Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 31. mar 2019, 11:04

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg forstår stadig ikke hvad du mener. Man er da ikke nødvendigvis syg, fordi man taler med en psykolog. Måske har man bare behov for professionel sparring til at tackle en krisesituation. Til at få et andet perspektiv på tingene.


Igen: Jeg har intet sagt om mennesker der går til psykolog, jeg taler om anbefalingen af psykologhjælp.

Hvad tænker du om at 50% af 19-årige kvinder har været til psykolog? Er det er behov? Og hvad siger det så om vores samfund?


Ja, hvorfor skulle der ikke være et behov?

Og jeg synes det fortæller flere ting, men blandt andet at det er blevet langt mere accepteret end tidligere, at man får hjælp og sparring til at håndtere de udfordringer man har i livet. Og det synes jeg ubetinget er en god ting.


Man har vel altid fået sparring, det nye er at venner, forældre osv. åbenbart ikke er nok, der skal professionel hjælp til. Jeg synes det er for meget, et normalt liv bør ikke fordre psykologhjælp, men det bliver vi nok ikke enige om.


Der er meget stor forskel på at snakke med familie og venner, der har et personligt forhold til dig og så med en professionel, der kan se tingene udefra. Og som i øvrigt også er uddannet til netop at håndtere kriser og give redskaber som man kan bruge i arbejdet med sig selv.
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. mar 2019, 11:18

abcd skrev:Det var anbefalingen af psykologen jeg synes er sygeliggørelse. Psykologer bliver meget ofte anbefalet herinde, og jeg læste et sted at 50% af 19-årige kvinder har været til psykolog på et eller andet tidspunkt i deres liv, og det har de vel været fordi nogen har anbefalet dem det. Hvad ligger bag det? Er samfundet bare så fucked at vi ikke kan fungere i det uden professionel hjælp? Eller er det den nye normal at vi skal have psykolog-hjælp når livet er svært?

Hvis man siger til en nyskilt der er ked af det, at det er en god idé for ham/hende at tale med en psykolog, synes jeg det er sygeliggørelse af en helt normal livskrise, man antyder at tilstanden er noget man ikke selv kan håndtere. Og jeg frygter at det kan medvirke til at man bliver svagere end man behøver at være, jeg synes der må være noget styrke i at have redet livets kriser igennem på egen hånd.

Jeg er blevet lidt splittet i spørgsmålet, efter at min datter blev psykolog. :-p
Egentlig er jeg grundlæggende enig med dig i at man ikke bør se "almindelige livskriser" som behandlingskrævende sygdomme. På en anden side er det jo rent professionelt godt nyt for hende ...

Men jeg kom til at tænke på om psykologerne har overtaget noget af den funktion som jeg forestiller mig, præster havde i gamle dage? :gruble:

Og selvfølgelig også det at der tidligere var et mere fast regelsæt om hvordan man skulle gribe tingene an, hvor det nu mere er at man skal skabe sin egen persona fra bar bund.
6
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. mar 2019, 11:25

Men bare fordi man vender livskriser med en professionel, der kan se på det med andre øjne, betyder det jo ikke, at livskrisen så er blevet til en behandlingskrævende sygdom. Det kan jo stadigvæk bare være en livskrise..
15
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 31. mar 2019, 12:08

De eneste jeg ser, der sygeliggør livskriser er dem, der er har et problem med at tale med professionelle om kriserne.
10
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 31. mar 2019, 12:11

Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.
14
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 31. mar 2019, 12:14

fisken80 skrev:Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.


Jeg synes også det er et problem hvis det er normen at have brug for fysioterapeut, så gør vi et eller andet forkert.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Daine » 31. mar 2019, 12:34

abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.


Jeg synes også det er et problem hvis det er normen at have brug for fysioterapeut, så gør vi et eller andet forkert.

Det er heller ikke normen at have brug for fysioterapi lige så lidt som psykolog. Jeg er sikker på at procentdelen af dem der bruger begge dele er lav i forhold til dem der reelt godt kunne bruge noget hjælp. Men jeg synes det er godt at muligheden er det og at man har nemmere tilgang til det end for år tilbage. I dag er det lige så lidt en skam at gå til psykolog som til fysioterapeut og når man bruger dem i starten af “problemet” kan mange fremtidige problemer undgås - til fælles bedste.
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 31. mar 2019, 12:46

Ellin skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.


Jeg synes også det er et problem hvis det er normen at have brug for fysioterapeut, så gør vi et eller andet forkert.


Ej, men så stop dog. :lol: :lol: :lol:

Enhver der står op om morgenen og bevæger sig ud og bruger sin krop, kan få behov for fysioterapi.


Ja, kan, vi kan også alle få behov for begravelseshjælp i morgen. Men hvis befolkningen er i så ringe forfatning at et flertal har brug for fysioterapi, synes jeg vi har et problem.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 31. mar 2019, 12:55

abcd skrev:
Ellin skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.


Jeg synes også det er et problem hvis det er normen at have brug for fysioterapeut, så gør vi et eller andet forkert.


Ej, men så stop dog. :lol: :lol: :lol:

Enhver der står op om morgenen og bevæger sig ud og bruger sin krop, kan få behov for fysioterapi.


Ja, kan, vi kan også alle få behov for begravelseshjælp i morgen. Men hvis befolkningen er i så ringe forfatning at et flertal har brug for fysioterapi, synes jeg vi har et problem.


Øh, jeg forstår virkelig ikke hvad du mener. Altså er du klar over, hvad fysioterapi er? Og hvornår man bruger det?
Hvad er det for et problem du mener vi har, fordi folk har brug for fysioterapi (eller kiropraktor for den sags skyld)?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 31. mar 2019, 13:03

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Det var anbefalingen af psykologen jeg synes er sygeliggørelse. Psykologer bliver meget ofte anbefalet herinde, og jeg læste et sted at 50% af 19-årige kvinder har været til psykolog på et eller andet tidspunkt i deres liv, og det har de vel været fordi nogen har anbefalet dem det. Hvad ligger bag det? Er samfundet bare så fucked at vi ikke kan fungere i det uden professionel hjælp? Eller er det den nye normal at vi skal have psykolog-hjælp når livet er svært?

Hvis man siger til en nyskilt der er ked af det, at det er en god idé for ham/hende at tale med en psykolog, synes jeg det er sygeliggørelse af en helt normal livskrise, man antyder at tilstanden er noget man ikke selv kan håndtere. Og jeg frygter at det kan medvirke til at man bliver svagere end man behøver at være, jeg synes der må være noget styrke i at have redet livets kriser igennem på egen hånd.

Jeg er blevet lidt splittet i spørgsmålet, efter at min datter blev psykolog. :-p
Egentlig er jeg grundlæggende enig med dig i at man ikke bør se "almindelige livskriser" som behandlingskrævende sygdomme. På en anden side er det jo rent professionelt godt nyt for hende ...

Men jeg kom til at tænke på om psykologerne har overtaget noget af den funktion som jeg forestiller mig, præster havde i gamle dage? :gruble:

Og selvfølgelig også det at der tidligere var et mere fast regelsæt om hvordan man skulle gribe tingene an, hvor det nu mere er at man skal skabe sin egen persona fra bar bund.

Det handler jo mest om, at det er blevet helt legalt, at få hjælp, selv om man ikke har en behandlingskrævende sygdom.
Da jeg var lille, var det kun skøre mennesker, der skulle til psykolog. Det billede har da gudskelov ændret sig for de fleste. Alle kan få brug for hjælp.
15
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 31. mar 2019, 13:16

abcd skrev:
Ellin skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det kan sammenlignes med at gå til fysioterapeut, fordi man har smerter i skulderen. Det er heller ikke nogen sygdom og det ville måske gå væk af sig selv, hvis man ventede længe nok og trænede lidt selv. Men risikoen for, at det ikke forsvinder helt er bare større end hvis man får professionel behandling og ikke mindst øvelser tilpasset lige netop ens egen skulder. Med behandling og øvelser kan man sandsynligvis slippe for, at det dukker op igen.


Jeg synes også det er et problem hvis det er normen at have brug for fysioterapeut, så gør vi et eller andet forkert.


Ej, men så stop dog. :lol: :lol: :lol:

Enhver der står op om morgenen og bevæger sig ud og bruger sin krop, kan få behov for fysioterapi.


Ja, kan, vi kan også alle få behov for begravelseshjælp i morgen. Men hvis befolkningen er i så ringe forfatning at et flertal har brug for fysioterapi, synes jeg vi har et problem.


Det virker ikke helt til at du ved, hvad en fysioterapeut kan bruges til.
Jeg har haft gavn af fysioterapi et par gange, og har aldrig fejlet noget. Har bare været helt normal gravid :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 31. mar 2019, 13:18

Har jeg trykket på noget forkert på nettet og er jeg blevet sendt 70 år tilbage i tiden i denne tråd? Det næste bliver vel, at der kommer nogen og skriver, at homoseksuelle er syge i roen og at husmødre ikke bør være iltre og søge mod arbejdsmarkedet.
9
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. mar 2019, 13:25

Ado skrev:Har jeg trykket på noget forkert på nettet og er jeg blevet sendt 70 år tilbage i tiden i denne tråd? [...]

Ej, men du mener vel ikke at vi nu har fundet den endelige sandhed om alting? :)

Man har jo altid sagt: "Før i tiden troede man <sådan og sådan>, men nu ved vi at <sådan og sådan>".
Det vil man nok også sige om vores tid engang i fremtiden.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 31. mar 2019, 13:38

dgd2007 skrev:
Ado skrev:Har jeg trykket på noget forkert på nettet og er jeg blevet sendt 70 år tilbage i tiden i denne tråd? [...]

Ej, men du mener vel ikke at vi nu har fundet den endelige sandhed om alting? :)

Man har jo altid sagt: "Før i tiden troede man <sådan og sådan>, men nu ved vi at <sådan og sådan>".
Det vil man nok også sige om vores tid engang i fremtiden.

Nej, men jeg mener, at det er besynderligt, at det at gå til psykolog overhovedet kan vække undring hos nogen.
3
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 31. mar 2019, 13:52

Ado skrev:
dgd2007 skrev:
Ado skrev:Har jeg trykket på noget forkert på nettet og er jeg blevet sendt 70 år tilbage i tiden i denne tråd? [...]

Ej, men du mener vel ikke at vi nu har fundet den endelige sandhed om alting? :)

Man har jo altid sagt: "Før i tiden troede man <sådan og sådan>, men nu ved vi at <sådan og sådan>".
Det vil man nok også sige om vores tid engang i fremtiden.

Nej, men jeg mener, at det er besynderligt, at det at gå til psykolog overhovedet kan vække undring hos nogen.


Nu har jeg heller ikke sagt at det er underligt at gå til psykolog i almindelighed, der er selvfølgelig mennesker der har brug for det. Jeg har bl.a. undret mig over at 50% af 19-årige kvinder allerede har været hos psykolog, jeg synes det lyder af meget, og jeg tænker det er symptom på enten at vores samfund gør livet alt for svært for unge kvinder, eller at psykologer måske bliver overbrugt en smule. Ligesom jeg ville tænke at det var noget skidt hvis 50% af 19-årige kvinder allerede havde haft brug for en fysioterapeut.
5

Tilbage til "Generelt"