Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 12. sep 2017, 16:17

Københavnere, der bruger udtrykket "ovre i Jylland" virker uoplyste og arrogante. Har senest hørt det i en butik i forbindelse med, at "det jo var svært at bytte en vare ovre i Jylland" (jeg skulle give en gave til en, som har haft sig den frækhed at slå sig ned i en større jysk provinsby). Jesus, altså :rulle: Når man bruger den vending, så man lyder som om, at hovedparten af landet bare sådan generelt er uinteressant. Men nu er mange af mine veninder OG min familie jysk, og derfor skal man nu en gang imellem købe gaver til nogen, der bor "ovre i Jylland". København ER altså ikke verdens centrum...

(Og ja, jyderne gør sikkert noget tilsvarende i et eller andet omfang)

Undskyld :genert:

Rant off...
8
:lun: Be brave
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 12. sep 2017, 16:48

Ovre i Jylland. Ovre på Sjælland. Ovre i Sverige. Ovre i Rusland. Ovre på den anden side af gaden.
Jeg har seriøst aldrig overvejet, at det kunne opfattes arrogant og nedladende.
:gruble:
Nå, vi behøver ikke at være ens :)
23
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 12. sep 2017, 17:00

Ahva? Jeg siger da til "ovre på Jylland". Og "nede på Fyen". Det er da noget pjat at læse alt muligt ind i det.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 12. sep 2017, 17:11

LaMariposa skrev:Københavnere, der bruger udtrykket "ovre i Jylland" virker uoplyste og arrogante. Har senest hørt det i en butik i forbindelse med, at "det jo var svært at bytte en vare ovre i Jylland" (jeg skulle give en gave til en, som har haft sig den frækhed at slå sig ned i en større jysk provinsby). Jesus, altså :rulle: Når man bruger den vending, så man lyder som om, at hovedparten af landet bare sådan generelt er uinteressant. Men nu er mange af mine veninder OG min familie jysk, og derfor skal man nu en gang imellem købe gaver til nogen, der bor "ovre i Jylland". København ER altså ikke verdens centrum...

(Og ja, jyderne gør sikkert noget tilsvarende i et eller andet omfang)

Undskyld :genert:

Rant off...


Jo det er så! :-D Og alt udenom København er jo bare én stor bondegård :slem:

(Men så med de jyder der også siger "ovre i Jylland" :gruble: For jeg kender en del jyder der bruger det udtryk :-p )
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2017, 17:32

Jeg er arrogant, jeg siger også "min gamle veninde er flyttet ned på Lolland", min ekskærestes familie bor oppe i Nordsjælland, det er dog ikke ment ondt - det er sådan set bare sandheden.
4
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2017, 20:20

Selvfølgelig hedder det da ovre i Jylland eller ovre på Sjælland, hvis man selv er i Jylland. Man tager jo over hele to broer
5
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2017, 20:24

Af en eller anden grund hedder det så ikke ovre på Amager men ude på Amager. Inde i København, men oppe i Nordsjælland. Der er ikke en skid der giver mening i det danske sprog :lol:
2
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2017, 20:28

Sangius skrev:Ahva? Jeg siger da til "ovre på Jylland". Og "nede på Fyen". Det er da noget pjat at læse alt muligt ind i det.


Nede på Fyn? Hvor bor du? :D
0
14 11 14
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 12. sep 2017, 21:02

Delfin skrev:
Sangius skrev:Ahva? Jeg siger da til "ovre på Jylland". Og "nede på Fyen". Det er da noget pjat at læse alt muligt ind i det.


Nede på Fyn? Hvor bor du? :D

Djursland? :fløjt:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2017, 21:05

Lurende Peber skrev:
Delfin skrev:
Sangius skrev:Ahva? Jeg siger da til "ovre på Jylland". Og "nede på Fyen". Det er da noget pjat at læse alt muligt ind i det.


Nede på Fyn? Hvor bor du? :D

Djursland? :fløjt:


Godt bud. Jeg overvejede Samsø :lol2:
0
14 11 14
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 12. sep 2017, 21:50

Delfin skrev:
Lurende Peber skrev:
Delfin skrev:
Sangius skrev:Ahva? Jeg siger da til "ovre på Jylland". Og "nede på Fyen". Det er da noget pjat at læse alt muligt ind i det.


Nede på Fyn? Hvor bor du? :D

Djursland? :fløjt:


Godt bud. Jeg overvejede Samsø :lol2:


Ha! I mit hoved er det Langeland jeg mener. :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 13. sep 2017, 04:52

Må hellere lige uddybe. Jeg synes ikke, at der er noget forkert eller arrogant i retningsangivelser i sig selv, det er måden, det af og til bliver brugt på her i Hovedstadsområdet.

Jeg skulle købe en gave og ville gerne give min veninde et smykke, som ikke lige skulle være fra Pilgrim, som ellers bytter i hele landet. I den fjerde butik, jeg var inde i, fik jeg halvarrogant at vide, at "man altså ikke kunne bytte deres ting ovre i Jylland" (i de første tre var jeg blandt andet blevet bedt om at sende hende ud på en totimers køretur, hvis hun skulle bytte). Jeg kom til at føle mig som en kæmpe idiot over at spørge om sådan noget, og efterfølgende kom der så en lang forklaring på, hvorfor man ikke kunne bytte butikkens varer andre steder end på Sjælland. Det endte med, at medarbejderen anbefalede mig at køre til Birkerød, hvor der "vist nok var en butik, der kunne sådan noget".

Har mødt den vending en del gange efterhånden, og der er helt sikkert ikke noget ondt i det. Ved ikke, hvorfor det irriterer mig sådan... det gør det bare af en eller anden grund bare :genert:
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 13. sep 2017, 06:50

Lemonella skrev:
LaMariposa skrev:Må hellere lige uddybe. Jeg synes ikke, at der er noget forkert eller arrogant i retningsangivelser i sig selv, det er måden, det af og til bliver brugt på her i Hovedstadsområdet.

Jeg skulle købe en gave og ville gerne give min veninde et smykke, som ikke lige skulle være fra Pilgrim, som ellers bytter i hele landet. I den fjerde butik, jeg var inde i, fik jeg halvarrogant at vide, at "man altså ikke kunne bytte deres ting ovre i Jylland" (i de første tre var jeg blandt andet blevet bedt om at sende hende ud på en totimers køretur, hvis hun skulle bytte). Jeg kom til at føle mig som en kæmpe idiot over at spørge om sådan noget, og efterfølgende kom der så en lang forklaring på, hvorfor man ikke kunne bytte butikkens varer andre steder end på Sjælland. Det endte med, at medarbejderen anbefalede mig at køre til Birkerød, hvor der "vist nok var en butik, der kunne sådan noget".

Har mødt den vending en del gange efterhånden, og der er helt sikkert ikke noget ondt i det. Ved ikke, hvorfor det irriterer mig sådan... det gør det bare af en eller anden grund bare :genert:


Måske du lader dig gå på, af den måde de siger det på og så forstår jeg dig godt. :)

Jeg bor i Jylland og har en del familie på Sjælland og når jeg køber tøj, eller gavekort i butikker her i det Jyske, til familien på Sjælland, så tjekker jeg om de har butikker, netop på Sjælland. Spørger om varen kan byttes i deres butik på Sjælland, eller gavekortet kan bruges i butikken på Sjælland og det plejer ikke, at være et problem. :)


Det er lige præcis måden, det har du helt ret i. Har oplevet en del af det efterhånden.

Min aversion begyndte nok allerede den gang for mange år siden, hvor jeg var til fest med en, der spurgte, hvor jeg boede. Jeg svarede Aarhus og fik svaret, "ah ja, det er da også efterhånden ved at blive til en by".
3
:lun: Be brave
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 13. sep 2017, 08:37

LaMariposa skrev:
Lemonella skrev:
LaMariposa skrev:Må hellere lige uddybe. Jeg synes ikke, at der er noget forkert eller arrogant i retningsangivelser i sig selv, det er måden, det af og til bliver brugt på her i Hovedstadsområdet.

Jeg skulle købe en gave og ville gerne give min veninde et smykke, som ikke lige skulle være fra Pilgrim, som ellers bytter i hele landet. I den fjerde butik, jeg var inde i, fik jeg halvarrogant at vide, at "man altså ikke kunne bytte deres ting ovre i Jylland" (i de første tre var jeg blandt andet blevet bedt om at sende hende ud på en totimers køretur, hvis hun skulle bytte). Jeg kom til at føle mig som en kæmpe idiot over at spørge om sådan noget, og efterfølgende kom der så en lang forklaring på, hvorfor man ikke kunne bytte butikkens varer andre steder end på Sjælland. Det endte med, at medarbejderen anbefalede mig at køre til Birkerød, hvor der "vist nok var en butik, der kunne sådan noget".

Har mødt den vending en del gange efterhånden, og der er helt sikkert ikke noget ondt i det. Ved ikke, hvorfor det irriterer mig sådan... det gør det bare af en eller anden grund bare :genert:


Måske du lader dig gå på, af den måde de siger det på og så forstår jeg dig godt. :)

Jeg bor i Jylland og har en del familie på Sjælland og når jeg køber tøj, eller gavekort i butikker her i det Jyske, til familien på Sjælland, så tjekker jeg om de har butikker, netop på Sjælland. Spørger om varen kan byttes i deres butik på Sjælland, eller gavekortet kan bruges i butikken på Sjælland og det plejer ikke, at være et problem. :)


Det er lige præcis måden, det har du helt ret i. Har oplevet en del af det efterhånden.

Min aversion begyndte nok allerede den gang for mange år siden, hvor jeg var til fest med en, der spurgte, hvor jeg boede. Jeg svarede Aarhus og fik svaret, "ah ja, det er da også efterhånden ved at blive til en by".

Jeg kan virkelig heller ikke med den ignorante holdning.

Ligesom dem der mener at og omtaler Fyn som "et bump på vejen mellem Jylland og Sjælland" :rulle: Eller traveren med at omtale sjællændere/københavnere(for det er alle på Sjælland jo..) som svenskere eller at Jylland er en del af Tyskland.

Det virker bare så uoplyst når man mener at Jylland kun er en stor mark. Især når de samtidig ikke ved at der også findes marker, yderområder og landsbyer på sjælland.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 13. sep 2017, 10:15

Juki skrev:
LaMariposa skrev:
Lemonella skrev:
LaMariposa skrev:Må hellere lige uddybe. Jeg synes ikke, at der er noget forkert eller arrogant i retningsangivelser i sig selv, det er måden, det af og til bliver brugt på her i Hovedstadsområdet.

Jeg skulle købe en gave og ville gerne give min veninde et smykke, som ikke lige skulle være fra Pilgrim, som ellers bytter i hele landet. I den fjerde butik, jeg var inde i, fik jeg halvarrogant at vide, at "man altså ikke kunne bytte deres ting ovre i Jylland" (i de første tre var jeg blandt andet blevet bedt om at sende hende ud på en totimers køretur, hvis hun skulle bytte). Jeg kom til at føle mig som en kæmpe idiot over at spørge om sådan noget, og efterfølgende kom der så en lang forklaring på, hvorfor man ikke kunne bytte butikkens varer andre steder end på Sjælland. Det endte med, at medarbejderen anbefalede mig at køre til Birkerød, hvor der "vist nok var en butik, der kunne sådan noget".

Har mødt den vending en del gange efterhånden, og der er helt sikkert ikke noget ondt i det. Ved ikke, hvorfor det irriterer mig sådan... det gør det bare af en eller anden grund bare :genert:


Måske du lader dig gå på, af den måde de siger det på og så forstår jeg dig godt. :)

Jeg bor i Jylland og har en del familie på Sjælland og når jeg køber tøj, eller gavekort i butikker her i det Jyske, til familien på Sjælland, så tjekker jeg om de har butikker, netop på Sjælland. Spørger om varen kan byttes i deres butik på Sjælland, eller gavekortet kan bruges i butikken på Sjælland og det plejer ikke, at være et problem. :)


Det er lige præcis måden, det har du helt ret i. Har oplevet en del af det efterhånden.

Min aversion begyndte nok allerede den gang for mange år siden, hvor jeg var til fest med en, der spurgte, hvor jeg boede. Jeg svarede Aarhus og fik svaret, "ah ja, det er da også efterhånden ved at blive til en by".

Jeg kan virkelig heller ikke med den ignorante holdning.

Ligesom dem der mener at og omtaler Fyn som "et bump på vejen mellem Jylland og Sjælland" :rulle: Eller traveren med at omtale sjællændere/københavnere(for det er alle på Sjælland jo..) som svenskere eller at Jylland er en del af Tyskland.

Det virker bare så uoplyst når man mener at Jylland kun er en stor mark. Især når de samtidig ikke ved at der også findes marker, yderområder og landsbyer på sjælland.


"et bump på vejen mellem Jylland og Sjælland" :lol: det har jeg ikke hørt før
Jeg synes det er sjovt :lol: :fløjt:
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Generelt"