Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 2SHY » 12. sep 2016, 16:59

Mulat synes jeg lyder lidt sødt :genert:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 12. sep 2016, 17:02

Delfin skrev:.....
Ikke generelt. Jeg kender adskillige mulatter, som siger mulat om sig selv. De har endda en fb gruppe
Det gør det overhovedet ikke nemmere, når folk ikke engang selv ved, at de er undertrykte og diskriminerede.
8
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:06

ShuruQ skrev:Og så er vi tilbage ved starten. Jeg forstår sgu godt hvorfor folk så vælger at sige "brune2 når nu alt andet er forbudt. Men hvem bestemmer hvad der er forbudt og bør alle rette ind i behagersygens navn? Altså hvis man skal "go with the flow" og hele tiden finde nye ord så er vi jo netop ved at være for langt ude. Hvilket ord man bruger burde ikke være vigtigt, det vigtige burde være sammenhængen, tonen osv.


Brune er i hvert fald lettere end alle de fælder, og også lettere end det meget lidt mundrette anden etnisk herkomst end dansk. Sidste udtryk er vel også et problem, hvis man nu er mulat med en dansk forældre? Eller måske er jeg bare mor til en anden g'er :lol2:
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:08

Lurende Peber skrev:
Delfin skrev:.....
Ikke generelt. Jeg kender adskillige mulatter, som siger mulat om sig selv. De har endda en fb gruppe
Det gør det overhovedet ikke nemmere, når folk ikke engang selv ved, at de er undertrykte og diskriminerede.


Det værste ved det er næsten, at det med tiden går hen og bliver en sandhed, som med alle de andre ord
1
14 11 14
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:14

Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.
1
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:19

ShuruQ skrev:Jeg aner det ikke, jeg synes ikke man skal gå efter at såre folk, men jeg synes altså også behagesygen tager overhånd nogle gang. For fanden altså, det var slet ikke tiltænkt at jeg skulle tænke så meget da jeg skrev det indlæg :lol:. Folk må bruge de ord de vil, jeg brokkede mig ikke over brun fordi den refererer til hudfarven, ordet er grimt og jeg ville ønske alle de andre ikke var blevet smidt uden for døren så folk føler de kun må sige brun.


Men hvad med vores blandede afkom, er de perkere eller danskere, og er man perker, når man er af afrikansk afstamning, eller er det kun, når man er af arabisk muslimsk oprindelse?
Hold nu kæft, det er vist første gang, jeg har skrevet p-ordet, som om jeg mente det. :nerve:

Spøg til side, så er jeg enig med dig.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:24

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:
2
14 11 14
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 12. sep 2016, 17:28

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Hvad hedder det så? :genert: Altså jeg ville som udgangspunkt sige grønlændere om folk, men jeg har slet ikke overvejet en værdiladning af 'eskimo'. Det er måske lidt altmodisch ligesom spaniol, men jeg ville ikke opfatte det som noget nedsættende.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2016, 17:30

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Det forstår jeg godt, og jeg kender heller ingen grønlændere, der ville bryde sig om at blive kaldt for eskimoer.

Jeg ve ddog ikke, om det også er generelt, at grønlændere ikke vil have, at der er en is, der hedder Kæmpe Eskimo? For det er vist isen, der er grundlag for debatten om man må sige eskimo pt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:32

Delfin skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..
0
...
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4532

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf PerXX » 12. sep 2016, 17:34

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Må jeg spørge hvorfor?

Som jeg har forstået det er(var?) Eskimo et bredt begreb der dækkede alle de forskellige indfødte i Grønland, Nordcanada, Alaska, Østsibirien m.m.
Disse områder dækker mange forskellige folk der ville blive meget negative over at blive kaldt Inuitter, som mange virker til at have erstattet Eskimo med. Lidt på samme niveau som at kalde danskere for svenskere - måske mere negativt. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

Selv Inuit.org bruger ordet mange gange i sine officielle dokumenter.

Det er ikke for at være provokerende, men jeg forstår ikke helt hvorfor det er fornærmende. :genert:
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:36

Novella skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Hvad hedder det så? :genert: Altså jeg ville som udgangspunkt sige grønlændere om folk, men jeg har slet ikke overvejet en værdiladning af 'eskimo'. Det er måske lidt altmodisch ligesom spaniol, men jeg ville ikke opfatte det som noget nedsættende.

Det kommer jo an på hvem du taler om. Men hvis det er om grønlandske mennesker ville jeg mene grønlænder, eller inuit ville være mere passende.
0
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:40

LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..


Shit det anede jeg ikke. Jeg omgås åbenbart de rigtige mennesker.

Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke alle grønlændere, som er inuitter?
0
14 11 14
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:45

PerXX skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Må jeg spørge hvorfor?

Som jeg har forstået det er(var?) Eskimo et bredt begreb der dækkede alle de forskellige indfødte i Grønland, Nordcanada, Alaska, Østsibirien m.m.
Disse områder dækker mange forskellige folk der ville blive meget negative over at blive kaldt Inuitter, som mange virker til at have erstattet Eskimo med. Lidt på samme niveau som at kalde danskere for svenskere - måske mere negativt. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

Selv Inuit.org bruger ordet mange gange i sine officielle dokumenter.

Det er ikke for at være provokerende, men jeg forstår ikke helt hvorfor det er fornærmende. :genert:

Blandt mennesker jeg omgås er inuit mere accepteret end eskimo.
Det er fornærmende fordi det bliver brugt fornærmende, og fordi det jo ikke er den moderne grønlænder der popper op i folks hoveder når man bruger ordet. Jeg kan ikke se hverken mig selv eller nogen i min familie i det typiske "billede" af en eskimo. Og så er det ikke et ord der kommer fra de folk det bliver benyttet om.
0
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:47

Inuit eller eskimo?

Hvorfor findes der to betegnelser for den oprindelige befolkning i de arktiske egne? Hvilken er den korrekte betegnelse? Og er der forskel på en inuit og en eskimo?

Af Birgitte Hjort Nielsen
Publiceret 04-08-2008

Inuit er en samlet betegnelse for en række folkeslag, der traditionelt lever i de arktiske egne, og alle nedstammer fra den såkaldte Thulekultur.

Betegnelsen eskimo bruges om alle de folk, der taler et sprog fra den esk-aleutiske sprogstamme. Dermed dækker den alle de oprindelige folkeslag i de arktiske egne - også dem, der ikke er inuit. Men mange inuit bryder sig ikke om at blive kaldt for eskimoer, da de finder betegnelsen nedsættende.

Årsagerne til, at betegnelsen eskimo ikke er populær blandt nogle er flere. Først og fremmest er ordet eskimo en betegnelse, som indianere i Canada brugte om deres arktiske naboer, og som de hvide opdagelsesrejsende siden lånte. Det er altså ikke et ord, de arktiske folkeslag selv fandt på. Der er uenighed om, hvad ordet eskimo betyder, men i mange år mente man, at eskimo betød "en, der spiser råt kød". Andre mener, at ordet er indiansk og betyder "dem, der fletter snesko". Inuit derimod er et ord, der findes i de forskellige inuit-sprog og betyder "mennesker".

Inuit tæller Grønlands kalaallit-folk, Canadas inuit- og inuvialuit-folk og Alaskas inupiaq-folk. I Alaska og den østlige del af Sibirien lever Yupik-folket, som er eskimoer, men ikke inui. Yupik-folkets oprindelse er anderledes end inuits, og sproget adskiller sig fra inuit-sprogene, der minder om hinanden og kan forstås af på tværs af folkeslagene.

Det er altså ikke alle eskimoer, der betegner sig selv som inuit. Og mange inuit bryder sig ikke om at blive kaldt for eskimoer. I Grønland og Canada foretrækker man betegnelsen inuit, men i Alaska benytter man ofte eskimo, da den dækker både inuit- og yupik-befolkningen i landet - og yupik-folket har slet ikke ordet "inuit" på deres sprog.

På Knud Rasmussens tid var eskimo den almindelige samlede betegnelse for disse arktiske folkeslag. Når Knud Rasmussen i sine tekster og Leo Hansen i sine film taler om bl.a. kobber-eskimoerne og netsillik-eskimoerne, er der altså ikke tale om en grim eller problematisk betegnelse, men om en anden tid med andre skikke og sædvaner.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten
2
14 11 14

Tilbage til "Generelt"