Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 19. feb 2017, 09:07

LadyFox skrev:
Animie skrev:Jeg tænker at netop det at andre kan tænke at man bør 'klæde sig efter sin krop' fordi store kroppe måske ikke er ligeså pænt i bestemt tøj efter nutidens skønhedsideal, viser hvorfor det er nødvendigt at fx Lena Dunham går klædt i en bikini eller andet, så ofte som muligt (ud fra hvad hun har lyst selvfølgelig). Netop fordi hun kan (og vil)

Det er ikke kritik af dig overhovedet Ina, jeg kan godt se hvad du mener, selvom jeg ikke er enig i det. Der er bare generelt en dobbeltmorale i oprøret mod skønhedsidealer. At kvinder skal "klæde sig som de vil! (så længe det passer til deres kropstype)". Men så har man jo ikke lov til at klæde sig helt som man vil, hvis man stadigvæk skal gå efter hvad andre synes er pænt.

Nu har jeg ikke lige set så meget Girls, og kan ikke lige huske hvor henne Lena Dunham går klædt i en bikini. Hvis det er et sted hvor man normalt ikke ville spankulere rundt i badetøj, okay så er jeg enig i at det virker påtaget. Hvis det så derimod er et sted hvor man ville gå klædt i badetøj, fx en strand, så synes jeg det giver god mening at hun har en bikini på. Det kan godt være at en badedragt ville være pænere, men måske ikke så praktisk for personen, hvis denne gerne vil have sol på kroppen.

Igen, det skal ikke ses som kritik, det er bare hvad jeg lige tænker om emnet generelt :)

Jeg synes ikke man bør klæde sig efter sin krop, jeg synes det er pænest hvis man klæder sig efter sin krop, men man skal da gå i det tøj man har lyst til, og selv har det rart med. Men jeg synes da det siger sig selv at det set bedst ud når folk går i tøj der fremhæver deres bedste sider, og skjuler de mindre gode. Og hej, vi har da alle både pæne og mindre pæne ting ved vores kroppe. Synes jeg i hvert fald.
Og om at det er pænest at klæde sig efter sin krop gælder jo altså ikke kun folk der har nogle ekstra kilo, det gælder da også tynde, lave, høje, folk med store bryster, folk med brede skuldre, folk med smalle skuldre osv.
Dermed ikke sagt at folk ikke burde gå i tøj der måske ikke lige passer til deres kropstype. Det er bare i følge mange pænest hvis man gør, og det er nok lidt op af bakke hvis man gerne vil have folk til at lade være med at synes ting, så er det nok mere realistisk at lære sig selv at blive mere ligeglad med hvad folk tænker.



Jeg tror så faktisk slet ikke på at klæde sig efter sin kropstype - men efter sin egen person. Jeg tror ikke på at to personer der har samme slags krop, nødvendigvis vil se godt ud i de samme ting.

Jeg synes at der bør ske en samfundsændring, så at sige, så alle - magasiner, "eksperter", privatpersoner osv. - bliver bedre til at opfordre andre til at sige "Fuck det" til skønhedsidealer og hvad andre dikterer, og i stedet gør hvad de vil. For nej, jeg tror ikke det er realistisk at alle bare skal være ligeglad med hvad andre tænker. Vi bliver påvirket - nogen mere end andre - af det vi læser og hører, og hvis en pige gerne vil have en crop top på, kan det være svært at gøre det, hvis alle steder hun læser får at vide at der "skal" man have en flad mave først, eller gerne vil have stramme bukser på, men læser rundt omkring at der "skal" man have tynde lår osv.

Jeg har det med det her, som jeg fx har det med skønhedsidealets hyldning af en bestemt krop - der skal vi heller ikke være ligeglad, eller sige at vi selv skal lært at være ligeglad, der skal også ske en ændring.
Senest rettet af Animi 19. feb 2017, 09:47, rettet i alt 1 gang.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 19. feb 2017, 10:25

Man er simpelthen snoskdum, hvis man tror på de iq-test på Facebook.
12
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 19. feb 2017, 10:41

TheAuthor skrev:Okay, hvordan gik diskussionen over i, at jeg (eller andre der kæmper mod normerne ifht at være overvægtig og klæde sig som man vil) har dårligt selvværd? :lol:

Blot en tanke; ja, tanker er toldfrie, men det står ret klart både i denne tråd og mine egne - og mange andres - oplevelser irl, at mange mennesker alligevel lige skal kommentere, rulle øjne, glo og grine, måske endda pege eller på anden måde give tydeligt udtryk for sine tanker. De fleste mennesker er åbenlyst dårlige til at skjule deres mening når nogen skiller sig ud, helt uden de behøver sige det højt.

Hvilket er en meget god grund til, at jeg fortsat vil råbe op om egen og andres ret til at klæde sig som de vil.
Så kan I andre klæde jer efter jeres kropstype og leve videre i osteklokken, hvor tanker er toldfrie.

Mit selvværd behøver I ikke bekymre jer over, jeg er ganske hærdet ifht at give meget få fucks for andres mening, men det er ret tydeligt herinde (og i irl) at der stadig er masser at arbejde med ifht kvinders ret til at klæde sig som de vil uden andres indblanding.


Dine indlæg hænger ikke sammen. Længere oppe skriver du at du er træt ad at skulle bekymre dig om hvad andre mener om din påklædning, og nu skriver du at du er helt ligeglad. Du kan ikke stoppe at folk vil tænke deres om tykke mennesker i bikini, du kan kun ændre din egen håndtering af det, og ud fra hvad du skriver her, virker det bestemt ikke som om du er ligeglad.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Purple Haze » 19. feb 2017, 10:55

Ang påklædnings diskussionen, så har jeg lavet et (måske ikke helt skarpt) oplæg her:
viewtopic.php?f=39&t=6598
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Studsgaard » 19. feb 2017, 13:08

Ado skrev:Man er simpelthen snoskdum, hvis man tror på de iq-test på Facebook.


Men de kan godt være ret underholdende.
2
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ina » 19. feb 2017, 17:37

TheAuthor skrev:
FruDulle skrev:Men, ikke en eneste siger at man ikke må klæde sig som man vil.

Jeg synes at du bliver unødigt grov i din tone.


Nej, det siger I da ikke. Direkte i hvert fald.
Alligevel var I nogle stykker, der lige havde behov for at skrive om at klæde sig efter sin kropstype.
Ganske vist anonymt online, men stadig et sted hvor jeres holdning er tilgængelig for hele verden.

Så du synes ikke det var unødigt at rode selvværd ind i diskussionen?
"Intet mennesker er en ø", vi er nu engang en del af det samfund vi lever i.
Derfor er det altså lidt letkøbt at sige, at mennesker der er overvægtige eller på anden måde ikke lever op til samfundets skønhedsidealer, jo bare kan klæde sig som de vil. For så samtidig påpege, at det er pænere at klæde sig efter sin kropstype, men "hey, tanker er toldfrie" - efterfulgt af man skriver sine tanker ned online til frit skue for hvem som helst.

Pointen var, at kommentaren om, at Lena Dunham virker påtaget i sin påklædning jo netop er et af Dunhams budskaber i serien.
Hvorfor har nogen overhovedet behov for at påpege, at det er påtaget og at hun ville være pænere hvis hun klædte sig anderledes?
For mig bekræfter det bare, at der er er behov for mennesker som Dunham, der tør gøre op med samfundsnormerne for, hvordan vi bør se ud.


Altså, hvorfor er det nogensinde nødvendigt at kommentere noget som helst, ud fra den logik? :stoned:

Du læser alt muligt ind i mit indlæg, som ikke er der. Folk må klæde sig, som de vil, men det er meget tydeligt, at JEG synes at hun ville se pænere ud, hvis hun klædte sig anderledes. Det er åbenlyst min holdning, fordi det er mig der skriver indlægget. Jeg ønsker ikke at begrænse hende i hendes påklædning eller fratage hende sin ret til selv at bestemme over tøjet. Jeg har bare en holdning til det. Du har en anden holdning, det er fair nok.

Og ja, jeg synes det virker påtaget, når hun i et helt afsnit har bikini på. Bikini på ude at cykle, handle, til fest osv. Alle andre tager tøj på, da de er færdige med at bade, men hun klæder sig som hun har lyst til (hvilket hun skal, for Guds skyld) og beholder bikinien på. Jeg synes det ville have klædt hende bedre, at tage en kjole henover eller lignende. Det er en holdning til tøj, hvad der er passende at have på og ikke andet. Det er i hvert fald IKKE et angreb mod feminisme.

Du er gået i selvsving og inddrager feminisme og alt muligt i en diskussion om min holdning i en tråd, hvor man skriver ting man ikke må sige. Jeg ved godt, at det ikke er populært at kommentere på folks tøjstil og hvordan de vælger at klæde sig, men alligevel sker det i rigtige mange andre sammenhænge. Du kan vist ikke helt sige dig fri for at kritisere folk selv, om det så handler om tøjstil, holdninger eller udtalelser.
2
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 19. feb 2017, 18:36

Der er oprettet en specifik tråd, men alligevel fortsættes debatten her :stoned:
4
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ina » 19. feb 2017, 18:42

TheAuthor skrev:
ina skrev:
Altså, hvorfor er det nogensinde nødvendigt at kommentere noget som helst, ud fra den logik? :stoned:


Ja, hvorfor egentlig? Bruge tid på at kommentere på andre mennesker i stedet for at passe sig selv?

ina skrev:Du læser alt muligt ind i mit indlæg, som ikke er der. Folk må klæde sig, som de vil, men det er meget tydeligt, at JEG synes at hun ville se pænere ud, hvis hun klædte sig anderledes. Det er åbenlyst min holdning, fordi det er mig der skriver indlægget. Jeg ønsker ikke at begrænse hende i hendes påklædning eller fratage hende sin ret til selv at bestemme over tøjet. Jeg har bare en holdning til det. Du har en anden holdning, det er fair nok.

Og ja, jeg synes det virker påtaget, når hun i et helt afsnit har bikini på. Bikini på ude at cykle, handle, til fest osv. Alle andre tager tøj på, da de er færdige med at bade, men hun klæder sig som hun har lyst til (hvilket hun skal, for Guds skyld) og beholder bikinien på. Jeg synes det ville have klædt hende bedre, at tage en kjole henover eller lignende. Det er en holdning til tøj, hvad der er passende at have på og ikke andet. Det er i hvert fald IKKE et angreb mod feminisme.

Du er gået i selvsving og inddrager feminisme og alt muligt i en diskussion om min holdning i en tråd, hvor man skriver ting man ikke må sige. Jeg ved godt, at det ikke er populært at kommentere på folks tøjstil og hvordan de vælger at klæde sig, men alligevel sker det i rigtige mange andre sammenhænge. Du kan vist ikke helt sige dig fri for at kritisere folk selv, om det så handler om tøjstil, holdninger eller udtalelser.


En del af feminisme er da netop at kæmpe for retten til at have det tøj på man har lyst til, uden at andre skal have en holdning til, hvorvidt det er "passende", samt retten til at blive taget seriøst som menneske, uanset om man følger normen eller ej.

Det er da spøjst, at du og andre har så mange holdninger til andres tøj samtidig med at holde på at I da er ligeglade med hvad andre har på.

Selvsvinget må stå for din egen regning.


Du formår ikke at læse hvad jeg skriver, så nu gider jeg ikke mere. Men måske det var en ide at du husker selv at leve efter det du prædiker i dit ovenstående indlæg. Tak for diskussionen.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ina » 19. feb 2017, 18:48

Tilbage på sporet: Jeg synes "Game of thrones" er totalt overvurderet! :genert:
5
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 19. feb 2017, 18:49

ina skrev:Tilbage på sporet: Jeg synes "Game of thrones" er totalt overvurderet! :genert:


Oh no she didn't! :panik:
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ina » 20. feb 2017, 08:22

Falstria skrev:
ina skrev:Tilbage på sporet: Jeg synes "Game of thrones" er totalt overvurderet! :genert:


Er det vampyr, vikinger eller vandsirede levende lig?


Det er hor og mord. :nerve:
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 21. feb 2017, 16:45

Jeg har lige set programmet på DR1 om kontanthjælp. Og helt ærligt ... Det er dælme sjovt, som de ingen penge har og alting er noget møg, men at der bestemt er penge til både cigaretter og bil. Det irriterer mig. Så skulle man fandeme skamme sig.
13
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Skorstenen » 21. feb 2017, 16:49

Jeg gider ikke personalearrangementer. Som i - overhovedet ikke. Jeg er sammen med dem 40 timer om ugen, jeg ser kun min mand i weekenderne, jeg GIDER IKKE at bruge mine fredage på et eller andet bowling-dims eller andet.

Nogen hvisker så at jeg er asocial - NEJ - jeg har bare et fucking liv ved siden af din korthårede kedelige køre-gulerod-i-kæften krampe.

:sur:
7
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dirtylittledevil » 21. feb 2017, 17:04

Deltager i aftenens Luksusfælden som påstår hun går sulten i seng. Dame, du er svært overvægtig. Du sulter ikke.
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dirtylittledevil » 21. feb 2017, 17:07

Skorstenen skrev:Jeg gider ikke personalearrangementer. Som i - overhovedet ikke. Jeg er sammen med dem 40 timer om ugen, jeg ser kun min mand i weekenderne, jeg GIDER IKKE at bruge mine fredage på et eller andet bowling-dims eller andet.

Nogen hvisker så at jeg er asocial - NEJ - jeg har bare et fucking liv ved siden af din korthårede kedelige køre-gulerod-i-kæften krampe.

:sur:


Det er sikkert den samme dame som mener at hendes barns klasse skal holde180 sociale arrangementer i weekender og hverdagsaftener, fordi de elever ser jo også kun hinanden dagen lang i forvejen og forældrene skal jo lære at støtte op om klassens sammenhold :-D
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn

Tilbage til "Generelt"