Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 11:30

Novella skrev:
Chichu skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har en kollega, der jamrer over sin/vores løn, og han er ikke engang læreruddannet. Det finder jeg sølle. Man må gerne principielt mene, at faget burde udløse en større løncheck, og selvfølgelig kan der være private årsager, der gør det svært at få enderne til at mødes, selvom man får knap 35.000 (inkl. pension) om måneden før skat, men når det bare handler om brok over beløbet i sig selv, synes jeg, at han skulle skamme sig og undersøge, hvad mange andre mennesker får om måneden for 37 timer.


Og læreruddannede generelt burde slet ikke brokke sig over lønnen, for de tjener pænt meget mere end de professionsbacheloruddannelser, man bør sammenligne dem med.

Eller akademikere. Jeg har fået 27.000 som fuldvoksen akademiker i en kulturinstitution. Det var højeste løntrin. Gad vide hvad Cirkus' kollega tror, at andre mennesker tjener?


Folk har generelt en forskruet opfattelse af hvad de selv og andre tjener, og Cirkus kollega er vist hårdt ramt af den sygdom :gruble:

"KOMMENTAR - Er ulighed et stort problem? Det er der stor politisk uenighed om, og uenigheden afspejler til dels, hvor folk selv er - eller snarere tror de er - i indkomstfordelingen. "Perception is reality", som det hedder hos kommunikationsfolkene: Vores handlinger afspejler vores holdninger, og vores holdninger er baseret på fornemmelser, men fornemmelser er ikke det samme som facts.
I et forskningsprojekt spurgte vi f.eks. et bredt udsnit af befolkningen, hvad arbejdsløshedsprocenten er i Danmark. En del ramte indenfor skiven, men gennemsnitligt lå folks vurdering væsentligt højere end virkeligheden. Det betød noget for, hvem de stemte på. Og hvad ved vi, altså den danske befolkning, så om indkomstulighed?
OECD giver mulighed for en nem test. På hjemmesiden www.compareyourincome.org kan man indtaste, hvor meget ens husholdning hiver hjem efter skat, alt inklusiv, og samtidig komme med et bud på, hvor man selv ligger i indkomstfordelingen - og hvor mange eller få penge der skal til for, at man er fattig. Denne skribent ramte ret præcist, hvad angår husholdningens placering i indkomstfordelingen, men ret skævt på, hvornår man betegnes fattig.
Danmarks Statistik har - som del af det samme overordnede projekt - en mere nøjagtig måling: Prøv at google "sammenlign din indkomst".
Her baserer man sig på det ikke helt mundrette begreb ækvivaleret disponibel (ÆD) indkomst, som korrigerer for familiestørrelse og den ydelse, man får fra egen bolig, i håbet om at indfange forbrugsmuligheder, der jo egentlig er det, som det hele handler om.
Figuren viser indkomstdeciler i Danmark, altså hvor meget man gennemsnitligt har i ÆD-indkomst, hvis man er blandt de 10 pct. rigeste, de efterfølgende 10 pct. osv. For eksempel har de 10 pct. rigeste i befolkningen en gennemsnitlig ÆD-indkomst på knap 575.000 kr.
Et svensk studie har for nylig set på folks opfattelse af indkomstfordelingen. Her er resultatet, at folk generelt undervurderer deres indkomst: Hele 86 pct. tror de er fattigere, end de egentlig er.
Man har fundet det samme i en række lande, fra Argentina og Spanien til USA og Tyskland. I det svenske studie rammer folk med højere uddannelse og et højere medieforbrug mere præcist.
Men hvad sker der, hvis man fortalte folk, hvor de faktisk ligger ift. resten af befolkningen, hvilket for et stort flertal jo altså ville betyde, at folk fik at vide, at de er relativt rigere, end de gik og troede?
De får mere højreorienterede holdninger, hvad angår omfordeling. Effekten kommer fra folk, som i forvejen er til højre for midten, og de reagerer på de gode nyheder om deres relative indkomst ved at rykke yderligere til højre. Venstreorienterede påvirkes overhovedet ikke. Det peger blandt andet på, at venstre- og højreorienterede er drevet af forskellige ting: Højreorienterede bekymrer sig om deres relative position i indkomstfordelingen. Prøv selv testen! http://www.compareyourincome.org/ "
http://borsen.dk/nyheder/opinion/artike ... tikel.html

http://politiken.dk/indland/ECE961316/v ... d-vi-tror/
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 11:36

Guilded_Lily skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg vil også godt vide, hvor nyuddannede lærere får 35.000. Og uuddannede.


Det ville jeg også gerne! Jeg begynder først nu, med 14 års anciennitet på bagen, at snige mig derop i nærheden... Gad vide, hvad jeg ville opnå på Sjælland? :gruble:

Jeg har 11 års anciennitet, og er også kun så småt på vej.
Ikke at jeg klager over min løn. Den er skam fin. Men hvis nyuddannede og ufaglærte kan skrabe den månedsløn til sig, kan jeg sgu godt forstå, hvis nogle kommuner har problemer med økonomien i folkeskoleregi.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 14:48

Ado skrev:Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.


Personer med varierende grad af succes i pigmenteringen?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 15:16

Advocatus-Diaboli skrev:
Ado skrev:Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.


Personer med varierende grad af succes i pigmenteringen?


Mener du sådan nogle Billede
1
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 15:44

Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Ado skrev:Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.


Personer med varierende grad af succes i pigmenteringen?


Mener du sådan nogle Billede


Nej. Det der er mere et eksempel på "er glasset halvt fuldt eller halvt tomt?"
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 16:04

Dags dato: 32 sommerdage ud af 365 dage i 2016. Shut up

Sommerdag i flg DMI defineret som temperatur over 25 grader et eller andet sted i landet
6
14 11 14
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf computermus » 12. sep 2016, 16:23

Delfin skrev:Dags dato: 32 sommerdage ud af 365 dage i 2016. Shut up

Sommerdag i flg DMI defineret som temperatur over 25 grader et eller andet sted i landet

Ja,bravo dags dato. Nu er det ligesom ikke sommer hele året ,vel?
Hvis det er tv2 programmet,så lader deres journalistik meget tilbage at ønske. Så hvis de nu lige husker at trække vintermånederne fra de 365 dage,så får vi vist et andet billede .
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 16:30

computermus skrev:
Delfin skrev:Dags dato: 32 sommerdage ud af 365 dage i 2016. Shut up

Sommerdag i flg DMI defineret som temperatur over 25 grader et eller andet sted i landet

Ja,bravo dags dato. Nu er det ligesom ikke sommer hele året ,vel?
Hvis det er tv2 programmet,så lader deres journalistik meget tilbage at ønske. Så hvis de nu lige husker at trække vintermånederne fra de 365 dage,så får vi vist et andet billede .


Jeg forstår ikke, hvad du mener. Det er da klart, at sommerdagene ligger i tada ... sommerperioden, men derfor er det da alligevel 32 dage ud af resten af året. De har endda været flinke, idet de regner med et eller andet sted i landet og ikke et landsdækkende gennemsnit http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder ... -egentlig/
0
14 11 14
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf computermus » 12. sep 2016, 16:35

Delfin skrev:
computermus skrev:
Delfin skrev:Dags dato: 32 sommerdage ud af 365 dage i 2016. Shut up

Sommerdag i flg DMI defineret som temperatur over 25 grader et eller andet sted i landet

Ja,bravo dags dato. Nu er det ligesom ikke sommer hele året ,vel?
Hvis det er tv2 programmet,så lader deres journalistik meget tilbage at ønske. Så hvis de nu lige husker at trække vintermånederne fra de 365 dage,så får vi vist et andet billede .


Jeg forstår ikke, hvad du mener. Det er da klart, at sommerdagene ligger i tada ... sommerperioden, men derfor er det da alligevel 32 dage ud af resten af året. De har endda været flinke, idet de regner med et eller andet sted i landet og ikke et landsdækkende gennemsnit http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder ... -egentlig/

Sorry. Det var mig der misforstod. Jeg troede at de mente at der i sommerperioden kun havde været 32 dage hvor der et eller andet sted i landet var over 25 grader. :genert:
0
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Yetie » 12. sep 2016, 16:37

Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 12. sep 2016, 16:39

Regnvejr og en kold brise midt på ugen ville da være fint, nu det er så varmt resten af tiden :fløjt:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 16:47

Yetie skrev:Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:


det er det nye sort.
3
14 11 14
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 16:48

ShuruQ skrev:
Yetie skrev:Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:


Seriøst :8:?


Nope, det kom frem dengang med neger-er-forbudt-ord balladen, og Eskimo & Neger er ikke de eneste :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 16:55

ShuruQ skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Yetie skrev:Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:


Seriøst :8:?


Nope, det kom frem dengang med neger-er-forbudt-ord balladen, og Eskimo & Neger er ikke de eneste :tie:


Så man er racist hvis man beder om en "kæmpeeskimo" nede i iskiosken?

Når vi er ved det så burde farven "hudfarvet" ikke eksistere længere, det må da være forkert for det er som at sige det kun er lys er det en rigtig hudfarve :stoned: - det er ikke min holdning, men det bliver vel det næste svenskerne finder på i den politiske korrektheds navn.


Jøp, vildt racistisk is!
Ligesom en Københavnerstang jo også er slemt diskriminerende :D

Mulat er forbudt, Indianer er forbudt, Eskimo er forbudt, Neger er forbudt, jydetamp og københavnersnude er vidst stadig ok :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 16:58

Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Yetie skrev:Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:


Seriøst :8:?


Nope, det kom frem dengang med neger-er-forbudt-ord balladen, og Eskimo & Neger er ikke de eneste :tie:


Så man er racist hvis man beder om en "kæmpeeskimo" nede i iskiosken?

Når vi er ved det så burde farven "hudfarvet" ikke eksistere længere, det må da være forkert for det er som at sige det kun er lys er det en rigtig hudfarve :stoned: - det er ikke min holdning, men det bliver vel det næste svenskerne finder på i den politiske korrektheds navn.


Jøp, vildt racistisk is!
Ligesom en Københavnerstang jo også er slemt diskriminerende :D

Mulat er forbudt, Indianer er forbudt, Eskimo er forbudt, Neger er forbudt, jydetamp og københavnersnude er vidst stadig ok :gruble:


Ikke generelt. Jeg kender adskillige mulatter, som siger mulat om sig selv. De har endda en fb gruppe
0
14 11 14

Tilbage til "Generelt"