Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1200

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kalimsofie » 28. maj 2018, 07:52

Fru Sunshine skrev:Jeg synes generelt, at journalister er blevet sindssygt dårlige til at formulere sig.
Så sent som i går så jeg en artikel, hvori der står "X og Y stimler sammen". To mennesker kan altså ikke stimle sammen. Det kræver et noget større antal.

Og ovenstående er jo bare et af helt ekstremt mange eksempler på virkelig dårligt sprog.

Journalisthøjskolen er et af de steder, jeg har haft flest diskussioner om, hvorvidt korrekt sprog er vigtigt. Shit, der var mange stave- og sjuskefejl blandt mine medstuderende. Og de kunne slet ikke se problemet i det.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 108
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Tux » 28. maj 2018, 07:53

FormerlyKnownAs skrev:
Tux skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.

Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

Er den okay hvis man også dømmer mændene?
For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.
Jeg skulle i hvert fald ikke have børn med nogen der havde det sådan.

Min mand havde 14 dage. Den eneste måde han kunne få mere var at sige op. Det var ikke rigitg holdbart når han var den eneste i arbejde kan man sige. Han ville da gerne, men sådan var omstændighederne nu engang.

Iht. lovgivningen i DK har man krav på at kunme tahe op til er års barsel. Hvis det ikke er i DK er det ikke rigtig relevant for diskussionen..

Det er da relevant. Det handler ikke om alt det lovmæssige, det er ligegyldigt. Det handler om at nogle har en holdning om at hvis man holder under en måneds barsel så diskvalificerer man sig som forældre i nogles øjne.

Folk gør forhåbenligt fuldstændig som de kan og vil indenfor de rammer der er. Hvis man kun har lyst til 2-3-4 ugers barsel, så er man i mine øjne ikke en dårligere forældre end en der tager 1-2-4-12 måneders barsel.

Man skal være ualmindelig fundamentalistisk, hvis man fordømmer en person for at tage mindre end en hvis mængde barsel, hvis personen ikke har valget.. Så nej det er ikke rigtig relevant..
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1226
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 11454

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2018, 08:10

Juki skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes generelt, at journalister er blevet sindssygt dårlige til at formulere sig.
Så sent som i går så jeg en artikel, hvori der står "X og Y stimler sammen". To mennesker kan altså ikke stimle sammen. Det kræver et noget større antal.

Og ovenstående er jo bare et af helt ekstremt mange eksempler på virkelig dårligt sprog.

Og til at skrive deres egne ting.

Jeg er (også) så sindssygt træt af at når man læser en artikel online, og det er næsten lige meget hvor det er, så består 80% af artiklen af citerede kommentarer fra Facebook, Instagram og Twitter. Jeg er da så ligeglad. Det gør ikke din artikel mere spændende eller interessant at du indsætter en masse citater fra irrelevante mennesker. Jeg gider ikke læse om hvad den almene dansker synes om Marys tale, når artiklen handler hvorfor den er god. Undersøg det dog selv, have en mening, hvad har DU på hjerte? Det er dig der er journalisten.

Jeg ved godt selv hvordan de sociale medier fungerer. Jeg kan godt selv finde andres kommentarer om emnet. Med clickbait-artikler ved man i det mindste hvad man får og at det er en dårligt oversæt beretning.

Hav nu lidt faglig stolthed :santa2:

Jeg er helt enig. Det er godt nok trist at overvære.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
FormerlyKnownAs
Kort karma: 182
Likede indlæg: 1275

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. maj 2018, 09:44

Tux skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Tux skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Hvis man ikke har mindst én forælder i familien, der er villig til at opgive at fokusere på sin karriere, skal man lade være med at få børn.

Det er bare en markant anden holdning end den, hvor man dømmer en kvinde for at gøre det, mænd gør i hobetal

For jeg har det lidt svært med både kvinder og mænd der holder under en måneds barsel.

Min mand havde 14 dage. Den eneste måde han kunne få mere var at sige op. Det var ikke rigitg holdbart når han var den eneste i arbejde kan man sige. Han ville da gerne, men sådan var omstændighederne nu engang.

Iht. lovgivningen i DK har man krav på at kunme tahe op til er års barsel. Hvis det ikke er i DK er det ikke rigtig relevant for diskussionen..

Det er da relevant. Det handler ikke om alt det lovmæssige, det er ligegyldigt. Det handler om at nogle har en holdning om at hvis man holder under en måneds barsel så diskvalificerer man sig som forældre i nogles øjne.

Folk gør forhåbenligt fuldstændig som de kan og vil indenfor de rammer der er. Hvis man kun har lyst til 2-3-4 ugers barsel, så er man i mine øjne ikke en dårligere forældre end en der tager 1-2-4-12 måneders barsel.

Man skal være ualmindelig fundamentalistisk, hvis man fordømmer en person for at tage mindre end en hvis mængde barsel, hvis personen ikke har valget.. Så nej det er ikke rigtig relevant..

Skal vi omdøbe debatten til Tux debat? Jeg mener, nu når det kun skal være hvad DU finder relevant der må være en del af debatten?
3
/Dullen
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 108
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Tux » 28. maj 2018, 10:07

FormerlyKnownAs skrev:
Tux skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Tux skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:

Skal vi omdøbe debatten til Tux debat? Jeg mener, nu når det kun skal være hvad DU finder relevant der må være en del af debatten?

Behændigt springer du andre debattører over med det samme synspunkt, godt forsøgt.
0
Selma156
Kort karma: 63
Likede indlæg: 836

Indlægaf Selma156 » 28. maj 2018, 10:09

Som journalist føler jeg mig lidt ramt. Jeg er dog en af de (tilsyneladende) få, der går enormt meget op i det danske sprog, tegnsætning og grammatik. Jeg har været ledig i over et år. Hvis der var nogen retfærdighed i verden, havde jeg for længst overtaget jobbet fra én af dem, der hverken kan sætte komma eller stave - eller bare er ligeglad. :D
8
Brugeravatar
KitKat
Kort karma: 232
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 1677
Kontakt:

Indlægaf KitKat » 28. maj 2018, 10:21

Jeg så vinderen af melodi gran prix for første gang i aftes, og jeg ELSKER den! :klap:

Jeg synes sangeren er mega dygtig, teksten er fed og sceneshowet flot. Alt spiller :love:

Jeg forstår slet ikke at den får så meget kritik (og det er så nu jeg dukker mig og logger af debatten et par dage, tror jeg.. bare for at undgå de værste hug :genert: )
4
LaMariposa
Kort karma: 209
Likede indlæg: 3807

Indlægaf LaMariposa » 28. maj 2018, 11:08

Inspireret af indlægget om journalister, der laver sproglige fejl...

Hvis man ikke kan finde ud af hans/sin, ligge/lægge, korrekt endelse i nutid osv., så skal man altså ikke være dansklærer.
20
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 729
Likede indlæg: 10291

Indlægaf dgd2007 » 28. maj 2018, 11:45

Der er også tit noget med demonstrationerne "spreder sig", når de egentlig mener "breder sig". :)
Hvis de spreder sig, går de vel hver til sit. Hvis de breder sig, bliver de større, eller der bliver flere af dem.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 286
Likede indlæg: 11640

Indlægaf paint » 28. maj 2018, 11:55

Apropos journalistik.

Hér er ellers en journalist, der mestrer formuleringernes svære kunst. I formfuldendte vendinger, lykkes det ham at svine folk til - ikke direkte - men i særdeleshed mellem linjerne, samtidigt med at det overfladisk set, bare er en reportage.
Man skal læse hele artiklen for at se journalistens subtile svinere.

Det skal lige bemærkes at jeg ikke har noget forhold til 'Fredens Havn' ude ved Holmen (Erdkehlgraven). Jeg vidste ikke engang, at den eksisterede.

https://www.bt.dk/danmark/joergen-olsen ... lt-grotesk
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1226
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 11454

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2018, 12:13

paint skrev:Apropos journalistik.

Hér er ellers en journalist, der mestrer formuleringernes svære kunst. I formfuldendte vendinger, lykkes det ham at svine folk til - ikke direkte - men i særdeleshed mellem linjerne, samtidigt med at det overfladisk set, bare er en reportage.

Det skal lige bemærkes at jeg ikke har noget forhold til 'Fredens Havn' ude ved Holmen (Erdkehlgraven). Jeg vidste ikke engang, at den eksisterede.

Hahaaaaa - det er her, jeg læste
Jørgen Olsen og Lene Rødbro stimler sammen på Holmens bred og deler i et lavmælt øjeblik deres frustration over de mange sejl- og motorbåde, interimistiske huse og campingvogne, der tilsammen udgør Fredens Havn.

Det er en af billedteksterne.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 28. maj 2018, 12:31

Fru Sunshine skrev:
paint skrev:Apropos journalistik.

Hahaaaaa - det er her, jeg læste
Jørgen Olsen og Lene Rødbro stimler sammen på Holmens bred og deler i et lavmælt øjeblik deres frustration over de mange sejl- og motorbåde, interimistiske huse og campingvogne, der tilsammen udgør Fredens Havn.

Det er en af billedteksterne.

Dét havde jeg ikke engang bemærket :D

Jeg sad ellers og var imponeret af journalistens subtile måde at kalde folk svin, sociale nassere, illegale indvandrere med dårlige tænder og hashvrag, der boede på en flydende losseplads, hvor de sked i havet, på. Det er jo i virkeligheden det han skriver mellem linjerne.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 28. maj 2018, 12:45

^ I øvrigt, ville jeg da synes at emnet for artiklen, var noget af en gave sendt fra himlen, for en kreativ journalist.
To 'kulturer' i storbyen, som er så fjernt fra hinanden rent mentalt, men er beliggende, rent fysisk, så tæt at de kan se hinanden.
På den éne side, menneskerne i de sikkert dyre lejligheder på Holmen, og på den anden side af den smalle kanal, nogle mennesker med et totalt andet menneske og verdenssyn.
Afstanden mellem dem, rent geografisk, er minimal. Men den mentale afstand, er lysår fra hinanden. Alligevel må de gå og glo på hinandens livsstil.

Det kunne der sikkert skrives mange dybsindige civilisations og samfundsanalytiske ord om, ville jeg mene - hvis altså ikke lige journalisten, var på en (sikkert) bestilt) opgave for Jørgen Olsen :gruble:
Senest rettet af paint 28. maj 2018, 12:47, rettet i alt 1 gang.
0

Akehurst2
Kort karma: 556
Likede indlæg: 11635

Indlægaf Akehurst2 » 28. maj 2018, 12:47

paint skrev:
Jeg sad ellers og var imponeret af journalistens subtile måde at kalde folk svin, sociale nassere, illegale indvandrere med dårlige tænder og hashvrag, der boede på en flydende losseplads, hvor de sked i havet, på. Det er jo i virkeligheden det han skriver mellem linjerne.

Jeg har for nogle år siden arbejdet professionelt med Fredens Havn. "svin, sociale nassere, illegale indvandrere med dårlige tænder og hashvrag, der boede på en flydende losseplads, hvor de sked i havet" er nærmest eufemistisk.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 28. maj 2018, 12:55

Akehurst2 skrev:
paint skrev:

Jeg har for nogle år siden arbejdet professionelt med Fredens Havn. "svin, sociale nassere, illegale indvandrere med dårlige tænder og hashvrag, der boede på en flydende losseplads, hvor de sked i havet" er nærmest eufemistisk.

Jeg må ud og sejle forbi en dag og beskue herlighederne i 'port de paix' ;)
2

Tilbage til "Generelt"