Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 9. okt 2019, 06:35

fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Fru Sunshine skrev:Bare fordi et udtryk er blevet brugt forkert så længe, at folk tror, det er korrekt, gør det ikke mindre forkert.
Der er også folk, der tror, at de er heldige, når de bliver forfordelt.

Kotume blev også pludselig til kutyme, fordi der var nogen, der hverken kunne udtale eller stave det korrekt.
Og folk der ikke tror det er storslået at være "patetisk". Men sådan er det, ord og vendinger ændre betydning. Sproget tilhører folket, ikke eksperter eller ordbøger. Den gængse brug er den korrekte.

Ha - ja. Dem, der bruger det, som at være ynkelig. Det er faktisk lidt ynkeligt.

Og at sige disrespekt, når man mener respektløshed.


Du misforstår Vlad. Han mener netop, at sproget ikke tilhører andre end dem der bruger det, og hvis flertallet ændrer et ords betydning, så ændrer ordets betydning sig med tiden også i ordbøgerne.
Og om du kan lide det eller ej, så er det sådan med provinsielt, og det har det været i de sidste 70 år, så det virker rimelig fjollet at insistere på, at din mening om det er den korrekte.
Med hensyn til patetisk så har det siden mindst 1957 også betydet ynkelig. Også ifølge ordbogen.

Det samme gælder disrespekt.


Næh. Jeg forholder mig bare ikke til det, der er åbenlyst forkert.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2019, 06:39

Fru Sunshine skrev:
abcd skrev:
Fru Sunshine skrev:Bare fordi et udtryk er blevet brugt forkert så længe, at folk tror, det er korrekt, gør det ikke mindre forkert.
Der er også folk, der tror, at de er heldige, når de bliver forfordelt.

Kotume blev også pludselig til kutyme, fordi der var nogen, der hverken kunne udtale eller stave det korrekt.


Hvis man skulle være rigtigt frankofil, skulle det være coutume. Kotume er en mærkelig bastard-stavning.

Jeg kan egentlig bedre forstå en fordanskning af et fransk ord, end jeg kan forstå, at man ændrer en dansk stavemåde, fordi man ikke kan stave - endsige udtale - ordet rigtigt.


Hvis en stor gruppe mennesker ikke kan stave et ord rigtigt, synes jeg det er symptom på at den anerkendte stavemåde er af ringe kvalitet. Jeg synes ikke retstavning skal være vanskeligt, det skal være et værktøj som gør det så let som muligt for så mange som muligt at formidle deres budskab på skrift.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2019, 06:39

Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Fru Sunshine skrev:Bare fordi et udtryk er blevet brugt forkert så længe, at folk tror, det er korrekt, gør det ikke mindre forkert.
Der er også folk, der tror, at de er heldige, når de bliver forfordelt.

Kotume blev også pludselig til kutyme, fordi der var nogen, der hverken kunne udtale eller stave det korrekt.
Og folk der ikke tror det er storslået at være "patetisk". Men sådan er det, ord og vendinger ændre betydning. Sproget tilhører folket, ikke eksperter eller ordbøger. Den gængse brug er den korrekte.

Ha - ja. Dem, der bruger det, som at være ynkelig. Det er faktisk lidt ynkeligt.

Og at sige disrespekt, når man mener respektløshed.


Du misforstår Vlad. Han mener netop, at sproget ikke tilhører andre end dem der bruger det, og hvis flertallet ændrer et ords betydning, så ændrer ordets betydning sig med tiden også i ordbøgerne.
Og om du kan lide det eller ej, så er det sådan med provinsielt, og det har det været i de sidste 70 år, så det virker rimelig fjollet at insistere på, at din mening om det er den korrekte.
Med hensyn til patetisk så har det siden mindst 1957 også betydet ynkelig. Også ifølge ordbogen.

Det samme gælder disrespekt.


Næh. Jeg forholder mig bare ikke til det, der er åbenlyst forkert.


Men det er ikke åbenlyst forkert. Det er dig, der fuldstændig forkert på den, når du insisterer på, at sprog er en statisk størrelse. Det er det ikke, det har det aldrig været og det bliver det heller aldrig.
14
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2019, 06:53

fisken80 skrev:Men det er ikke åbenlyst forkert. Det er dig, der fuldstændig forkert på den, når du insisterer på, at sprog er en statisk størrelse. Det er det ikke, det har det aldrig været og det bliver det heller aldrig.


En minimumsforudsætning for at kalde det et sprog er dog at vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder, ellers er det bare lyde eller tegn. Et ord som forfordelt opfylder ikke længere den forudsætning, og kan derfor ikke rigtigt længere være en del af sproget.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2019, 10:32

abcd skrev:
fisken80 skrev:Men det er ikke åbenlyst forkert. Det er dig, der fuldstændig forkert på den, når du insisterer på, at sprog er en statisk størrelse. Det er det ikke, det har det aldrig været og det bliver det heller aldrig.


En minimumsforudsætning for at kalde det et sprog er dog at vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder, ellers er det bare lyde eller tegn. Et ord som forfordelt opfylder ikke længere den forudsætning, og kan derfor ikke rigtigt længere være en del af sproget.


Men det er det jo så bare alligevel. Det står i ordbogen, hvor begge betydninger nævnes og det bliver stadig brugt af mange mennesker. Så jo, det er en del af sproget uanset om du ikke synes det kan være det.
Det er det smukke ved sprog, der er ingen der bestemmer over det og det udvikler sig konstant.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2019, 11:05

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men det er ikke åbenlyst forkert. Det er dig, der fuldstændig forkert på den, når du insisterer på, at sprog er en statisk størrelse. Det er det ikke, det har det aldrig været og det bliver det heller aldrig.


En minimumsforudsætning for at kalde det et sprog er dog at vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder, ellers er det bare lyde eller tegn. Et ord som forfordelt opfylder ikke længere den forudsætning, og kan derfor ikke rigtigt længere være en del af sproget.


Men det er det jo så bare alligevel. Det står i ordbogen, hvor begge betydninger nævnes og det bliver stadig brugt af mange mennesker. Så jo, det er en del af sproget uanset om du ikke synes det kan være det.
Det er det smukke ved sprog, der er ingen der bestemmer over det og det udvikler sig konstant.


Hvis person A siger han er blevet forfordelt, og mener han er blevet snydt, og person B opfatter det som at person A mener han har fået mere end han var berettiget til, taler A og B så samme sprog? De har i hvert fald ikke haft held til at overføre et budskab imellem deres hjerner, og det er vel sprogets eneste formål.
2
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Joe » 9. okt 2019, 11:31

Jeg har godt nok hørt meget om hvor skrækkeligt det skulle være med ordene ‘forfordelt’ og ‘bjørnetjeneste’, men jeg tror faktisk aldrig, jeg rent faktisk har hørt nogen bruge de ord i anden betydning end de oprindelige.
4
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2019, 11:34

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men det er ikke åbenlyst forkert. Det er dig, der fuldstændig forkert på den, når du insisterer på, at sprog er en statisk størrelse. Det er det ikke, det har det aldrig været og det bliver det heller aldrig.


En minimumsforudsætning for at kalde det et sprog er dog at vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder, ellers er det bare lyde eller tegn. Et ord som forfordelt opfylder ikke længere den forudsætning, og kan derfor ikke rigtigt længere være en del af sproget.


Men det er det jo så bare alligevel. Det står i ordbogen, hvor begge betydninger nævnes og det bliver stadig brugt af mange mennesker. Så jo, det er en del af sproget uanset om du ikke synes det kan være det.
Det er det smukke ved sprog, der er ingen der bestemmer over det og det udvikler sig konstant.


Hvis person A siger han er blevet forfordelt, og mener han er blevet snydt, og person B opfatter det som at person A mener han har fået mere end han var berettiget til, taler A og B så samme sprog? De har i hvert fald ikke haft held til at overføre et budskab imellem deres hjerner, og det er vel sprogets eneste formål.


Men skal vi trods alt ikke gætte på, at de ender med at finde ud af, hvad hinanden mener alligevel? Det gjorde vi da på uni for knap 20 år siden, da den ene halvdel af holdet brugte ordet i den ene betydning og den anden halvdel brugte det i den anden betydning. Det kom der en interessant sprogdiskussion ud af og senere faktisk et helt semester-fag, der hed "Hvem ejer det danske sprog" - som jeg tog. Og hvor en lettere forenklet konklusion var, at det er der ingen der gør. For sprog udvikler sig hele tiden.

I øvrigt vil problemet også opstå hvis en yngre og en ældre taler sammen og den ældre siger, at klokken godt 9 står han op og tager sit søndagstøj på... for den unge vil forstå sætningen som, at den ældre står op lidt i 9 og tager noget slidt og gammelt tøj på, mens den ældre faktisk siger, at han står op lidt over 9 og tager sit pæne tøj på...

og sådan findes der en mængde pendulord - fordi sproget hele tiden udvikler sig og ord skifter betydning.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2019, 11:36

Joe skrev:Jeg har godt nok hørt meget om hvor skrækkeligt det skulle være med ordene ‘forfordelt’ og ‘bjørnetjeneste’, men jeg tror faktisk aldrig, jeg rent faktisk har hørt nogen bruge de ord i anden betydning end de oprindelige.


Bjørnetjeneste har jeg hørt én gang. Forfordelt har jeg hørt brugt i den nye betydning så mange gange at mit gæt vil være at den nye betydning efterhånden er den mest almindelige.
2
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 9. okt 2019, 11:41

Et rigtig godt forum til diskussioner af sprog: viewforum.php?f=49
4
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 9. okt 2019, 20:56

A star is born er virkelig ikke den storfilm, som den bliver gjort til.
18
Donna Martin Graduates!
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf In_your_eyes » 9. okt 2019, 20:59

Ado skrev:A star is born er virkelig ikke den storfilm, som den bliver gjort til.

Jeg er helt enig. Jeg blev så skuffet da jeg så den. Og det må man bestemt heller ikke sige.
1
:pompom:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 9. okt 2019, 21:00

In_your_eyes skrev:
Ado skrev:A star is born er virkelig ikke den storfilm, som den bliver gjort til.

Jeg er helt enig. Jeg blev så skuffet da jeg så den. Og det må man bestemt heller ikke sige.

Der er jo ingen dybde i den. Bare klassisk Hollywood-drejebog.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Angerboda
Indlæg: 513
Tilmeldt: 4. okt 2015, 22:55
Kort karma: 96
Likede indlæg: 852

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Angerboda » 11. okt 2019, 11:25

Den der nye Libresse Viva La Vulva skede-reklame er altså en anelse klammo. :tie:
2
Livet det kan komme an, og det skal ske som sker
Ingen kan nogensinde elske dig højere end jeg! :blomst:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 11. okt 2019, 11:31

Ado skrev:A star is born er virkelig ikke den storfilm, som den bliver gjort til.


Enig. Prøvede at se den i går, men gav op efter en time, fordi jeg kedede mig for meget
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Generelt"