Royal snik-snak tråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. feb 2018, 04:56

Flora skrev:Tak for den fine forklaring :gogo:

Sorgens Borg giver meget mere mening, så hvis det er den egentlige betydning, er det jo noget lettere at forstå :)


Det var så lidt :)

Jeg har fundet to detaljer på billederne, som jeg lige vil nævne.

På det midterste billede ses de tre sølvløver (ikke at forveksle med søløver) fra Rosenborg, som stadig er i brug ved castrum doloris, dog kun monarkers, og på det nederste kan man ude i siderne blive klogere på, hvordan folk helt lavpraktisk forsøgte at holde lugten fra kisten ud, nemlig ved konstant at afbrænde store mængder røgelse. Jeg kan forstå, at Frederik 3. fx. lå på castrum doloris i fire uger, og at balsamering og lukket kiste ikke betød et duftfrit lig.

Edit: På det nederste billede ligger kongen da faktisk på lit de parade, som det var skik og brug de første dage efter dødsfaldet, mens man fik bygget castrum doloris.
2
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf HerErJeg » 17. feb 2018, 13:03

paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52561

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2018, 13:23

HerErJeg skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Hold op hvor er det et ekstremt upassende indlæg det der. FØJ! At sidde og antyde, at man har besøgt sin døende mand, far, svigerfar og farfar for at overtale ham til at skifte mening er simpelthen så langt ude, at jeg faktisk mangler ord for det.

Redigeret for de værste gloser, men jeg mener hvert et ord. Jeg synes det er dybt upassende, at antyde.
Senest rettet af fisken80 18. feb 2018, 09:28, rettet i alt 1 gang.
22
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. feb 2018, 13:24

HerErJeg skrev:Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Hvis det var så magtpåliggende for dronningen, at hun, som du her får lavet en konspirationsteori om, havde besøgt Henrik for at plage livet af sin dødsmærkede mand, mon så ikke bare, hun havde trodset hans ønsker og givet ham en statsbegravelse og et sidste hvilested i Roskilde?

Ej, men jeg synes, at sådan en gisning uden noget som helst belæg er en pegen fingre, hvor tre fingre, som altid, peger lige tilbage på afsender :badr:
16
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Aima » 17. feb 2018, 13:38

HerErJeg skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Så for lige at binde din samlede konspirationsteori vedr. prinsens død sammen, så mener du, han først lå helt alene i sin seng og, hvordan var det nu? ‘kiggede op i loftet’, for de sidste dage at have sin sarkofag-plagende familie rendende kun for dét?
12
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43966

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf paint » 17. feb 2018, 14:04

Falstria skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:


Kongehuset er ikke glemt om 1000 år, ligesom vikingerne heller ikke er glemt idag, det er nok mildt sagt.


Sikkert ikke. Det jeg mente (men ikke fik skrevet) var Kongehuset og lige netop dén ballade, der har været i 2017 om denne sarkofag. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf HerErJeg » 17. feb 2018, 14:44

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Hold op hvor er det et ekstremt upassende indlæg det der. FØJ! At sidde og antyde, at man har besøgt sin døende mand, far, svigerfar og farfar for at overtale ham til at skifte mening er simpelthen så langt ude ulækkert, at jeg faktisk mangler ord for det. Fy for satan :puke:

Den der retorik er en Facebook kriger værdig, men i dette forum som skulle være i stand til rumme debatten omkring stort og småt, så mangler jeg dit arrangement for at det er så ubeskriveligt usandsynligt at noget sådant har fundet sted. Så skyd løs og lad os få en fornuftig diskussion. Det andet kan jeg kun trække på skulderen af.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52561

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2018, 20:20

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Hold op hvor er det et ekstremt upassende indlæg det der. FØJ! At sidde og antyde, at man har besøgt sin døende mand, far, svigerfar og farfar for at overtale ham til at skifte mening er simpelthen så langt ude ulækkert, at jeg faktisk mangler ord for det. Fy for satan :puke:

Den der retorik er en Facebook kriger værdig, men i dette forum som skulle være i stand til rumme debatten omkring stort og småt, så mangler jeg dit arrangement for at det er så ubeskriveligt usandsynligt at noget sådant har fundet sted. Så skyd løs og lad os få en fornuftig diskussion. Det andet kan jeg kun trække på skulderen af.


Hvorfor i himlens navn skulle jeg synke ned på det niveau, hvor man diskuterer konspirationer?
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf HerErJeg » 17. feb 2018, 20:54

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:
paint skrev:Det kommer unægteligt til at virke lidt besynderligt, når den nu færdiggjorte sarkofag i Roskilde Domkirke, engang bliver taget i brug. I den 3 m lange glas'ting', båret oppe af de 3 elefanter( eller elefantlignende) ligger en figur af 2 personer side om side.

Måske vil fremtidens historikere og arkæologer undre sig engang om 1000 år, når alle har glemt alt om kongehuset, og den bliver gravet frem af mulden. :gruble:

Billede


Mit gæt er, at de sidste dages besøg ikke kun har været ren høflighed. Jeg tror man har gjort alt for at Henrik skulle ændre mening. Kongehuset er besat af perfektion, og de sidste dages 'åhhh så korrekte' optrædener bekræfter det vel bare. Jeg tror kongehuset har umådeligt svært ved at acceptere at Henrik vandt kampen og at der nu står en glasdims som er ubrugelig.


Hold op hvor er det et ekstremt upassende indlæg det der. FØJ! At sidde og antyde, at man har besøgt sin døende mand, far, svigerfar og farfar for at overtale ham til at skifte mening er simpelthen så langt ude ulækkert, at jeg faktisk mangler ord for det. Fy for satan :puke:

Den der retorik er en Facebook kriger værdig, men i dette forum som skulle være i stand til rumme debatten omkring stort og småt, så mangler jeg dit arrangement for at det er så ubeskriveligt usandsynligt at noget sådant har fundet sted. Så skyd løs og lad os få en fornuftig diskussion. Det andet kan jeg kun trække på skulderen af.


Hvorfor i himlens navn skulle jeg synke ned på det niveau, hvor man diskuterer konspirationer?


Konspiration? Jeg beder dig om at komme med dit bud på, hvorfor min teori er så opkast fremkaldelse? Men det må du da selv om. Jeg er ikke imod kongehuset, jeg har ikke noget imod Henrik som så utroligt mange havde mens han levede. Men jeg tvivler på at kongehuset bare uden videre har accepteret opgør med 1000 års tradition.
Men lad nu det ligge, jeg skal ikke være den der er skyld i at I føler ubehag. Forsat god aften.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 06:49

Tamara skrev:Der var en fin stemning i Slotskirken i eftermiddag, da min mand, datter og jeg viste den respekt, som er os muligt samnen med nogen og 5000 andre for en person, som jeg har haft respekt for gennem årene. Det var egentlig det, som jeg ville sige ved at åbne tråden her til aften.


Skulle I vente længe på at komme ind?
Jeg overvejer at tage forbi i dag, men da jeg lige har været syg, vil jeg ikke kunne klare at skulle stå udenfor i længere tid.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Hunkat » 18. feb 2018, 08:59

Tamara skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Tamara skrev:Der var en fin stemning i Slotskirken i eftermiddag, da min mand, datter og jeg viste den respekt, som er os muligt samnen med nogen og 5000 andre for en person, som jeg har haft respekt for gennem årene. Det var egentlig det, som jeg ville sige ved at åbne tråden her til aften.


Skulle I vente længe på at komme ind?
Jeg overvejer at tage forbi i dag, men da jeg lige har været syg, vil jeg ikke kunne klare at skulle stå udenfor i længere tid.


Det tog 60 min fra vi kom til vi gik. Det var jo rimeligt nok og godt med tøj på.


Vi ville gerne ha' været forbi, vi kom forbi ca. kl. 16.15 og der var der kø fra kirken, ud langs Thorvalsens Museum, til ventre ned langs bagsiden af bygningen, langs pladsen ved busstoppet, over stormbroen, ned til indgangen til Ridebanerne og den fortsatte derind så langt at jeg ikke kunne se om de også stod i kø derinde. :gisp:

Vi opgav og nøjedes med at tage ned til det Gule Palæ.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24912

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf sigge » 19. feb 2018, 17:29

Han er da også en køn dreng. Og han og hans søskende får vel ikke nogen apanage, så de skal jo finde måder at forsørge sig selv.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf LadyFox » 19. feb 2018, 17:39

Denlilleglademy skrev:Det er han. Men alligevel vildt at han lige tog et modeshow i London i lørdags når farfar lige er død og det er jo ikke en almindelig familie hvor man opvejer til og fra i sådan en situation. Og så alligevel. Fin arbejdsmoral hvis det endelig er. But still, Wtf- på den spøjse måde

Det er vel ret almindeligt at gå på arbejde 4 dage efter at have mistet et familiemedlem. Det er jo ikke fordi han missede begravelsen eller noget ved at vælge også at passe noget af sin hverdag. Jeg tænker det for mange er en god ting at livet går videre og ikke kun handler om tab og sorg efter et dødsfald.
6
...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2018, 17:46

LadyFox skrev:
Denlilleglademy skrev:Det er han. Men alligevel vildt at han lige tog et modeshow i London i lørdags når farfar lige er død og det er jo ikke en almindelig familie hvor man opvejer til og fra i sådan en situation. Og så alligevel. Fin arbejdsmoral hvis det endelig er. But still, Wtf- på den spøjse måde

Det er vel ret almindeligt at gå på arbejde 4 dage efter at have mistet et familiemedlem. Det er jo ikke fordi han missede begravelsen eller noget ved at vælge også at passe noget af sin hverdag. Jeg tænker det for mange er en god ting at livet går videre og ikke kun handler om tab og sorg efter et dødsfald.


Helt enig - og jeg tror egentlig det er de færreste, der får meget mere end fri til begravelsen, når det drejer sig om en gammel bedstefar.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2018, 17:48

sigge skrev:Han er da også en køn dreng. Og han og hans søskende får vel ikke nogen apanage, så de skal jo finde måder at forsørge sig selv.


Og her er jeg særdeles tilfreds med jobvalget. Så er der endelig basis for noget kontroversielt og nogle billeder fra modelfester med letpåklædte drenge og piger og champagne og kokain i stride strømme.

Vores kongehus er alt for kedeligt og kontrolleret, særligt nu, hvor Henrik ikke er der mere.
0

Tilbage til "Generelt"