Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AgentPixie » 11. jan 2017, 09:47

Det er vel lidt en tragedie, hvis faren f.eks. var meget syg eller presset psykisk, og derfor har reageret ved at slå hele husstanden ihjel. Så har han jo ikke været ved sine fulde fem og det kunne måske være undgået? I don't know. Uanset hvad, så er det pisse forfærdeligt.
9
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 11. jan 2017, 09:57

Hunkat skrev:
kidkomb skrev:
dgd2007 skrev:
Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.

Nej, det er godt nok et mærkeligt ord at bruge om sådan noget.

Jeg tænker at mord jo godt kan være en tragedie.
Men ja, er der ikke noget med at ihjelslåen (haha, nej vel? Synes bare det var et sjovt ord) i affekt kun takseres som drab og ikke mord?


Det er en tragedie i den forstand at det da er dybt tragisk at nogen skulle lade livet fordi far gerne ville tage livet af sig selv. Helt sikkert.
For mig handler det ikke så meget om det rettekniske men mere om at i mit hoved er en familietragedie sådan noget f.eks. som hende som mistede tre børn på et år (et trafikuheld, overdosis og... en tredje ulykke jeg ikke husker). Eller den tyske dreng som skal leve uden sin mor og med en dybt handicappet far fordi deres bil blev ramt af en betonklods. Altså en vinkel som er mere "uforskyldt".

Mord, som i denne sag, er jo med overlæg. Hans familie er ikke kommet ud for en tragisk ulykke, han har myrdet dem.

Jeg tror bare jeg opfatter ordet bredere så. For mig behøver en tragedie ikke nødvendigvis være at alle involverede er uden skyld. Hvis en familie kører galt fordi moren kører frem for fuldt stop og børnene bliver dræbt, så synes jeg også det er en tragedie. Omend jeg tillægger moderen en del af skylden. Også selvom ham der ramte dem kørte for stærk.

Nu er faren godt nok død. så han skal ikke leve med skylden, men i sagen ovenfor så har jeg ondt af moren. Meget endda. Og så er det synd for alle involverede. Både dem med og uden skyld. Og det er sådan jeg opfatter ordet tragedie. Måske er det fordi jeg primært er stødt på ordet i aviserne i forbindelse med netop sådan nogle sager.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf icelady » 11. jan 2017, 10:05

Jeg synes godt kan kaldes en familietragedie.

Jeg opfatter ordet tragedie som der står i Den Danske Ordbog: "(uventet) ulykkelig situation eller hændelse som fremkalder dyb sorg, smerte eller bedrøvelse"
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 11. jan 2017, 12:17

Umiddelbart hælder jeg også til, at "Tragisk hændelse" er for svagt et ord. Men korrekt ifølge ordbogen, ser det ud til.
Utvivlsomt har manden været dybt syg, men den primitive del af mig håber stadigt på et specielt sted i helvede til ham.
Noget i stil med dem, som udfører en så modbydelig handling, overlever, og en dag bliver raske nok til at forstå, at de har slagtet deres egen familie.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55523
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 12. jan 2017, 16:56

Hvis jeg har en lortedag, bliver den en smule bedre, hvis Dr. Pimplepopper har uploadet en video med en stor hudorm eller byld.
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2017, 18:59

Det femdobbelte mord i Ulstrup får både privatpersoner og organisationer til at kloge sig om mænds jalousidrab som begreb og råbe op om hvilket skrækkeligt udtryk for undertrykkelse det dog er. Uden at nogen udover måske en lille kreds af efterforskere kender til motivet.
Virkelig flot at bekæmpe sexisme med sexisme.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2017, 01:09

MaybeBaby skrev:
icelady skrev:Jeg synes godt kan kaldes en familietragedie.

Jeg opfatter ordet tragedie som der står i Den Danske Ordbog: "(uventet) ulykkelig situation eller hændelse som fremkalder dyb sorg, smerte eller bedrøvelse"


Enig. Om ikke andet er det vel en tragedie for øvrige familiemedlemmer.

Mord og tragedie ophæver ikke nødvendigvis hinanden.

Nej, men netop den definition, som Isdamen har fundet, "(uventet) ulykkelig situation", er det som får det til at lyde lidt upassende, som om man vil forklejne det lidt og sige, det var ikke rigtigt noget, som noget kunne gøre for.
Det er det, de (vi) som ikke kan lide formuleringen, har imod den.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 13. jan 2017, 02:18

Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.


Der er en glimrende artikel i Berlingske om præcis dette emne.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2017, 02:26

Moxy-lady skrev:Der er en glimrende artikel i Berlingske om præcis dette emne.

Link? Eller en ide om, hvad konklusionen er? :genert:
0
Aesel82
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 175
Likede indlæg: 4191

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aesel82 » 13. jan 2017, 04:40

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Der er en glimrende artikel i Berlingske om præcis dette emne.

Link? Eller en ide om, hvad konklusionen er? :genert:


http://www.b.dk/nationalt/derfor-skal-v ... ietragedie
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 13. jan 2017, 05:45

dgd2007 skrev:
MaybeBaby skrev:
icelady skrev:Jeg synes godt kan kaldes en familietragedie.

Jeg opfatter ordet tragedie som der står i Den Danske Ordbog: "(uventet) ulykkelig situation eller hændelse som fremkalder dyb sorg, smerte eller bedrøvelse"


Enig. Om ikke andet er det vel en tragedie for øvrige familiemedlemmer.

Mord og tragedie ophæver ikke nødvendigvis hinanden.

Nej, men netop den definition, som Isdamen har fundet, "(uventet) ulykkelig situation", er det som får det til at lyde lidt upassende, som om man vil forklejne det lidt og sige, det var ikke rigtigt noget, som noget kunne gøre for.
Det er det, de (vi) som ikke kan lide formuleringen, har imod den.


Men det er der ikke noget i belæg for i forklaringen og det er der heller ikke i den måde man altid har brugt det på, det er ikke noget nyt at man omtaler et mordoffer som en der er kommet tragisk af dage eller den 11 september som en tragedie.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2017, 06:08

hotlips skrev:Men det er der ikke noget i belæg for i forklaringen og det er der heller ikke i den måde man altid har brugt det på, det er ikke noget nyt at man omtaler et mordoffer som en der er kommet tragisk af dage eller den 11 september som en tragedie.

Hmm ... jeg er altså ikke enig. Altså jeg synes, det er ok at omtale kollapset af fodboldtribunen som "Heysel-tragedien" - netop fordi der ikke var nogen, der bevidst ville at det skulle ske. Men jeg kunne aldrig drømme om at kalde bevidste mord, krigs- eller terrorhandlinger for "en tragedie". Det er netop mord, krigs- eller terrorhandlinger.

Men altså jeg kan forstå på den linkede artikel, at det er blevet ret almindeligt, at man kalder det det, så derfor er nogle vel blevet vant til det.
Vi kan nok ikke komme det nærmere end at i hvert fald nogle synes, det er et upassende udtryk, fordi de opfatter tragedier som noget mere ikke-planlagt. De kan godt i sidste ende være nogens skyld, men mere noget som ikke var planlagt til at ende helt på den måde. Både mordet på familien og 9/11 var jo netop planlagt til at ende på præcis den måde (formodentlig altså - jeg kender selvfølgelig ikke den aktuelle sag).
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 13. jan 2017, 06:11

MaybeBaby skrev:
icelady skrev:Jeg synes godt kan kaldes en familietragedie.

Jeg opfatter ordet tragedie som der står i Den Danske Ordbog: "(uventet) ulykkelig situation eller hændelse som fremkalder dyb sorg, smerte eller bedrøvelse"


Enig. Om ikke andet er det vel en tragedie for øvrige familiemedlemmer.

Mord og tragedie ophæver ikke nødvendigvis hinanden.


Jeg arbejdede sammen med en af de nærmeste i familien i en lignende sag for en del år siden,hun var helt knust, og sygemeldt længe, det var det at de havde mistet dem allesammen der fyldte, når det er ens bror eller anden meget tæt på så er det ikke en lille detalje at han har følt sig i så rædselsfuld en situation.

Jeg har svært ved at se hvorfor fremmede diskuterer det i det omfang for det er blevet gjort for de der kommer til at mærke det er de pårørende og jeg vil synes det er taktløst og upassende at insistere på at trampe i skyld og bebrejdelse efter bedste evne overfor folk der skal leve med at det værst tænkelige er sket deres nærmeste.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2017, 06:21

dgd2007 skrev:Men altså jeg kan forstå på den linkede artikel, at det er blevet ret almindeligt, at man kalder det det, så derfor er nogle vel blevet vant til det.
Vi kan nok ikke komme det nærmere end at i hvert fald nogle synes, det er et upassende udtryk, fordi de opfatter tragedier som noget mere ikke-planlagt. De kan godt i sidste ende være nogens skyld, men mere noget som ikke var planlagt til at ende helt på den måde. Både mordet på familien og 9/11 var jo netop planlagt til at ende på præcis den måde (formodentlig altså - jeg kender selvfølgelig ikke den aktuelle sag).


Det er vel et spørgsmål om perspektiv. Da manden stiftede familie og indtil for nylig, var det formentlig ikke planlagt på den måde. Men så fik han en blødning i hjernen ved et cykeluheld, og et eller andet er åbenbart kokset helt for ham i den forbindelse.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2017, 06:27

abcd skrev:Det er vel et spørgsmål om perspektiv. Da manden stiftede familie og indtil for nylig, var det formentlig ikke planlagt på den måde. Men så fik han en blødning i hjernen ved et cykeluheld, og et eller andet er åbenbart kokset helt for ham i den forbindelse.

OK, så kan man måske begynde at tale om det. Men dit argument tyder jo også på, at du anerkender, at udtrykket "en tragedie" peger på, at det ikke var sådan 100% "med vilje" ... men at der var den forklaring med hjerneblødningen?

Jeg synes fx også det er vildt mærkeligt at tale om, at så og så mange er "omkommet", når det drejer sig om en, der har åbnet ild i lufthavnen og den slags. ("Omkommet" forbinder jeg med trafikuheld eller naturkatastrofer.)
0

Tilbage til "Generelt"