Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 28. jan 2018, 16:43

Myresluger skrev:
abcd skrev:
hotlips skrev:Jeg forstår ikke det der med at tage børn ud af skolen for at holde hyggeferie.

I vores kommune har de helt opgivet at have det som forbudt fordi der er så mange der gør det at det er bedre for børnene at man siger det så de kan få lektier med men i praksis er der ingen der har fulgt med når de kommer tilbage.

Jeg kan forstå det hvis man vinder en rejse eller af en eller anden grund får en chance man kun får en gang og jeg kan også godt se der er brancher hvor det i praksis ikke er muligt at holde ferie når andre mennesker gør, selvstændige der har firmaer der giver kunder forskellige ferie oplevelser kan jo ikke bare sige til chefen at de har ret til ferie i sommertiden og så lukke ned.

Men årlige skiferier og charter rejser der er arrangeret om efteråret fordi det er billigt... Det var da trods alt lidt pinligt engang, nu er det noget man smider billeder af på Facebook.

Jeg må nok bare indse det er tid til ternede sutsko og en lur bag avisen.. :gammel:


Det koster jo det dobbelte i skolernes ferie. Jeg kunne godt finde på det, det ville afhænge af hvor godt jeg mente mine børn var med i skolen.


Der er rigtig mange der gør det - og helt åbent siger at der er fordi det er billigere udenfor skoleferierne. Og det er altså ikke dem der kommer uden lands en gang hver tredie år. Dem jeg kender, der gør det er typisk udenlands mindst to gange om året. DET forstår jeg heller ikke. Jeg er nok også bare blevet gammel :nej:


Hvis man er rimelig godt begavet, har man jo dobbelt så meget tid i folkeskolen som man har brug for. Eller sådan husker jeg det i hvert fald. Så jeg ville ikke være voldsomt bekymret for at mine børns fremtid ville være ødelagt. Igen under forudsætning af at de klarer sig fornuftigt.
5
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Chachacha » 28. jan 2018, 16:50

Jeg blev altid taget ud af skolen udenfor skolernes ferier for at rejse. Jeg lærte absolut et minimum i folkeskolen og fik opgaver 2-3 klassetrin over min egen, så jeg røvkedede mig alligevel. Vi gjorde det et par gange om året, og mine forældre måtte også høre en masse brok for det, men come on - jeg lærte meget mere af at rejse med dem alligevel end at sidde og stirre ind i en væg i en gudsforladt bygning med forfærdelige lærere, der bare satte mig til at løse kryds og tværser.
8
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25742

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 28. jan 2018, 20:22

Al sport skulle samles på 1-2 kanaler på tværs af DR og TV2, og så skal al omtale være bandlyst fra de andre kanaler. Så kan man opsøge det aktivt i stedet for, at vi andre skal slukke for kassen eller forvises til 'Materchef Australia' eller 'Say yes to the dress', 'Luksusfælden' og andet ligegyldigt bras.
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lykke » 28. jan 2018, 20:32

Delfin skrev:Al sport skulle samles på 1-2 kanaler på tværs af DR og TV2, og så skal al omtale være bandlyst fra de andre kanaler. Så kan man opsøge det aktivt i stedet for, at vi andre skal slukke for kassen eller forvises til 'Materchef Australia' eller 'Say yes to the dress', 'Luksusfælden' og andet ligegyldigt bras.


Jeg ser ikke rigtig sport, men derfor ser jeg da ikke de der brasprogrammer.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2018, 20:56

Jeg er lærer og har ikke et problem med, at elever holder fri for at tage på ferie, for jeg har indtil videre til gode at opleve, at det er dét, der sender fraværet på himmelfart.
Medmindre vi taler placering midt i eksamensperioden, unikke projektforløb eller lignende, tror jeg heller ikke, at en ferie eller to spolerer noget som helst. Heller ikke for fagligt svage elever. Ikke fordi min undervisning er ligegyldig eller dårlig, men fordi sådan et afbræk fra hverdagen næsten altid vil give eleven fornyet energi.

Det er min erfaring, at problematisk (højt) fravær først og fremmest bunder i den tilgang til skolegangen, som nogle elever desværre får med hjemmefra, og som kort sagt handler om, at skolen er sekundær til en hel masse ting, fx. hyggedage med mor eller far, der går hjemme og mistrives med det eller lægebesøg, der ikke haster og kunne placeres udenfor skoletiden. Jeg oplever, at højt fravær ofte har en social slagside og eksempelvis kan skyldes, at forældrene lader det være helt op til barnet at afgøre, om han/hun er for syg til at komme i skole eller nærmest leder efter tegn på, at det nok er bedst at blive hjemme.
Fravær kan være et temmelig komplekst område, og jeg vil hellere bruge kræfterne på de situationer, hvor der er risiko for, at en elev resten af livet vil få store og generelle problemer med at passe sine ting, end på at være tvær over, at et barn holder 1-2 ferier i løbet af skoleåret.
25
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Myresluger » 28. jan 2018, 21:02

abcd skrev:
Myresluger skrev:
abcd skrev:
hotlips skrev:Jeg forstår ikke det der med at tage børn ud af skolen for at holde hyggeferie.

I vores kommune har de helt opgivet at have det som forbudt fordi der er så mange der gør det at det er bedre for børnene at man siger det så de kan få lektier med men i praksis er der ingen der har fulgt med når de kommer tilbage.

Jeg kan forstå det hvis man vinder en rejse eller af en eller anden grund får en chance man kun får en gang og jeg kan også godt se der er brancher hvor det i praksis ikke er muligt at holde ferie når andre mennesker gør, selvstændige der har firmaer der giver kunder forskellige ferie oplevelser kan jo ikke bare sige til chefen at de har ret til ferie i sommertiden og så lukke ned.

Men årlige skiferier og charter rejser der er arrangeret om efteråret fordi det er billigt... Det var da trods alt lidt pinligt engang, nu er det noget man smider billeder af på Facebook.

Jeg må nok bare indse det er tid til ternede sutsko og en lur bag avisen.. :gammel:



Det koster jo det dobbelte i skolernes ferie. Jeg kunne godt finde på det, det ville afhænge af hvor godt jeg mente mine børn var med i skolen.


Der er rigtig mange der gør det - og helt åbent siger at der er fordi det er billigere udenfor skoleferierne. Og det er altså ikke dem der kommer uden lands en gang hver tredie år. Dem jeg kender, der gør det er typisk udenlands mindst to gange om året. DET forstår jeg heller ikke. Jeg er nok også bare blevet gammel :nej:


Hvis man er rimelig godt begavet, har man jo dobbelt så meget tid i folkeskolen som man har brug for. Eller sådan husker jeg det i hvert fald. Så jeg ville ikke være voldsomt bekymret for at mine børns fremtid ville være ødelagt. Igen under forudsætning af at de klarer sig fornuftigt.


Jep, men det er godt nok nogle dårlige vaner at lære sine børn. Derudover synes jeg at det gør livet meget svært for læreren og undervisningen - særlig hele vinteren hvor der hele tiden er nogen fraværende. Selv når der har været varslet projekt opgaver er der nogen der er på ferie. Det er godt nok ikke fedt at komme i gruppe med dem der kun er tilstede halvdelen af tiden. Mine unger har iøvrigt gået på en super god skole, og har på trods af gode hoveder og høje karakterer ikke på nogen måde følt at de har spildt tiden i folkeskolen. Det går jo rigtig meget ud over dem der er tilbage, da man skal have mange med når det enkeltvis er væk og kommer tilbage.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25742

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 28. jan 2018, 23:34

Lykke skrev:
Delfin skrev:Al sport skulle samles på 1-2 kanaler på tværs af DR og TV2, og så skal al omtale være bandlyst fra de andre kanaler. Så kan man opsøge det aktivt i stedet for, at vi andre skal slukke for kassen eller forvises til 'Materchef Australia' eller 'Say yes to the dress', 'Luksusfælden' og andet ligegyldigt bras.


Jeg ser ikke rigtig sport, men derfor ser jeg da ikke de der brasprogrammer.


Næh men det er jo dem, der er alternativet, når de andre rydder sendefladen til fordel for sport. Det irriterer mig sikkert ekstra, fordi det lige passer med at stene til tv aviserne og et en-times program, som der plejer at være på TV2, inden jeg skal på arbejde.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 29. jan 2018, 05:59

Nomine skrev:Altså helt ærligt ik - X skriver A - jeg spørger ind til om A virkelig mener det A skriver og A beskræfter - Y erklærer sig enig med A. Det er hvad der er sket. Og i stedet for at du bare skriver at du sådan set ikke er enig i A - fordi du er enig med mig i at det ikke er enten eller. Det er selvsagt irriterende at du skal "forsvare" As holdning, når du jo ikke er enig med A, og det er det du har forklaret senere hen. Men det er ret underligt at dit problem er med mig, når det ikke er mig der har taget fejl. Og ja det her er totalt usexet ordkløveri, så lad os bare stoppe her :)


Du udlægger hvad du gerne vil have jeg skal mene, men i virkeligheden er det ikke det jeg mener. Det er kun en etableret sandhed i dit hoved. Hvilke bevæggrunde du har for at gøre det, er selvsagt uklart.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2018, 08:33

Overskrift i flere medier i dag: "Markant flere ikke-vestlige unge tages i snyd med SU".

Det drejer sig om 66 personer i alt. Ud af de ca. 160.000 (2016 tal) der modtager SU på ungdomsuddannelsesniveau.
Jeg magter ikke at hidse mig op over det.
14
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 29. jan 2018, 08:52

Hunkat skrev:Overskrift i flere medier i dag: "Markant flere ikke-vestlige unge tages i snyd med SU".

Det drejer sig om 66 personer i alt. Ud af de ca. 160.000 (2016 tal) der modtager SU på ungdomsuddannelsesniveau.
Jeg magter ikke at hidse mig op over det.

Som jeg læser det, er der lidt mere i det end det, de regner med at der et betydeligt mørketal og så er overrepræsentationen i sig selv også interessant.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2018, 08:56

Pølsemix skrev:
Hunkat skrev:Overskrift i flere medier i dag: "Markant flere ikke-vestlige unge tages i snyd med SU".

Det drejer sig om 66 personer i alt. Ud af de ca. 160.000 (2016 tal) der modtager SU på ungdomsuddannelsesniveau.
Jeg magter ikke at hidse mig op over det.

Som jeg læser det, er der lidt mere i det end det, de regner med at der et betydeligt mørketal og så er overrepræsentationen i sig selv også interessant.


Jeg ville heller ikke magte at hidse mig op over det om tallet så var 600. Overrepræsentationen synes jeg ikke er interessant når der ikke er mere data at arbejde med. Hvis det f.eks. alle sammen er børn af kontanthjælpsmodtagere som bare prøver at gøre livet derhjemme lidt nemmere så kan vi jo starte med at spørge os selv hvorfor nogen finder det nødvendigt at snyde.

Men lige nu kunne det ligeså godt være 66 giraffer de havde fundet. Når vi ikke ved mere er det omsonst at prøve at tage en diskussion om det.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 29. jan 2018, 10:08

Hunkat skrev:Jeg ville heller ikke magte at hidse mig op over det om tallet så var 600. Overrepræsentationen synes jeg ikke er interessant når der ikke er mere data at arbejde med. Hvis det f.eks. alle sammen er børn af kontanthjælpsmodtagere som bare prøver at gøre livet derhjemme lidt nemmere så kan vi jo starte med at spørge os selv hvorfor nogen finder det nødvendigt at snyde.

Men lige nu kunne det ligeså godt være 66 giraffer de havde fundet. Når vi ikke ved mere er det omsonst at prøve at tage en diskussion om det.

Når omfanget af problemet ikke kendes, så er det da noget der skal kortlægges. Jeg taler ikke om at drage konklusioner på forhånd, men der er da noget der skal kigges ind i, alt andet løser løser ikke nogen problemer og er kun endnu en legitimering af berøringsangsten overfor ikke-vestlige borgere.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2018, 10:12

Pølsemix skrev:
Hunkat skrev:Jeg ville heller ikke magte at hidse mig op over det om tallet så var 600. Overrepræsentationen synes jeg ikke er interessant når der ikke er mere data at arbejde med. Hvis det f.eks. alle sammen er børn af kontanthjælpsmodtagere som bare prøver at gøre livet derhjemme lidt nemmere så kan vi jo starte med at spørge os selv hvorfor nogen finder det nødvendigt at snyde.

Men lige nu kunne det ligeså godt være 66 giraffer de havde fundet. Når vi ikke ved mere er det omsonst at prøve at tage en diskussion om det.

Når omfanget af problemet ikke kendes, så er det da noget der skal kortlægges. Jeg taler ikke om at drage konklusioner på forhånd, men der er da noget der skal kigges ind i, alt andet løser løser ikke nogen problemer og er kun endnu en legitimering af berøringsangsten overfor ikke-vestlige borgere.


Det er vi enige om, præcis derfor synes jeg også det er alt for tidligt med avisoverskrifter og forargede og ophidsede debatter på facebook og andre steder. For det eneste vi nu ved er at vi ikke ved ret meget. Det kommer der sjældent intelligente diskussioner ud af.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sophies-mor » 29. jan 2018, 10:17

Hvorfor Kaj Bojesen - og især aben - er så populær, at folk ligefrem vil hækle den, montere knæk cancer blomsten på og sælge den, så pengene går til velgørenhed??
:gruble:

Han har lavet TO (2) pæne figurer, og aben er ikke blandt disse to.
10
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 29. jan 2018, 10:52

Sophies-mor skrev:Hvorfor Kaj Bojesen - og især aben - er så populær, at folk ligefrem vil hækle den, montere knæk cancer blomsten på og sælge den, så pengene går til velgørenhed??
:gruble:

Han har lavet TO (2) pæne figurer, og aben er ikke blandt disse to.

Vil I så holde op med at bashe min barndoms abe! :evil:



:D
0

Tilbage til "Generelt"