Royal snik-snak tråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1806

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Confucius » 27. maj 2018, 18:11

Frederiks øjne ligner allerede diskokugler. Manden er jo latent grådlabil.
1
People, who see something horrible happen and they run to the internet. And they all write down the exact same thing; my thoughts and prayers… Do you know what that’s worth? Fucking nothing! All you were doing is saying: Don’t forget about me today.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 231
Likede indlæg: 4542

Indlægaf DenSyngendeLussing » 27. maj 2018, 18:11

avdotja skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes nu bestemt, at kronprinsessen taler flydende dansk. Hun er meget forståelig og har et bredt, almindeligt ordforråd. At hun har accent synes jeg ikke er specielt underligt, ej heller kritisabelt - afhængigt af, hvor man kommer fra i verden, kan den være virkelig svær at lægge fra sig. Sådan er det især gerne, hvis man kommer fra de engelsktalende lande, f.eks. England, USA eller Australien.

Mine forældres tidligere nabo er engelsk, men gift med en dansk kvinde, har danske børn og børnebørn, og har boet her i landet i 40 år. De taler aldrig andet end dansk derhjemme, han er fuldt integreret, har alle år haft dansktalende job og dansktalende venskaber. Alligevel har han stadig en meget kraftig engelsk accent, som han formentlig aldrig bliver kvit. :)

Ej, det gør hun altså ikke. Hun snakker fint dansk, men i talen (som jeg formoder hun har øvet et par gange) var der et par fejl og når man har så kraftig en accent synes jeg under ingen omstændigheder at det kan karakteriseres som “flydende”.

Ikke at jeg finder det kritisabelt (og jeg skulle i øvrigt også være den sidste til at kritisere andres sprogkundskaber - noget med sten og det at bo i glashuse), men der undrede mig fordi jeg tidligere mindes at have læst at hun netop var rigtig god til dansk.

Men hvis dansk aldrig er blevet hendes primære hverdagssprog (hvilket jeg synes er helt fint), kunne det netop forklare hvorfor det ikke lyder helt så naturligt. Alternativt har hun måske vitterlig ikke er særlig stort sprogøre. Umiddelbart vil jeg f.eks. mene at rigtig mange danskere har et mere flydende engelsk end det danske hun præsenterede.

Og jeg har ikke selv nogle dansktalende ikke-danskere i min omgangskreds der har været her i så mange år (og jeg har alligevel en del, også som er kommet hertil som voksen), der har samme problem. Jeg kender til gengæld også en del ikke-dansktalende, ikke-danskere som, på trods af mange år i landet, overhovedet ikke mestrer sproget, men har valgt at bibeholde engelsk som deres naturlige sprog.
Sandsynligvis spiller sprogøre ind her (dem der naturligt har let ved det, er formentlig mere tilbøjelige til at kaste sig ud i det) og det valg har hun selvfølgelig ikke haft. Uanset hvor dårlig hun eventuelt er til sprog, var hun tvunget til at lære dansk.

Jo, det gør hun bestemt. Man taler et sprog flydende, når man har et bredt ordforråd og uden problemer kan indgå i alle slags samtaler. At hun har en til tider lidt australsk intonation og en tydelig accent gør ikke hendes mestring af sproget mindre flydende. :)
Senest rettet af DenSyngendeLussing 27. maj 2018, 18:13, rettet i alt 1 gang.
10
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 471
Likede indlæg: 7992

Indlægaf Rosa Espinosa » 27. maj 2018, 18:12

Hvor var de herlige :lun: :lol:
1
Tak for tippet, du er bare alletiders, hej hej
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 491
Likede indlæg: 10679

Indlægaf Flora » 27. maj 2018, 18:13

Er der ikke noget galt med lyden?
0
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2347

Indlægaf zembra1986 » 27. maj 2018, 18:17

Jeg synes Mary taler virkelig flot dansk, overall....Ja, der er lidt små fejl og noget accent men det er kun charmerende efter min mening. Synes desuden hendes accent er svingende, nogle gange når hun snakker kan hun sige en sætning på fejlfri dansk uden noget accent overhovedet og så pludselig kommer der en lidt tyk accent ind i en mere ord-krævende sætning.....

Kan huske at hun i sine sprog kundskaber blev sammenlignet med Alexandra, i de første år som kronprinsesse....for mange mener jo Alexandra snakker fejlfri dansk uden accent hvilket jeg så ALDRIG har været enig i....hun havde og HAR stadig en snert accent, det synes jeg tydeligt man kan høre, jovist hun snakker virkelig flot dansk men 100% dansk med dansk accent, Dét er det altså ikke.
Senest rettet af zembra1986 27. maj 2018, 18:23, rettet i alt 2 gange.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1184
Likede indlæg: 22489

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2018, 18:19

Hella Joof + melodramatisk tale = mute her i stuen.
2
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2347

Indlægaf zembra1986 » 27. maj 2018, 18:19

Hvor er børnene bare skønne i aften, Elsker at de er blevet indraget så meget i showet :love: :lun:
3
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 27. maj 2018, 18:20

Hella Joof :blomst:
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 491
Likede indlæg: 10679

Indlægaf Flora » 27. maj 2018, 18:23

God tale fra Hella :)
2
avdotja
Kort karma: 187
Likede indlæg: 3402

Indlægaf avdotja » 27. maj 2018, 18:24

Jeg googlede lige “Hvornår taler man et sprog flydende” og det første hit var en gammel diskussion på dindebat hvor man diskuterede hvornår man levede op til det krav i forbindelse med et jobopslag :D

Nå, men det er muligt jeg har for høje forventninger til hvad det betyder at tale et sprog “flydende”; jeg er villig til at moderere min udtalelse til at kronprinsessens dansk ikke lyder flydende (eller specielt naturligt). Mange af ordene ville jeg have haft svært ved at forstå hvis de blev udtalt alene, uden at indgå i en sætning. En ting er accent, men for at mestre et sprog skal man også kunne ligge trykket nogenlunde korrekt.

EDIT: og det er altså stadig ikke en kritik, jeg troede bare hun havde et mere naturligt dansk. Men folk med dårligt sprogøre har min dybeste sympati; jeg er selv en af dem.
Senest rettet af avdotja 27. maj 2018, 18:30, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 27. maj 2018, 18:26

Overraskende god sang. Har hun klaret flot.
1
Xnaiv
Kort karma: 13
Likede indlæg: 166

Indlægaf Xnaiv » 27. maj 2018, 18:26

Det er da godt nok ærgerligt at de ikke har bedre styr på lyden i sådan et stort show.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2559
Likede indlæg: 16145

Indlægaf Wizzze » 27. maj 2018, 18:26

Vi snakker om at der næste burde være et nummer eller to fra Ramasjang så der også var lidt underholdning for ungerne.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 346
Likede indlæg: 7453

Indlægaf sigge » 27. maj 2018, 18:27

Mht. Marys danskkundskaber så jeg tidligere på året (eller var det før nytår?) uddelingen af Kronsprinsparrets Priser, og der studsede jeg over Marys kraftige accent i en tale til en af prismodtagerne. Jeg syntes nemlig, at hun tidligere havde talt bedre dansk/med mindre accent. Den gang tænkte jeg på, om de måske er begyndt at tale engelsk hjemme, nu hvor børnene er så store, at de virkelig kan have glæde af at øve det. Men jeg syntes så, at hun talte mere flydende igen i går (omend med lidt sjov trykfordeling på nogle ord), selvom der selvfølgelig stadig er noget accent. Måske kan det også hænge sammen med, at det var noget, hun selv havde skrevet.
0
Shmartiesh
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1039

Indlægaf Shmartiesh » 27. maj 2018, 18:32

zembra1986 skrev:Jeg synes Mary taler virkelig flot dansk, overall....Ja, der er lidt små fejl og noget accent men det er kun charmerende efter min mening. Synes desuden hendes accent er svingende, nogle gange når hun snakker kan hun sige en sætning på fejlfri dansk uden noget accent overhovedet og så pludselig kommer der en lidt tyk accent ind i en mere ord-krævende sætning.....

Kan huske at hun i sine sprog kundskaber blev sammenlignet med Alexandra, i de første år som kronprinsesse....for mange mener jo Alexandra snakker fejlfri dansk uden accent hvilket jeg så ALDRIG har været enig i....hun havde og HAR stadig en snert accent, det synes jeg tydeligt man kan høre, jovist hun snakker virkelig flot dansk men 100% dansk med dansk accent, Dét er det altså ikke.

Så vidt jeg husker kunne Alexandra tysk i forvejen, og det var åbenbart en hjælp da hun skulle lære dansk.
2

Tilbage til "Generelt"