådan et stykke ind i Excel, personligt har jeg nemlig aldrig lavet regneark der indeholder andet end simple regnestykker

Parenteser er din ven. VUlpeS forklarer det meget godt
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 22. okt 2016, 01:58

BlueBunny skrev:
Aspargsen skrev:
BlueBunny skrev:Ifht regnestykker på facebook og linkedin.
Jeg undrer mig over så mange der altid kloger sig. Jeg er rimelig god til den slags og kan løse dem der kan løses. Ofte kan regnestykkerne ikke løses på kun een måde. Og så er det simpelthen smartass agtigt, på den lidt dumme måde at prøve. Ja den med dividere og plus mv er en genganger som har et reelt facit. Men alle dem med feks bananer, appelsiner eller en opstilling af regnestykker hvor man så skal gætte det næste er ikke entydige. Der kan argumenteres for mange løsninger. Og at folk så kloger sig i flæng, det imponerer mig ikke. Tværtimod tænker jeg "suk".


Dem med Bananer og Appelsiner har også kun en løsning, men der plejer altid af være en snyde detalje som folk overser, også bliver de sure over de ikke havde set det

som af
blomst med 6 kronblade = 6
blomst med 5 kronblade = 5

klase med 4 baner = 4
klase med 3 baner = 3

Men det giver altid en underholdene disksution :D


Ja sådan kan du tolke det. Man kan også gå i diskussionsmode og mene at 4bananer har een værdi og det ikke betyder at 3bananer har en alt-andet-lige værdi. (Vægt, økologi, oprindelse, var de alle lige store bla bla)

Derfor kan de diskuteres, hvilket nogle gør. Jeg synes bare de svar er set 10000gange. Og ja, de første par gange var det underholdende. Nu fylder det bare i nyheds-feed'en.

Jeg gætter på af dem i diskutionsmode er dem der kender regnereglerne og derfor er vant til af kende det rigtige resultat og lige nu sidder og er totalt mopset over af de ikke lagde mærke til af der var 4 bananer alle steder på nær til sidst
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Purple Haze » 22. okt 2016, 07:08

dgd2007 skrev:
Joe skrev:Jeg synes Morten Messerschmidt er lidt fræk.
Purple Haze skrev:Ja, han er ikke så lidt fræk :P

Var det alle de gange, han sagde 'øh*, som I tændte på? :gruble:


Jeg tænder ikke på Messersmith, snarere det modsatte!

At være ikke. At være ikke så lidt fræk, kan betyde mere end en ting ;)
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 22. okt 2016, 08:13

vUlpeS skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vUlpeS skrev:Når man betragter et sammensat regnestykke som det i eksemplet, er det egentlig meningen, at man skal forestille sig parenteserne.
Her kan man igen tænke "den matematiske dovenskab" ind i billedet; i en situation, hvor der skal foretages mange (tusindvis) beregninger, vil det koste en ikke helt uanseelig mængde tid at skrive parenteserne med hver gang.
Derudover kan det få et ellers pænt udtryk til at se rodet, forvirrende, ja ligefrem uæstetisk ud.

Computeren skal til gengæld have alt forklaret, førend den kan give et pænt og redeligt output, da den er bundet af simple, dog jernhårde love (programmering er også den dovnes værktøj; det gælder om at skabe noget effektivt med så få linjer kode som muligt, så programmet ikke bliver unødigt langsomt), så her opstår der en konflikt mellem normen indenfor matematik og normerne for koden bag programmet.


Det passer ikke. En lommeregner har regnearternes hierarki indbygget, og man skal hverken indtaste eller forestille sig parenteser, når man bruger en lommeregner til at løse eksemplet. Man skal kun bruge parenteser hvis man vil fravige det normale indbyrdes hierarki.

De må eje en af de dyre lommeregnere.

En række non-scientific lommeregnere, der kan regne sammensatte stykker, kludrer noget så lesterligt i det. Eller således er min, indrømmet, begrænsede erfaring om ikke andet.
- Er det ikke noget med, at selveste Microsoft's lommedreng forbryder sig på regelmæssig basis? Eller har jeg drømt det? :gruble:

Alt andet lige snakkede vi ikke om lommeregnere. Vi snakkede om (de gamle versioner af) Excel. Tåler vist ikke den store sammenligning med mindre man har nogle vældige bukselommer.

- Eller var det afsnittet om hine usynlige parenteser, der voldte Dem kvaler?

Lommeregneren på min mobil ved at man skal gange og dividere før man skal plus og minus.
0
...
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Nutellaen » 22. okt 2016, 09:49

Jeg ville ønske at min svigermor forsvandt ned i et tilfældigt hul og aldrig kom op igen.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 22. okt 2016, 10:14

Nutellaen skrev:Jeg ville ønske at min svigermor forsvandt ned i et tilfældigt hul og aldrig kom op igen.

Hun måtte godt få min søster med som selskab.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"