Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 15. jun 2019, 13:18

En Johanitter-soldat i fuld krigsmaling (efter et italiensk stik). Johanitterne, overtog Tempelriddernes besiddelser og ejendom. Tempelriddernes flag, var, som det engelske i dag - hvid med rødt kors. Johanitternes militære gren ændrede dette til det omvendte (rødt med hvidt kors)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 16. jun 2019, 07:01

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel det samme med jul og påske? :)


Det er religiøse fejringer. Noget ganske andet end historiske jubilæer.


Hele vores tidsregning er bygget op omkring de religiøse fejringer. 2019 år efter kristi fødsel.

Der har været forsøg på at gøre kalenderåret smartere. Det er fjollet at ugerne skubber sig fra år til år, så nogle rationelle mennesker foreslog i 60'erne en ny kalender hvor man bevarede 7-dages-ugen, men hvor man lod de overskydende dage i et år være uden for uge. Dvs. man ville have 1 eller 2 dage om året som ikke hørte til nogen uge. Til gengæld ville kalenderåret være det samme hvert år - en betragtelig fordel. Den primære årsag til at det aldrig blev gennemført, var at man så ikke kunne regne i hele uger tilbage til alle de religiøse mytiske hændelser. Så mange religiøse ser helligdagene som historiske jubilæer.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2019, 07:20

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel det samme med jul og påske? :)


Det er religiøse fejringer. Noget ganske andet end historiske jubilæer.


Hele vores tidsregning er bygget op omkring de religiøse fejringer. 2019 år efter kristi fødsel.

Der har været forsøg på at gøre kalenderåret smartere. Det er fjollet at ugerne skubber sig fra år til år, så nogle rationelle mennesker foreslog i 60'erne en ny kalender hvor man bevarede 7-dages-ugen, men hvor man lod de overskydende dage i et år være uden for uge. Dvs. man ville have 1 eller 2 dage om året som ikke hørte til nogen uge. Til gengæld ville kalenderåret være det samme hvert år - en betragtelig fordel. Den primære årsag til at det aldrig blev gennemført, var at man så ikke kunne regne i hele uger tilbage til alle de religiøse mytiske hændelser. Så mange religiøse ser helligdagene som historiske jubilæer.


Og det er de da også velkomne til.
Det, jeg opponerer imod, er en officiel fejring af en myte iscenesat som et historisk jubilæum.
Det er fx. stik imod retningslinjerne for folkeskolens historieundervisning, der har samme afsender, nemlig det officielle Danmark.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26707

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Santa » 16. jun 2019, 14:49

Men vi har vel stadig verdens ældste (i brug uafbrudt) nationalflag?
Og selvom man med historisk sikkerhed ikke kan sætte en startdato, så rækker brugen af Dannebrog som nationalflag imponerende langt tilbage.
6
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 16. jun 2019, 15:27

Jeg elsker stadig Sex&theCity, når man er syg og slatten er det simpelthen den mest geniale serie at stene til. Og så er det rendyrket vidunderlig escapisme... de er så pæne og lækre alle sammen og de mangler aldrig penge.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Buller » 16. jun 2019, 15:27

paint skrev:Det danske flag? Nix. Billedet er taget på Malta, hvor man genopførte Johanitternes militærøvelser.
Billede


Johanitterne, har helt sikkert været med ved slaget i Estland. Mon ikke det bare er deres flag, der senere er blevet brugt som det danske. Efter sigende, skulle flaget have stået plantet uden for den danske konges/hærførers telt (jeg har glemt hans navn). Esterne angreb derfor teltet og han blev slået ihjel (noget i den retning)


Men deres flag et da et kryds og vores er et kors. Så de er ikke helt ens.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17192
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41805

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 17. jun 2019, 03:19

Det burde forbydes ved lov at spise rå løg, når man er i et forhold :tie:
1
:lun: Be brave
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf zembra1986 » 19. jun 2019, 09:14

Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 19. jun 2019, 09:20

zembra1986 skrev:Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.

Oh yes - det værste er, hvis man vågner kl. 3-4 stykker, så er det umuligt at sove igen fordi det allerede er ved at blive lyst :rulle:

Og ja, har mørklægningsgardiner, men der slipper lys igennem i siderne, og det er nok :sur:

Jeg ville dø, hvis jeg skulle bo længere nordpå, hvor der er midnatssol :lol:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 19. jun 2019, 09:24

HappyPaww skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.

Oh yes - det værste er, hvis man vågner kl. 3-4 stykker, så er det umuligt at sove igen fordi det allerede er ved at blive lyst :rulle:

Og ja, har mørklægningsgardiner, men der slipper lys igennem i siderne, og det er nok :sur:

Jeg ville dø, hvis jeg skulle bo længere nordpå, hvor der er midnatssol :lol:

Jeg kan anbefale (jer begge) at lægge en tynd (men ikke gennemsigtig) undertrøje/t-shirt over øjnene. Det fungerer umiddelbart bedst i viscosejersey, det er ikke gennemsigtigt og falder fint ned over ansigtet og kan modeleres så det ikke ligger over ørene( så bliver det varmt) osv. Jeg har aldrig kunne få de der sovemasker til at fungere. Der er jo altid lys der slipper ind?!
Det er sært de første gange, men når man har vænnet sig til det er det skønt at kunne sove, selv når det er lyst (hvis man ellers kan sove, men det er en anden snak :D )
Senest rettet af kidkomb 19. jun 2019, 09:25, rettet i alt 1 gang.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lykke » 19. jun 2019, 09:25

HappyPaww skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.

Oh yes - det værste er, hvis man vågner kl. 3-4 stykker, så er det umuligt at sove igen fordi det allerede er ved at blive lyst :rulle:

Og ja, har mørklægningsgardiner, men der slipper lys igennem i siderne, og det er nok :sur:

Jeg ville dø, hvis jeg skulle bo længere nordpå, hvor der er midnatssol :lol:


Vores barn vågner også ved det mindste lys. Der strømmer også lidt lys igennem ved siderne af mørklægningsgardinerne. Det problem har vi løst ved at stoppe to halstørklæder ind for oven, og så lade dem flugte den langs siderne. Giver det mening? Der er i hvert fald helt mørkt.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf zembra1986 » 19. jun 2019, 09:36

kidkomb skrev:
HappyPaww skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.

Oh yes - det værste er, hvis man vågner kl. 3-4 stykker, så er det umuligt at sove igen fordi det allerede er ved at blive lyst :rulle:

Og ja, har mørklægningsgardiner, men der slipper lys igennem i siderne, og det er nok :sur:

Jeg ville dø, hvis jeg skulle bo længere nordpå, hvor der er midnatssol :lol:

Jeg kan anbefale (jer begge) at lægge en tynd (men ikke gennemsigtig) undertrøje/t-shirt over øjnene. Det fungerer umiddelbart bedst i viscosejersey, det er ikke gennemsigtigt og falder fint ned over ansigtet og kan modeleres så det ikke ligger over ørene( så bliver det varmt) osv. Jeg har aldrig kunne få de der sovemasker til at fungere. Der er jo altid lys der slipper ind?!
Det er sært de første gange, men når man har vænnet sig til det er det skønt at kunne sove, selv når det er lyst (hvis man ellers kan sove, men det er en anden snak :D )


Jeg har nu ingen problemer med det bliver tidligt lyst. Jeg sover fint igennem det (har persienner og gardiner i soveværelset). Det er lyset om aftenen jeg er træt af. Jeg vil godt bare slappe af og det kan jeg ikke helt 100% før det bliver mørkt.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Raenil » 19. jun 2019, 10:09

Vi har mørkllgningspersienner sammen med mørklægningsgardiner. Det tager tilstrækkeligr til at vi kan sove.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf sigge » 19. jun 2019, 11:20

HappyPaww skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er dødtræt af de meget laaaaange lyse nætter. Glæder mig til det blive tidligere mørkt om aftenen. Jeg falder først ordentligt til ro når mørket falder på.

Oh yes - det værste er, hvis man vågner kl. 3-4 stykker, så er det umuligt at sove igen fordi det allerede er ved at blive lyst :rulle:

Og ja, har mørklægningsgardiner, men der slipper lys igennem i siderne, og det er nok :sur:

Jeg ville dø, hvis jeg skulle bo længere nordpå, hvor der er midnatssol :lol:


Det aller-aller-værste er de fordømte fugle, der pipper løs der kl. 3-4 stykker om morgenen! :cuss: Jeg fik virkelig morderiske tendenser af den, der sad og pippede hysterisk udenfor mit vindue i morges. Jeg gider bare ikke at sove med ørepropper i hver eneste nat her i sommerhalvåret.

Da jeg en kort overgang boede i Ilulissat i Grønland, hvor der var midnatssol, husker jeg ikke samme problem med larmende fugle. Til gengæld begyndte nogle af slædehundene at hyle, når kirkeklokkerne ringede, men det var trods alt først kl. 8. :lol2:
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30216

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf TinaW » 19. jun 2019, 11:22

Jeg elsker at det er længe og tidligt lyst og at vågne til fuglekvidder - har så meget mere energi i den lyse tid.
12

Tilbage til "Generelt"