Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 23. jun 2016, 08:51

icelady skrev:
dgd2007 skrev:Nej, det er da også en grum tradition, når man tænker over det.
Det tror jeg bare aldrig rigtigt, jeg har gjort - men bare taget det som et flot bål i sommerlandet :genert:



Jeg har det som dig; jeg ser det også bare som et flot bål :)

Jeg tænker ikke over hvad det traditionelt har været; ligesom jeg heller ikke tænker over, at i fordums tid var der en kat i fastelavnstønden.


Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 23. jun 2016, 08:52

ManicNinja skrev:
kidkomb skrev:
Samano skrev:Hader også den sang!!

Jeg synes det lyder som om han forsøger at jodle, mens han skider i et tomt omklædningsrum.


Dén foromtale kunne faktisk godt friste mig lidt til at høre den. Er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal tackle, at dét frister ... :genert: :gruble:

Gør det! :devil:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf icelady » 23. jun 2016, 08:54

Flora skrev:
Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:


Ja, desværre.

Helt frem til slutningen af 1800-tallet, kunne man opleve tøndeslagning med en levende kat. Et af de seneste eksempler stammer fra 1880´ernes Reersø. Som regel fik de danske katte lov at løbe, når bunden var gået ud af tønden.





Sakset herfra: http://www.historie-online.dk/special/faste/katten.htm
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 23. jun 2016, 08:55

Shubiduas version af Midsommervisen er forfærdelig og kvæler absolut enhver poesi i en ellers meget, meget smuk tekst.

Lange-Müllers oprindelige melodi gør, at jeg også på andre tidspunkter af året kan finde på at lytte til sangen.
7
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 23. jun 2016, 09:00

icelady skrev:
Flora skrev:
Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:


Ja, desværre.

Helt frem til slutningen af 1800-tallet, kunne man opleve tøndeslagning med en levende kat. Et af de seneste eksempler stammer fra 1880´ernes Reersø. Som regel fik de danske katte lov at løbe, når bunden var gået ud af tønden.





Sakset herfra: http://www.historie-online.dk/special/faste/katten.htm


Stakkels kat :(
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 23. jun 2016, 09:01

Ennovy skrev:At smide sine indlæg omkring en tråd i en anden tråd er gennemlatterligt på alle planer og niveauer.


Æh? Nu kan det godt være, jeg misforstår fuldstændigt. Men er det ikke netop dét, du selv gør her? Altså kommenterer en anden tråd - i denne tråd?
4
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jun 2016, 09:08

Flora skrev:Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:


Man havde også en leg, hvor man på hesteryg rev hovedet af levende fjerkræ. En slags dyreringridning.

Der var dog også mere fredelige skikke, hvoraf nogle gerne måtte genoptages, hvis det stod til mig. En af mine favoritter er kampen mellem vinter og forår, hvor landsbyens mænd blev delt i to hold og udklædt som henholdsvis Vinter med pels, visne grene, osv. og Forår med friske bøgeblade, hvorefter de udførte en symbolsk slåskamp, som Foråret selvfølgelig altid skulle vinde.
Ved hofferne fik man syet virkelig fine dragter til formålet, som Google desværre ikke gider hjælpe mig med at finde billeder af.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 23. jun 2016, 09:16

Flora skrev:
icelady skrev:
dgd2007 skrev:Nej, det er da også en grum tradition, når man tænker over det.
Det tror jeg bare aldrig rigtigt, jeg har gjort - men bare taget det som et flot bål i sommerlandet :genert:



Jeg har det som dig; jeg ser det også bare som et flot bål :)

Jeg tænker ikke over hvad det traditionelt har været; ligesom jeg heller ikke tænker over, at i fordums tid var der en kat i fastelavnstønden.


Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:


YEp, og slap den ud af tønden i live, så jagtede man den og tæskede den til døde..
Senest rettet af Bimmerdyret 23. jun 2016, 09:18, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 23. jun 2016, 09:17

DetSorteCirkus skrev:
Flora skrev:Seriøst?? Var der oprindeligt en ægte kat i fastelavnstønden? Ej, hvor grusomt! :nerve:


Man havde også en leg, hvor man på hesteryg rev hovedet af levende fjerkræ. En slags dyreringridning.

Der var dog også mere fredelige skikke, hvoraf nogle gerne måtte genoptages, hvis det stod til mig. En af mine favoritter er kampen mellem vinter og forår, hvor landsbyens mænd blev delt i to hold og udklædt som henholdsvis Vinter med pels, visne grene, osv. og Forår med friske bøgeblade, hvorefter de udførte en symbolsk slåskamp, som Foråret selvfølgelig altid skulle vinde.
Ved hofferne fik man syet virkelig fine dragter til formålet, som Google desværre ikke gider hjælpe mig med at finde billeder af.


Tænk at man var så ondskabsfuld i sine lege dengang :( Forårs-vinterkampen lyder dog hyggelig :)
0
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sjo » 23. jun 2016, 09:20

dgd2007 skrev:For øvrigt synes jeg, at Shubiduas melodi er meget bedre end den rigtige (den er jo slet ikke til at synge) :)


Jeg HADER den der "rockede" version. Alt det højtidlige og smukke er totalt pillet ud af den af at blive spillet af Shubidua.
1
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 23. jun 2016, 19:58

Ennovy skrev:
ShuruQ skrev:
Ennovy skrev:
ManicNinja skrev:
Ennovy skrev:At smide sine indlæg omkring en tråd i en anden tråd er gennemlatterligt på alle planer og niveauer.


Æh? Nu kan det godt være, jeg misforstår fuldstændigt. Men er det ikke netop dét, du selv gør her? Altså kommenterer en anden tråd - i denne tråd?



Nej - det indlæg jeg kommenterede var HappyPawws indlæg i tråden her.


Bare nysgerrig, men hvor skal man smide det, når nu det ikke bare er om en enkelt tråd, det HappyPaww kommenterer på er jo sådan set ret generelt, ganske vist med inspiration fra det der foregår nu, men jeg synes det er ret generelt :).



Jeg har det ret svært ved det der med at mene noget om noget der foregår i en tråd og så komme ud med det et andet sted - og det var bare det jeg ville sige med mit indlæg. Jeg er ikke fan af det der med at smide små stikpiller.

OH the irony :lol: Du gør det jo selv lige her - endda uden at citere mig!


Og jeg står 100% ved min holdning - men syntes indlægget hørte til her og ikke i Skums farveltråd.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 24. jun 2016, 02:45

Ennovy skrev:Jeg ved ikke om det manglende citat skyldes at jeg skrev fra telefonen eller om jeg bare ikke tænkte at der var tvivl om det - men altså det var jo ikke hemmeligt, og jeg skrev det jo da jeg blev spurgt ind til det. Hvis jeg ville opføre mig som dig, så havde jeg smidt en henvisning eller et svar et andet sted end i tråden her.


Jeg forstår udmærket, hvad du mener, og jeg forstår også pointen med indlægget, jeg synes hverken det er ironisk eller dobbeltmoralsk, jeg synes derimod det er ret coolt, du opponerer dér, hvor det er aktuelt at gøre det. Jeg har i øvrigt, surprice, helt samme holdning som dig, jeg synes det er så grimt, når indlæggene i denne tråd er inspireret af et eller andet forholdsvist aktuelt herinde, og jeg synes faktisk det ses ret ofte. Hvis man har så meget behov for at ytre sin mening om et eller andet, man lige har læst i en tråd, ville jeg have så meget mere respekt for holdningen, hvis man også lige ballede sig op og skrev det dér, hvor man i udgangspunktet fik behovet.

Men altså, lad os i det mindste håbe, vi undgår nogen går rundt og bliver debatindebrændte, nu hvor de har tråden her. For hvad det måtte være værd :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 24. jun 2016, 07:45

ShuruQ skrev:
Aima skrev:
Ennovy skrev:Jeg ved ikke om det manglende citat skyldes at jeg skrev fra telefonen eller om jeg bare ikke tænkte at der var tvivl om det - men altså det var jo ikke hemmeligt, og jeg skrev det jo da jeg blev spurgt ind til det. Hvis jeg ville opføre mig som dig, så havde jeg smidt en henvisning eller et svar et andet sted end i tråden her.


Jeg forstår udmærket, hvad du mener, og jeg forstår også pointen med indlægget, jeg synes hverken det er ironisk eller dobbeltmoralsk, jeg synes derimod det er ret coolt, du opponerer dér, hvor det er aktuelt at gøre det. Jeg har i øvrigt, surprice, helt samme holdning som dig, jeg synes det er så grimt, når indlæggene i denne tråd er inspireret af et eller andet forholdsvist aktuelt herinde, og jeg synes faktisk det ses ret ofte. Hvis man har så meget behov for at ytre sin mening om et eller andet, man lige har læst i en tråd, ville jeg have så meget mere respekt for holdningen, hvis man også lige ballede sig op og skrev det dér, hvor man i udgangspunktet fik behovet.

Men altså, lad os i det mindste håbe, vi undgår nogen går rundt og bliver debatindebrændte, nu hvor de har tråden her. For hvad det måtte være værd :)


Jeg er i princippet enig, som jeg også skrev før, men jeg opfatter ikke denne her konkrete situation som hvis jeg fx læser noget i en tråd, der kun er der og ikke andre steder og så kommenterer, i det her konkrete tilfælde skrives der generelt udfra noget der diskuteres vidt og bredt i en hel del tråde efterhånden, og jeg ville have svært ved at gennemskue hvor man skulle smide et indlæg omkring det så. Hvis det ikke er et indlæg der giver en behovet, men det at man synes det er øv at hele debatten flyder over af den stemning, hvor man henvender det henne.

Hvis en af jer to nu skrev et eller andet i upassende-tråden, og jeg to minutter efter gik herind og skrev om det så er jeg helt enig i det de påpeger, for det er ubehageligt. Så sent som den anden dag, skrev jeg noget her i tråden, to minutter efter lå der et indlæg i en anden tråd her i foraet, der med 99% sikkerhed var en stikpille til det jeg skrev her, det er drænende synes jeg. Og endnu mere når man så konfrontere den pågældende og bliver mødt med tavshed.

Det handler igen om opfattelse af en given situation, for som sagt, er jeg enig i fra tråd til tråd synspunktet, jeg har bare ikke samme opfattelse af den konkrete situation.


Ja, jeg er jo helt enig. Det var nemlig også ment som en generel kommentar til, undskyld mig, alt det i mine øjne umodne drama, der foregår herinde p.t. og et niveau af overreaktion, jeg stiller mig helt uforstående over for. Og det er jo netop ikke kun i en enkelt tråd, det er blevet debatteret. Grunden til, at det kom i "Det må man ikke sige"-tråden er jo netop også, at jeg ved, at det sikkert falder mange af den modsatte holdning for brystet - hvilket jeg jo mener denne tråd er til. Og de har selvfølgleig al ret til at have en anden holdning.
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 24. jun 2016, 07:50

Samtlige kolleger med børn "kommer lige lidt senere" fordi der er afslutningsmorgenbrød i børnehave, skole whatever idag.
Jeg syntes, at der er ved at tage overhånd med morgenmad og eftermiddagsting som forældrene lige skal smutte til i arbejdstiden.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 24. jun 2016, 08:07

De fleste hjemmeværnsmænd/kvinder er småracistiske og lidt prollede af natur. Det udsagn hører i dén grad til i denne tråd, for selvfølgelig er der da undtagelser. Men når jeg snager på nogle forskellige profiler, hvor profilejeren er hjv'er, så ligger der sjovt nok altid links til artikler fra "Den Korte Avis".
3
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"