Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lykke » 25. dec 2019, 15:56

Men hvis man så året igennem ikke køber alle mulige ting til barnet eller sig selv, så går det nok op i sidste ende.
synes det nemt kan blive for meget pudsen glorie, bare pga antal gaver. Det siger jo ikke rigtigt særligt meget om det fulde billede af forbrug.
16
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 25. dec 2019, 16:15

Sof skrev:Jeg gad virkelig godt vide hvordan jeg skal stoppe mine svigerforældre og øvrige svigerfamilie i at købe skod-gaver og gå op i kvalitet i stedet for kvantitet og få dem væk fra tankegangen at “der skal jo være *noget* under træet”. Tror også jeg vil få svært ved at gennemtvinge byttemærker. Det er et princip de har, altså ikke at bruge den slags.

Vi er på vores 3. jul med barn (+ fødselsdage) og vi har sagt det alle årene + de får ønskelister når de spørger efter dem, men han har endnu tilgode at få noget fra en af dem.

Nægte at tage imod gaver... det har jeg svært ved at se udført i praksis når man holder jul med dem.


Min svigerfamilie har vist også haft en eller anden idé om at gaver er noget man giver fordi det SKAL man, og ikke så meget fordi man har fundet noget som man tror modtageren vil blive glad for. Og så skal det jo helst se ud af noget, så kvantitet er vigtigt. Jeg synes det er liiiidt noget fjol.

Jeg er i det hele taget ikke på gave med særlig mange, men hvis jeg er i tvivl om hvad jeg skal give nogen, så vælger jeg noget som alle kan bruge så det i hvert fald ikke bare bliver smidt ud dagen efter.

Vi har, indrømmet, givet 95% af gaverne fra svigerfamilien væk gennem årene fordi det netop var lidt noget ral som tydeligvis blev købt fordi vi jo skulle have et eller andet. Men vi er sådan set fuldt tilfredse med ikke at få noget - der er mange jeg bare er på julekort med fx - og jeg vil da slet ikke have gaver af nogen som føler sig forpligtet til at give.

De sidste par år har de heldigvis slappet lidt af med rallet og i stedet givet gavekort, hvilket vi er enormt taknemmelige for, omend vi har været lidt overraskede over beløbets størrelse - det er meget gavmildt. Men det er da væsentligt bedre end at vi for sjette år i træk får huer, vanter og trøjer af syntetiske materialer som vi aldrig kommer til at gå med og derfor bare giver videre.

Jeg tror de tænkte at jeg især ville blive vildt glad for den slags fordi jeg strikker, men altså jeg strikker jo fordi jeg gerne selv vil bestemme design, farver og især materialer, og fordi jeg ikke kan lide det man kan købe i butikkerne.... så det er jo ganske vist en meget sød tanke, men totalt misforstået. :genert:
1
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lykke » 25. dec 2019, 16:37

JoyNips skrev:Min kæreste har fået 11 flasker vin i julegaver fra arbejde, samarbejdspartnere osv.

Vi drikker ikke.

Se, dét er overflod og unødvendigheder. Men vi har værtsgaver til det næste lange stykke tid :-D


Men bliver det ikke først det hvis I bare smider det ud? Ellers må han vel takke nej tak. Men når I vil bruge det til værtsgaver, så har jeg svært ved at se at det ligefrem er overflod og unødvendigt.
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aragorn » 25. dec 2019, 17:02

De er sure, sagde ræven. Han kunne ikke nå dem.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kakadu » 25. dec 2019, 17:03

Min mand får altid en erkendtlighed af en art, når han har holdt foredrag eller været dommer eller lignende. Som regel er det rødvin, og vi drikker heller ikke. Og det er begrænset, hvor ofte vi har anledning til at forære det væk, så vi har et ret stort vinlager.
Jeg synes, det er irriterende, at alkohol er standard på den måde.
7
Hvis hesten er død, så stå af.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bergen » 25. dec 2019, 17:09

SurSødSovs skrev:
lillebjoern skrev:
Bergen skrev:
lillebjoern skrev:Jeg må indrømme at jeg er ret forarget over hvor mange gaver børn får, når jeg læser inde i den tråd. Over 10 gaver per barn... Særligt når rigtig mange godt ved at det er langt over gevind - hvorfor siger man ikke stop? Det er jo spild og overforbrug på alle planer...


Spild og overbrug?

Hvordan ved du det, men det må man vel ikke sige.



Baseret på indlæggene i tråden og mine egne observationer. Det er et generelt skøn.


Jeg tror mere, vi der ikke har det så stramt med gaverne bare lader være at svare...
Men ja. Hvis man er træt af dårlige gaver, så bør man da melde det ud og stoppe med at tage imod dem.


Mange forældre - ihvertfald rundt om os - gør os stor umage med at vælge gaver, der har et langtidssigte og ikke kun i nuet.

Mit barn har ikke fået en eneste overflødig/ufornuftigt gave - så er antallet vel underordnet. Jeg har ikke talt hendes gaver her, men hvor sikkert +10.

Forældrebashing kan virkelig gøre mig træt.
10
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 25. dec 2019, 17:20

Kakadu skrev:Min mand får altid en erkendtlighed af en art, når han har holdt foredrag eller været dommer eller lignende. Som regel er det rødvin, og vi drikker heller ikke. Og det er begrænset, hvor ofte vi har anledning til at forære det væk, så vi har et ret stort vinlager.
Jeg synes, det er irriterende, at alkohol er standard på den måde.


Her i UK har folk for længst ændret vaner fordi der er en betydelig del af befolkningen som ikke drikker, og fordi man er blevet mere bevidst om alkoholforbrug i det hele taget. Så nu får man slik og chokolade i stedet. :lol: Nu venter vi bare på at de vaner ændres igen... 12% af NHS-budgettet bruges på diabetes.
3
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pandesteg » 25. dec 2019, 18:19

Jeg synes det er lidt stenet at afskaffe “voksen-til-voksen”-gaverne og så overkompensere med voldsomt mange gaver til børnene, fordi det da ihvertfald “ikke skal gå ud over dem”. Så er det da i hvert fald intet under at børnene vokser op og tror de er verdens navle.

Edit: generel betragtning, ikke målrettet mod indlægget over mit.
8
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 25. dec 2019, 18:32

Jeg kompenserede også for en lille familie med ekstra gaver, dengang min datter var barn, men det var meget ofte ting, der blev delt op i to pakker, eller ting hun havde brug for og ville have fået under alle omstændigheder. Jeg selv har i år fået to små gaver, og jeg er tilfreds, men jeg kan godt få en følelse af, at det er lidt sært, hvis der bliver spurgt om man har fået nogle gode gaver, og andre så begynder at remse op. Jeg hader det spørgsmål. Sådan tror jeg også, at børn kan have det.
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf lillebjoern » 25. dec 2019, 21:23

Sof skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg tror mere, vi der ikke har det så stramt med gaverne bare lader være at svare...
Men ja. Hvis man er træt af dårlige gaver, så bør man da melde det ud og stoppe med at tage imod dem.


Jeg gad virkelig godt vide hvordan jeg skal stoppe mine svigerforældre og øvrige svigerfamilie i at købe skod-gaver og gå op i kvalitet i stedet for kvantitet og få dem væk fra tankegangen at “der skal jo være *noget* under træet”. Tror også jeg vil få svært ved at gennemtvinge byttemærker. Det er et princip de har, altså ikke at bruge den slags.

Vi er på vores 3. jul med barn (+ fødselsdage) og vi har sagt det alle årene + de får ønskelister når de spørger efter dem, men han har endnu tilgode at få noget fra en af dem.

Nægte at tage imod gaver... det har jeg svært ved at se udført i praksis når man holder jul med dem.


Det er heller ikke ligetil - jeg kæmper stadig med det med min egen mor, der stadig vil give os “børn” (vi er allesammen i 30’erne) mange gaver, fordi vi ingen familie har udover mine forældre. Det er skidesvært, men det ville være noget jeg ville understrege kraftigt, da det betyder meget for mig. Ligesom det skar mig i øjnene, dengang vi spillede pakkeleg om billig bras fra Tiger i min familie. Det er heldigvis en saga blot i dag, men det gik mig en del på, at vi skulle bruge penge og ressourcer på det.
3
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Orchidea » 27. dec 2019, 13:12

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har brug for én, der er stærk i matematik, til at løse følgende problem.

Jeg har lavet en Nutella-sandwich til min søn. Den er firkantet, uden skorpe og måler ca. 11 gange 11 cm. Jeg har skåret den diagonalt til to trekanter, som han bad om. Nu vil han dog have den skåret som firkanter.

Hvis han vejer 14 kg, hvor meget kraft er der så behov for, for at skyde ham ud i kredsløb om jorden?


Det er ikke et spørgsmål om kraft men om vilje!
4
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Raenil » 27. dec 2019, 13:41

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har brug for én, der er stærk i matematik, til at løse følgende problem.

Jeg har lavet en Nutella-sandwich til min søn. Den er firkantet, uden skorpe og måler ca. 11 gange 11 cm. Jeg har skåret den diagonalt til to trekanter, som han bad om. Nu vil han dog have den skåret som firkanter.

Hvis han vejer 14 kg, hvor meget kraft er der så behov for, for at skyde ham ud i kredsløb om jorden?


Skær de to trekanter over og lim dem sammen på den lang siden med nutella (så de bliver til firkanter). Put det hele i fryseren og sig at han kan få sin nutellamad om 4 timer.
21
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Purple Haze » 27. dec 2019, 14:04

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har brug for én, der er stærk i matematik, til at løse følgende problem.

Jeg har lavet en Nutella-sandwich til min søn. Den er firkantet, uden skorpe og måler ca. 11 gange 11 cm. Jeg har skåret den diagonalt til to trekanter, som han bad om. Nu vil han dog have den skåret som firkanter.

Hvis han vejer 14 kg, hvor meget kraft er der så behov for, for at skyde ham ud i kredsløb om jorden?


:lol: :lol: :lol:
Det kommer an på hvor gammel han er.
Hvis han er over 5 år, så må han selv finde ud af det.
Ellers vil jeg foreslå st man bruger Raenils forslag.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Purple Haze » 27. dec 2019, 14:10

Jeg har ret meget lyst til at tage min fars julegave - som han vil have byttet - med ud i gården, finde grillen frem og brænde lortet.

Det er en plakat min kæreste har købt til min far, hvilket han absolut skulle udsætte til samme dag vi skulle have gæster, så jeg måtte ordne det hele. Og så fandt han en der ikke heeelt var det min far havde ønsket sig.
Det resulterede så i at min far (selvfølgelig) ikke vil have den. Han kunne ikke bare sige tak, hænge den op og så skifte den ud når han havde købt/fundet den han gerne vil have.

Så den plakat er dobbelt op på nederen og dårlig karma for mig.
Og har lyst til at den bare skal dø (selvom det ikke er dens skyld).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kerrigan » 27. dec 2019, 17:13

Jeg så gerne at fyrværkeri blev forbudt for privatpersoner.
41
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Generelt"