Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Fynbo » 4. maj 2016, 21:26

Ja, det gør jeg, og for mig er det en selvfølge.
Jeg er taknemmelig for at leve i et frit land.
Min far var teenager under besættelsen og har fortalt mange ting fra dengang, bl.a. om, hvordan han som 15-årig så en jævnaldrende kammerat blive skudt af tyskerne. Min far deltog i modstandsarbejde ved at dele illegale blade ud.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf hotlips » 4. maj 2016, 22:02

Ja det gør jeg men jeg ser heller ikke mange andre der har det og vi har ellers mange gamle her.

Min oldefar var læge og skulle have været skudt den 9 maj af nogen af sabotage grupperne, han var blevet stukket fordi han lappede modstandsfolk sammen og gemte folk på hospitalet ved at registrere dem som meget smitsomme i bedste dr Hansen stil,han har også en fil hos frihedsmuseet.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Aima » 5. maj 2016, 03:23

Jeg tændte lys og det gør jeg hvert år. Min morfar var i modstandsbevægelsen og både hans og min mormors fortællinger sidder stadig dybt i mig. Det må aldrig glemmes.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Delfin » 5. maj 2016, 05:19

lulu-p skrev:
Daflo skrev:Jeg har lys i vinduet.
Jeg bor i et sted hvor jeg kan se mange andre lejligheder, jeg kan kun se to andre vinduer med lys i. Jeg er lidt overrasket over der ikke er flere.
Hvor mange kan I andre se?


Jeg har undret mig over det samme. Genboen har lys i vinduet..men det har hun altid 4.maj...det er Derfor jeg husker det :-p . Men ingen andre har. Her bor generelt mange yngre mennesker, måske derfor?


Jeg har også undret mig. De seneste mange år har der kun været en enkelt foruden mig i min boligafdeling, og i aftes opholdt jeg mig et sted, hvor der er mange ældreboliger, og der så jeg heller ingen lys.
0
14 11 14
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. maj 2016, 06:13

Delfin skrev:
lulu-p skrev:
Daflo skrev:Jeg har lys i vinduet.
Jeg bor i et sted hvor jeg kan se mange andre lejligheder, jeg kan kun se to andre vinduer med lys i. Jeg er lidt overrasket over der ikke er flere.
Hvor mange kan I andre se?


Jeg har undret mig over det samme. Genboen har lys i vinduet..men det har hun altid 4.maj...det er Derfor jeg husker det :-p . Men ingen andre har. Her bor generelt mange yngre mennesker, måske derfor?


Jeg har også undret mig. De seneste mange år har der kun været en enkelt foruden mig i min boligafdeling, og i aftes opholdt jeg mig et sted, hvor der er mange ældreboliger, og der så jeg heller ingen lys.


Min mor, der er født i 1945, sagde for et par år siden, at hun var begyndt at gå mindre op i det. Det havde været så nærværende hele hendes barndom og ungdom, at hun netop kunne mærke, hvor mange år der var gået, fordi hun havde levet dengang, hvor 4. og 5. maj blev stort markeret.

Jeg tror også, at det spiller ind, at man efterhånden skal være temmelig gammel, ikke bare ældre, for at have mere end flygtige barndomsminder om krigen, og selv i 85+-gruppen har de fleste dengang "kun" været teenagere. Det er rigtigt, at der fx. var en del meget unge mennesker blandt frihedskæmperne, men selvom man idag ofte får indtrykket af det modsatte, var det de færreste danskere, der deltog i det illegale arbejde, og mange, der dengang var 15-20 år, gik givetvis mest op i at være unge og finde sig til rette i voksenlivet.
Jeg siger ikke, at disse mennesker var eller er ligeglade med krigen, men deres minder er typisk anderledes, end fx. mine bedsteforældres (født 1908-18) var.
2
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Novella » 5. maj 2016, 06:52

Jeg plejer at gøre det, men i går var jeg for træt. Det var mørkt/efter solnedgang, da jeg gik fra arbejde, så jeg kunne se, at det generelt ikke er ret udbredt i mit ellers meget højtuddannede hood.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf dgd2007 » 5. maj 2016, 06:56

Min kone var oprindeligt meget ihærdig med det. Men nu er det mig, der må huske det (så det er ikke hvert år - dog i år :)).

Men vi er helt klart vokset op med det. Vores forældre var teenagere eller unge voksne under krigen, og satte også mange lys i vinduerne, da vi var børn, og vi er selv født en halv snes år efter krigen. Vores egne børn (i slutningen af 20'erne) har vist slet ikke noget forhold til det.
1
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Frk. L » 5. maj 2016, 11:05

Stemningsbillede fra i aftes
1
Jeg står i midten nu!
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf JoyNips » 5. maj 2016, 11:47

Jeg plejer, men i går gjorde vi ikke. Min ene kat er begyndt at få løbende øjne af stearinlys, så det bruger vi ikke mere. Jeg skal have anskaffet en erstatning for levende lys...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Daphne » 5. maj 2016, 12:53

Ja jeg havde lys i vinduerne - dog LED-bloklys, da jeg har kat og levende lys er derfor generelt no-go herhjemme. Jeg er vokset op med det og synes det er en fin tradition, som er værd at bevare. :)
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9625

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Tanten » 5. maj 2016, 12:58

Ja, det gør jeg. For mig handler det ikke så meget om at mindes besættelsen eller fejre, at Tysken blev smidt på porten. Jeg ser det som en smuk og fredelig måde at markere, at man er taknemmelig for sin frihed.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Delfin » 5. maj 2016, 17:48

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:
lulu-p skrev:
Daflo skrev:Jeg har lys i vinduet.
Jeg bor i et sted hvor jeg kan se mange andre lejligheder, jeg kan kun se to andre vinduer med lys i. Jeg er lidt overrasket over der ikke er flere.
Hvor mange kan I andre se?


Jeg har undret mig over det samme. Genboen har lys i vinduet..men det har hun altid 4.maj...det er Derfor jeg husker det :-p . Men ingen andre har. Her bor generelt mange yngre mennesker, måske derfor?


Jeg har også undret mig. De seneste mange år har der kun været en enkelt foruden mig i min boligafdeling, og i aftes opholdt jeg mig et sted, hvor der er mange ældreboliger, og der så jeg heller ingen lys.


Min mor, der er født i 1945, sagde for et par år siden, at hun var begyndt at gå mindre op i det. Det havde været så nærværende hele hendes barndom og ungdom, at hun netop kunne mærke, hvor mange år der var gået, fordi hun havde levet dengang, hvor 4. og 5. maj blev stort markeret.

Jeg tror også, at det spiller ind, at man efterhånden skal være temmelig gammel, ikke bare ældre, for at have mere end flygtige barndomsminder om krigen, og selv i 85+-gruppen har de fleste dengang "kun" været teenagere. Det er rigtigt, at der fx. var en del meget unge mennesker blandt frihedskæmperne, men selvom man idag ofte får indtrykket af det modsatte, var det de færreste danskere, der deltog i det illegale arbejde, og mange, der dengang var 15-20 år, gik givetvis mest op i at være unge og finde sig til rette i voksenlivet.
Jeg siger ikke, at disse mennesker var eller er ligeglade med krigen, men deres minder er typisk anderledes, end fx. mine bedsteforældres (født 1908-18) var.


Jeg har haft nogle af de samme tanker.
Min far er fra 24, så altså teenager på det tidspunkt. Han delte lidt modstandsblade ud, men ikke mere end det. Han lever ikke mere. Min mor er fra 32 og husker kun få ting fra krigen, men kun specielle ting, som gjorde indtryk i barnets øjne. En soldat som var i deres bolig, men ikke hvorfor osv.
Jeg passede for år tilbage en ældre modstandsmand på plejehjem, som havde det meget svært med at have deltaget i likvideringer.

Jeg har også tænkt lidt på, om traditionen har fået en renæssance hos yngre mennesker pga påmindelserne på de sociale medier.
0
14 11 14
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Badesandalen » 6. maj 2016, 10:01

Jeg glemmer det som regel, desværre. Det står heller ikke i kalenderen mere, hvornår stoppede det?

Jeg ved ikke om nogen i min familie har været i modstandsbevægelsen eller noget, der er aldrig blevet snakket om det. Jeg kan dog fortælle at min mormors mor syede en dåbskjole af en faldskærm og den er vi alle blevet døbt i.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf Guilded_Lily » 6. maj 2016, 11:32

Badesandalen skrev:Jeg glemmer det som regel, desværre. Det står heller ikke i kalenderen mere, hvornår stoppede det?

Jeg ved ikke om nogen i min familie har været i modstandsbevægelsen eller noget, der er aldrig blevet snakket om det. Jeg kan dog fortælle at min mormors mor syede en dåbskjole af en faldskærm og den er vi alle blevet døbt i.


Min mormors brudekjole var også syet af en engelsk faldskærm.

Som tidligere nævnt var der jøder i familien på min mors side. Jeg tror ikke, der var modstandsfolk i fars, men han havde en stor interesse i krigen og historie i det hele taget, som han har givet videre til mig.

MIn mands morfar var modstandsmand og talte aldrig om det, han havde oplevet før de sidste år, han levede. Det har præget min mand meget, og som sportsdykker finder han utroligt mange effekter på havets bund hernede omkring Als. For nogle år siden fik de lov til at dykke i Gråsten Slotssø, hvor de fandt en hel del tyske våben og andre ting.
1

Tilbage til "Generelt"