Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 26. dec 2017, 22:12

Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 26. dec 2017, 23:18

dgd2007 skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:


Ja. Men indtil videre kun på engelsk: Body Dysmorphic Disorder. På dansk, er man først for nyligt begyndt at tale om 'Dysmorfofobi' https://da.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi

I realiteten, er der tale om en undergruppe af OCD og spiseforstyrrelse (Anoreksi) og det kan behandles på samme måde. Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at gøre det til en selvstændig diagnose.

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Doku ... /12492.pdf
Senest rettet af paint 26. dec 2017, 23:22, rettet i alt 1 gang.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 26. dec 2017, 23:20

Spies har en konkurrence på Facebook hvor den der har fået den skøreste julegave kan få den byttet til et rejse gavekort til 5000. Det synes jeg er en meget skæg ide men jeg bliver hønsesnerpet når folk sætter gaver fra deres små børn og børnebørn på. Hold kæft jeg ville blive gal hvis jeg så nogen fra vores familie gøre den slags uanset hvem barnet var.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 26. dec 2017, 23:33

DetSorteCirkus skrev:Jeg troede ærlig talt, at denne overskrift var en joke:
"21-årig dansker lider af indbildt grimhed"

Jeg troede det var noget jeg havde drømt fordi jeg havde News kørende imens jeg slumrede på sofaen :genert:

Men det lyder da godt nok hårdt at have den lidelse.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 27. dec 2017, 06:35

paint skrev:
dgd2007 skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:


Ja. Men indtil videre kun på engelsk: Body Dysmorphic Disorder. På dansk, er man først for nyligt begyndt at tale om 'Dysmorfofobi' https://da.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi

I realiteten, er der tale om en undergruppe af OCD og spiseforstyrrelse (Anoreksi) og det kan behandles på samme måde. Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at gøre det til en selvstændig diagnose.

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Doku ... /12492.pdf


Og heller ikke nogen grund til at gøre grin med det. Man gør trods alt heller ikke grin med anoreksi.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 27. dec 2017, 08:18

fisken80 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:


Ja. Men indtil videre kun på engelsk: Body Dysmorphic Disorder. På dansk, er man først for nyligt begyndt at tale om 'Dysmorfofobi' https://da.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi

I realiteten, er der tale om en undergruppe af OCD og spiseforstyrrelse (Anoreksi) og det kan behandles på samme måde. Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at gøre det til en selvstændig diagnose.

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Doku ... /12492.pdf


Og heller ikke nogen grund til at gøre grin med det. Man gør trods alt heller ikke grin med anoreksi.


Gør jeg grin med det? :forvirret:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Thestral » 27. dec 2017, 08:20

paint skrev:
fisken80 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:


Ja. Men indtil videre kun på engelsk: Body Dysmorphic Disorder. På dansk, er man først for nyligt begyndt at tale om 'Dysmorfofobi' https://da.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi

I realiteten, er der tale om en undergruppe af OCD og spiseforstyrrelse (Anoreksi) og det kan behandles på samme måde. Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at gøre det til en selvstændig diagnose.

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Doku ... /12492.pdf


Og heller ikke nogen grund til at gøre grin med det. Man gør trods alt heller ikke grin med anoreksi.


Gør jeg grin med det? :forvirret:

Ikke dig men dgd så Ja lidt synes jeg :genert:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. dec 2017, 08:49

Prosperity74 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg troede ærlig talt, at denne overskrift var en joke:
"21-årig dansker lider af indbildt grimhed"


Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan


Det tror jeg også, og det er bl.a. interessant i forhold til det ansvar, medierne ofte pålægges, når det gælder menneskers selvbillede og mindreværd.

Hvorom alting er, synes jeg ikke, at overskriften er fremmende for seriøsiteten. Grimhed er en subjektiv størrelse og egner sig derfor ikke til en diagnose. Her har vi at gøre med en, bedømt ud fra kulturens idealer, køn, ung pige. Betyder det så, at en person, der ikke matcher idealet, ikke kan have forstyrrelsen? Næppe.
3
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Shannon » 27. dec 2017, 09:05

(Slettet)
Senest rettet af Shannon 27. dec 2017, 12:14, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 27. dec 2017, 09:37

paint skrev:
fisken80 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan

Ja, men nu har det et officielt navn ... Der er sikkert blevet opfundet nogle piller mod det, og så skal det jo lizzom være en diagnose, ik'? :genert:


Ja. Men indtil videre kun på engelsk: Body Dysmorphic Disorder. På dansk, er man først for nyligt begyndt at tale om 'Dysmorfofobi' https://da.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi

I realiteten, er der tale om en undergruppe af OCD og spiseforstyrrelse (Anoreksi) og det kan behandles på samme måde. Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at gøre det til en selvstændig diagnose.

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Doku ... /12492.pdf


Og heller ikke nogen grund til at gøre grin med det. Man gør trods alt heller ikke grin med anoreksi.


Gør jeg grin med det? :forvirret:


Nej, sorry det var ikke dig jeg mente.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Purple Haze » 27. dec 2017, 10:19

twinkle skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.
Men så findes der f.eks. den type som min mormor var - efter hun altså blev ædru og begyndte at give sine børn gaver, hun f.eks. min mor gaver efter hvad hun selv synes der manglede i vores hjem når hun et par gange om året kom på besøg. Hun gav f.eks. min mor et strygebræt fordi at så kunne hun stryge sine skjorter når hun var gæst her. Min mormor vidste ubemærket at grunden til at min mor ikke havde strygebræt var fordi at min mor IKKE stryger - fordi det gider hun ikke.
Altså, gav min mormor ikke sine børn gaver af gode intentioner. Jeg ville blive skuffet over at modtage gaver der ikke var givet med formål at glæde mig, så vil jeg hellere undvære.


Åh ja.

Jeg har en svigermor, som bliver ved med at give mig nipsting i gave, selv om jeg flere gange har sagt til hende, at det der med vindueskarme fyldt op med alt mulig tingeltangel ikke er mig. Hvilket resulterer i, at jeg har en halv skænk fyldt med ting, der ikke står fremme.
Hun har også givet mig et polyestertørklæde i gave, selv om jeg specifikt havde skrevet, at jeg ønskede mig et tørklæde i uld eller bomuld.

Og nå ja, den gang hun gav mig to sæt kagegafler i gave (købt for mærker i Bilka), selv om jeg havde sagt nej tak til de føromtalte kagegafler to mdr. forinden.

Og intet af det kan som regel byttes. Jeg ville faktisk hellere undvære gaver, end at sidde med er stift, falsk smil og sige tak.


Birthe? Er det dig?
Vi havde altså heller ikke brug for de der kagegafler! Har rigeligt i forvejen!
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf twinkle » 27. dec 2017, 10:23

Purple Haze skrev:
twinkle skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Dette er måske upopulært. Men altså.

Hvis man bliver skuffet over julegaver, må man lade være at give. Jeg ville hade at skulle indgå i en slags aftale om, at jeg skal yde for at få julegaver. Jeg giver gaver til folk fordi jeg har lyst. Min bror køber mig en gave ca en gang hver 5. år, men han får en hvert år alligevel.

Synes sgu det er forkælet og first world problem at brokke sig over gaver. Man får hvad man får, og man giver vel for syv sytten da ikke for at få tilsvarende værdi tilbage?

I dont get it.

Jeg synes så sandelig godt man må blive skuffet over gaver - jeg synes som udgangspunkt at kan være forkælet at blive skuffet fordi en afsender med gode intentioner rammer forkert.
Men så findes der f.eks. den type som min mormor var - efter hun altså blev ædru og begyndte at give sine børn gaver, hun f.eks. min mor gaver efter hvad hun selv synes der manglede i vores hjem når hun et par gange om året kom på besøg. Hun gav f.eks. min mor et strygebræt fordi at så kunne hun stryge sine skjorter når hun var gæst her. Min mormor vidste ubemærket at grunden til at min mor ikke havde strygebræt var fordi at min mor IKKE stryger - fordi det gider hun ikke.
Altså, gav min mormor ikke sine børn gaver af gode intentioner. Jeg ville blive skuffet over at modtage gaver der ikke var givet med formål at glæde mig, så vil jeg hellere undvære.


Åh ja.

Jeg har en svigermor, som bliver ved med at give mig nipsting i gave, selv om jeg flere gange har sagt til hende, at det der med vindueskarme fyldt op med alt mulig tingeltangel ikke er mig. Hvilket resulterer i, at jeg har en halv skænk fyldt med ting, der ikke står fremme.
Hun har også givet mig et polyestertørklæde i gave, selv om jeg specifikt havde skrevet, at jeg ønskede mig et tørklæde i uld eller bomuld.

Og nå ja, den gang hun gav mig to sæt kagegafler i gave (købt for mærker i Bilka), selv om jeg havde sagt nej tak til de føromtalte kagegafler to mdr. forinden.

Og intet af det kan som regel byttes. Jeg ville faktisk hellere undvære gaver, end at sidde med er stift, falsk smil og sige tak.


Birthe? Er det dig?
Vi havde altså heller ikke brug for de der kagegafler! Har rigeligt i forvejen!


:ninja:
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 27. dec 2017, 11:40

DetSorteCirkus skrev:
Prosperity74 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg troede ærlig talt, at denne overskrift var en joke:
"21-årig dansker lider af indbildt grimhed"


Jeg tror helt ærligt at der er mange flere end man går og tror, der har det sådan


Det tror jeg også, og det er bl.a. interessant i forhold til det ansvar, medierne ofte pålægges, når det gælder menneskers selvbillede og mindreværd.

Hvorom alting er, synes jeg ikke, at overskriften er fremmende for seriøsiteten. Grimhed er en subjektiv størrelse og egner sig derfor ikke til en diagnose. Her har vi at gøre med en, bedømt ud fra kulturens idealer, køn, ung pige. Betyder det så, at en person, der ikke matcher idealet, ikke kan have forstyrrelsen? Næppe.


Det er også den 'subjektive grimhed' som lidelsen er centreret omkring - ikke den objektive. Disse mennesker ser normale ud, objektiv set. Men ikke i deres egene øjne(subjektivt)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 27. dec 2017, 15:29

Jeg synes det smager af selvpromovering når folk giver til værdigt trængende samtidig med at annoncere det på facebook olign.

Feks ala:
“Jeg giver en kurv julemad til en familie som er værdigt trængende. Skriv i kommentarfeltet eller pb.” (Hvorfor ikke bare give? Hvorfor skal folk komme krybende)
“Hvor kan man give cd’ere, køkkenting og andet til værdigt trængende”? (Hallo genbrugen, kirkens korshær, røde korts osv har eksisteret forever.)
“Vi åbner vores dør for en værdigt trængende familie som vil fejre julen med os.” (Helt ærligt, hvor ydmygende)

Jeg undres over alle de likes og kommentarer om at de er gode mennesker. Jeg synes ikke det virker særlig ægte.
29
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 27. dec 2017, 15:41

BlueBunny skrev:Jeg synes det smager af selvpromovering når folk giver til værdigt trængende samtidig med at annoncere det på facebook olign.

Feks ala:
“Jeg giver en kurv julemad til en familie som er værdigt trængende. Skriv i kommentarfeltet eller pb.” (Hvorfor ikke bare give? Hvorfor skal folk komme krybende)
“Hvor kan man give cd’ere, køkkenting og andet til værdigt trængende”? (Hallo genbrugen, kirkens korshær, røde korts osv har eksisteret forever.)
“Vi åbner vores dør for en værdigt trængende familie som vil fejre julen med os.” (Helt ærligt, hvor ydmygende)

Jeg undres over alle de likes og kommentarer om at de er gode mennesker. Jeg synes ikke det virker særlig ægte.

Det er åbenbart populært at være god. :)
1

Tilbage til "Generelt"