lillebjoern skrev:Jeg ser da virkelig mange bilister der sidder med headsets i biler eller hører så høj musik, at jeg kan høre det 20-30 meter væk, selvom den har lukkede vinduer. Jeg kender faktis ikke umiddelbart nogen, der ikke har musik/lydbog/radio i bilen, når de kører. Men det bliver da ikke set ned på? Altså, jeg forstår ikke hvorfor folk skelner? Jeg hører Den Korte Radioavis hver gang jeg cykler, så jeg kan sådan set sagtens høre trafikken, da det er et taleprogram. Jeg er også fuldt ud i stand til at trække min opmærksomhed væk fra DKR og mod trafikken, hvis det er nødvendigt. Jeg synes lidt man umynddigør mennesker ved at mene, at man ikke kan koncentrere sig/høre trafikken, selvom man har lydbog/musik i ørerne. Bilister kan godt - hvorfor kan cyklister ikke?
Det kan bilister da bestemt heller ikke altid. Rigtig mange af de ulykker der sker skyldes uopmærksomhed, og det gælder både for bilister og cyklister. Hvis man hører vanvittig høj musik mens man kører bil og dermed ikke kan høre, hvad der sker omkring en, så er man i mine øjne til lige så stor fare for sig selv og andre som hvis det sker på cykel.
Og det samme gælder sådan set lydbøger. Det synes jeg faktisk også man som bilist burde holde sig fra, fordi det fjerner koncentrationen fra vejen.
Og uanset om du mener det er umyndiggørende, så er det stadigvæk faktuelt bevist, at det er skidehamrende farligt at cykle med lyd i øret. Jeg ved ikke om der er lavet samme undersøgelser i forhold til bilister, men det er næppe for sjov, at der var en kampagne der havde sloganet "Kør bil når du kører bil"
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans