Et af de allervigtigste aspekter i en læringsproces, det er at eleven selv skal producere stoffet. Det er her vi lærer. En anden ting er at intensitet fremmer læring, dvs. at det er bedre med fx en uge, hvor i intensivt træner engelsk fx 3 dage med 2 timer pr. gang og så holder en pause, end det er at sprede samme 6 timer ud over en måned.
Ved ordforråd kan samtale på engelsk være en rigtig god ting. Her kan du som voksen finde kategorier, som i skal tale om. Det kan fx være "Steder jeg gerne vil se" "Fortæl om din yndlingsfilm" "Fortæl om hvad der gør dig glad" <-- disse kategorier skal være noget der interesserer din datter, så virker de bedst
Undlad for mange ja/nej spørgsmål og stop, når din datter ikke orker mere. Elevens egen motivation er nøgle til succes
Efter i har prøvet det et par gange, så kan du lade hende vælge kategorier og forberede oplæg, som i skal tale og debattere om.
Du kan også få hende til at læse lidt fra bøger, der passer til hendes interesser, som hun så skal lave oplæg om og i bagefter kan diskutere. Husk hele tiden at være hundrede % åben omkring, hvorfor det er i gør det her, sig at hun er medansvarlig for processen, at det er noget i sammen skal arbejde på og at du gerne vil hjælpe hende, men hun får det ud af det, som hun selv lægger i. Få hende til at tage medansvar - det er nemlig endnu en af de ting, som er vigtig i læringsprocessen.
Igen, det vigtigste er, at din datter selv bearbejder og PRODUCERER stof.