Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 24. nov 2018, 18:21

landsbytossen skrev:
lulu-p skrev:Jeg gider ikke høre mere om Nedim Yasar. Det kan godt være at han vendte rockermiljøet ryggen og begyndte at uddanne sig til pædagog. Og ja ja han skrev en bog. Nååå nej..nogen skrev en bog om ham.

Men han har været bandeleder og rockersupporter. Med alt hvad det indebærer af organiseret kriminalitet. Han har været med til at ødelægge uskyldige folks liv - med fuldt overlæg. Ikke om jeg gider deltage i heltedyrkelsen..og “inderst inde var han et et helt normalt og kærligt menneske” mentaliteten.

Han har forladt miljøet, men som tidligere bandeleder er han ansvarlig for at lokke unge ind i miljøet. Sandsynligvis nogle unge som stadig skyder med skarpt i København og omegn.

Det er en stor fejl, at gøre Nedim til et forbillede og mønster(for)bryder.


Men han er jo et forbillede og en mønsterbryder.

Det er pisse ærgerligt at han er blevet dræbt.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf landsbytossen » 24. nov 2018, 18:31

Sangius skrev:
Men han er jo et forbillede og en mønsterbryder.

Det er pisse ærgerligt at han er blevet dræbt.

Jeg kunne have skrevet det samme, hvis jeg ville være ironisk.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guilded_Lily » 24. nov 2018, 19:27

Jeg ser helst den engelske bagedyst, men jeg prøvede at se et par afsnit af den danske denne gang. Jeg blev altid irriteret over Blomsterberg og Mikkelsens "snit", denne gang krøller jeg tæer over "komme i mål". Bare stop!

Og så forstår jeg ikke den manglende variation. Hvorfor skal samtlige kager bestå af glaze, mousse og marengs? Ofte synes jeg, de ser så uappetitlige ud. Hvor er brød? Småkager? Tærter? Pasties? Bagværk er da så meget mere...

Til sidst: ligesom i årets engelske, hvor de var tydeligt fra dag 1, hvem der vandt (trods fejl og mangler) er det vist fastlagt, det er Emil, der render med den.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 24. nov 2018, 19:30

lulu-p skrev:
catnip skrev:
fisken80 skrev:
catnip skrev:Jeg gider ikke høre mere om den evangelist, der blev slået ihjel af et isoleret, endemisk stammefolk på en lille indisk ø.

Det er ulovligt at nærme sig øen, han vidste befolkningen er fjendtlig, og han synes det var a-okay at møde op alligevel. Med alle sine, for befolkningen, nye patogener, en bibel og et budskab om at Jesus elsker dem, med det formål at presse sine egne overbevisninger ned over hovedet på dem.

Og at hans evangelist venner nu hylder ham som en martyr finder jeg ærlig talt kvalmende. Og desillusioneret, at best.


At han hyldes som martyr er ikke spor underligt, for dem er det jo det han er.

Men det han gjorde var SÅ forkert set udefra. Og jeg bliver også vred over at læse om det.


...og nu bliver der kogt yderligere suppe på at hans forældre tilgiver stammefolket for at slå deres søn ihjel.


Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Han er ikke uskyldig, han har brudt loven i Indien ved at gå i land på øen, og han har brudt stammefolkets regler. Hvis man rejser til et fremmed land, bliver man også dømt efter deres regler. Selv om vi ikke har dødsstraf i Danmark, kan man sagtens dømmes til døden andre steder uden at Danmark sanktionerer det.
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 25. nov 2018, 08:11

lulu-p skrev:
catnip skrev:
fisken80 skrev:
catnip skrev:Jeg gider ikke høre mere om den evangelist, der blev slået ihjel af et isoleret, endemisk stammefolk på en lille indisk ø.

Det er ulovligt at nærme sig øen, han vidste befolkningen er fjendtlig, og han synes det var a-okay at møde op alligevel. Med alle sine, for befolkningen, nye patogener, en bibel og et budskab om at Jesus elsker dem, med det formål at presse sine egne overbevisninger ned over hovedet på dem.

Og at hans evangelist venner nu hylder ham som en martyr finder jeg ærlig talt kvalmende. Og desillusioneret, at best.


At han hyldes som martyr er ikke spor underligt, for dem er det jo det han er.

Men det han gjorde var SÅ forkert set udefra. Og jeg bliver også vred over at læse om det.


...og nu bliver der kogt yderligere suppe på at hans forældre tilgiver stammefolket for at slå deres søn ihjel.


Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Undskyld mig, men WHAT? Han er ikke uskyldig, han har brudt loven. Både ved at bestikke fiskere til at sejle ham derud og ved at gå i land.
Og reduceret stammefolket? Det var dog en ualmindelig nedladende og kolonialistisk tilgang til andre kulturer. Er man kun et menneske, hvis man lever på en bestemt måde?
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 25. nov 2018, 08:31

lulu-p skrev:
Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Sådan synes jeg ikke at man kan stille det op. Jeg opfatter det ikke som at man har valgt at acceptere at de da bare kan få lov til at slå ihjel frit fordi de jo er stammefolk... Tværtimod har myndighederne forsøgt en række tiltag for at holde dem i total isolation, som de jo også ønsker, og som reelt er den eneste måde de kan håndtere at de her mennesker bor hvor de bor og lever som de nu engang gør. De har vitterligt fået deres egen jord og det er forbudt at rejse til deres ø eller forsøge at kontakte dem på nogen måde.

Det er der så enkelte individer som ikke har haft respekt for, og det er endt grimt.

Men hvad skal myndighederne reelt gøre? Der er ingen som taler stammens sprog og det vil aldrig kunne lade sig gøre at anholde og retsforfølge et stammemedlem ud fra vores standard alligevel, for de lever ikke i vores samfund og de har ikke noget begreb om hvad et moderne retssystem reelt er.

Der er ikke tale om mennesker som bor iblandt os som bare ikke gider følge reglerne. De bor helt afskåret fra os, taler ingen af vores sprog og har deres egne normer og regler. Og ikke mindst har de deres egen jord hvor de jo har ret til at leve som de gør.

Det ville være fuldstændig uproblematisk hvis ikke det var fordi at en håndfuld idioter nægtede at respektere loven og de her mennesker som jo dybest set bare prøver at leve og overleve.
19
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. nov 2018, 08:43

fisken80 skrev:
lulu-p skrev:Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Undskyld mig, men WHAT? Han er ikke uskyldig, han har brudt loven. Både ved at bestikke fiskere til at sejle ham derud og ved at gå i land.
Og reduceret stammefolket? Det var dog en ualmindelig nedladende og kolonialistisk tilgang til andre kulturer. Er man kun et menneske, hvis man lever på en bestemt måde?


Helt sådan læser jeg ikke Lulus indlæg.
Hendes pointe synes at være, at hvis samfundet accepterer, at stammefolkene slår ulovligt indtrængende ihjel, så reduceres de til væsener, der ligesom dyr ikke kan lade være med at angribe med dødelige hensigter.
Den holdning kan man så være enig eller uenig i. Personligt har jeg ikke et fast ståsted, men jeg kan godt se paradokset. De fleste steder i verden har man ret til selvforsvar, hvis nogen uden tilladelse trænger ind på ens private område, men man slipper ikke for en undersøgelse af forløbet, en retssag og en eventuel straf, hvis domstolene vurderer, at man har overreageret i situationen.

Lige netop her gælder så helt særlige vilkår, fordi den indiske stat har valgt at beskytte stammen uden at forlange borgerskab af dem med alt, hvad det indebærer af rettigheder og pligter, og derfor bærer den indtrængende i mine øjne også en anden type ansvar, end hvis han var blevet mødt med skud, fordi han gik i land ud for mit sommerhus. Men jeg kan samtidig godt se, at der deri også ligger et særligt syn på stammefolkene vs. andre mennesker i samme område.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 25. nov 2018, 08:55

Som jeg ser det, så har myndighederne erkendt at man ikke kan stille de samme krav til dette folk som man kan til alle os andre, fordi vores samfund og deres levevis er uforenelig. Derfor har man gjort det næstbedste, hvilket jo er at give dem den isolation, som de ønsker sig, hvilket på samme tid beskytter resten af os fra at blive slået ihjel - hvis altså vi respekterer loven. Det er måske ikke ideelt, men det er det de kan gøre. Og det ville fungere hvis folk var lovlydige.

Det er også vigtigt at tage højde for at stammefolkene vil dø hvis der skabes kontakt; de har ingen immunitet overfor fx forkølelse, influenza osv, så odds for at de vil overleve et sammenstød med os er meget små. Det går så begge veje fordi stammefolkene gør alt hvad de kan for at forsvare sig mod os og det kan de kun gøre ved at slå os ihjel hvis vi kommer for tæt på. Det er jo ikke sådan at de bare er blodtørstige og gerne vil se os dø, de forsvarer reelt deres liv og stammens overlevelse.
19
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. nov 2018, 09:08

Kattefjæs skrev:Som jeg ser det, så har myndighederne erkendt at man ikke kan stille de samme krav til dette folk som man kan til alle os andre, fordi vores samfund og deres levevis er uforenelig. Derfor har man gjort det næstbedste, hvilket jo er at give dem den isolation, som de ønsker sig, hvilket på samme tid beskytter resten af os fra at blive slået ihjel - hvis altså vi respekterer loven. Det er måske ikke ideelt, men det er det de kan gøre. Og det ville fungere hvis folk var lovlydige.

Det er også vigtigt at tage højde for at stammefolkene vil dø hvis der skabes kontakt; de har ingen immunitet overfor fx forkølelse, influenza osv, så odds for at de vil overleve et sammenstød med os er meget små. Det går så begge veje fordi stammefolkene gør alt hvad de kan for at forsvare sig mod os og det kan de kun gøre ved at slå os ihjel hvis vi kommer for tæt på. Det er jo ikke sådan at de bare er blodtørstige og gerne vil se os dø, de forsvarer reelt deres liv og stammens overlevelse.


Det ved man vel ret beset ikke med sikkerhed, når man ikke har særlig meget viden om deres kultur og mentalitet.
De kan godt være exceptionel krigeriske og intolerante overfor alle, der ikke ligner dem selv. Det er set før i andre kulturer.
Vi ved heller ikke, om de har historisk viden om, at anderledes mennesker kan bære farlige sygdomme, og vi kan vel derfor ikke konkludere, at de skyder indtrængere for at forsvare hele stammens overlevelse.

Forstå mig ret. Jeg synes, at det er en udmærket ordning, myndigheder har lavet, og at ham missionæren var en hat, der primært ligger, som han selv har redt, men hvordan stammefolkene selv oplever situationen, udover at den i en eller anden grad gør dem negativt stemt, er svært at sige.
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 25. nov 2018, 11:45

DetSorteCirkus skrev:
Det ved man vel ret beset ikke med sikkerhed, når man ikke har særlig meget viden om deres kultur og mentalitet.
De kan godt være exceptionel krigeriske og intolerante overfor alle, der ikke ligner dem selv. Det er set før i andre kulturer.
Vi ved heller ikke, om de har historisk viden om, at anderledes mennesker kan bære farlige sygdomme, og vi kan vel derfor ikke konkludere, at de skyder indtrængere for at forsvare hele stammens overlevelse.

Forstå mig ret. Jeg synes, at det er en udmærket ordning, myndigheder har lavet, og at ham missionæren var en hat, der primært ligger, som han selv har redt, men hvordan stammefolkene selv oplever situationen, udover at den i en eller anden grad gør dem negativt stemt, er svært at sige.


Jo, lidt ved man godt. Andaman-øerne har været besat af Myanmar, Japan og Storbritannien i nyere tid, og næsten alle de andre stammer på øerne er gået i total opløsning efter kontakt med omverdenen. Mange blev tvangsrelokeret og udstillet i zoologiske haver i Europa, og rigtig mange flere døde af sygdomme som de ingen resistens havde overfor. Det er kun denne ene stamme som stadig lever rimeligvis som de gjorde for 60.000 år siden, og det er kun fordi de netop forsøger at leve fuldkommen isoleret. Men de er stadig truet af krybskytter fra Myanmar i dag, så der er en reel og konstant trussel mod dem stadigvæk, og det er de jo godt klar over.

Det er ikke første gang det er sket i nyere tid. Der er en meget fin artikel om øerne her.

https://www.theguardian.com/world/2006/ ... orldnews12

"Miriam Ross, of the London-based Survival International, says: 'These murders were tragic but they happened because the laws of the area were not upheld. In the Andamans the law strictly states that people should be kept away from Sentinel Island as any contact with the outside world is potentially deadly for the Sentinelese. For a start they are incredibly susceptible to common diseases to which they have no immunity.

'We need to look at the wider picture here. Some of the neighbouring tribes to the Sentinelese have been assimilated into our world and paid a terrible price. Fifty years ago the Great Andamanese tribe were 5,000 in number; today, as the modern world has encroached on them, there are now only 41, most of them alcoholics. These tribals are not carrying out murder with impunity as some people might think, they were simply defending their lives."
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf lulu-p » 25. nov 2018, 11:52

fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
catnip skrev:
fisken80 skrev:
catnip skrev:Jeg gider ikke høre mere om den evangelist, der blev slået ihjel af et isoleret, endemisk stammefolk på en lille indisk ø.

Det er ulovligt at nærme sig øen, han vidste befolkningen er fjendtlig, og han synes det var a-okay at møde op alligevel. Med alle sine, for befolkningen, nye patogener, en bibel og et budskab om at Jesus elsker dem, med det formål at presse sine egne overbevisninger ned over hovedet på dem.

Og at hans evangelist venner nu hylder ham som en martyr finder jeg ærlig talt kvalmende. Og desillusioneret, at best.


At han hyldes som martyr er ikke spor underligt, for dem er det jo det han er.

Men det han gjorde var SÅ forkert set udefra. Og jeg bliver også vred over at læse om det.


...og nu bliver der kogt yderligere suppe på at hans forældre tilgiver stammefolket for at slå deres søn ihjel.


Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Undskyld mig, men WHAT? Han er ikke uskyldig, han har brudt loven. Både ved at bestikke fiskere til at sejle ham derud og ved at gå i land.
Og reduceret stammefolket? Det var dog en ualmindelig nedladende og kolonialistisk tilgang til andre kulturer. Er man kun et menneske, hvis man lever på en bestemt måde?


Undskyld mig, men WHAT?
Hvem er det reelt der reducerer stammefolket? Er det ikke dem der forsvarer stammefolket med “de ved jo ikke bedre” eller “Alle ved de er farlige...” eller “Det er forbudt at nærme sig øen..og det er der jo nok en grund til?”.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 25. nov 2018, 11:55

lulu-p skrev:Undskyld mig, men WHAT?
Hvem er det reelt der reducerer stammefolket? Er det ikke dem der forsvarer stammefolket med “de ved jo ikke bedre” eller “Alle ved de er farlige...” eller “Det er forbudt at nærme sig øen..og det er der jo nok en grund til?”.


Hvad synes du da, at man skal gøre? :gruble:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 25. nov 2018, 12:56

lulu-p skrev:
fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
catnip skrev:
fisken80 skrev:
catnip skrev:Jeg gider ikke høre mere om den evangelist, der blev slået ihjel af et isoleret, endemisk stammefolk på en lille indisk ø.

Det er ulovligt at nærme sig øen, han vidste befolkningen er fjendtlig, og han synes det var a-okay at møde op alligevel. Med alle sine, for befolkningen, nye patogener, en bibel og et budskab om at Jesus elsker dem, med det formål at presse sine egne overbevisninger ned over hovedet på dem.

Og at hans evangelist venner nu hylder ham som en martyr finder jeg ærlig talt kvalmende. Og desillusioneret, at best.


At han hyldes som martyr er ikke spor underligt, for dem er det jo det han er.

Men det han gjorde var SÅ forkert set udefra. Og jeg bliver også vred over at læse om det.


...og nu bliver der kogt yderligere suppe på at hans forældre tilgiver stammefolket for at slå deres søn ihjel.


Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Undskyld mig, men WHAT? Han er ikke uskyldig, han har brudt loven. Både ved at bestikke fiskere til at sejle ham derud og ved at gå i land.
Og reduceret stammefolket? Det var dog en ualmindelig nedladende og kolonialistisk tilgang til andre kulturer. Er man kun et menneske, hvis man lever på en bestemt måde?


Undskyld mig, men WHAT?
Hvem er det reelt der reducerer stammefolket? Er det ikke dem der forsvarer stammefolket med “de ved jo ikke bedre” eller “Alle ved de er farlige...” eller “Det er forbudt at nærme sig øen..og det er der jo nok en grund til?”.


Det er DIG, der reducerer stammen til dyr, fordi de lever og handler som de gør.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf lulu-p » 25. nov 2018, 17:37

fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
catnip skrev:
fisken80 skrev:
catnip skrev:Jeg gider ikke høre mere om den evangelist, der blev slået ihjel af et isoleret, endemisk stammefolk på en lille indisk ø.

Det er ulovligt at nærme sig øen, han vidste befolkningen er fjendtlig, og han synes det var a-okay at møde op alligevel. Med alle sine, for befolkningen, nye patogener, en bibel og et budskab om at Jesus elsker dem, med det formål at presse sine egne overbevisninger ned over hovedet på dem.

Og at hans evangelist venner nu hylder ham som en martyr finder jeg ærlig talt kvalmende. Og desillusioneret, at best.


At han hyldes som martyr er ikke spor underligt, for dem er det jo det han er.

Men det han gjorde var SÅ forkert set udefra. Og jeg bliver også vred over at læse om det.


...og nu bliver der kogt yderligere suppe på at hans forældre tilgiver stammefolket for at slå deres søn ihjel.


Jamen der er da ingen tvivl om at det er umanerlig dumt at gå i land på den ø. Uanset intentionerne. Men jeg synes måske også det er lidt småmærkeligt at vi finder det fuldt acceptabelt, at stammefolket slår en uskyldig besøgende ihjel.

Der er også miljøer i DK jeg advarer mine børn om at nærme sig fordi risikoen er for stor.

Hvis vi virkelig synes at et stammesamfund er så særligt og unikt at vi accepterer at de dræber fremmede uskyldige mennesker, så har vi reduceret stammesamfundet til dyr. Intet mindre. En flok løver.


Undskyld mig, men WHAT? Han er ikke uskyldig, han har brudt loven. Både ved at bestikke fiskere til at sejle ham derud og ved at gå i land.
Og reduceret stammefolket? Det var dog en ualmindelig nedladende og kolonialistisk tilgang til andre kulturer. Er man kun et menneske, hvis man lever på en bestemt måde?


Undskyld mig, men WHAT?
Hvem er det reelt der reducerer stammefolket? Er det ikke dem der forsvarer stammefolket med “de ved jo ikke bedre” eller “Alle ved de er farlige...” eller “Det er forbudt at nærme sig øen..og det er der jo nok en grund til?”.


Det er DIG, der reducerer stammen til dyr, fordi de lever og handler som de gør.


Ok. Hvis det er din evne indenfor perspektivering. Så bare ok.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 25. nov 2018, 18:08

lulu-p skrev:
Ok. Hvis det er din evne indenfor perspektivering. Så bare ok.


Men hvad skulle vi dog gøre ved det? At forsøge at retforfølge dem vil med sikkerhed ødelægge deres samfund og muligvis endda slå dem alle ihjel.

Jeg ser ingen andre muligheder end at advare folk, og vedholde det totale forbud mod al kontakt. Og så må det være på egen risiko at bryde denne lov.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Generelt"