Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 19. dec 2015, 10:31

DetSorteCirkus skrev:
Bimmerdyret skrev:Har intet med brugeren der skrev det at gøre, men..
Den politiske korrekthed angående at folk med autisme "nu hedder" mennesker med funktionshæmning er så langt ude at det efter min mening går ud over dem man gerne vil skåne.
En forstuvet fod, en brækket arm, hold i nakken ..også = mennesker med funktionshæmning.

'


Hvis det er det samme indlæg, vi tænker på, står der da intet om, at autister nu skal kaldes noget andet.
Der står, at hvis autismen er så fremherskende for den pågældende person, at vedkommendes evne til at klare sig selv (og fx. passe et almindeligt job) er berørt, bliver han/hun betragtet som udviklingshæmmet, hvilket i dag kaldes at have nedsat funktionsevne.


Betragtet som udviklingshæmmet? Hvor har I læst det?
Udviklingshæmmet plejer da at være ordet for nedsat intelligens (tidligere åndssvag og en række andre udtryk over tid).
En person med svær autisme kan have, men har ikke nødvendigvis, nedsat intelligens.
1
14 11 14
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 10:41

Delfin skrev:Betragtet som udviklingshæmmet? Hvor har I læst det?
Udviklingshæmmet plejer da at være ordet for nedsat intelligens (tidligere åndssvag og en række andre udtryk over tid).
En person med svær autisme kan have, men har ikke nødvendigvis, nedsat intelligens.


Ingen steder.
DD_81 har skrevet flg. i et indlæg, men der står jo intet om et generelt nyt navn for autister.
Og "funktionshæmning" bliver slet ikke brugt.

Mennesker med autisme, der er så indgribende i menneskets udvikling, intelligens og evne til at klare sig selv i liv og hverdag, de tæller også med i gruppen af udviklingshæmmede.
Eller som det hedder i dag, mennesker med nedsat funktionsevne. - Det spænder jo enormt bredt., og handler egentligt mest om udviklingsniveaut, - hvor kompetent det enkelte menneske er, og om der er behov for professionel støtte, i et eller andet omfang, for at kunne fungere i en hverdag.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 19. dec 2015, 10:46

vUlpeS skrev:Jeg forklarer bare Solskin hvad 'rollo' betyder. Jeg synes det er synd og skam ikke at kunne li' spansk, og jeg tror simpelthen, det er betydningerne af rollo, det halter med, og derfor yder jeg lige lidt public service. Du ved... Julen og alt det gylle der :)

Jeg er pænt ligeglad med spansk tekst, som jeg ikke forstår og ikke har tænkt mig at lære.
Sproget lyder grimt i mine ører.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 19. dec 2015, 10:47

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:Betragtet som udviklingshæmmet? Hvor har I læst det?
Udviklingshæmmet plejer da at være ordet for nedsat intelligens (tidligere åndssvag og en række andre udtryk over tid).
En person med svær autisme kan have, men har ikke nødvendigvis, nedsat intelligens.


Ingen steder.
DD_81 har skrevet flg. i et indlæg, men der står jo intet om et generelt nyt navn for autister.
Og "funktionshæmning" bliver slet ikke brugt.

Mennesker med autisme, der er så indgribende i menneskets udvikling, intelligens og evne til at klare sig selv i liv og hverdag, de tæller også med i gruppen af udviklingshæmmede.
Eller som det hedder i dag, mennesker med nedsat funktionsevne. - Det spænder jo enormt bredt., og handler egentligt mest om udviklingsniveaut, - hvor kompetent det enkelte menneske er, og om der er behov for professionel støtte, i et eller andet omfang, for at kunne fungere i en hverdag.


Tak. Jeg undrer mig stadig over, at de skulle tælle med som udviklingshæmmede, hvis de ikke har nedsat intelligens.

Nedsat funktionsevne er jeg helt med på.
0
14 11 14
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 10:50

Delfin skrev:
Mennesker med autisme, der er så indgribende i menneskets udvikling, intelligens og evne til at klare sig selv i liv og hverdag, de tæller også med i gruppen af udviklingshæmmede.
Eller som det hedder i dag, mennesker med nedsat funktionsevne. - Det spænder jo enormt bredt., og handler egentligt mest om udviklingsniveaut, - hvor kompetent det enkelte menneske er, og om der er behov for professionel støtte, i et eller andet omfang, for at kunne fungere i en hverdag.


Tak. Jeg undrer mig stadig over, at de skulle tælle med som udviklingshæmmede, hvis de ikke har nedsat intelligens.

Nedsat funktionsevne er jeg helt med på.


Bliver det forbehold ikke taget i første linie? :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 19. dec 2015, 11:01

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:
Mennesker med autisme, der er så indgribende i menneskets udvikling, intelligens og evne til at klare sig selv i liv og hverdag, de tæller også med i gruppen af udviklingshæmmede.
Eller som det hedder i dag, mennesker med nedsat funktionsevne. - Det spænder jo enormt bredt., og handler egentligt mest om udviklingsniveaut, - hvor kompetent det enkelte menneske er, og om der er behov for professionel støtte, i et eller andet omfang, for at kunne fungere i en hverdag.


Tak. Jeg undrer mig stadig over, at de skulle tælle med som udviklingshæmmede, hvis de ikke har nedsat intelligens.

Nedsat funktionsevne er jeg helt med på.


Bliver det forbehold ikke taget i første linie? :)


Jow ved endnu en gennemlæsning, kan jeg da godt se, intelligens også er nævnt.

Tal lige om funktionshæmning :D
0
14 11 14
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55658
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 19. dec 2015, 11:06

Jeg synes tysk er ubeskriveligt grimt.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 11:08

ShuruQ skrev:Jeg forstår nogenlunde spansk, så det handler for mig ikke om at være negativ over ikke at forstå og det gør det nok heller ikke for Sun.

Jeg synes dog ikke spansk er grimt, men det er bestemt heller ikke det smukkeste sprog i verden i mine ører, nært beslægtet med italiensk der i mine ører lyder meget, meget smukkere end de læspende lyde i spansk.

Men givet min smag i sprog er sær, jeg synes fx tysk er smukt og mange deler ikke den betagelse.

Der er mange smukke sprog og der er mange grimme. Lige pt er jeg ret fascineret af georgisk, mest alfabetet lige nu, det er vildt smukt.

Yay en lidelsesfælle!
Jeg synes også tysk kan snakkes så det er rigtig pænt og lyde roligt og malende.
Fransk derimod :puke: Jeg synes det lyder så aggressivt eller slesk. Ikke noget midt imellem. Enten eller.
Spansk er ikke smukt. Ej heller italiensk. Grimt synes jeg dog ikke det er (og jeg forstår en smule af begge dele)
Jeg har dog aldrig hørt arabisk være pænt. De der hhrrr lyde nede i halsen, det lyder så aggressivt :(
Og kinesisk også. Det lyder som om de skælder ud hele tiden :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55658
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 19. dec 2015, 11:11

ShuruQ skrev:
Ado skrev:Jeg synes tysk er ubeskriveligt grimt.


:pompom: :pompom: :pompom: .


Jeg vidste jeg kunne regne med dig her.

Lige med tysk tror jeg dog næsten det er mere tilladt at sige det er grimt end at det er pænt :gruble:.



:D

Jeg kan slet ikke med det. Min eks-svigerinde var tysker og jeg krummede tæer, når hun talte og den tyske accent bragede igennem.


Kinesisk og japansk er også grotesk grimt. Jeg synes de lyder småt-begavede, når de taler. :genert:
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Urtekussen » 19. dec 2015, 12:37

Jeg elsker weekend og ferie, for så er det mere acceptabelt at få en lille skid på hver dag og starte allerede ved frokosten.

(Det er min farmors fødselsdag, og jeg selvmedicinerer pt)
Senest rettet af Urtekussen 19. dec 2015, 12:41, rettet i alt 1 gang.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Urtekussen » 19. dec 2015, 12:38

Jeg synes fynsk er den mest latterlige dialekt i landet.

Jeg havde en telefonsamtale med en ægte fynbo, og måtte virkelig kæmpe med latteren.

De ly'er så dum'!
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 19. dec 2015, 13:04

ih,jeg elsker fynsk,de lyder simpelthen så venlige med den der syngende måde at tale på :lun: "je` ve `ik` det"

Det passer bare ikke til at skælde ud eller spille sej,jeg så engang 2 bonderockere der stod og skubbede og sagde grimme ting på sådan et marked,"je` har kraft `eeme hev ´t vingerne er fluer der var større end dig", og så med den der hyggelige tone...det holdt ikke en meter.

generelt kunne jeg godt li fynboerne,jeg har boet 3 gange i assens.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 19. dec 2015, 13:32

Fru Sunshine skrev:Jeg er pænt ligeglad med spansk tekst, som jeg ikke forstår og ikke har tænkt mig at lære.
Sproget lyder grimt i mine ører.

Naeh, det ved jeg nu ikke.
Men arabisk er grimt. Det lyder, som om de harker meget af tiden ;)
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fillie » 19. dec 2015, 13:35

Ado skrev:Jeg synes tysk er ubeskriveligt grimt.


Det er mit indtryk, at de fleste deler din antipati. :-D

Jeg kan nemlig godt lide tysk både i tale og skrift, og andre plejer at fortælle mig, at det er meget besynderligt. :lol:
2
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55658
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 19. dec 2015, 14:19

vUlpeS skrev:
Fillie skrev:
Ado skrev:Jeg synes tysk er ubeskriveligt grimt.


Det er mit indtryk, at de fleste deler din antipati. :-D

Jeg kan nemlig godt lide tysk både i tale og skrift, og andre plejer at fortælle mig, at det er meget besynderligt. :lol:

Tyskerne er noget af det mest forvirrede, man kan finde indenfor turisme hernede. De betaler i klingende mønt og ofte rundhåndet tillige næsten uanset hvilken service man yder dem. Kombinationen af disse to faktorer fungerer FINT! :D

Det er et fint sprog, synes jeg, og jeg tror det blakkede ry mestendels refererer til Adolfs bedrifter.

Jeg læste det som "Ados bedrifter". :D
2
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"