Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf POCKETKITTEN » 20. feb 2016, 10:22

Jeg fik stort set ikke noget motion ud over idræt i folkeskolen, fordi jeg kun måtte gå til en fritidsaktivitet, og jeg valgte musik.

Selvom jeg hadede det, kan jeg godt se i bakspejlet, at tvangsidræt var ret fornuftigt.
6
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 10:25

Idræt og musik er de to vigtigste fag i folkeskolen, fordi indlæringsevnen stiger markant, når man bruger flere sanser og mere af kroppen til at lære.

I Finland og Ungarn er musik en meget stor del af undervisningen og skubber derved en del timer væk fra de traditionelt tunge fag.
Alligevel er deres niveau højt.
Jeg skulle have skrevet bachelor opgave om nogle forsøg, der blev lavet i Danmark i 80'erne med rigtig gode resultater, men af uvisse årsager blev disse resultater ikke starten på noget som helst. Det blev skrinlagt igen og hvor brandærgerligt for Danmark.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 2SHY » 20. feb 2016, 10:44

lillebjoern skrev:
2SHY skrev:Nøj hvor har ham den nye vært på Go' Morgen Danmark en irriterende stemme! :ticks:


Jeg kan faktisk meget godt lide ham :D Men jo, han har en ret mærkelig stemme, og jeg lagde faktisk også mærke til at han afbryder lidt... Men jeg tror det er fordi han er nervøs og har første dag og gerne vil nå at stille alle de spørgsmål han har forberedt :-D Med tiden lærer man jo som journalist at "go with the flow". Men jeg synes han virker som en ekstrem sød og sympatisk mand :D

Altså jeg tror da også han var nervøs netop fordi det var hans første dag. Men han virkede bare malplaceret for mig med jakkesættet og alt det der. Jeg forbinder mere programmet med lidt hygge og den association får jeg ikke med et jakkesæt. Han falder nok til efter et par uger

Men det der med at afbryde... Det er faktisk præcis årsagen til at jeg slet slet ikke kan klare Mikkel Beha. Jeg ved at næsten alle andre falder på røven over ham, men jeg får spontant røde knopper af ham. Der var engang Uffe Buchard var derinde i forbindelse med hende den ultra tynde model og Beha gik bare i flæsket på Buchard som om det var HAM der havde valgt modellen :stoned: Han afbrød konstant og "interviewet" (forhøret) var meget præget af Behas personlige holdninger :boo:

Jeg har er anstrengt forhold til folk der afbryder :genert:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 20. feb 2016, 11:37

Størstedelen af idrætslærerne i folkeskolen er trælse.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 2SHY » 20. feb 2016, 11:47

Ado skrev:Størstedelen af idrætslærerne i folkeskolen er trælse.

Og kan ikke finde ud af at tilbyde andet end de traditionelle ting som fodbold, langbold, rundbold, basket, dødbold, høvdingebold mm. Fedt for os der hader boldspil og langt hellere vil lave noget danse relateret eller bare alt andet end boldspil... Og atletik...

Behøver jeg at sige jeg hadede idrætstimerne? Jeg hadede også bevægelsesfag på studiet
8
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 11:50

Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 20. feb 2016, 11:53

2SHY skrev:
Ado skrev:Størstedelen af idrætslærerne i folkeskolen er trælse.

Og kan ikke finde ud af at tilbyde andet end de traditionelle ting som fodbold, langbold, rundbold, basket, dødbold, høvdingebold mm. Fedt for os der hader boldspil og langt hellere vil lave noget danse relateret eller bare alt andet end boldspil... Og atletik...

Behøver jeg at sige jeg hadede idrætstimerne? Jeg hadede også bevægelsesfag på studiet

Og de nægter at indse, hvor meget fællesbadning kan have en negativ effekt af mobning. Jeg hader dem.
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 11:59

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.


Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag.

Fordi det udvikler langt flere områder end idræt - heriblandt en del af dem, man tilskriver idrætsundervisningen.
Jeg nævner i flæng:
Sprogudvikling - herunder sprogtoner og fremmedsprog
Grovmotorik
Finmotorik
Bevægelse
Samarbejde

Og det var bare i flæng.

Idræt BLIVER taget seriøst. Så seriøst, at det faktisk også er på bekostning af danskundervisningen. Det er jo latterligt.
Opret det som valgfag i udskolingen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 12:03

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.


Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag og ikke mindst, at det var muligt at vælge til fra for den enkelte elev også baseret på evner. Nogle har talent for musik. Andre ikke og sådan visa versa - alle bør kunne have indflydelse på, hvad de bruger deres tid på. Meget musik/idræt/billedkunst/lign er spild af elevernes tid og ofte nærmest traumatiserede fremfor udviklende.

Og nu redigerede du jo lige, mens jeg var ved at svare.
Nej, musik er ikke spild af tid. Det er et vigtigt virkemiddel i dagligdagen, og derfor ikke noget, man nogensinde kan lægge fra sig. Det her er jo ikke bare om at være udøvende, men også at kunne lytte og forstå.
(Så den evne træner det altså også).

Men jeg er enig i, at idræt burde være et valgtilbud i udskolingen i stedet for et obligatorisk fag, som det er nu.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 20. feb 2016, 12:03

Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.


Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag.

Fordi det udvikler langt flere områder end idræt - heriblandt en del af dem, man tilskriver idrætsundervisningen.
Jeg nævner i flæng:
Sprogudvikling - herunder sprogtoner og fremmedsprog
Grovmotorik
Finmotorik
Bevægelse
Samarbejde

Og det var bare i flæng.

Idræt BLIVER taget seriøst. Så seriøst, at det faktisk også er på bekostning af danskundervisningen. Det er jo latterligt.
Opret det som valgfag i udskolingen.


Intet er umuligt for den der mestrer en blokfløjte til perfektion :D
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 12:05

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.


Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag.

Fordi det udvikler langt flere områder end idræt - heriblandt en del af dem, man tilskriver idrætsundervisningen.
Jeg nævner i flæng:
Sprogudvikling - herunder sprogtoner og fremmedsprog
Grovmotorik
Finmotorik
Bevægelse
Samarbejde

Og det var bare i flæng.

Idræt BLIVER taget seriøst. Så seriøst, at det faktisk også er på bekostning af danskundervisningen. Det er jo latterligt.
Opret det som valgfag i udskolingen.


Inter er umuligt for den der mestrer en blokfløjte til perfektion :D

Med næsen. He.

(Bortset fra det, så er der også mange, der er sat til at undervise i musik, der ikke har den rette uddannelse, men som bare kan trutte i en blokfløjte eller tampe lidt klaver. Så går formålet lidt fløjten (tøhø))
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 20. feb 2016, 12:10

Min musiklærer i folkeskolen var en gammel gubbe der typisk bare sad og spillede på sit klaver og sang lidt til. Os elever skulle så enten sidde og synge med eller stå og slå lidt på en tromme eller tamburin eller hvad vi nu kunne finde. Jeg oplever det ikke som værende videre udviklende for noget som helst :D
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 12:16

Fru Sunshine skrev:Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.

Det er altså ikke rigtigt. Musik i forbindelse med bevægelse udvikler. Jeg synes måske man skulle slå de to ting sammen, så ville det batte i forhold til indlæringsevne, hukommelse, sproglig og kropslig forståelse og samarbejde.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 12:22

kidkomb skrev:
Fru Sunshine skrev:Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.

Det er altså ikke rigtigt. Musik i forbindelse med bevægelse udvikler. Jeg synes måske man skulle slå de to ting sammen, så ville det batte i forhold til indlæringsevne, hukommelse, sproglig og kropslig forståelse og samarbejde.


Det er det da.
Og nej, de fag skal da ikke slås sammen. De kan kombineres omkring noget dans, hvilket vil være fint, for selvfølgelig er bevægelse også en god ting i forbindelse med musik. Den kommer i kraft af håndtering af instrumenter, dans og musikalske lege.

(Og til dem, der mener, at det ikke er et hårdt fysisk arbejde at være musiker: prøv at snuppe 3 minutter på trommesæt, congas eller bare på xylofon.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 12:31

Fru Sunshine skrev:
kidkomb skrev:
Fru Sunshine skrev:Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.

Det er altså ikke rigtigt. Musik i forbindelse med bevægelse udvikler. Jeg synes måske man skulle slå de to ting sammen, så ville det batte i forhold til indlæringsevne, hukommelse, sproglig og kropslig forståelse og samarbejde.


Det er det da.
Og nej, de fag skal da ikke slås sammen. De kan kombineres omkring noget dans, hvilket vil være fint, for selvfølgelig er bevægelse også en god ting i forbindelse med musik. Den kommer i kraft af håndtering af instrumenter, dans og musikalske lege.

(Og til dem, der mener, at det ikke er et hårdt fysisk arbejde at være musiker: prøv at snuppe 3 minutter på trommesæt, congas eller bare på xylofon.)

Det må du gerne mene. Jeg er ikke enig. Ud af det materiale jeg læste inden min bachelor og det foredrag jeg var til hos en af de lærere, der var med i forsøget i 80'erne, fremgik det tydeligt, at idræt og musik med stor fordel kan erstatte nogle af timerne i dansk og matematik.
Ved at kombinere musik, musikteori og idræt får man en effektiv cocktail. Ikke hele tiden, bevares, men noget hårdt fysisk, der får pulsen op og sveden frem samtidig med musik og musikteori, det batter. Det kræver samarbejde af lærene og nytænkning.
Hvis man tog (jeg er ikke inde i folkeskoleskemaer længere) feks 2 dansk-timer og 2 matematik-timer og erstattede dem med 2 timers musik, 1 times kombineret undervisning og 1 times rigtig idræt med inddragelse af musikken, så tror jeg vi ville se store fremskridt i forhold til nu.
Vi kan hurtigt blive enige om, at løbeture og anden ensformig idræt er røvsyg.
Boldspil er udviklende for hjernen på forskellige områder.
Men det der kendetegner en dygtig lærer, det være sig musik, idræt eller andet, er at kunne tilpasse sin undervisning til eleverne, således at både lærer og elever får mest muligt udbytte af det. Det skal være sjovt at lære og det kan det sagtens være.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"