Den store tråd om vejret

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf paint » 25. jul 2018, 20:09

Mani skrev:
paint skrev:Hvis man synes at det har været varmt i København i dag, er det ikke så mærkeligt. Vi har en luftfugtighed på 80-90 procent. Det betyder, ifølge DMI at 33 grader (temperaturen i dag) svarer til 52 grader, for vores organisme/krop. Kroppen kan simpelthen ikke komme af med varmen med den fugtighed. I modsætning til f.eks i Spanien, hvor man har en tør varme.

En ekspert, har i dag i (jeg tror det var i BT) udtalt, at en høj temperatur, kombineret med meget høj luftfugtighed, kan være direkte farligt, hvis man ikke er meget observant på væskeindtag og nedkøling med jævne mellemrum.

Hvor ser du den luftfugtighed henne?


Lige nu, er den på 57 procent i København. Den har været væsentligt højere tidligere på dagen. De 80-90 procent, var det eksperten udtalte i forbindelse med omregningen fra temp + luftfugtighed til 52 grader
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Guilded_Lily » 25. jul 2018, 21:23

Det er så varmt her, at min chokolade er smeltet. Indenfor!
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2018, 21:25

Dilemma!
Jeg vil gerne gå i seng nu og kunne stå tidligt op i morgen og få lidt ud af dagen, inden det bliver kvalmende varmt (dvs. inden kl. 9), men jeg vil også gerne være mere oppe nu, hvor det er til at holde ud.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf hotlips » 25. jul 2018, 21:33

Vi venter mindst en halv time mere før vi prøver at sove, så her kan blive mere køligt, vi har stadig alle døre og vinduer åbne.

Min dreng har haft en ven på besøg i dag de sad og hakkede på hinanden ligesom et gammelt ægtepar, jeg er sikker på det er varmen der har gjort dem gnavne og utålmodige, det er vildt hvor meget det møgvejr påvirker alt nu.

Men i det mindste så visner haven ikke helt ned, vi har lige fået leveret en stak hårdføre kaktus, men måske er de det eneste der overlever til vinter hvis ikke det her snart stopper.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf paint » 25. jul 2018, 21:56

Spjaerten skrev:Tror det med artiklen var et tænkt eksempel. Tror max vi har været oppe på nogle og 70% denne sommer.


Lige nu er luftfugtigheden i København 65%. Men luftfugtighed kan variere meget lokalt. Her er et citat fra Politiken 2009, hvor det var 27 grader over det meste af landet: »Luftfugtigheden kan variere utroligt meget. Lige nu er den eksempelvis 97 procent i Foulum ved Viborg og 52 procent i Vojens/Skrydstrup«.

Temperatur + luftfugtighed, beregnes ud fra det såkaldte 'hedeindeks'

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41317

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf LaMariposa » 26. jul 2018, 05:58

Jeg hængte en maskine tøj til tørre kl. 15 og to timer efter var det tørt. Varme og vind er en effektiv combo :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jul 2018, 05:59

Breaking: Varmen har krævet sit første offer i det lille hjem!!! :gisp:
Gennemtræk på 3. sal kan have fatale følger.

IMG_20180726_073117.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2018, 08:10

Jeg har sovet fantastisk i nat.

Jeg vågnede faktisk op og frøs lidt, og måtte op og lukke vinduer :D

Min kærestes soveværelse har to smalle vinduer der er er placeret højt og lige over sengen. Dem har vi haft helt åbne om natten de sidste par nætter og ikke bare sat på klem.

Samtidig er der er en dør ud til det fri, men den er under et udendørs halvtag. Så generelt slipper der ikke ret meget sollys ind i soveværelset, ud over aftensolen igennem de smalle vinduer, og den kan vi lukke af for i de par timer.

Samtidig har ovenlysvinduerne i alrummet og køkken, der grænser op til soveværelset stået åbne. Og vinduet i badeværelset som støder op til soveværelset har også stået åbent om natten. Samtidig har vi sovet med et dynebetræk uden dyne i de sidste tre nætter.

Alle disse ting har givet en god ventilation ind gennem soveværelset. Og det gør soveværelset relativ køligt om natten.

I nat vågnede jeg så og skulle tisse - og samtidig konstaterede jeg at jeg lå og frøs. Så jeg måtte lige samtidig lukke vinduerne i soveværelse og på det tilstødende badeværelse.

Jeg faldt heldigvis lynhurtigt i søvn igen og nåede lige at puttede mig ind til min kæreste. Så jeg har simpelt hen bare sovet så godt i nat, trods varmen.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf ExCoastal » 26. jul 2018, 23:32

Det er lidt sjovt, at når tågen ruller ind ved kysten, så kan vi få helt ekstreme forskelle i temperaturer. F.eks. er der i dag 19 grader ved kysten oppe i Sonoma, men knap 20 km længere inde i landet ligger temperaturen på 43 grader. Det er da en forskel, der er til at mærke!
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf ExCoastal » 27. jul 2018, 00:19

Falstria skrev:
ExCoastal skrev:Det er lidt sjovt, at når tågen ruller ind ved kysten, så kan vi få helt ekstreme forskelle i temperaturer. F.eks. er der i dag 19 grader ved kysten oppe i Sonoma, men knap 20 km længere inde i landet ligger temperaturen på 43 grader. Det er da en forskel, der er til at mærke!


Luften må afgive en hel del fugt, som dug eller ligefrem regn, imellem de to punkter.

Nu hvor luften er over 30 grader her, så indeholder den også en hel masse vand, så når solen går ned og temperaturen falder 10-15 grader så afsættes det vand på alt, det driver ned ad murerne og planterne (fordi jeg ikke har slået græs eller klippet hæk i tørken).


Helt klart, det har jeg selv oplevet mange gange, mens jeg boede ude ved kysten. Det kan endda virke som let støvregn. Her hos os ligger der en lang række bakker ud mod kysten, så i løbet af dagen, så kan tågen ikke komme over bakkerne, den smule der kommer ind bliver omgående brændt væk af solen. Til gengæld ruller tågen ind om natten. Det er i øvrigt sjovt at heroppe hos os, der snakker metereologerne i fjernsynet om tåge, nede i LA snakker de om et "marine layer" :lol:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Wizzze » 27. jul 2018, 11:39

regn.jpg


:love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne: :love: :banan: :love2: :banan2: :dåne:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 27. jul 2018, 16:11

Jeg har lige kørt på en dæmning ved Limfjorden hvor bilen sagde 32 grader...
Virkeligt vildt at det kan bære så varmt ved vandet
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf PerXX » 27. jul 2018, 16:52

Wizzze skrev:
regn.jpg



Den er nu nede på under en milimeter.. og det skal nok også nå at blive til ingenting..
Tidligt i morges påstod DMI at der ville komme omkring 50mm på onsdag i Odsherred! :nerve:
Det har de dog fået rettet igen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 27. jul 2018, 18:11

PerXX skrev:
Wizzze skrev:
regn.jpg



Den er nu nede på under en milimeter.. og det skal nok også nå at blive til ingenting..
Tidligt i morges påstod DMI at der ville komme omkring 50mm på onsdag i Odsherred! :nerve:
Det har de dog fået rettet igen.

Ja det ser ud til at ende som alle de andre gange de har lovet regn.
Tidligere lovede de også en del her natten til Søndag i Thy. Nu viser de 5 dryp.
Så må vi se om det holder med tirsdag-onsdag, eller om de også snart tager det regn af skemaet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 27. jul 2018, 18:28

Artem skrev:
PerXX skrev:
Wizzze skrev:
regn.jpg



Den er nu nede på under en milimeter.. og det skal nok også nå at blive til ingenting..
Tidligt i morges påstod DMI at der ville komme omkring 50mm på onsdag i Odsherred! :nerve:
Det har de dog fået rettet igen.

Ja det ser ud til at ende som alle de andre gange de har lovet regn.
Tidligere lovede de også en del her natten til Søndag i Thy. Nu viser de 5 dryp.
Så må vi se om det holder med tirsdag-onsdag, eller om de også snart tager det regn af skemaet.


Den model som tv2 efter sigende bruger når de laver dere vejrudsigter har været enormt pålidelig hele sommeren (modsat tv2, der åbenbart kun lader sig inspirere af modellen) og den viser regn både i morgen aften og midt i næste uge. Så jeg tror på det nok skal komme, men om det bliver de store mængder er sværere at sige.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Generelt"