Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
IrmaPigen
Kort karma: 437
Likede indlæg: 4995

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf IrmaPigen » 3. maj 2018, 03:50

Tilly skrev:
Dikus skrev:Men EC's udsagn er da ikke i modstrid med det?

Altså, jeg synes ikke vægttab er så simpelt at man “bare” skal spise mindre. Det ved jeg jo godt. Det hjælper mig ikke at høre andre fortælle mig at det “bare” er det jeg skal gøre. Udfordringen er for mit vedkommende at implementere det og at arbejde med at ændre mine vaner. Ordet “bare” passer ikke så godt ind i den sammenhæng for mit vedkommende.

Jo det er faktisk så simpelt.

Luk munden. Og let røven.
0
abcd
Kort karma: 146
Likede indlæg: 5327

Indlægaf abcd » 3. maj 2018, 04:00

englishchannel skrev:Men meget af det her er jo et valg. Jeg ved godt, at man ikke må sige at folk har fri vilje, men langt hen ad vejen er det jo et valg om man vil drikke 3 drinks (som man har sparet op til i kalorieregnskabet) eller 6 drinks. Man kan sagtens tage med på Burger King, men nøjes med at bestille en burger uden fritter og dressing, eller alternativt spise halvdelen af menuen i stedet for at spise op.

Dette er ikke henvendt til nogen personligt, men jeg synes virkelig at der bruges meget energi på at finde på begrundelser for hvorfor det er uoverstigeligt at tabe sig, frem for at erkende hvad ens svagheder er og så bruge energien på at finde på at måder at løse det på (hvad end det så er det sociale eller sukkerafhængighed).

Det er også et valg når en heroinmisbruger tager det næste fix, og det næste, og det næste, selv om det gør ham dybt ulykkelig. Jeg er sådan set enig i din frit valg-udlægning, og at det er simpelt, men jeg synes ikke man skal underkende at sukkerindustrien fungerer som pushere og sørger for at der er sukker alle steder. Og det er der penge i, for vi har svært ved at holde os fra det. Man bliver ikke overvægtig hvis man spiser sig mæt i de rigtige ting, det er specifikt sukker der ødelægger det for os.

Det er formentlig ikke en realistisk løsning på overvægtsproblematikken at man lægger ansvaret over på den enkelte. Det er flot at du kan klare at tabe dig, men der er mange andre mennesker der på den front er dårligere skruet sammen i hovedet end du er. Der skal ændringer til et eller andet sted i den kæde der sørger for at der står mad på hylderne i supermarkedet hvis vi gerne vil have en slankere befolkning.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1477
Likede indlæg: 26645

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2018, 04:16

IrmaPigen skrev:
Tilly skrev:
Dikus skrev:Men EC's udsagn er da ikke i modstrid med det?

Altså, jeg synes ikke vægttab er så simpelt at man “bare” skal spise mindre. Det ved jeg jo godt. Det hjælper mig ikke at høre andre fortælle mig at det “bare” er det jeg skal gøre. Udfordringen er for mit vedkommende at implementere det og at arbejde med at ændre mine vaner. Ordet “bare” passer ikke så godt ind i den sammenhæng for mit vedkommende.

Jo det er faktisk så simpelt.

Luk munden. Og let røven.

Ja, for langt de fleste kroppe er det en simpel mekanisme, men derfor behøver det ikke at være nemt for kroppens ejer at bryde vanen med at gå imod denne mekanisme.

Jeg kan sådan set godt se pointen i at give vægttabet tilbage til lægmand ved at fokusere på dets fysiologiske enkelhed i stedet for partout at gøre det til den højere (og mere og mere kommerciel) videnskab, der kræver eksperter, strenge diæter og masser af træning, men når det gøres med en hård og til tider halvt hånlig retorik, bliver det fornuftige budskab sjældent til andet end internt rygklapperi for de allerede indviede.
Fx. forstår jeg ikke formålet med at skrive "Luk munden. Og let røven" i en kommentar til en debattør, der lige har skrevet:

For mig er det i hvert fald ikke den holdning som English Channel deler, som har hjulpet mig til at begynde mit vægttab. Tværtimod bliver jeg blot ramt og ked af det, når jeg hører nogen der har denne, i mine øjne, naive forståelse af hvad et vægttab for mange kræver. Og ja, jeg ved godt alt er tilladt at sige i denne tråd. Men ked af det, det bliver jeg sgu, og ikke det mindste yderligere motiveret.
20
- nu med røvlågeugle :lun:
D.itsen
Kort karma: 302
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3515

Indlægaf D.itsen » 3. maj 2018, 04:17

Jeg forstår sgu godt hvorfor vi i mit firma, modtager undervisning i fedme og årsagerne til denne. Og jeg er jævnt glad for at Morten Elsøes program allerede er nævnt herinde
8
UH UH UH UH KORT :love:
Lykke
Kort karma: 161
Likede indlæg: 3661

Indlægaf Lykke » 3. maj 2018, 04:39

Man kunne med fordel læse/lytte til Morten Elsøe, eller læse Forbandede sunddom hvis man ønsker at få et meget mere nuanceret billede af vægttab, overvægt og sundhed.

Eller også skal man måske bare stoppe med at tale på andres vegne fordi noget virker for en selv.
#hvisjegkankanduogså - ja hvis vi har de præcis samme forudsætninger, de samme gener osv. Ellers så nej!

At citere Christian Bitz for det der forfærdelige citat, er så røvhamrendd misforstået. Men det er nok mere det man ikke må sige. For det er jo også nemmere når det enkelte individ har ansvaret alene for sin overvægt, undervægt, spiseforstyrrelse osv.
9
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 608
Likede indlæg: 13081

Indlægaf Sangius » 3. maj 2018, 05:36

Helt ærlig - er man ikke lidt tilbage, hvis man tror det er så simpelt at tabe sig?
Det er jo pinlig tydeligt at folk kan have et reelt problem med selvkontrollen, og æde sig halvt ihjel, selvom de virkelig ville ønske de lod være.
Man skal da være blind, dum og døv for ikke at kunne se, at en afhængighed - lige meget hvad den er af - ikke bare er noget man kan sige "pyt" til, og lægge på hylden uden at det er svært.

Godt jer med den holdning ikke er misbrugskonsulenter. "Det du gør, det er at lade være". Jo tak :sarkasme:
22
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 202
Likede indlæg: 2862

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 05:48

DetSorteCirkus skrev:Ja, for langt de fleste kroppe er det en simpel mekanisme, men derfor behøver det ikke at være nemt for kroppens ejer at bryde vanen med at gå imod denne mekanisme.

Jeg kan sådan set godt se pointen i at give vægttabet tilbage til lægmand ved at fokusere på dets fysiologiske enkelhed i stedet for partout at gøre det til den højere (og mere og mere kommerciel) videnskab, der kræver eksperter, strenge diæter og masser af træning, men når det gøres med en hård og til tider halvt hånlig retorik, bliver det fornuftige budskab sjældent til andet end internt rygklapperi for de allerede indviede.

Jeg synes faktisk at jeg hele vejen igennem holder en meget saglig tone, især i betragtning af hvor hård retorikken er den anden vej (i et indlæg lige før dette bliver folk med min holdning f.eks. kaldt "lidt tilbage").
1
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 05:54

Juki skrev:
englishchannel skrev:Vægttab eller ej så lyder det ikke særlig sundt at gå og være sulten konstant i en måned :gruble:

Det kan jeg love dig for, at det var. Jeg satte mig grundigt ind i hvor mange kalorier min krop havde brug for, og så spiste jeg stringent efter det. Da min krop dog havde vænnet sig til at spise for meget, reagerede den ved at føle sult da den fik hvad den skulle bruge, i stedet for mere. Nu har den vænnet sig til den rigtige mængde, og jeg bliver fint mæt efter hvert måltid.
Senest rettet af englishchannel 3. maj 2018, 08:00, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 634
Likede indlæg: 12105

Indlægaf Animi » 3. maj 2018, 05:58

englishchannel skrev:
Juki skrev:
englishchannel skrev:Vægttab eller ej så lyder det ikke særlig sundt at gå og være sulten konstant i en måned :gruble:

Det kan jeg love dig for, at det var. Jeg satte mig grundigt ind i hvor mange kalorier min krop havde brug for, og så spiste jeg stringent efter det. Da min krop dog havde vænnet sig til at spise for meget, reagerede den ved at føle sult da den fik hvad den skulle bruge, i stedet for mere. Nu har den vænnet sig til den rigtige mængde, og jeg bliver fint mæt efter hvert måltid.

For at være ærlig, er det kommentarer som din, der bidrager til at det er svært at tabe sig for mange. Kroppen bliver nødt til at være i underskud gennem en længere periode for at man taber sig - og når kroppen er i underskud, kommunikerer den via sultfølelse. Hvis man ikke jævnligt oplever sult, taber man sig ikke.

Som en klog person sagde: People will do anything to lose weight, except eating less

Det er lidt sjovt så, at jeg engang kunne tabe mig 15 kg, uden at gå rundt og føle mig sulten jævnligt :gruble:
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd
Kort karma: 146
Likede indlæg: 5327

Indlægaf abcd » 3. maj 2018, 06:02

Animi skrev:
englishchannel skrev:
Juki skrev:

For at være ærlig, er det kommentarer som din, der bidrager til at det er svært at tabe sig for mange. Kroppen bliver nødt til at være i underskud gennem en længere periode for at man taber sig - og når kroppen er i underskud, kommunikerer den via sultfølelse. Hvis man ikke jævnligt oplever sult, taber man sig ikke.

Som en klog person sagde: People will do anything to lose weight, except eating less

Det er lidt sjovt så, at jeg engang kunne tabe mig 15 kg, uden at gå rundt og føle mig sulten jævnligt :gruble:

Enig, det er noget vrøvl at man skal opleve sult for at tabe sig. Jeg var på en længere rejse da jeg var ung, og det tabte jeg mig 10 kilo af. Jeg formoder at det var fordi jeg gik 10-20 kilometer stort set hver dag, men jeg spiste akkurat hvad jeg havde lyst til og i rigelige mængder.
7
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 608
Likede indlæg: 13081

Indlægaf Sangius » 3. maj 2018, 06:41

englishchannel skrev:
DetSorteCirkus skrev:Ja, for langt de fleste kroppe er det en simpel mekanisme, men derfor behøver det ikke at være nemt for kroppens ejer at bryde vanen med at gå imod denne mekanisme.

Jeg synes faktisk at jeg hele vejen igennem holder en meget saglig tone, især i betragtning af hvor hård retorikken er den anden vej (i et indlæg lige før dette bliver folk med min holdning f.eks. kaldt "lidt tilbage").

Sorry.
Men fordi DU oplevede dit vægttab som simpelt, mener du så, at alle ville have samme oplevelse, hvis de gjorde som du?
2
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 07:01

Sangius skrev:
englishchannel skrev:

Sorry.
Men fordi DU oplevede dit vægttab som simpelt, mener du så, at alle ville have samme oplevelse, hvis de gjorde som du?

Nej, og det har jeg heller aldrig givet udtryk for.

Til gengæld synes jeg at der er en retorik både i denne tråd og generelt om vægttab som noget vanvittigt kompliceret og fuldkommen uoverstigeligt, hvilket jeg heller ikke mener bør være sandheden. F.eks. når nogle sammenligner overvægt med heroinmisbrug (sådan generelt, ikke bare i nogle, ekstreme tilfælde), så synes jeg at vi er ude på et overdrev.

Kæmper nogle mennesker med sygdom, afhængighed eller psykiske udfordringer, der gør det tæt ved umuligt at tabe sig? Ja, det gør de, og jeg føler meget med dem. Til gengæld tror jeg også på, at der er rigtig mange i mellemgruppen, der er trætte af deres egen vægt, men uden den fornødne motivation og viljestyrke til at gøre noget ved det. At de føler at de bør tabe sig, men at det reelt set ikke er en prioritet i deres liv, fordi de har travlt med at få styr på jobbet, ægteskabet og børnene. Og at disse mennesker, når de fejler (som man gør, når man mangler motivation), får det dårligt med sig selv og derfor med åbne arme tager imod enhver undskyldning: "Nå ja, sukker ér da også afhængighedsskabende!" "Jamen, hvad vil moster Oda sige, hvis jeg kun spiser et halvt stykke kage? Så bliver hun ked af det!", etc. Ens for alle disse begrundelser er, at så er det ikke ens egen skyld og så kan man have det godt med sig selv igen.

Jeg tror helt oprigtigt, at det er derfor denne type diskussioner altid ender med at blive så følelsesladede herinde. Fordi der kommer nogle og prikker lidt ved verdensbilledet, og det er ubehageligt (hermed ikke sagt at der ikke også har været saglige argumenter, for det har der bestemt).
9
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 634
Likede indlæg: 12105

Indlægaf Animi » 3. maj 2018, 07:23

Man skal også bare passe på med at tro, at man har fundet den hellige gral. Alle er forskellige, og forskellige ting vil virke ved forskellige vægttab. Det kan man jo se bare i denne her tråd, hvor EC tabte sig ved at føle ubehagelig sult i en måned, og jeg tabte mig 15 kg på et halvt år, uden at føle ubehagelig sult (selvfølgelig bliver vinskole sultne en gang i mellem, men jeg følte mig ikke mere sulten, end normalt)
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 07:39

Animi skrev:Man skal også bare passe på med at tro, at man har fundet den hellige gral. Alle er forskellige, og forskellige ting vil virke ved forskellige vægttab. Det kan man jo se bare i denne her tråd, hvor EC tabte sig ved at føle ubehagelig sult i en måned, og jeg tabte mig 15 kg på et halvt år, uden at føle ubehagelig sult (selvfølgelig bliver vinskole sultne en gang i mellem, men jeg følte mig ikke mere sulten, end normalt)

Der er vel heller ingen herinde, der mener at have fundet den hellige gral (udover muligvis VulpesVelux' forrige indlæg), men derfor kan man jo stadig godt mene at retorikken omkring vægttab (om dette så opnås ved kalorietælling, motion eller en kombination) har et uhensigtsmæssigt fokus på alt det, der er galt og svært og uoverstigeligt.
1
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 07:59

Dikus skrev:
Selvfølgelig kan man tabe sig uden at være sulten. At du ikke kunne gør det ikke til en universel sandhed.

Du valgte en metode, hvor der var plads til det usunde - og nødvendiggjorde derfor sult.

Jeg valgte en, hvor man spiste sundt og efter kroppens behov - og skulle vænne mig til at spise nok. Jeg var aldrig sulten.

Jeg indrømmer gerne, at jeg nok var lidt for hurtig og kategorisk der. Tak for at gøre mig klogere :)
0

Tilbage til "Generelt"