Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pyjamas » 17. sep 2017, 12:48

Min veninde har inviteret mig på aftensmad i dag. Hun har fortalt, at den står på spaghetti og kødsovs, og at hun lavede det i starten af ugen, så det bare lige skal varmes.
Jeg synes, det er lidt nederen at blive inviteret på spaghetti og kødsovs :genert: Vi er begge uddannede inde for mad, vi er single, og eftersom jeg bor alene med et børnehavebarn, får jeg spaghetti og kødsovs ret tit. Jeg ved godt, jeg ikke kan tillade mig at diktere, hvad hun skal servere, men jeg havde forventet noget mere kulinarisk end almindelig mad fra fryseren.
Nu håber jeg, hun serverer et bjerg af friskrevet parmesan til.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 17. sep 2017, 12:52

Pyjamas skrev:Min veninde har inviteret mig på aftensmad i dag. Hun har fortalt, at den står på spaghetti og kødsovs, og at hun lavede det i starten af ugen, så det bare lige skal varmes.
Jeg synes, det er lidt nederen at blive inviteret på spaghetti og kødsovs :genert: Vi er begge uddannede inde for mad, vi er single, og eftersom jeg bor alene med et børnehavebarn, får jeg spaghetti og kødsovs ret tit. Jeg ved godt, jeg ikke kan tillade mig at diktere, hvad hun skal servere, men jeg havde forventet noget mere kulinarisk end almindelig mad fra fryseren.
Nu håber jeg, hun serverer et bjerg af friskrevet parmesan til.


I starten af ugen? Det er søndag? Det lyder.... nedern. :lol:

EDIT - nå, du havde nævnt noget med en fryser. Så er jeg lidt mere rolig :p
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pyjamas » 17. sep 2017, 13:32

Sangius skrev:
Pyjamas skrev:Min veninde har inviteret mig på aftensmad i dag. Hun har fortalt, at den står på spaghetti og kødsovs, og at hun lavede det i starten af ugen, så det bare lige skal varmes.
Jeg synes, det er lidt nederen at blive inviteret på spaghetti og kødsovs :genert: Vi er begge uddannede inde for mad, vi er single, og eftersom jeg bor alene med et børnehavebarn, får jeg spaghetti og kødsovs ret tit. Jeg ved godt, jeg ikke kan tillade mig at diktere, hvad hun skal servere, men jeg havde forventet noget mere kulinarisk end almindelig mad fra fryseren.
Nu håber jeg, hun serverer et bjerg af friskrevet parmesan til.


I starten af ugen? Det er søndag? Det lyder.... nedern. :lol:

EDIT - nå, du havde nævnt noget med en fryser. Så er jeg lidt mere rolig :p


Jeg har ikke fået garanteret, at det har været i fryseren, men det regner jeg med, hun har styr på. Jeg ved da, hun har bestået hygiejnekurset i tidernes morgen :P
1
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ghattner » 20. sep 2017, 08:29

Dmitra skrev:*Sprognazi on*.

Der ER forskel på "man" og "jeg". 9 ud af 10 gange er det "jeg". "Man" er en massebetegnelse hvor man (og ja her er det korrekt) tager andre som gidsler i sin egen holdning. Når "man" bruges taler man væk fra sig selv, tager afstand, forstået på den måde andre skal inkluderes for at forsvare eget synspunkt.

Brug "man" de få gange det er korrekt ellers hold bolden på egen banehalvdel og brug "jeg".

*Sprognazi off*.

(For fanden, det lettede. Muligvis mindre, ikke som sådan, meningsforstyrrende ting, men det stikker til alt i mig). :genert:


10 gange like til dig for den definition! Det er så korrekt.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Studsgaard » 20. sep 2017, 08:34

Dmitra skrev:*Sprognazi on*.

Der ER forskel på "man" og "jeg". 9 ud af 10 gange er det "jeg". "Man" er en massebetegnelse hvor man (og ja her er det korrekt) tager andre som gidsler i sin egen holdning. Når "man" bruges taler man væk fra sig selv, tager afstand, forstået på den måde andre skal inkluderes for at forsvare eget synspunkt.

Brug "man" de få gange det er korrekt ellers hold bolden på egen banehalvdel og brug "jeg".

*Sprognazi off*.

(For fanden, det lettede. Muligvis mindre, ikke som sådan, meningsforstyrrende ting, men det stikker til alt i mig). :genert:

Jeg syntes faktisk ikke det er så meget sprognazi, men mere det at man tager afstand fra tingene der er det vigtige her.
Når jeg har set noget af alle de der reality programmer, så syntes jeg at det er så godt som altid de bruger man. Som om det er en lille form for ansvarsfralæggelse.
For "man" glemmer ikke tit sine p-piller(de unge mødre) eller "man" jo godt lige kan lave overtræk sidst på måneden for at få smøger og tage i byen (luksusfælden) - dette er bare lige et par eksempler jeg kan huske.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 20. sep 2017, 08:35

Dmitra skrev:*Sprognazi on*.

Der ER forskel på "man" og "jeg". 9 ud af 10 gange er det "jeg". "Man" er en massebetegnelse hvor man (og ja her er det korrekt) tager andre som gidsler i sin egen holdning. Når "man" bruges taler man væk fra sig selv, tager afstand, forstået på den måde andre skal inkluderes for at forsvare eget synspunkt.

Brug "man" de få gange det er korrekt ellers hold bolden på egen banehalvdel og brug "jeg".

*Sprognazi off*.

(For fanden, det lettede. Muligvis mindre, ikke som sådan, meningsforstyrrende ting, men det stikker til alt i mig). :genert:


Dejligt at nogen sagde det :D
Jeg kan sidde og blive helt hidsig når jeg ser tv (luksusfælden f.eks.) og deltagerne står og siger åndsvage ting som "børnepenge? Ja det tænker man jo ikke lige på, vel?"
Jo din nød, vi andre kan godt finde ud af at tænke på at betale børnepenge eller licens eller forsikring. Det er DIG der ikke kan finde ud af det. Jeg gider ikke være medskyldig i det der!

*rant off*
6
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2017, 08:44

Studsgaard skrev:
Dmitra skrev:*Sprognazi on*.

Der ER forskel på "man" og "jeg". 9 ud af 10 gange er det "jeg". "Man" er en massebetegnelse hvor man (og ja her er det korrekt) tager andre som gidsler i sin egen holdning. Når "man" bruges taler man væk fra sig selv, tager afstand, forstået på den måde andre skal inkluderes for at forsvare eget synspunkt.

Brug "man" de få gange det er korrekt ellers hold bolden på egen banehalvdel og brug "jeg".

*Sprognazi off*.

(For fanden, det lettede. Muligvis mindre, ikke som sådan, meningsforstyrrende ting, men det stikker til alt i mig). :genert:

Jeg syntes faktisk ikke det er så meget sprognazi, men mere det at man tager afstand fra tingene der er det vigtige her.
Når jeg har set noget af alle de der reality programmer, så syntes jeg at det er så godt som altid de bruger man. Som om det er en lille form for ansvarsfralæggelse.
For "man" glemmer ikke tit sine p-piller(de unge mødre) eller "man" jo godt lige kan lave overtræk sidst på måneden for at få smøger og tage i byen (luksusfælden) - dette er bare lige et par eksempler jeg kan huske.


Jeg synes altid det er i programmer med kriminelle.
"Så når man har en dårlig dag er det jo nemt lige at tage en streg cola, selvom man jo godt ved man burde lade være"
".. og så ender man med at give ham nogle på hovedet"
"Så laver man et røveri, og det er først bagefter man tænker over konsekvenserne"
6
...
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mulan » 20. sep 2017, 08:46

Det er også virkelig upræcist sprog ikke at definere, hvem der tales om.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mulan » 20. sep 2017, 08:50

Dmitra skrev:
Mulan skrev:Det er også virkelig upræcist sprog ikke at definere, hvem der tales om.


Ja. Går ud fra du mener når "man" bruges.

Jeg værdsætter ironien :-D
3
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 20. sep 2017, 12:36

"Man" kan da være et udmærket ord - fx når man vil beskrive noget, det gælder for de fleste og ikke kun for en selv.

Det er selvfølgelig rigtigt, som du siger, at sådan noget kan altid misbruges lidt til at dække sig ind under "det gør de andre også". Men der kan da også være situationer, hvor det er helt legitimt ... skulle man mene :lol: (det sidste er vist en jyskisme).
5
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 472
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1408

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf MissIce » 20. sep 2017, 15:21

Jeg læste en artikel forleden, hvor jeg lagde mærke til, at Prins Joachim fortalte om de forskellige dele af sit liv. Jeg studsede over, at han var citeret for at sige "man" om, hvordan han forbereder sig til officielle royale opgaver ...

Men, nu kommer jeg i tvivl om, om det er i orden at bruge "man", hvis man omtaler sig selv i tredie person :fløjt:

https://www.1cetera.dk/prins-joachim-og-joachim/
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 20. sep 2017, 16:55

Dmitra skrev:Haha. Ja da. Skrev jeg også i første indlæg at der selvfølgelig er steder hvor "man" er det helt rette ord. Der er bare mange der bruger det på virkelig uheldige tidspunkter :fløjt:.

Ikke for at pudse min glorie for jeg kan da selv falde i men det sker sjældent, nogle gange fordi jeg når at stoppe mig selv, andre gange når jeg at sige det og retter det.

Ha-ha, se nu, hvad du har gjort! Du har allerede fået intimideret nogle til at sige "jeg", hvor det ellers ville være på sin plads at sige "man".
Der var lige en på News, der skulle forklare om, at det er farligt at tale i mobil, mens man kører ... men hun sagde konsekvent "jeg": "så kan jeg ikke holde opmærksomheden på trafikken" ... osv. Og jeg er temmelig sikker på, hun faktisk ikke mente, at hun selv talte i mobil, når hun kørte!!!
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Danseprinsesse » 20. sep 2017, 17:17

Jeg tror, jeg vil lægge dette billede på Facebook.


IMG_0174.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
12
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ghattner » 20. sep 2017, 18:39

At det er røvirriterende ikke at kunne føre en voksen og hel samtale med mine venner med små børn fordi de hele tiden skal ses og høres.
9
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Nicolait » 20. sep 2017, 20:08

Danseprinsesse skrev:Jeg tror, jeg vil lægge dette billede på Facebook.


IMG_0174.JPG


Gem det hellere til vedkommendes 18 års fødselsdag. :-D
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Generelt"