Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 336
Likede indlæg: 6980

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:06

Sangius skrev:
DenSyngendeLussing skrev:
Sangius skrev:
Sangius skrev:Hvorfor gider man overhovedet have en mening om, hvordan andre definerer deres køn?
Jeg synes det svarer til at have en mening om hvillken farve andres menneskers køkken skal have. Ikke fordi du nogensinde skal se det, eller overhovedet udsættes for det, du vil bare gerne sidde derhjemme i din sofa og vide, at deres køkken har en farve du synes er pæn.

Det er tydeligvis ret vigtigt for de her mennesker med deres kønsidentiteter, og det er åbenlyst enormt uvigtigt for andre, hvad de kalder sig selv. Så at man gider modsætte sig det, og ytre denne modsættelse (som de der kristne fiduser gør nu), er mig en gåde. Det virker bare som om man vil være træls for at være det :ninja:

Det ville være meget mere ligegyldigt for mig, hvis jeg ikke blev kaldt for undertrykkende og transfobisk, fordi jeg ikke gider lege med - og fordi jeg for eksempel ikke synes, at mennesker, der er født med en penis skal have lov til at definere, hvad det vil sige at være en kvinde. Jeg gider ikke skubbes ud af mit eget køn, fordi det pludselig er blevet magtpåliggende, at alt og alle med vold og magt skal føle sig "inkluderede" i samtalen.

Hvorfor føler du dig truet på dit køn over det? Det gør jeg da ikke :gruble:
Jeg er selv kvinde, og hviler helt fint i det. At der så er nogle som er født mand, men føler sig kvinde - hvad ondt gør det på mig? Jeg siger bare hun i stedet for han, og så er alle glade.

Jeg føler mig ikke "truet," fordi der er mænd, der gerne vil være kvinder. Jeg kalder dem glad og gerne "hun," selvom de i mine øjne aldrig bliver kvinder, allerhøjst transkvinder - der går ingen skår af mig af den grund. Jeg har aldrig sagt andet, end at folk hjertens gerne må leve deres liv nøjagtigt, som det passer dem. Men jeg føler mig sandelig skubbet ud af mit eget køn, når yderligtgående transaktivister - folk, der er født med en penis - kræver definitionsretten på, hvad en kvinde er. Folk, som for eksempel forlanger, at der skal tages mere hensyn til transkvinder end kvinder. At de skal have lov til at konkurrere i sport på lige fod med kvinder, at man ikke må omtale gravide som "gravide kvinder," men "gravide personer" og alt det andet vanvid, der er fulgt i kølvandet på krænkelseskulturen og den intersektionelle feminisme de seneste år. Den leg gider jeg ganske enkelt ikke lege med på, det må venstrefløjen selv ligge og bøvle med. Det er trods alt et monster, de har skabt.

Jeg har heldigvis aldrig hørt om disse aktivister - for der har du da helt ret, det virker som nogle dybt skøre krav. Mon ikke det er de færreste der vitterligt mener det? Men bare dem der råber højest.

Altså, du har en pointe i, at det for "almindelige" mennesker er en problemstilling, der er ret nem at undgå. Jeg har som sådan ikke noget bøvl med at navigere i det til daglig, fordi det her i Danmark (heldigvis!) stadig blot er en diskussion, der mest foregår på et rent ideologisk plan. For eksempel gik jeg også på studie med en transmand og så vidt jeg ved, var jeg den eneste på årgangen, som vidste, at han var født som kvinde, fordi vi tilfældigvis kommer fra den samme lille provinsby og derfor gik til fritidsordning sammen som små. Inden studiestart bad han mig i hvert fald holde tæt med det, fordi han gerne selv ville styre, hvornår folk fik det at vide, hvis de overhovedet skulle have det at vide. Det havde jeg intet problem med, ligesom jeg meget at tiden egentlig glemte, at han var transmand. Jeg er fuldt ud i stand til at respektere, når folk gerne vil leve som et andet køn, end det, de er født som - som du selv skriver, så påvirker det mig jo ikke overhovedet. :)

Men krigen mellem intersektionelle feminister og traditionelle feminister er ikke desto mindre virkelig - den er ved at rive kvindesagen midt over, også herhjemme. TERF (Trans-Exclusionary Radical Feminist) er for eksempel et udbredt skældsord for en feminist, der vover at udtaler sig om kvinderettigheder udelukkende fra et kvindeligt perspektiv. Selvom jeg ikke betragter mig selv som feminist, så provokerer det mig alligevel voldsomt, når jeg bruger tid på at læse om det, fordi jeg synes, det er dybt latterligt, at man som aktivt debatterende feminist åbenbart konstant skal gå på æggeskaller for ikke at krænke transpersoner og blive smidt ud af "det gode selskab." Og som kvinde provokerer det mig helt enormt, fordi jeg simpelthen ikke gider finde mig i, at mennesker, der er født som mænd, skal komme og belære mig om, hvad det vil sige at være en kvinde. Niksen biksen, Karen Blixen!
Senest rettet af DenSyngendeLussing 29. aug 2018, 13:40, rettet i alt 3 gange.
10
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 655
Likede indlæg: 4852

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. aug 2018, 12:08

Åh, det minder mig om at jeg i 24/7 i løbet af sommeren hørte et interview med en kvinde fra en forening jeg ikke husker hvad var for en.

Man må ikke kalde hhv tissekoneen og tissemanden for kvindekønnet eller mandekønnet/kvindelige kønsorgan eller mandelige kønsorgan. Det var nemlig krænkende for f.eks. en mand som følte sig som en kvinde, men som havde et lem og dermed hvad flertallet ville kalde for et mandligt kønsorgan. For han følte sig som en kvinde og måske ovenikøbet lignede en nu og derfor var hans lem jo for ham et kvindeligt kønsorgan.

Så.. jamen ja... jeg ved ikke rigitg. Jeg er ret rummelig og hvis en mand eller kvinder føler sig som det modsatte så fint med mig og jeg skal nok sige han, hun eller høn hvis det ønskes. Men det ovenstående der...det er stadig noget rod oppe i mit hoved at ville lave om på.
18
/Dullen
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:31

FormerlyKnownAs skrev:Åh, det minder mig om at jeg i 24/7 i løbet af sommeren hørte et interview med en kvinde fra en forening jeg ikke husker hvad var for en.

Man må ikke kalde hhv tissekoneen og tissemanden for kvindekønnet eller mandekønnet/kvindelige kønsorgan eller mandelige kønsorgan. Det var nemlig krænkende for f.eks. en mand som følte sig som en kvinde, men som havde et lem og dermed hvad flertallet ville kalde for et mandligt kønsorgan. For han følte sig som en kvinde og måske ovenikøbet lignede en nu og derfor var hans lem jo for ham et kvindeligt kønsorgan.

Hende her, velsagtens?

https://www.facebook.com/Radio24syv/vid ... 5913591194
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 869
Likede indlæg: 12445

Indlægaf dgd2007 » 29. aug 2018, 12:32

Sangius skrev:Hvorfor gider man overhovedet have en mening om, hvordan andre definerer deres køn?
Jeg synes det svarer til at have en mening om hvillken farve andres menneskers køkken skal have. Ikke fordi du nogensinde skal se det, eller overhovedet udsættes for det, du vil bare gerne sidde derhjemme i din sofa og vide, at deres køkken har en farve du synes er pæn.

Det er tydeligvis ret vigtigt for de her mennesker med deres kønsidentiteter, og det er åbenlyst enormt uvigtigt for andre, hvad de kalder sig selv. Så at man gider modsætte sig det, og ytre denne modsættelse (som de der kristne fiduser gør nu), er mig en gåde. Det virker bare som om man vil være træls for at være det :ninja:

Altså til den første linje, så kunne man jo slet ikke have en debat hvis man skulle være ligeglad med alt hvad der rører sig i samfundet. :genert:

Der er i disse år et stort fremstød for accept af x-antal køn osv. Jeg er enig i at naturen af og til kan begå fejl og blande tingene sammen på en uheldig måde. Og så er det selvfølgelig fint at man kan rette op det, og omverdenen bør respektere det.

Grunden til at det kan være på sin plads at nævne muligheden af at det også godt kan være "noget pjat" at føle sig som et eller andet man strengt taget ikke er, er hvem har ikke været i identitetskrise i en bestemt alder? Så er det da uheldigt hvis en ung ganske-normalt-forvirret person bliver påduttet at hans/hendes problem er at han/hun i virkeligheden er køn #26, så nu skal der bare foretages dit og dat og dut, og den pågældende derved bliver låst fast i et bestemt image.
1
abcd
Kort karma: 147
Likede indlæg: 5378

Indlægaf abcd » 29. aug 2018, 12:39

Prøv at google Canada gender pronoun law. I Canada har de lovgivet omkring stedord, det er simpelthen strafbart at kalde folk et andet stedord end de selv vælger. Så det er et eksempel på at en hel befolkning er blevet pålagt at tage stilling til alle de forskellige (fiktive) køn. Sådan en lov har vi ikke i Danmark, men hvis visse mennesker fik deres vilje, havde vi sikkert.
2
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:40

dgd2007 skrev:

Altså til den første linje, så kunne man jo slet ikke have en debat hvis man skulle være ligeglad med alt hvad der rører sig i samfundet. :genert:

Der er i disse år et stort fremstød for accept af x-antal køn osv. Jeg er enig i at naturen af og til kan begå fejl og blande tingene sammen på en uheldig måde. Og så er det selvfølgelig fint at man kan rette op det, og omverdenen bør respektere det.

Grunden til at det kan være på sin plads at nævne muligheden af at det også godt kan være "noget pjat" at føle sig som et eller andet man strengt taget ikke er, er hvem har ikke været i identitetskrise i en bestemt alder? Så er det da uheldigt hvis en ung ganske-normalt-forvirret person bliver påduttet at hans/hendes problem er at han/hun i virkeligheden er køn #26, så nu skal der bare foretages dit og dat og dut, og den pågældende derved bliver låst fast i et bestemt image.

Det er nemlig et andet aspekt af det, som gør, at jeg bliver enormt træt i ansigtet, hver gang nogen snakker om, at de er "genderfluid" og har specielle pronominer og så videre. Altså, hvem fanden her i verden har IKKE dage, hvor man føler sig lidt mere maskulin, lidt mere feminin eller lidt af begge dele? Hvorfor dette besynderlige behov for at putte mærkater på følelser, der er helt normale? Identitetskriser er en del af at være ung, det har det altid været.
4
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 655
Likede indlæg: 4852

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. aug 2018, 12:42

FormerlyKnownAs skrev:Åh, det minder mig om at jeg i 24/7 i løbet af sommeren hørte et interview med en kvinde fra en forening jeg ikke husker hvad var for en.

Hende her, velsagtens?

https://www.facebook.com/Radio24syv/vid ... 5913591194

Åh Gud...ja det var hende. Elsker værternes reaktion.

Og noget helt andet jeg ikke kunne lade være fokusere på...hun har virkelig store bryster :genert:
2
/Dullen
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:48

abcd skrev:

Prøv at google Canada gender pronoun law. I Canada har de lovgivet omkring stedord, det er simpelthen strafbart at kalde folk et andet stedord end de selv vælger. Så det er et eksempel på at en hel befolkning er blevet pålagt at tage stilling til alle de forskellige (fiktive) køn. Sådan en lov har vi ikke i Danmark, men hvis visse mennesker fik deres vilje, havde vi sikkert.

Netop. Med dét in mente, så er det jo kun nemt at være ligeglad, indtil det ikke er nemt længere, fordi radikale elementer fik gennemtrumfet én eller anden absurd lov, imens man selv havde travlt med at være rummelig og upåvirket. :)
4
fisken80
Kort karma: 301
Likede indlæg: 10760

Indlægaf fisken80 » 29. aug 2018, 13:45

Sangius skrev:
Sangius skrev:

Det ville være meget mere ligegyldigt for mig, hvis jeg ikke blev kaldt for undertrykkende og transfobisk, fordi jeg ikke gider lege med - og fordi jeg for eksempel ikke synes, at mennesker, der er født med en penis skal have lov til at definere, hvad det vil sige at være en kvinde. Jeg gider ikke skubbes ud af mit eget køn, fordi det pludselig er blevet magtpåliggende, at alt og alle med vold og magt skal føle sig "inkluderede" i samtalen.

Hvorfor føler du dig truet på dit køn over det? Det gør jeg da ikke :gruble:
Jeg er selv kvinde, og hviler helt fint i det. At der så er nogle som er født mand, men føler sig kvinde - hvad ondt gør det på mig? Jeg siger bare hun i stedet for han, og så er alle glade.

Jeg føler mig ikke "truet," fordi der er mænd, der gerne vil være kvinder. Jeg kalder dem glad og gerne "hun," selvom de i mine øjne aldrig bliver kvinder, allerhøjst transkvinder - der går ingen skår af mig af den grund. Jeg har aldrig sagt andet, end at folk hjertens gerne må leve deres liv nøjagtigt, som det passer dem. Men jeg føler mig sandelig skubbet ud af mit eget køn, når yderligtgående transaktivister - folk, der er født med en penis - kræver definitionsretten på, hvad en kvinde er. Folk, som for eksempel forlanger, at der skal tages mere hensyn til transkvinder end kvinder. At de skal have lov til at konkurrere i sport på lige fod med kvinder, at man ikke må omtale gravide som "gravide kvinder," men "gravide personer" og alt det andet vanvid, der er fulgt i kølvandet på krænkelseskulturen og den intersektionelle feminisme de seneste år. Den leg gider jeg ganske enkelt ikke lege med på, det må venstrefløjen selv ligge og bøvle med. Det er trods alt et monster, de har skabt.

Jeg har heldigvis aldrig hørt om disse aktivister - for der har du da helt ret, det virker som nogle dybt skøre krav. Mon ikke det er de færreste der vitterligt mener det? Men bare dem der råber højest.

De færreste og de færreste. Der er, indenfor miljøet, en ret hård retorik to grupper imellem. Det blev beskrevet i Weekendavisen engang i sommers og der var faktisk flere af dem som DSL beskriver en man lige skulle tro. Det kom også ret meget bag på mig.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4084

Indlægaf Confucius » 29. aug 2018, 13:50

Det bliver helt grotesk, når amerikanske feminister bliver triggered over ord som man/male og woman/female, men insisterer på at kalde det "a person". Virkelig? A perSON?

Det er virkelig sjovt at se dem i hovedet, når det går op for dem!
4
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 14:07

Confucius skrev:Det bliver helt grotesk, når amerikanske feminister bliver triggered over ord som man/male og woman/female, men insisterer på at kalde det "a person". Virkelig? A perSON?

Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor den slags mennesker ikke selv kan se, at det har den stik modsatte effekt, når de prøver at tvinge deres verdensbillede ned over andre. Folk bliver trodsige og gør oprør mod den vanvittige censur og krænkelsesparathed, blot for oprørets skyld. Jeg havde ikke noget personligt behov for at skelne mellem kvinder og transkvinder i politiske spørgsmål, indtil radikaliserede galninge ville have lov til at bestemme, hvad en kvinde er og hvad slags ord, jeg må bruge for at beskrive mit eget køn.

En lang række af lignende absurditeter har i tidens løb skubbet mig fra det yderste venstre mod det liberale højre. Hér er der også mange tosser, men i det mindste kan man tale frit fra leveren - det andet er lige til at få kræft af.

Nå, nu skal jeg ikke stjæle tråden mere, men det var rart at få ud! :whip:
6
Aragorn
Kort karma: 416
Likede indlæg: 4523

Indlægaf Aragorn » 29. aug 2018, 17:34

Confucius skrev:Det bliver helt grotesk, når amerikanske feminister bliver triggered over ord som man/male og woman/female, men insisterer på at kalde det "a person". Virkelig? A perSON?

Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor den slags mennesker ikke selv kan se, at det har den stik modsatte effekt, når de prøver at tvinge deres verdensbillede ned over andre. Folk bliver trodsige og gør oprør mod den vanvittige censur og krænkelsesparathed, blot for oprørets skyld. Jeg havde ikke noget personligt behov for at skelne mellem kvinder og transkvinder i politiske spørgsmål, indtil radikaliserede galninge ville have lov til at bestemme, hvad en kvinde er og hvad slags ord, jeg må bruge for at beskrive mit eget køn.

En lang række af lignende absurditeter har i tidens løb skubbet mig fra det yderste venstre mod det liberale højre. Hér er der også mange tosser, men i det mindste kan man tale frit fra leveren - det andet er lige til at få kræft af.

Nå, nu skal jeg ikke stjæle tråden mere, men det var rart at få ud! :whip:

Jeg har oplevet det på samme måde.

Idiot er i det mindste en kønsneutral betegnelse for de mennesker.

Den dag det er vedtaget ved lov at man kan straffes for at kalde mennesker noget andet end hvad de føler sig som, den dag er ytringsfriheden borte.

Og det er ikke vare en ret som så mange andre, det er selve den rettighed resten af vores samfund hviler på. De mennesker på den yderste venstrefløj der arbejder for den sag, er mennesker der basalt set ønsker at omstyrte vores samfund, og de er farlige. Man kan grine af det lort de lukker ud, men de er farlige.

Enhver der vil sige at alle de gode tænker som én selv, og har samme holdninger som dem selv, og alle de onde er dem der mener noget andet, er totalitære og en trussel mod demokratiet selv.
2
She whispers words to clear my mind
I once could see but now
At last
I'm blind
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 869
Likede indlæg: 12445

Indlægaf dgd2007 » 29. aug 2018, 18:31

Arh, så er amerikanske feminister da også nemme at narre. Det kommer jo af latin og har ikke noget med søn på engelsk at gøre :fløjt:
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1479
Likede indlæg: 26689

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2018, 18:53

Ghattner skrev:Jeg faldt apropos over denne...

Billede

Nu ved jeg godt, at du har postet det her som en kommentar til et konkret indlæg, men det foregår trods alt samtidig på et offentligt forum, og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om dit budskab, udover at bakke op om en holdning, også er, at personerne fra den røde gruppe bør søge læge og gå i behandling med henblik på at kunne komme over i den grønne kategori?
5
- nu med røvlågeugle :lun:
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4084

Indlægaf Confucius » 29. aug 2018, 19:08

DetSorteCirkus skrev:
Ghattner skrev:Jeg faldt apropos over denne...

Billede

Nu ved jeg godt, at du har postet det her som en kommentar til et konkret indlæg, men det foregår trods alt samtidig på et offentligt forum, og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om dit budskab, udover at bakke op om en holdning, også er, at personerne fra den røde gruppe bør søge læge og gå i behandling med henblik på at kunne komme over i den grønne kategori?

De ER allerede i den grønne kategori. De FØLER sig bare som noget i den røde.
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.

Tilbage til "Generelt"