Tak er kun et fattigt ord...

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 09:49

og alligevel er der så mange, der aldrig siger det.

Lidt inspireret af et svar i en tråd om at give en flaske vin til en sælger som tak for at gøre køber en tjeneste, kom jeg til at tænke på, hvor mange gange i hverdagen jeg oplever, at fok bare ikke siger tak, selv om det var det mindste, de burde gøre. Det er mange forskellige situationer, og det kan være store som små ting, så det kan ikke bortforklares med at være pga. omstændighederne. Et lille eksempel er buschaufføren, der stopper bussen igen få meter efter for lige at samle en tilløbende op. Han havde ikke behøvet det (og kan vist i nogle tilfælde få en bøde for det?), men det får ikke den tilløbende til at sige tak. Det er ofte, som om de forventer sådan en opførsel fra andre, at det er deres ret at få de "tjenester".

Hvorfor er "vi" blevet sådan et utaknemmeligt folkefærd? Ja, jeg generaliserer lidt her med brugen af ordet "folkefærd", men jeg oplever det faktisk i stigende grad, så det er en udvikling, der tager til. Det kan måske godt lyde som at pudse glorien, men jeg opdragede min datter til at sige tak/ja tak/nej tak, hvis nogen gjorde noget/tilbød at gøre noget for hende, eller hvis de bare gjorde det, som fx at holde døren, række hende noget osv. Selvfølgelig med plads til visse undtagelser, da det nok ikke er alting, man skal være taknemmelig for at få tilbudt. Og det sidder på rygraden nu stort set, så jeg har en lille tese om, at det lige så meget handler om opdragelse, eller mangel på samme, som det handler om decideret utaknemmelighed. Men hvis det er den største årsag, hvorfor er mange kommet væk fra at opdrage børnene til høflighed?

Hvad mener du, og har du også lagt mærke til, at mange ikke siger tak?
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Dirtylittledevil » 10. apr 2016, 10:14

De tilfælde jeg har oplevet, der er det nærmeste jeg er kommet på en forklaring den at de føler sig berettiget til det. De føler at den situation de nu er i, gør at det er naturligt at de skal have XYZ som jeg giver, det er ikke noget de bør takke for oven i.
Det er ikke blevet sagt lige ud, så det er kun min fortolkning.

Seneste oplevelse er ganske få uger gammel. En ældre herre svarer på min annonce om noget han kan komme her og hente ganske gratis, og som nok i alt vil spare ham for et par tusinde kroner, hvis han skulle købe det i stedet.
Det fylder meget, han kommer i flere omgange, vi snakker hver gang, han har ikke vist nogen form for taknemmelighed.

Det er egentlig okay, jeg har efterhånden vænnet mig til det.
Men jeg må indrømme jeg fik en ret stram mund (for at der ikke skulle flyve grimme ord ud af den) sidst han var her. For han havde fået øje på noget andet jeg havde stående. Det ville han også gerne have, men jeg havde ærlig talt ikke lyst til at forære det væk, så jeg foreslog en næsten symbolsk pris på 100 kr (og jeg ved det sælges for 2-300 kr brugt i DBA).

Til dét måtte jeg så lytte til en lang violinkoncert og hans modargument som var "Jamen jeg er jo pensionist" som om det på en eller anden måde betyder at så er jeg forpligtet til at bortgive alt hvad jeg har til ham :s fordi det er ikke nok at jeg knokler for at forsørge mine egne børn og holde hus osv kørende, nej jeg bør også give mine ting væk gratis til random pensionister. Uden at få et tak for det.
5
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Myresluger » 10. apr 2016, 10:21

Jeg er enig.. Det er så almindeligt ikke at sige tak hvis en lige venter et øjeblik for at holde døren for en der kommer lidt efter.

Da mine børn var små blev de beskrevet som de mest høflige børn ever. Nok fordi deres mor er hysterisk med at man skal sige tak når man får noget etc. Det irriterer mig når både børn og voksne får en gave og de ikke engang siger tak!
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:27

Dirtylittledevil skrev:De tilfælde jeg har oplevet, der er det nærmeste jeg er kommet på en forklaring den at de føler sig berettiget til det. De føler at den situation de nu er i, gør at det er naturligt at de skal have XYZ som jeg giver, det er ikke noget de bør takke for oven i.
Det er ikke blevet sagt lige ud, så det er kun min fortolkning.

Seneste oplevelse er ganske få uger gammel. En ældre herre svarer på min annonce om noget han kan komme her og hente ganske gratis, og som nok i alt vil spare ham for et par tusinde kroner, hvis han skulle købe det i stedet.
Det fylder meget, han kommer i flere omgange, vi snakker hver gang, han har ikke vist nogen form for taknemmelighed.

Det er egentlig okay, jeg har efterhånden vænnet mig til det.
Men jeg må indrømme jeg fik en ret stram mund (for at der ikke skulle flyve grimme ord ud af den) sidst han var her. For han havde fået øje på noget andet jeg havde stående. Det ville han også gerne have, men jeg havde ærlig talt ikke lyst til at forære det væk, så jeg foreslog en næsten symbolsk pris på 100 kr (og jeg ved det sælges for 2-300 kr brugt i DBA).

Til dét måtte jeg så lytte til en lang violinkoncert og hans modargument som var "Jamen jeg er jo pensionist" som om det på en eller anden måde betyder at så er jeg forpligtet til at bortgive alt hvad jeg har til ham :s fordi det er ikke nok at jeg knokler for at forsørge mine egne børn og holde hus osv kørende, nej jeg bør også give mine ting væk gratis til random pensionister. Uden at få et tak for det.


Jeg ville få lyst til at ikke at sælge. :genert:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2016, 10:32

Jeg synes faktisk det er blevet bedre end det var for 10 år siden.
Men jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor folk ikke siger tak.
Det giver jo ingen mening. Man bliver også altid behandlet bedre, når man er høflig og møder man folk igen, så bliver man sørme behandlet godt igen. Fordi man selv behandler dem godt.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:32

Myresluger skrev:Jeg er enig.. Det er så almindeligt ikke at sige tak hvis en lige venter et øjeblik for at holde døren for en der kommer lidt efter.

Da mine børn var små blev de beskrevet som de mest høflige børn ever. Nok fordi deres mor er hysterisk med at man skal sige tak når man får noget etc. Det irriterer mig når både børn og voksne får en gave og de ikke engang siger tak!


Uh, den sidste er bare klassisk. Sådan er nogen i min familie. Mest de unge. De skal direkte mindes om det af forældrene, at de skal huske at sige tak for gaven, men alligevel smutter det ret ofte for min nevø. Min mor bad mig fx om at overføre 500 kr. til ham i gave, og jeg skriver en sms om, at pengene er overført. Hans svar var et thumbs up-tegn og en glad smiley. Og min mor fik denne gang ingen tak, hvor han de andre gange i det mindste har svaret, men bare flere dage senere.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Mangoness » 10. apr 2016, 10:34

Jeg har aldrig været god til at sige tak som barn og teenager. Men da jeg fik et fritidsjob i butik, så begyndte jeg at huske mig selv på at sige tak (det går jo ikke at være dobbeltmoralsk, når man gerne vil have, at andre siger tak til en, når man hjælper dem - også selvom det er ens job :fløjt: )

Så nu er jeg ret god til at huske det, men der kommer stadig nogle svipsede engang imellem :tie: (så nogle gange får folk et lidt forsinket tak :genert: )
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Dirtylittledevil » 10. apr 2016, 10:34

decibell skrev:
Jeg ville få lyst til at ikke at sælge. :genert:


Ja helt enig. Jeg blev også irritabel over ham. Og så ikke nok med det, men så ville jeg slippe væk fra hans klagesang, og undskyldte mig med at jeg havde en kage i ovnen, hvorefter han kiggede ned på min mave, og det hele blev så sært og akavet at jeg nu bagefter må grine af det :-D
5
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:37

Dirtylittledevil skrev:
decibell skrev:
Jeg ville få lyst til at ikke at sælge. :genert:


Ja helt enig. Jeg blev også irritabel over ham. Og så ikke nok med det, men så ville jeg slippe væk fra hans klagesang, og undskyldte mig med at jeg havde en kage i ovnen, hvorefter han kiggede ned på min mave, og det hele blev så sært og akavet at jeg nu bagefter må grine af det :-D


:lol: Ej, han må have været en af de ældre mennesker, der mister deres filter for pli og god opførsel, jo ældre de bliver, eller også holder de bare op med at lade som om, de har et, fordi de ikke længere føler sig forpligtede til at opføre sig ordentligt.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:45

kidkomb skrev:Jeg synes faktisk det er blevet bedre end det var for 10 år siden.
Men jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor folk ikke siger tak.
Det giver jo ingen mening. Man bliver også altid behandlet bedre, når man er høflig og møder man folk igen, så bliver man sørme behandlet godt igen. Fordi man selv behandler dem godt.


Lige præcis, det giver ingen mening at lade være. Medmindre de er totalt uvidende om effekten af deres opførsel. Det kræver trods alt, at de er bevidste om det, før de kan reagere på det.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:47

Mangoness skrev:Jeg har aldrig været god til at sige tak som barn og teenager. Men da jeg fik et fritidsjob i butik, så begyndte jeg at huske mig selv på at sige tak (det går jo ikke at være dobbeltmoralsk, når man gerne vil have, at andre siger tak til en, når man hjælper dem - også selvom det er ens job :fløjt: )

Så nu er jeg ret god til at huske det, men der kommer stadig nogle svipsede engang imellem :tie: (så nogle gange får folk et lidt forsinket tak :genert: )



Det er så her, man siger: Bedre sent, end aldrig. :P
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Muspel » 10. apr 2016, 10:53

Jeg er åbenbart af den gammeldags slags, der siger tak for turen i busser og taxa, tak for hjælpen til alle kollegaer, tak når folk holder en dør, og 'tak for en god time' til mine elever.

Grundlæggende fordi jeg synes, dem jeg takker fortjener det. Men også fordi jeg tænker, det har en afsmittende effekt på 'pay it forward' måden.
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Lurende Peber » 10. apr 2016, 11:02

Jeg siger tak tit. Fordi jeg finder det passende. Opdrage på andre er opgivet.

Men fænomenet er ikke nyt.
Da jeg var barn der i sidste årtusinde, kørte der også en gammel joke om mangel på høflighed i København:
En dame stiger ind i en sporvogn, og en mand rejser sig for at tilbyde hende sin plads.
Hun besvimer af overraskelse.
Da hun kommer til sig selv, fremstammer hun et "tak"
Så besvimer manden.
5
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 11:05

Lurende Peber skrev:Jeg siger tak tit. Fordi jeg finder det passende. Opdrage på andre er opgivet.

Men fænomenet er ikke nyt.
Da jeg var barn der i sidste årtusinde, kørte der også en gammel joke om mangel på høflighed i København:
En dame stiger ind i en sporvogn, og en mand rejser sig for at tilbyde hende sin plads.
Hun besvimer af overraskelse.
Da hun kommer til sig selv, fremstammer hun et "tak"
Så besvimer manden.


Den holder stadig i dette årtusinde. :gruble:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 11:08

Muspel skrev:Jeg er åbenbart af den gammeldags slags, der siger tak for turen i busser og taxa, tak for hjælpen til alle kollegaer, tak når folk holder en dør, og 'tak for en god time' til mine elever.

Grundlæggende fordi jeg synes, dem jeg takker fortjener det. Men også fordi jeg tænker, det har en afsmittende effekt på 'pay it forward' måden.


Ja, det smitter både med god og dårlig opførsel, og så foretrækker jeg altså den gode variant.

Når vi går hjem fra arbejdet, siger vi "Tak for i dag". For et lille års tid siden blev vi lagt sammen med en anden afdeling, og i starten gloede de en smule, når jeg og mine kolleger sagde det. Men nu siger de det faktisk selv. Og når vi siger det, siger de "selv tak.". :)
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Generelt"