Royal snik-snak tråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6589

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Sophaya » 20. feb 2018, 11:06

Årh, det ser ud som om børnene fryser.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Daine » 20. feb 2018, 11:09

Smart ting med de ekstra sæder i bilerne, det har jeg ikke set/lagt mærke til tidligere.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2018, 11:46

Hunkat skrev:I har sikkert ret det virkede bare som et lidt mærkeligt tidspunkt at skifte væk. Det kan selvfølgelig være familien fik lidt for meget til sidst.


Det har været planlagt hele tiden, at der ikke skulle filmes når kisten skulle løftes op.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2018, 11:48

computermus skrev:Jeg kom til at grine lidt indvendigt, over en kommentator på tv2, som åbenbart mente at " Du som har tændt millioner af stjerner" var en ny salme. Ja, okay, den har ikke 150 år på bagen, men den er altså skrevet i 1981, så helt ny er den altså ikke.


Sang de den? Den er så smuk, den sang vi til min morfars begravelse efter min kusines ønske. Hun havde haft den til konfirmationsforberedelse. Jeg kendte det ikke, selvom den ganske rigtigt ikke er helt ny.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf computermus » 20. feb 2018, 11:59

fisken80 skrev:
computermus skrev:Jeg kom til at grine lidt indvendigt, over en kommentator på tv2, som åbenbart mente at " Du som har tændt millioner af stjerner" var en ny salme. Ja, okay, den har ikke 150 år på bagen, men den er altså skrevet i 1981, så helt ny er den altså ikke.


Sang de den? Den er så smuk, den sang vi til min morfars begravelse efter min kusines ønske. Hun havde haft den til konfirmationsforberedelse. Jeg kendte det ikke, selvom den ganske rigtigt ikke er helt ny.

Ja, den sang de som den sidste . Jeg kan huske at jeg , da jeg gik til spejder i 1983- 1985, da sang vi den tit , når vi var på spejderlejr, som aftensang inden vi krøb i soveposerne.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Flora » 20. feb 2018, 12:05

Sikke en fin ceremoni :)

Som andre nævner må det være hårdt at blive vist på landsdækkende tv i den situation, selvom de nok efterhånden er vant til det. Det må være rart for dem, at have den efterfølgende sammenkomst for sig selv.
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Pityt » 20. feb 2018, 12:09

computermus skrev:Jeg kom til at grine lidt indvendigt, over en kommentator på tv2, som åbenbart mente at " Du som har tændt millioner af stjerner" var en ny salme. Ja, okay, den har ikke 150 år på bagen, men den er altså skrevet i 1981, så helt ny er den altså ikke.

I salmebogssammenhæng er det ret nyt :) Jeg tror ikke der er mere end 12-14 salmer, der er nyere end den.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6589

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Sophaya » 20. feb 2018, 12:11

Hvordan skal det egentlig foregå med begravelse, når Margrethe dør? Ved man det? Det er ikke noget, jeg har tænkt på før.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2018, 12:36

Sophaya skrev:Hvordan skal det egentlig foregå med begravelse, når Margrethe dør? Ved man det? Det er ikke noget, jeg har tænkt på før.


Statsbegravelse med langt langt flere deltagere end i dag. Der vil deltage repræsentanter for de fleste konge/fyrstehuse i Europa samt regeringsledere fra mange Europæiske lande (tror jeg, jeg er faktisk usikker på det med regeringslederne).

Men seriøst, hvornår er der egentlig en siddende monark fra et af de store kongehuse i Europa der sidst er død? Der kommer da nogle år på et tidspunkt, hvor de vil "dø på rad og række" (undskyld udtrykket). De er jo efterhånden oppe i årene mange af dem.

Kong Harald i Norge 80 år (i morgen faktisk)
Kong Gustav i Sverige 71 år (han er en ren vårhare)
Vores egen dronning 78 år
Dronning Elizabeth 91 år

Spanien, Belgien og Holland har unge monarker, fordi deres forgænger er abdiceret og har overladt dem tronen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6589

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Sophaya » 20. feb 2018, 13:05

Tamara skrev:
Sophaya skrev:Hvordan skal det egentlig foregå med begravelse, når Margrethe dør? Ved man det? Det er ikke noget, jeg har tænkt på før.


Ja det er sikkert nøje planlagt af regenten og tronfølger og de mennesker, der ved, hvordan den plan sættes sammen. Når en regent dør er der slet ikke tid til at gøre fodarbejde. Der skal planen bare køre.


Med “man” mente jeg, om offentligheden kender nogle detaljer allerede nu. Jeg har aldrig set eller hørt om, hvordan en dansk regentbegravelse foregår, så jeg ved ikke hvilke traditioner der er - jeg går ud fra at noget vil ligne Henriks, og at andet vil være meget anderledes.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf paint » 20. feb 2018, 13:12

Sophaya skrev:Hvordan skal det egentlig foregå med begravelse, når Margrethe dør? Ved man det? Det er ikke noget, jeg har tænkt på før.


Det bliver en begravelse i en helt anden skala - en såkaldt majestæt/statsbegravelse. Da Margrethes far Frederik d. 9, blev begravet, lå han også Castrum Doloris. Efter de tre dage, blev kisten ført gennem byen på en åben bårevogn, trukket af et regiment marinesoldater samt musikkorpset, der slog 'sørgeslag' på stortrommer. Alle flag (på halvt) havde en sort vimpel over flaget, som markering af at der var landesorg.

Kisten blev ført til Hovedbanegården, hvor den blev sat på et særtog (en kongelig vogn) og kørt til Roskilde. Fra stationen i Roskilde, var ruten som kisten skulle trækkes ad, dækket af grangrene, og her fortsatte det samme som i København.

Frederik d. 9, blev begravet i det kongelige gravmæle ved Roskilde Domkirke, hvor tidligere tiders konger og dronninger ligger.

https://pastvu.com/p/398774

Disclaimer: jeg var ikke født da det fandt sted, så hvis der mangler noget i beskrivelsen, er det derfor. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf paint » 20. feb 2018, 13:19

^ I øvrigt, vil Statsministeren til den tid deklamere Dronningens død og Kromprinsens indsættelse som Konge.

https://www.youtube.com/watch?v=Ny5TCQgTwXQ
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Wizzze » 20. feb 2018, 13:34

Tror I man kan nøjes med 3 dages Castrum Doloris når Dronningen dør? :gruble:
Med tanke på hvor lange køer der har været nu her, og hvor mange der måtte gå forgæves?

Der skal vel nærmest 14dage til, hvis alle skal have en chance :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6589

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Sophaya » 20. feb 2018, 13:39

paint skrev:
Sophaya skrev:Hvordan skal det egentlig foregå med begravelse, når Margrethe dør? Ved man det? Det er ikke noget, jeg har tænkt på før.


Det bliver en begravelse i en helt anden skala - en såkaldt majestæt/statsbegravelse. Da Margrethes far Frederik d. 9, blev begravet, lå han også Castrum Doloris. Efter de tre dage, blev kisten ført gennem byen på en åben bårevogn, trukket af et regiment marinesoldater samt musikkorpset, der slog 'sørgeslag' på stortrommer. Alle flag (på halvt) havde en sort vimpel over flaget, som markering af at der var landesorg.

Kisten blev ført til Hovedbanegården, hvor den blev sat på et særtog (en kongelig vogn) og kørt til Roskilde. Fra stationen i Roskilde, var ruten som kisten skulle trækkes ad, dækket af grangrene, og her fortsatte det samme som i København.

Frederik d. 9, blev begravet i det kongelige gravmæle ved Roskilde Domkirke, hvor tidligere tiders konger og dronninger ligger.

https://pastvu.com/p/398774

Disclaimer: jeg var ikke født da det fandt sted, så hvis der mangler noget i beskrivelsen, er det derfor. ;)



Tak for beskrivelsen :) vidste slet ikke, at de blev kørt til Roskilde med tog. Troede det foregik i bil. Men hvor fint :)
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Frank » 20. feb 2018, 13:54

Wizzze skrev:Tror I man kan nøjes med 3 dages Castrum Doloris når Dronningen dør? :gruble:
Med tanke på hvor lange køer der har været nu her, og hvor mange der måtte gå forgæves?

Der skal vel nærmest 14dage til, hvis alle skal have en chance :gruble:
Tror jeg ikke kommer at ske. Kong Frederiks kiste stod på Castrum Doloris i seks dage, kan jeg huske fra den gang.
0

Tilbage til "Generelt"