WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Fru Sunshine » 12. aug 2018, 18:04

Hvis der havde stået "de" og ikke "dem", havde den været god nok, men det gør der ikke.
Man kan ikke sige "dem dukker op".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Lurende Peber » 13. aug 2018, 03:27

Fru Sunshine skrev:Hvis der havde stået "de" og ikke "dem", havde den været god nok, men det gør der ikke.
Man kan ikke sige "dem dukker op".
Det lyder jo ganske logisk.
Men så avancerede var de ikke på min(-e) skole(-r).
Var der navneord og udsagnsord, som hørte sammen, så var der en sætning.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf dgd2007 » 13. aug 2018, 08:09

Lurende Peber skrev:Det lyder jo ganske logisk.
Men så avancerede var de ikke på min(-e) skole(-r).
Var der navneord og udsagnsord, som hørte sammen, så var der en sætning.

Arh, jeg ved nu ikke rigtig.
"man kan lide" er stadig et indskud og skal omkranses af komma efter kryds&bolle.
Så skulle det være kommaet før "om" man skulle droppe efter Sunshines metode.
Men altså "dem" er nødvendiggjort af omstændighederne. Man kan ikke sige "de man kan lide".
Og sætningen er funktionelt den samme, så jeg ville mene kommateringen også skal være den samme.

Men det ser jo rædderligt ud med alle de kommaer. Da jeg gik ind for rent gammeldaws komma, argumenterede jeg for at man skulle tage det som et hint om ikke lave så knudrede sætninger på skrift. Men jeg synes faktisk det hjælper at droppe startkommaerne, og det er stadig forståeligt så. :)

Men bortset fra det er det jo noget rod med så mange kommasystemer som ingen alligevel rigtig kan finde ud af.
1
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Selma156 » 13. aug 2018, 08:59

Jeg sad i S-toget til morgen og var nødt til ret akut at skifte kupé, fordi damen på sædet lige bag mig begyndte at klippe negle, så det fløj ud over det hele. Jeg var lige ved at kaste op. Andres neglestumper skal fucking ikke i nærheden af mig. Slet ikke et offentligt sted.
11
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Hewlett » 13. aug 2018, 12:36

Har altid været og bliver stadig pænt WTF?-agtig over for folk som vælger at kaste sig i armene på mordere.

https://www.bt.dk/krimi/lundins-ekskone ... ket-madsen

Og der er da helt sikkert mange kvinder som står i kø for at få lov til at blive "pennevenner" med Madsen.

Det er utroligt. Ganske enkelt. Og hende som advarer mod det har endda både været gift, og fået barn, med Lundin. Det er jo helt hul i hovedet. Hvad i alverden har folk gået igennem for at finde det attraktivt at have en flirt med mænd som har myrdet og efterfølgende parteret kvinder???

What....the....fuck!
14
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Mi55y » 13. aug 2018, 14:54

Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvis der havde stået "de" og ikke "dem", havde den været god nok, men det gør der ikke.
Man kan ikke sige "dem dukker op".


Men er det ikke netop et argument for at sætte komma, at man ikke kan sige sætningen?

"Hvis en indskudt sætning er "parentetisk" - hvis den kan udelades, uden at hovedsætningen bliver noget vås af den grund - skal den have komma både før og efter. Det er faktisk den samme regel som den med parenteskomma om selvstændige sætningsdele, der kan udelades - se ovenfor i afsnit 1.3." http://www.omatskrive.dk/tekster/Dansk-komma.htm

"Dét, der tæller, er, om dem, man kan lide, dukker op, og så er det sgu ligegyldigt, hvad de har med i gave, sagde han"

Man kan ikke sige, "om dem dukker op", derfor skal der være komma. ( Vi der er gamle, ville bare kalde det en indskudt sætning, og så skulle der bare komma uanset hvad)


Hele sætningen "dem man kan lide" er grundleddet til "dukker op", så jeg vil ikke mene, at der skal komma rundt om "man kan lide".
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf icelady » 13. aug 2018, 15:42

2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1001
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Chatsy » 13. aug 2018, 16:11

I dag i omklædningsrummet ved motionscenteret:

Det var midt i holdskifteperioden, dvs. det er et spidsbelastningstidspunkt med mange mennesker, så pladsen er knap. En kvinde, der lige har været i bad, sætter sig på bænken kun iklædt håndklæde, hiver en bog frem og begynder at læse. Hun har ting liggende på hver side af sig og sådan sidder hun ellers længe.
4
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Mi55y » 13. aug 2018, 16:45

Mistermor skrev:
Mi55y skrev:
Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvis der havde stået "de" og ikke "dem", havde den været god nok, men det gør der ikke.
Man kan ikke sige "dem dukker op".


Men er det ikke netop et argument for at sætte komma, at man ikke kan sige sætningen?

"Hvis en indskudt sætning er "parentetisk" - hvis den kan udelades, uden at hovedsætningen bliver noget vås af den grund - skal den have komma både før og efter. Det er faktisk den samme regel som den med parenteskomma om selvstændige sætningsdele, der kan udelades - se ovenfor i afsnit 1.3." http://www.omatskrive.dk/tekster/Dansk-komma.htm

"Dét, der tæller, er, om dem, man kan lide, dukker op, og så er det sgu ligegyldigt, hvad de har med i gave, sagde han"

Man kan ikke sige, "om dem dukker op", derfor skal der være komma. ( Vi der er gamle, ville bare kalde det en indskudt sætning, og så skulle der bare komma uanset hvad)


Hele sætningen "dem man kan lide" er grundleddet til "dukker op", så jeg vil ikke mene, at der skal komma rundt om "man kan lide".


Jeg tænker, at de(m) dukker op. I "man kan lide" er der jo grundled og udsagnsled også, det er derfor en indskudt sætning eller en parentetisk sætning, hvis man skal følge nyere forklaringer.

Selvom man siger de i stedet for dem, giver sætningen ikke mening, medmindre "man kan lide" bliver sat ind som forklaring. Så for mig giver kommateringen mening både på ny og gammel måde.

Ellers skulle der jo heller ikke være komma omkring "der tæller", - altså ud fra din vinkling, for så er "det der tæller" jo grundled for "er". :)


Men man kan jo netop ikke sige "Dem dukker op" men godt "Det er".
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf dgd2007 » 13. aug 2018, 20:02

Smiling_Goat skrev:Oh dear God, what have I started? :mellow:

Undskyld alle sammen :P

Det var skam en fin diskussion - men den burde nok have været i kommatråden i sprogforummet :lol:
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Miss_no_More » 13. aug 2018, 21:29

Muspel skrev:Jeg blev rimeligt WTF her til aften i min gårdhave. Pludselig lander der en kvart banan uden skrald foran mig. Fra luften. Enten har nogen kylet den ud af et vindue. Eller også var det en fugl, der tabte den. Begge dele ret wtf...?


Det minder mig om forleden dag, da jeg og kæresten gik tur på havnen i Aalborg. Et par meter længere fremme, lander der en plastikbakke med noget mad i. Jeg er helt "WTF, hvor fanden kom det fra?!", men kæresten havde set, det kom oppe fra et vindue.

Jeg har svært ved at tro det, så bliver ved at spørge - måske tabte personen det ud af vinduet - indtil min kæreste så siger "NEJ! Personen åbnede vinduet og kylede det ud!"...... :-D
Jeg havde simpelthen bare svært ved tro, folk kunne være SÅ store svin. But of course.
8
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf tjald62 » 14. aug 2018, 11:04

0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2018, 19:20

I en kommentar til en ASMR-video med en hovedbundsmassage-dims formet som elg (i sig selv wtf!), bliver der spurgt, hvor elgen, i øvrigt kaldet Berta, kan købes.
Det kan videoens afsender desværre ikke hjælpe med, men hun foreslår interesserede at google "massage toy".
Det er så ikke lige elge, den søgning får det til at vrimle med, kan jeg afsløre...
13
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf paint » 14. aug 2018, 21:38

Amerikanske børn, lærer det fra starten; sundhed koster penge, mange penge.

Legetøjssæt til børn. 1 stk stetoskop samt en regning på $ 98.000 - så er det ligesom sat på plads.

Billede
23
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf lillebjoern » 15. aug 2018, 20:17

Jeg havde fødselsdag i starten af måneden, og fik en ring af min faster i fødselsdagsgave. Der er ikke så meget WTF i det, men her er lidt baggrundshistorie: Min faster er meget velhavende og har arvet en masse penge fra min onkel, som solgte et kæmpe firma. Min familie har aldrig haft meget, og det er ikke fordi vi forventer noget som helst af hende, men for lige at sætte det i perspektiv fik jeg i 18-års fødselsdagsgave 20 udklip af madopskrifter fra Hjemmet, som hun har samlet gennem 90'-erne og 00'erne. Hun har altid givet os lidt sådan... ja, "junk" i gave; noget billigt fra tirsdagsmarkedet i Spanien, hvor hun bor, fx et fake Gucci-ur eller en shower gel til 1 euro. Nå, men jeg blev helt vildt glad for denne her ring, og den ligger i en æske fra et internationalt mærke, der er ret dyrt - omkring 1000,- for en ring, ca. Jeg bliver noget overrasket, fordi hun ikke plejer at give noget så dyrt, men hun fortæller at det er en kombineret kandidat- og fødselsdagsgave, og at hun købte den i lufthavnen på vej hertil. I dag kigger jeg så i æsken, hvor der er sådan et certifikat med modelnummer, str., bevis, m.m. og slår så modellen op, for jeg er ret nysgerrig på, hvad den mon har kostet. Det er en helt anden ring. Det modelnavn tilhører en helt anden ring, og har intet med den i æsken at gøre - og efter jeg kiggede nærmere på ringen og gned lidt på den, kan jeg allerede se, at forgyldningen er aftagende.... så hun har seriøst købt en ring til sig selv og lagt et eller andet billigt skrammel i æsken :lol: Hun bliver ved med at overraske....
34
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Generelt"