Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2018, 09:55

abcd skrev:
Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Confucius skrev:Jeg synes at elevernes samlede fraværsprocent på de gymnasiale uddannelser skulle skrives ind i deres eksamensbevis, og at det skulle indgå som selvstændig faktor i kvote 2.


Hvorfor? :gruble:


For at få nedbragt fraværet. Det er en kendt sag, at mange spekulerer i fraværsprocenten. Hvis skolen eksempelvis har en regel om at hammeren falder ved 10 % fravær, så er der mange elever der tror det er en ret til at have op til 10 % fravær. Det er det ikke. Udgangspunktet er, at der ikke findes lovligt fravær. Ikke engang Forsvarets Dag, var lovligt fravær i min tid, selvom jeg nu nok synes man dér var lovligt undskyldt.

Ved at gøre det offentligt på beviset, så arbejdsgivere kan se det, og ved at lade det indgå som faktor i kvote 2, kan man få nedbragt det fravær vældigt hurtigt. De bliver nok stadig hjemme når de er syge, men sjat-pjækkeriet skal nok fordufte.


Jeg synes helt man burde droppe kvote 2. Det spilder en masse menneskers tid når de bruger årevis på at gøre sig fortjent til at komme ind på en uddannelse. Karaktergennemsnit er let at forstå, og hvis man ikke har karaktergennemsnittet til en uddannelse, er det bare ærgerligt, kom videre og find noget andet.


Øh, hvad så med alle dem, der ikke har en fuld gymnasial uddannelse? Altså f.eks. dem der tager de fire fag man skal bruge for at søge ind som pædagog eller socialrådgiver eller lærer.
Eller håndværkeren, der søger ind på en erhversakademiuddannelse.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2018, 10:10

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Øh, hvad så med alle dem, der ikke har en fuld gymnasial uddannelse? Altså f.eks. dem der tager de fire fag man skal bruge for at søge ind som pædagog eller socialrådgiver eller lærer.
Eller håndværkeren, der søger ind på en erhversakademiuddannelse.


Hvad med dem?


Hvordan skal de søge ind på en videregående uddannelse, hvis man afskaffer kvote 2?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 10:27

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Confucius skrev:Jeg synes at elevernes samlede fraværsprocent på de gymnasiale uddannelser skulle skrives ind i deres eksamensbevis, og at det skulle indgå som selvstændig faktor i kvote 2.


Hvorfor? :gruble:


For at få nedbragt fraværet. Det er en kendt sag, at mange spekulerer i fraværsprocenten. Hvis skolen eksempelvis har en regel om at hammeren falder ved 10 % fravær, så er der mange elever der tror det er en ret til at have op til 10 % fravær. Det er det ikke. Udgangspunktet er, at der ikke findes lovligt fravær. Ikke engang Forsvarets Dag, var lovligt fravær i min tid, selvom jeg nu nok synes man dér var lovligt undskyldt.

Ved at gøre det offentligt på beviset, så arbejdsgivere kan se det, og ved at lade det indgå som faktor i kvote 2, kan man få nedbragt det fravær vældigt hurtigt. De bliver nok stadig hjemme når de er syge, men sjat-pjækkeriet skal nok fordufte.


Jeg synes helt man burde droppe kvote 2. Det spilder en masse menneskers tid når de bruger årevis på at gøre sig fortjent til at komme ind på en uddannelse. Karaktergennemsnit er let at forstå, og hvis man ikke har karaktergennemsnittet til en uddannelse, er det bare ærgerligt, kom videre og find noget andet.


Øh, hvad så med alle dem, der ikke har en fuld gymnasial uddannelse? Altså f.eks. dem der tager de fire fag man skal bruge for at søge ind som pædagog eller socialrådgiver eller lærer.
Eller håndværkeren, der søger ind på en erhversakademiuddannelse.


Hvis ikke en hel uddannelse er nødvendig for at søge, kunne man nøjes med at sammenligne snittet for de krævede fag.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2018, 10:40

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Hvordan skal de søge ind på en videregående uddannelse, hvis man afskaffer kvote 2?


Det må du spørge abcd om. Det er ham, der ville afskaffe kvote 2. Ikke mig.

Jeg ville bare have fraværsprocenten skrevet på eksamensbeviset og være en faktor i kvote 2.


Men det var da også det jeg gjorde? Jeg skrev mit indlæg som en reaktion på abcd’s indlæg om at afskaffe kvote 2.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 10:57

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Hvordan skal de søge ind på en videregående uddannelse, hvis man afskaffer kvote 2?


Det må du spørge abcd om. Det er ham, der ville afskaffe kvote 2. Ikke mig.

Jeg ville bare have fraværsprocenten skrevet på eksamensbeviset og være en faktor i kvote 2.


Men det var da også det jeg gjorde? Jeg skrev mit indlæg som en reaktion på abcd’s indlæg om at afskaffe kvote 2.


Nu bliver jeg i tvivl? Jeg fik en notifikation om at du havde svaret på mit indlæg. Men debattens notifikationssystem er også fuldstændigt i skoven.


Det er fordi, dit indlæg var en del af citatet.

(Og derfor man skal trimme sine indlæg, indimellem :-D)
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 25. maj 2018, 15:44

Smiling_Goat skrev:Jeg er ret sikker på, man ikke må sige det her..

Jeg synes, det er helt fint at kvinder lyver om en graviditet ved ansættelsessamtaler. Jeg synes, det er vendt helt på hovedet at sympatien ligger ved virksomheden.

Hvis en gravid kvinde tilbageholder information om graviditeten og bliver ansat = stakkels firma

Hvis en gravid kvinde fortæller hun er gravid og (derfor) ikke bliver ansat = sådan er livet

Like hell it is.

Jeg synes så også, det er noget fis, at kvinder oftest tager/får hele barslen. Der er også en far.. Er han ikke lige så interesset som moren i at tilbringe tid med sit barn? Fx 6 mdr.

Jeg køber ikke argumentet med økonomien. Det er ligesom om økonomien er et argument, når vi taler barsel (han tjener mest, så der er ikke råd til, at han holder barsel) men når vi taler om, at mor skal gå ned i tid for at få hverdagen til at hænge sammen, så er økonomi (mht. Pension) ikke er argument. Nej, så handler det om prioriteringer, og børnene er jo kun små i så kort tid.

Det er ligesom om, kvinder bare SKAL trække det korteste strå, når det kommer til børn og arbejdsmarkedet.

Man kan sige "prioriteringer ændrer sig, når man får børn" lige så meget man vil. Jeg synes stadig, det er dumt og skødesløst, skilsmisseprocenten taget i betragtning.

Og bare fordi jeg føler mig ekstra meget "det må man ikke sige"-agtig, vil jeg ikke engang lave en disclaimer.

*Mike drop*

Jeg er uenig, og synes det er fair nok.
Man kan ikke få alle fordelene.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 15:51

Smiling_Goat skrev:Jeg er ret sikker på, man ikke må sige det her..

Jeg synes, det er helt fint at kvinder lyver om en graviditet ved ansættelsessamtaler. Jeg synes, det er vendt helt på hovedet at sympatien ligger ved virksomheden.

Hvis en gravid kvinde tilbageholder information om graviditeten og bliver ansat = stakkels firma

Hvis en gravid kvinde fortæller hun er gravid og (derfor) ikke bliver ansat = sådan er livet

Like hell it is.

Jeg synes så også, det er noget fis, at kvinder oftest tager/får hele barslen. Der er også en far.. Er han ikke lige så interesset som moren i at tilbringe tid med sit barn? Fx 6 mdr.

Jeg køber ikke argumentet med økonomien. Det er ligesom om økonomien er et argument, når vi taler barsel (han tjener mest, så der er ikke råd til, at han holder barsel) men når vi taler om, at mor skal gå ned i tid for at få hverdagen til at hænge sammen, så er økonomi (mht. Pension) ikke er argument. Nej, så handler det om prioriteringer, og børnene er jo kun små i så kort tid.

Det er ligesom om, kvinder bare SKAL trække det korteste strå, når det kommer til børn og arbejdsmarkedet.

Man kan sige "prioriteringer ændrer sig, når man får børn" lige så meget man vil. Jeg synes stadig, det er dumt og skødesløst, skilsmisseprocenten taget i betragtning.

Og bare fordi jeg føler mig ekstra meget "det må man ikke sige"-agtig, vil jeg ikke engang lave en disclaimer.

*Mike drop*


Jeg har aldrig forstået at det bliver set som det korteste strå at gå længst tid hjemme med børnene:

1) 45 år på arbejdsmarkedet og 2 års barsel
2) 47 år på arbejdsmarkedet og 0 års barsel

Totalt win for 2). Jeg forstår ikke at nogle kvinder er blevet så forhippede på at være ligesom mænd. Man er sgu da ikke for klog hvis man vælger 2 år mere på et arbejdsmarked hvor man i forvejen afleverer alt for meget af sin tid, frem for at være mere sammen med sine børn.

Feminister har også travlt med at topledere generelt er mænd. Topledere har en speciel slags sindssyge der gør at de gerne vil arbejde 80 timer om ugen og ofre alt andet indhold i deres liv. Den type sindssyge er mere udbredt hos mænd end kvinder. Hvordan er det blevet et mål at kvinder skal være lige så sindssyge som mænd?
6
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 25. maj 2018, 16:03

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Men er det ikke lige meget hvor meget man har været i skole? Så længe man kan curriculum?

Ret beset burde det vel ikke betyde noget om man var 2 timer om at lære emnet, eller 10 timer? I så fald ville det måske "trække op" hos arbejdsgiveren hvis man har fået 12 i et fag hvor man har haft meget fravær?


Det handler ikke om hvorvidt man lærer noget, men om arbejdsmoral og tilgængelighed. Hovedreglen siger 216 arbejdsdage per år. Hvis du er fraværende 10 % af året, så er det 3 ugers fravær - udover din ferie. Der skal din arbejdsgiver finde, og betale, en afløser, din kolleger skal løbe hurtigere eller opgaverne bliver ikke løst før du er tilbage. Det hjælper ikke din arbejdsgiver at du kan sælge eller sagsbehandle til et 12-tal, hvis du er fraværende, så det kan han ikke bruge til noget.


Bob-bob...men nu er der så heller ikke lige en arbejdsgiver, der hysser ud over at man eksempelvis kommer 2 minutter for sent på arbejde, fordi en person sprang ud foran det S-tog man sad i.
Det får man så fravær for i gymnasiet.

Og så vil jeg så lige tilføje, at så længe der ikke eksisterer fast skema i gymnasiet, så må de så hvad angår tandlæge og lægebesøg så lige ledelsesmæssigt stikke en pibe ind i ny og næ.

Min søn har her i 2. g et samlet fravær på 6 timer ialt (1+2.g)
Det er 6 timer her i 2. g hvilket giver 0.70 % i fravær.
Han skulle opereres, og selve datoen fik vi lagt med 1 uges varsel på en skemafri dag.
Den pågældende morgen, indsatte de kl 7:00 lige 6 lektioner.

Nå ja og de 16.75% skriftlige fravær skyldes en lærer, der gav et andet holds opgave til klassen tilbage i august, det er så stadig ikke rettet.
Senest rettet af Bimmerdyret 25. maj 2018, 16:09, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf englishchannel » 25. maj 2018, 16:07

Jeg er helt vildt træt af folk, der har ondt i røven over andres succes/privilegier.

Jeg læste en artikel om folk, der havde tre huse (hus/ejerlejlighed, sommerhus og sommerhus i udlandet), og selvom alle deltagerne var i 40'erne og 50'erne og havde arbejdet hårdt i årtier for at opnå dette, var 90% af kommentarerne noget i retning af "Ja, nu er det jo ikke ALLE, der er så privilegerede! NOGLE af os kæmper jo hårdt for bare at købe ét hus!". Jeg læser også meget om bryllupper pt., og der er det noget af det samme med: "Ja, PERSONLIGT er jeg jo GLAD for min forlovelsesring til 800 kr! Alt mere end det er jo bare SPILD og FRÅS!"-agtigt.

Og altså, alle har jo forskellige forudsætninger, men det er så irriterende at misundelige mennesker altid skal tale alting ned. Det ville svare til, at jeg, der er vanvittigt uatletisk og tilmed har dårligt knæ, gik ind på folks Copenhagen Marathon-opdateringer og skrev: "Ja, nu er det så ikke ALLE, der er så privilegerede at være født med gode knæ og kunne løbe 45 km! NOGLE af os kæmper jo hårdt for bare at gå ned til supermarkedet!". Jeg kan i øvrigt heller ikke lave mad, så når folk poster de flotte kager, de har lavet, kunne jeg skrive: "Ja, PERSONLIGT er jeg jo STOLT over at have varmet nogle pølsebrød uden at have brændt dem på! At bage selv, og tilmed kager, er jo SPILD og FRÅS!".

Men helt ærligt, hvor spændende er det lige at læse? Lad dog andre folk have deres sommerhuse og dyre bryllupper uden at være sådan en misundelig party pooper.
29
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 25. maj 2018, 16:11

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:

Man må desuden også gå ud fra at når grænsen ligger ved 10%, så er det okay at have fx 9% fravær. Hvis det kommer til at fremstå som en selvstændig oplysning på eksamensbeviset straffes man så også for de 9%. Selvom det egentlig er tilladt.


Det er netop ikke okay at have fravær. Der findes ikke lovlig fravær i gymnasiet.

Det er ikke tilladt at have 9 % fravær, selvom hammeren først falder officielt ved 10 %. Det er præcis den tankegang der gør, at jeg synes fraværsprocenten skal skrives på. Hvis man så synes det er i orden med 9.99 % fravær, så må man også kunne stå ved det når arbejdsgiveren spørger.


Nej, men fravær kan blive godskrevet = ACCEPTERET fravær.
Faktisk er det lige præcis den samme skelnen mellem lovligt og ulovligt fravær i grundskolen ;)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 16:17

Smiling_Goat skrev:Jeg synes ikke, det handler om, at kvinder vil imitere mænd. Mænd er ikke mere naturligt tilbøjelige til at have et behov for at arbejde og tjene penge. De bliver bare tilgodeset, og har bedre mulighed for det.


Mænd er mere tilbøjelige til at fokusere benhårdt på én ting. Og det er det der kræves for at blive topleder. Det har ikke en dyt at gøre med at mænd bliver tilgodeset, og det er åbenlyst for enhver der ikke er blevet forblændet af religionen feminisme.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 25. maj 2018, 16:28

^^ jeg synes barsel bør fordeles mellem parterne som de synes er bedst. Deres barn, deres valg, deres liv. At tvinge nogen til noget, særligt når et barn er med i ligningen forstår jeg ikke.

Det man ikke må sige: forældre (isærdeleshed mødre) der fravælger store dele af deres barsel, ser jeg som mindre kærlige og mindre omsorgsfulde. Ikke hvis de tvinges i arbejde pga økonomi, sygdom olign, men hvis valget er frit.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 16:32

Smiling_Goat skrev:Hvad sker der så med barnet, når de 6 mdr. Er gået og far stadig nægter at gå på barsel?

Måske barnet kan sendes i vuggestue allerede dér, men man kan jo som forælder godt mene, det er lige tidligt nok, uden dog at have behov for eller lyst til at tage 6 mdr. Til for holdet.


Så må man jo køre chicken race imod manden, og det ræs vinder manden nok. Fordi han er mindst empatisk og mest drevet imod status.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 16:34

Ja, der er jo pasningsgaranti fra 6 måneder, så det behøver ikke være tough luck for forældrene.

Måske for børnene, men dem diskuterer vi jo ikke her.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf englishchannel » 25. maj 2018, 16:44

Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor barnet antages at være mere morens ansvar end farens?

Og ja, i teorien kan man godt smide barnet til pasning efter 6 mdr., men vi ved godt allesammen, hvem af forældrene, der bliver set skævest til i den sammenhæng. Og det er ikke faren, der med sine 14 dage anses for at have aftjent sin fulde barselspligt.
17

Tilbage til "Generelt"