Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23215

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mani » 14. apr 2016, 06:43

Smiling_Goat skrev:Jeg kan også sagtens se det fra virksomhedens side. Det er da helt sikkert træls at ansætte nogen, der nærmest med det samme er utilgængelig. Faktisk er jeg ude i overvejelser om, at virksomhederne skal holdes skadesløse ved den slags ansættelser. Det holder i hvert fald ikke, at man som kvinde risikerer at stå så lang tid uden for arbejdsmarkedet pga. graviditet. Jeg mener, hvis man er ledig et stykke tid, bliver gravid og søger arbejde imens, hvor man fortæller om graviditeten, får man ikke noget => ens hul i CV'et bliver større og større. Så går man på barsel, og det bliver endnu større. Når man så kommer tilbage på arbejdsmarkedet, står man pludselig med et kæmpe hul og er sat langt tilbage. Jeg kan da i hvert fald høre på kvinder, der har stået i lige præcis det beskrevne scenarium, at det har gjort det uhensigtsmæssigt svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Samtidig betyder det jo også, at man, for at undgå ovenstående, skal vente med at få børn, til man har været på samme arbejdsplads nogle år. Da det i forvejen tager en evighed at blive uddannet, og det også kan tage lidt tid at finde et job, står man pludselig med en masse kvinder, der først føler, de kan få børn i 30'erne, og der er deres fertilitet jo allerede stærkt nedadgående. Det medfører så et fald i befolkningstallet, som har store langtidskonsekvenser for samfundet som helhed.

Så det er virkelig helt uholdbart, at der ikke gøres noget ved situationen.

Alternativt få børn mens man studerer. Men ja, jeg er enig. Jeg tror først for alvor der bliver set på en holdbar løsning når mændene tager ½ af barslen - så bliver de nemlig også ramt.
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 14. apr 2016, 07:35

Der var for en 10 år siden netop snak om en fælles barselsfond, som alle arbejdsgivere skulle bidrage til i forhold til antal ansatte. Den skulle så dække det økonomiske tab for virksomhederne. Men videntabet er en anden historie. Det kniber mange steder med at få oplært "overlappende" kolleger. Kortsynet, for folk kan jo blive syge/køre galt og endda gravide.

Helt små firmaer kan naturligvis have meget svært ved at have flere ansatte med samme kompetencer
Senest rettet af Lurende Peber 14. apr 2016, 07:38, rettet i alt 1 gang.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf musel » 14. apr 2016, 07:38

Mani skrev:
Smiling_Goat skrev:
kidkomb skrev:
Smiling_Goat skrev:Åh her er en lidt mere kontroversiel én.

Det burde være helt i orden som kvinde at ikke fortælle en mulig ny arbejdsgiver om, at man er gravid. Virkelig. Det burde være sådan en: "Selvfølgelig sagde hun ikke det, så havde hun jo ikke fået jobbet"-agtig ting. Så længe der er så bred konsensus om, at kvinden handler svigagtigt, når hun ikke informerer om graviditet ved jobsamtalen, kommer der aldrig ligestilling på området.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man har mere forståelse for, at virksomheden ikke vil ansætte en gravid kvinde, end at kvinden skal have jobbet, selvom hun er gravid. I det mindste kunne man vel så tage konsekvensen af det på samfundsplan, og lade gravide kvinder slippe for at skrive et væld af ansøgninger til jobs, de ved, de ikke har en chance for at få alligevel.

Faktisk får jeg sådan en "you go girl"-respekt for kvinder, der skider på normerne og holder graviditeten hemmelig til jobsamtalerne. Det er så modigt, og det helt rigtige at gøre. Og noget jeg aldrig selv ville turde :genert:

Men helt ærligt. Hvorfor må man ikke få jobbet, når man er den mest kvalificerede men tilfældigvis er gravid? Hvorfor er det i orden at sige nej?

Jeg var til jobsamtale i sidste uge, hvor jeg følte, det var nødvendigt at understrege, at mit forhold med min kæreste var ret nyt, bare så de ikke troede, jeg snart ville få babytanker. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg, bare fordi jeg er en kvinde på 27 år, skal lave den slags forsikringer. Hvad så hvis jeg får et barn? Befolkningstallet falder, og mit barn kommer måske til at passe dig, når du bliver gammel.. Så er barslen måske ikke så dårligt givet ud, vel?

Fordi man ikke tiltræder jobbet? Altså jo det gør man. I kort tid. Så skrider man i mindst 9 måneder. Og det var jo en medarbejder de ledte efter. Ikke en der er på barsel og derfor ikke er på jobbet.


Og en dag kommer man tilbage, og kan tilbyde de kompetencer og kvalifikationer som var årsag til ens ansættelse.

Hvis det, du siger, virkelig skulle være en faktor, skulle man jo aldrig ansætte en kvinde, der regner med at få børn en dag. Barsel er vel barsel. Om man går på barsel med det samme eller et par år efter er vel underordnet.

Nja - man står vel og skal have løst nogle opgaver siden stillingen er slået op - og hvis man så skal have en ny ind, som skal ind i opgaverne for straks at skulle give det videre til en vikar tænker de fleste vel, at det var nemmest at springe trinet med den nye over. Specielt i mindre virksomheder kan det være ret sårbart.

Det er helt sikkert skod - og jeg ville ønske der var en fiks løsning på hvordan man kan løse dilemmaet - men jeg har svært ved at se den.

*host* Øremærket barsel *host*
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 14. apr 2016, 07:39

Smiling_Goat skrev:
Jeg kan også sagtens se det fra virksomhedens side. Det er da helt sikkert træls at ansætte nogen, der nærmest med det samme er utilgængelig. Faktisk er jeg ude i overvejelser om, at virksomhederne skal holdes skadesløse ved den slags ansættelser. Det holder i hvert fald ikke, at man som kvinde risikerer at stå så lang tid uden for arbejdsmarkedet pga. graviditet. Jeg mener, hvis man er ledig et stykke tid, bliver gravid og søger arbejde imens, hvor man fortæller om graviditeten, får man ikke noget => ens hul i CV'et bliver større og større. Så går man på barsel, og det bliver endnu større. Når man så kommer tilbage på arbejdsmarkedet, står man pludselig med et kæmpe hul og er sat langt tilbage. Jeg kan da i hvert fald høre på kvinder, der har stået i lige præcis det beskrevne scenarium, at det har gjort det uhensigtsmæssigt svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Samtidig betyder det jo også, at man, for at undgå ovenstående, skal vente med at få børn, til man har været på samme arbejdsplads nogle år. Da det i forvejen tager en evighed at blive uddannet, og det også kan tage lidt tid at finde et job, står man pludselig med en masse kvinder, der først føler, de kan få børn i 30'erne, og der er deres fertilitet jo allerede stærkt nedadgående. Det medfører så et fald i befolkningstallet, som har store langtidskonsekvenser for samfundet som helhed.

Så det er virkelig helt uholdbart, at der ikke gøres noget ved situationen.

Jeg er enig. Og jeg kan heller ikke se andre løsninger end at firmaer bliver holdt skadesløse. Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er blevet indført endnu.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guldfisk » 14. apr 2016, 08:15

musel skrev:*host* Øremærket barsel *host*


Det fordeler vel bare problemet, så virksomheder også får incitament til at frasortere mænd i fast parforhold uden børn.
Mændene vil så også stå i dilemma om, om de skal oplyse kærestens graviditet.

*Nu håber jeg det var den rigtige, jeg fik citeret.
1
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40598

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 14. apr 2016, 08:26

Guldfisk skrev:
musel skrev:*host* Øremærket barsel *host*


Det fordeler vel bare problemet, så virksomheder også får incitament til at frasortere mænd i fast parforhold uden børn.
Mændene vil så også stå i dilemma om, om de skal oplyse kærestens graviditet.

*Nu håber jeg det var den rigtige, jeg fik citeret.


Ja, men i og med, langt størstedelen af folk på arbejdsmarkedet får børn, så bliver arbejdsgiverne bare nødt til at tage det med, hvis de vil have medarbejdere - i dag kan man nøjes med at fravælge halvdelen.
3
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sjo » 14. apr 2016, 08:27

Jeg siger lige noget, som virkelig i den grad kan irritere mig og som jeg forestiller mig, at man ikke så gerne må sige her: TRIM FOR HELVEDE JERES INDLÆG. NÅ!
10
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59515

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 10:27

Grundtvigs Kirkes front ligner helvedes forport :gisp:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23215

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Mani » 14. apr 2016, 10:43

Samano skrev:
Mani skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg kan også sagtens se det fra virksomhedens side. Det er da helt sikkert træls at ansætte nogen, der nærmest med det samme er utilgængelig. Faktisk er jeg ude i overvejelser om, at virksomhederne skal holdes skadesløse ved den slags ansættelser. Det holder i hvert fald ikke, at man som kvinde risikerer at stå så lang tid uden for arbejdsmarkedet pga. graviditet. Jeg mener, hvis man er ledig et stykke tid, bliver gravid og søger arbejde imens, hvor man fortæller om graviditeten, får man ikke noget => ens hul i CV'et bliver større og større. Så går man på barsel, og det bliver endnu større. Når man så kommer tilbage på arbejdsmarkedet, står man pludselig med et kæmpe hul og er sat langt tilbage. Jeg kan da i hvert fald høre på kvinder, der har stået i lige præcis det beskrevne scenarium, at det har gjort det uhensigtsmæssigt svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Samtidig betyder det jo også, at man, for at undgå ovenstående, skal vente med at få børn, til man har været på samme arbejdsplads nogle år. Da det i forvejen tager en evighed at blive uddannet, og det også kan tage lidt tid at finde et job, står man pludselig med en masse kvinder, der først føler, de kan få børn i 30'erne, og der er deres fertilitet jo allerede stærkt nedadgående. Det medfører så et fald i befolkningstallet, som har store langtidskonsekvenser for samfundet som helhed.

Så det er virkelig helt uholdbart, at der ikke gøres noget ved situationen.

Alternativt få børn mens man studerer. Men ja, jeg er enig. Jeg tror først for alvor der bliver set på en holdbar løsning når mændene tager ½ af barslen - så bliver de nemlig også ramt.


Jeg synes bare ikke det er særlig realistisk med alt det folk skal nå mens de studerer plus de helst ikke må blive forsinket.
Jeg har haft studiejob hele min studietid, frivilligt arbejde, 2 udlandsophold med videre for at få et CV, der gør jeg ikke ender i bunken blandt de 30 % arbejdsløse dimittender efter 1 år. Jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg lige skulle liste 1-2 børn ind også.


Det kan jeg da sagtens se logikken i. Der er sådan set heller ikke tid, mens man starter den nye karrierer op - eller når man får leder jobbet. Og når man så er inde i en god rutine og synes der er ved at være plads så er fertiliteten skidt...

De her er overhovedet ikke ment specifikt henvendt til dig. For det er jo ikke en generel løsning. Det er jo heller ikke sikkert man har den rigtige partner, mens man studerer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf musel » 14. apr 2016, 11:00

Sjo skrev:Jeg siger lige noget, som virkelig i den grad kan irritere mig og som jeg forestiller mig, at man ikke så gerne må sige her: TRIM FOR HELVEDE JERES INDLÆG. NÅ!


Jeg kan ikke finde ud af det fra telefon :genert: Åndgyld :genert:
1
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sjo » 14. apr 2016, 11:30

Lemonella skrev:
musel skrev:
Sjo skrev:Jeg siger lige noget, som virkelig i den grad kan irritere mig og som jeg forestiller mig, at man ikke så gerne må sige her: TRIM FOR HELVEDE JERES INDLÆG. NÅ!


Jeg kan ikke finde ud af det fra telefon :genert: Åndgyld :genert:


Jeg har også lidt besvær med trimningen fra min iPad. Sorry.


Og nu gør jeg selv det som jeg synes er så skideirriterende. Jeg kan godt trimme fra min Lumia, som ved Gud ikke er verdens smarteste telefon, jeg vælger at tro på, at I ikke gider. Så kan jeg også spille martyr. win-win! ;)
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 14. apr 2016, 11:37

DetSorteCirkus skrev:Grundtvigs Kirkes front ligner helvedes forport :gisp:


Min tip-oldefar har været med til at bygge den - skal jeg være nervøs :panik:

Faktisk har jeg undret mig over, at der ikke er et ur i den der cirkel foroven - lige nu ser det bare underligt ud - eller åbenbart en forport.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 14. apr 2016, 11:45

quote] Nu har kvinder kun 2 ugers tvungen barsel og 14 ugers øremærket, resten kan fader vælge at tage eller ingen kan tage det.
Så nej kvinder skrider ikke mindst i 9 måneder.
Jeg har for eksempel kun tænkt mig at tage 6 måneder og resten tager min kæreste.[/quote]

Helt realistisk er det bare ikke sådan det foregår pt. Af alle dem jeg kender af familie og venner - er der 2 (to) familier der har delt barslen ligeligt. Ellers har det uden undtagelse været kvinde der har taget det meste og mindst 9 mdr.

Prøv at se på din egen omgangskreds og familie - jeg vil tror, at det er det samme mønster.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Rapfisk » 14. apr 2016, 12:13

Grundtvigskirken er creepy.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55661
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 14. apr 2016, 12:21

Jeg synes det er råddent af en kvinde, at lyve om en graviditet ved en jobsamtale. Virkelig råddent.

Og så fatter jeg simpelthen ikke hvorfor det skal pointeres, hvor få kvindelige kunstnere der skal optræde på div. festivaller. Stop nu.
2
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"