Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 13. jan 2017, 07:35

hotlips skrev:
MaybeBaby skrev:
icelady skrev:Jeg synes godt kan kaldes en familietragedie.

Jeg opfatter ordet tragedie som der står i Den Danske Ordbog: "(uventet) ulykkelig situation eller hændelse som fremkalder dyb sorg, smerte eller bedrøvelse"


Enig. Om ikke andet er det vel en tragedie for øvrige familiemedlemmer.

Mord og tragedie ophæver ikke nødvendigvis hinanden.


Jeg arbejdede sammen med en af de nærmeste i familien i en lignende sag for en del år siden,hun var helt knust, og sygemeldt længe, det var det at de havde mistet dem allesammen der fyldte, når det er ens bror eller anden meget tæt på så er det ikke en lille detalje at han har følt sig i så rædselsfuld en situation.

Jeg har svært ved at se hvorfor fremmede diskuterer det i det omfang for det er blevet gjort for de der kommer til at mærke det er de pårørende og jeg vil synes det er taktløst og upassende at insistere på at trampe i skyld og bebrejdelse efter bedste evne overfor folk der skal leve med at det værst tænkelige er sket deres nærmeste.


Jeg vil bare lige understrege at jeg netop skrev mit oprindelige indlæg i denne tråd fordi jeg ved gud aldrig kunne finde på at have den diskussion med en pårørende eller bare nogen der kendte et offer for den slags.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2017, 07:51

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Det er vel et spørgsmål om perspektiv. Da manden stiftede familie og indtil for nylig, var det formentlig ikke planlagt på den måde. Men så fik han en blødning i hjernen ved et cykeluheld, og et eller andet er åbenbart kokset helt for ham i den forbindelse.

OK, så kan man måske begynde at tale om det. Men dit argument tyder jo også på, at du anerkender, at udtrykket "en tragedie" peger på, at det ikke var sådan 100% "med vilje" ... men at der var den forklaring med hjerneblødningen?


Det ved jeg ikke rigtigt. Jeg forstår godt din skelnen, og jeg synes den giver mening, men jeg ville f.eks. kalde Anders Breiviks nedslagtning af en masse unge mennesker for en tragedie selv om det er udført med fuldt overlæg. Set fra familiernes synspunkt er det noget udefrakommende og uventet der har slået deres pårørende ihjel, og om det så er Breivik eller en meteorit, er mindre vigtigt.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Persnikedy » 13. jan 2017, 09:10

Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.



Helt enig!
Men det er i det mindste bedre end hvad Ekstra Bladet havde på deres side :badr:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 13. jan 2017, 09:49

Persnikedy skrev:
Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.



Helt enig!
Men det er i det mindste bedre end hvad Ekstra Bladet havde på deres side :badr:


udvidet selvmord ??
et selvmord er vel et selvmord, også er den ikke længerer :gruble:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 13. jan 2017, 10:18

Aspargsen skrev:
Persnikedy skrev:
Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.



Helt enig!
Men det er i det mindste bedre end hvad Ekstra Bladet havde på deres side :badr:


udvidet selvmord ??
et selvmord er vel et selvmord, også er den ikke længerer :gruble:


Det er den jo (længere) når man inden for retspsykiatrien, anvender betegnelsen 'udvidet selvmord', når en person ønsker at tage livet af sig selv OG (i sine vildfarelser) betragter sin familie (og deres livsomstændigheder), som en del af sig selv. Som det er blevet sagt bl.a af mandens far, har han været ude for et uheld, hvor han havde fået en blødning i hjernen. Han kunne ikke længere fungere som før, og har vel ment at det betød hele familien snarlige ruin. Dét ville han 'skåne' dem for at opleve, ved at tage livet af dem (og sig selv). At familien nok havde foretrukket ikke at blive slået ihjel, har han ikke kunnet se.
Fænomenet er ikke ukendt.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Buller » 13. jan 2017, 11:58

paint skrev:
Aspargsen skrev:
Persnikedy skrev:
Hunkat skrev:Den drabsag med manden som har slået kone og fire børn ihjel, det er ikke en familietragedie. Det er tragisk for deres pårørende men ud over det er det overlagt mord og ikke en skid andet. Det er ikke sådan lige i affekt eller ved et uheld man slår fire børn og et voksent menneske ihjel.



Helt enig!
Men det er i det mindste bedre end hvad Ekstra Bladet havde på deres side :badr:


udvidet selvmord ??
et selvmord er vel et selvmord, også er den ikke længerer :gruble:


Det er den jo (længere) når man inden for retspsykiatrien, anvender betegnelsen 'udvidet selvmord', når en person ønsker at tage livet af sig selv OG (i sine vildfarelser) betragter sin familie (og deres livsomstændigheder), som en del af sig selv. Som det er blevet sagt bl.a af mandens far, har han været ude for et uheld, hvor han havde fået en blødning i hjernen. Han kunne ikke længere fungere som før, og har vel ment at det betød hele familien snarlige ruin. Dét ville han 'skåne' dem for at opleve, ved at tage livet af dem (og sig selv). At familien nok havde foretrukket ikke at blive slået ihjel, har han ikke kunnet se.
Fænomenet er ikke ukendt.


meeeeen så er det vel for filan op til os andre ikke at løbe med på den vildfarelse og ligefrem anerkende at de kun var en udviddet del af ham og at han derfor bare selvmyrdede dem i stedet for at sige det som det er, han myrdede sin familie. Det skylder man vel familien, at de ikke bare bliver regnet som udvækster på den sindssyge.
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf OberstNasig » 13. jan 2017, 20:30

Jeg synes nærmest at det er fint at rocker-relaterede og bande-relaterede slår hinanden ihjel.
0
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 13. jan 2017, 20:31

Mette Marits ældste søn ligner en værre møgunge...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 13. jan 2017, 20:34

OberstNasig skrev:Jeg synes nærmest at det er fint at rocker-relaterede og bande-relaterede slår hinanden ihjel.

Så længe de holder det i egen baghave og ikke tager konflikten på offentlige steder med fare for almindelige menneskers liv :boo:

Ellers så hjertens gerne..!
3
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf OberstNasig » 13. jan 2017, 22:03

HappyPaww skrev:
OberstNasig skrev:Jeg synes nærmest at det er fint at rocker-relaterede og bande-relaterede slår hinanden ihjel.

Så længe de holder det i egen baghave og ikke tager konflikten på offentlige steder med fare for almindelige menneskers liv :boo:

Ellers så hjertens gerne..!


Helt enig!
Jeg har virkelig svært ved at grave sympati og empati frem, når der er sket eet af disse mennesker noget. Også selvom jeg snildt kan forestille mig at de har bagage med fra opvæksten.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf icelady » 14. jan 2017, 10:12

En lille bitte del af mig er lettet over, at ældste knægten og kæresten har slået op.

(hun har en del psykiske problemer, og jeg er langt fra overbevist om, ældste knægten ville kunne klare det i længden.)
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 16. jan 2017, 07:35

En opfordring til at kvinder passer på sig selv betyder ikke at der tillægges nogen skyld til offeret.

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/r ... ak/6491668
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2017, 08:02

Oveditlevsen skrev:En opfordring til at kvinder passer på sig selv betyder ikke at der tillægges nogen skyld til offeret.

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/r ... ak/6491668


Men der er godt nok også himmelvid forskel på "pas på dig selv" og "overvej om du ikke selv har andel i overgrebet", hvilket (stort set ordret) var det værten sagde.

Edit: jeg er helt med på at i den optimale verden ville det ikke være nødvendigt at nære mistanke til andre mennesker og at vi langt fra bor i sådan en verden så alle er nødt til også at tænke på deres egen sikkerhed i et vis omfang.
6
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 16. jan 2017, 08:43

Hunkat skrev:
Men der er godt nok også himmelvid forskel på "pas på dig selv" og "overvej om du ikke selv har andel i overgrebet", hvilket (stort set ordret) var det værten sagde.

Edit: jeg er helt med på at i den optimale verden ville det ikke være nødvendigt at nære mistanke til andre mennesker og at vi langt fra bor i sådan en verden så alle er nødt til også at tænke på deres egen sikkerhed i et vis omfang.

Det er en dum formulering, men når det bliver udlagt som om at der bliver sagt at kvinden selv har noget af skylden så er det IMO en bevidst fejlfortolkning. Det handler om at tage nogle enkle forholdsregler så hun ikke endte op i den situation.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2017, 08:47

Oveditlevsen skrev:
Hunkat skrev:
Men der er godt nok også himmelvid forskel på "pas på dig selv" og "overvej om du ikke selv har andel i overgrebet", hvilket (stort set ordret) var det værten sagde.

Edit: jeg er helt med på at i den optimale verden ville det ikke være nødvendigt at nære mistanke til andre mennesker og at vi langt fra bor i sådan en verden så alle er nødt til også at tænke på deres egen sikkerhed i et vis omfang.

Det er en dum formulering, men når det bliver udlagt som om at der bliver sagt at kvinden selv har noget af skylden så er det IMO en bevidst fejlfortolkning. Det handler om at tage nogle enkle forholdsregler så hun ikke endte op i den situation.


Jeg har måske bare svært ved at se hvilke forholdsregler hun skulle tage? Hun overnattede hjemme hos en gift veninde, det er heller ikke en situation hvor jeg ville tænke at jeg skulle tage specielle forholdsregler? Skulle hun have bedt om et værelse hvor døren kan låses?

Jeg er ikke sarkastisk, jeg er oprigtigt nysgerrig på hvor du tænker kunne være en fornuftig forholdsregel i den omtalte situation? Jeg er helt med på at hvis man lægger sig til at sove på en bænk på hovedbanen, så har man også selv en andel af skyld i at ens mobil og penge er væk næste morgen. Men i de her meget private omgivelser som det jo er hjemme hos folk man er tæt med, der synes jeg det er svært at pege på noget?
11
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Generelt"