Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guldfisk » 7. jan 2016, 15:27

Jeg kan ikke lide rigtigt mange af de fællestræk børn har (og jeg kan heller ikke lide dem ved voksne):
- naivitet
- skingre stemmer
- snot over det hele
- færdsel i grupper og dertilhørende støjniveau (børnehave på udflugt)
- hjælpeløshed
- osv.

Der er til gengæld få af de ting, de fleste børn har til fælles, som jeg er glad for.

Jeg synes måske, det er en anelse nemmere at sige, at jeg bare ikke kan lide børn. Helt uden at hade dem eller ville indespærre dem, indtil de bliver voksne.
4
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wolf » 7. jan 2016, 15:52

Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D
9
Brugeravatar
Æske
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:01
Kort karma: 423
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 2340

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Æske » 7. jan 2016, 15:56

Wolf skrev:Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D


Bortset fra at jeg endnu ikke har nogen børn selv, så er jeg med på den der!
3
Det skal være sjovt, ellers er det ikke morsomt!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 7. jan 2016, 16:12

Fillie skrev:^ Men Moxy, du ved jo godt hvorfor: Børn er mennesker, og i det hele taget er det ikke populært at tage afstand fra hele befolkningsgrupper. Det vil de fleste jo ikke klassificere som blot et spørgsmål om personlig smag. Desuden er det noget af det naturligste i verden, at vi får børn, så når nogen ikke ønsker dette, forstår jeg godt, som jeg også skrev i den anden tråd, at mange undrer sig. Jeg synes selv, det lyder grimt at ytre, at man decideret ikke kan lide børn; ligesom man ikke kender alle indere, handicappede, lesbiske etc., kender man jo heller ikke alle børn.

Men børn adskiller sig dog fra de fleste andre grupper af mennesker på samme måde som f.eks. meget udviklingshæmmede, hvor det ikke altid er muligt at kunne kommunikere og få efterkommet ens behov for ro, hvis der er meget støj, få respekteret ens personlige rum mm., og det er ensbetydende med, at det kan være meget krævende for ikke at sige decideret stressende at være sammen med dem, og det er ikke alle, der trives med det. Det synes jeg er noget helt andet end at sige, at man bare ikke kan lide dem.

Dog er der sikkert mange, som har fravalgt børn, der ikke er "børnehadere", men blot konstaterer deres modvilje for på forhånd at lukke for yderligere dialog, fordi de simpelthen er trætte af at blive målt og vejet på deres sære holdning. Jeg tilhører denne flok, da jeg ikke altid har haft lyst til at forklare et eller andet tilfældigt menneske om min angst og trang til ro og orden i mine nære omgivelser, og så var det lettere at sige, at det ikke lige var mig (dog ikke "ikke kunne lide"; det lyder alligevel for grimt i mine ører - diskussionskiller eller ej).


Ja, selvfølgelig er det noget andet :) Det ved jeg også godt, men synes nu alligevel at det var lidt interessant.

Jeg tror at mange der siger at de "ikke kan lide børn", har det sådan af præcis de årsager du nævner i dit andet afsnit. Børn er urolige, kan være svære at kommunikere med og er (til tider) støjende. Ja, der findes undtagelser, og nej, det betyder da ikke at de hader børn, men bare lige som at nogle ikke kan lide fisk af forskellige årsager selvom der sikkert findes nogle få retter som godt kan spises uden at det vokser i munden, så findes der mennesker der sikkert kan lide nogle få børn, men sådan overordnet ikke bryder sig om det.

Man siger jo, for nemheds skyld, "jeg kan ikke lide fisk". Det betyder ikke at det er alle retter, eller at moster Oda ikke kan svinge en fiskefrikadelle ud som man måske godt kan lide. Det er vel det samme med børn? (Altså ikke som spise, SÅ bliver det i hvert fald politisk ukorrekt!)
Jeg kan da godt gætte at når folk siger at de ikke kan lide/bryder sig om børn, så er det ikke et udsagn bygget på vidtstrækkende empiri, men en generel betragtning, sandsynligvis med få undtagelser. Det samme når folk ikke kan lide fars, eller fisk. Eller folk med Downs. (Igen, ikke som mad, vel?)

Jeg synes nok egentlig bare at det er pjattet at man ikke kan bruge denne tråd til at komme med politisk ukorrekt generaliseringer uden at skulle stå til ansvar for at man netop bygger sit udsagn på en generalisering. Ja, ved generaliseringer kommer nogle mennesker til at føle sig trådt på, men en anden gang går det måske den anden vej.

Jeg synes at folk skal huske hvilken intention et givent udsagn har herinde, og så lade være med at tage det personligt. Jeg er sikker på at lige præcis DIN fisk smager fantastisk, og at lige præcis DIT barn ikke er en pestilens. Ligesom DU kører ordentlig bil (det er bare alle de andre der ikke kan) :)
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 7. jan 2016, 16:16

Wolf skrev:Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D


Jeg er i øvrigt helt enig med det der (udover at jeg ikke kender dit barn, så kan ikke udtale mig på dét punkt)

Børn er skønne og sjove. Jeg kan godt lide at de siger hvad de tænker! Jeg elsker børn, og håber på at få nogle selv, inden alt for længe.

(Bare lige for at få det på plads)
1
My world 12-10-18 :lun:
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf D.itsen » 7. jan 2016, 16:26

DetSorteCirkus skrev:Jeg læste en artikel om nogle sorte studerendes dårlige oplevelser på amerikanske universiteter, hvor en bl.a. havde fået at vide, at vedkommende lød "klog, slet ikke som en sort", og det fik mig til at tænke på, at jeg flere gange har oplevet følgende ordveksling i Danmark.

Semi-fremmed: Er du fra Grønland?/Har du grønlandske rødder?
Mig: Nej.
Semi-fremmed: Det må du undskylde så.

Underforstået: Det er pinligt og mindreværdigt at være grønlandsk.

Og du er sikker på det er fordi folk synes det er en dårlig ting at være grønlandsk, at de siger undskyld? Du har sydamerikanske aner, så vidt jeg husker, og jeg kunne da i ren refleks sige undskyld over at gætte så meget forkert. Mange tager deres nationalitet/aner meget seriøst
10
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 7. jan 2016, 16:32

Wolf skrev:Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D


Bortset fra at jeg ikke vil fortælle andre, hvad de "bør" synes, er jeg med på den her ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guldfisk » 7. jan 2016, 16:35

Wolf skrev:Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D


Jeg nyder dem på afstand.
Men jeg er da glad for, at der er folk, der helt frivilligt vil tilbringe tid med dem. Så er alle jo glade :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2016, 16:36

D.itsen skrev:Og du er sikker på det er fordi folk synes det er en dårlig ting at være grønlandsk, at de siger undskyld? Du har sydamerikanske aner, så vidt jeg husker, og jeg kunne da i ren refleks sige undskyld over at gætte så meget forkert. Mange tager deres nationalitet/aner meget seriøst


Da der gerne har fulgt en mere detaljeret beklagelse med om, hvordan jeg heller ikke passede ind i deres opfattelse af grønlændere, så er jeg ret sikker.
2
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf D.itsen » 7. jan 2016, 16:41

DetSorteCirkus skrev:
D.itsen skrev:Og du er sikker på det er fordi folk synes det er en dårlig ting at være grønlandsk, at de siger undskyld? Du har sydamerikanske aner, så vidt jeg husker, og jeg kunne da i ren refleks sige undskyld over at gætte så meget forkert. Mange tager deres nationalitet/aner meget seriøst


Da der gerne har fulgt en mere detaljeret beklagelse med om, hvordan jeg heller ikke passede ind i deres opfattelse af grønlændere, så er jeg ret sikker.

OK. Jeg må godt nok generelt leve i en lyserød sky, for jeg oplever så godt som aldrig, det lort og fordomme alle andre oplever.
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 7. jan 2016, 16:43

Jeg kan sådan overordnet set godt lide børn, grønlændere og folk med grimme sprog.
Jeg kan sådan overordnet set vist bare godt lide mennesker - og så er der de få undtagelser, som jeg ikke kan lide. Den kategori er det ekstremt svært at få plads i, så dem, der har fået sig placeret der, har virkelig trampet til.

Men det må man vist godt sige.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 8. jan 2016, 03:16

Jeg synes den der tråd der går ud på at svine og nedgøre folk på datingsider er virkelig pinlig og næsten lige så frastødende som dem om de unge mødre på den unævnelige.

Det der med at lede efter fejl og så sidde i fællesskab og pege fingre og slå sig på lårene over hvor skide sjovt det er...det er klamt at se voksne dyrke i den grad.
6
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1727
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dime » 8. jan 2016, 19:56

...ku' man ikke genindføre den der revselsesret?
Den der times psykisk slåskamp med et par sindssygt fredagstrætte (og dermed sure og dermed onde) unger omkring sengetid er satme godt nok drænende...
Bare lige genindfør revselsesretten, sådan at den bare gælder fra 18-21 om fredagen eller noget...
;-) :D
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Joe » 8. jan 2016, 20:09

Jeg kan godt få lidt kriller, når folk altid har travlt med at relatere til det andre fortæller, ved at komme på eksempler fra eget liv. Det er sikkert ment godt, men når jeg oplever (både på nettet og i virkeligheden) at folk i høj grad gør det, så kan jeg godt tænke "Stop nu for helvede med at få det til at handle om dig selv, og vær der for den anden person i stedet!"

Ikke at man aldrig må, for ellers ville samtaler blive pænt kedelig. Men nogle gange bør man bare ikke dreje det over på sig selv.
8
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf computermus » 8. jan 2016, 20:29

Æske skrev:
Wolf skrev:Jeg synes at børn er skide sjove. Og hører man ordentligt efter, er de fleste utroligt kloge.
De ser magien i hverdagen, er ærlige, har en inspirerende og finurlig tilgang til livet og er en gave til verden.

Larm, snot og upassende adfærd er en del af, at lære at være menneske. De skal nok lære det :-)
Indtil da bør vi nyde dem - inden vi får spoleret dem med vores fornuft og normer.

Jeg synes at mit eget barn er noget nær genialt. Smuk, klog, sjov og har en fantastisk personlighed.
Jeg er SÅ stolt over at have ham i mit liv!

Ahhh.... det lettede :-D


Bortset fra at jeg endnu ikke har nogen børn selv, så er jeg med på den der!

Jeg er altså også helt med på den her. Jeg har ingen børn selv ,men jeg elsker at være sammen med dem der er i børnehaven hvor jeg gør rent.
Jeg vil elske at "låne" andres børn og så forkæle dem godt og grundigt en gang imellem :D .
2

Tilbage til "Generelt"