Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf kidkomb » 18. aug 2017, 19:31

En mand på en facebook-gruppe sælger kantareller:
120kr for et kilo
500g for 50kr
10
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf avdotja » 18. aug 2017, 20:09

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har i øjeblikket en absurd diskussion kørende på mit arbejde - i mine øjne tåbelig absurd, men ikke desto mindre, har den stået på i flere dage nu.

I det store hele handler det om jordens rotation kontra flyrejser + tid. En kollega bliver ved med at påstå, at en flyrejse der går fra A til B med jordens rotation, vil tage længere tid end samme flyrejse mod jordens rotation (udelukkende pga. jordens rotation).
Jeg har prøvet at forklare ham, at hvis han hopper, så forsvinder jorden jo heller ikke under ham - men han mener så at det ikke er det samme som når man er i et fly 10-12 km over jorden. Så nu har jeg spurgt ham (på mail): Hvis en helikopter flyver lige op, bliver hængende i luften og lander en uge efter, vil den så lande et helt andet sted?

Hvis han stadig ikke kan se det, giver jeg op.

Se, det syntes jeg faktisk ikke var oplagt og umiddelbart var jeg faktisk på din kollegas hold (medmindre det var på Nordpolen du havde besluttet dig for at sende helikopteren op).

Men efter en del googling kan jeg konstatere at du - under antagelse af at flyet/helikopteren stadig befinder sig i atmosfæren - har ret: Det er ikke kun jorden, men også luftrummet, der roterer; så helikopteren flyttes automatisk med.

Så blev man det klogere.
6
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Miss_no_More » 18. aug 2017, 22:00

Jeg tror slet ikke, jeg forstår rundkørseldebatten. Hvis man ligger i indersporet og ikke kan komme ud, er det vel fordi, en anden bilist overtræder spærrelinierne? Eller ser vores rundkørsler i (Nord)jylland anderledes ud end på Sjælland? :gruble:
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf dgd2007 » 18. aug 2017, 22:34

abcd skrev:Men hvem er den gennemsnitlige bilist, og hvad betyder det at køre bedre end gennemsnittet? Hvis der er 10 bilister i verden, man måler deres evne på en skala fra 1 til 10, og de 9 er 10 og den sidste er 1, så er gennemsnittet 9,1, og 9 ud af 10 er bedre end gennemsnittet.

Eller sagt på en anden måde: Hvis de fleste kører pænt, og der er en lille gruppe som kører ad helvede til, så kører de fleste bedre end gennemsnittet.

Ved alle mine gamle matematikkværulanter! :lol:
Så siger vi, at de fleste mente, at de kørte bedre end de fleste. :wink3:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Slettet bruger » 19. aug 2017, 04:35

avdotja skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Jeg har i øjeblikket en absurd diskussion kørende på mit arbejde - i mine øjne tåbelig absurd, men ikke desto mindre, har den stået på i flere dage nu.

I det store hele handler det om jordens rotation kontra flyrejser + tid. En kollega bliver ved med at påstå, at en flyrejse der går fra A til B med jordens rotation, vil tage længere tid end samme flyrejse mod jordens rotation (udelukkende pga. jordens rotation).
Jeg har prøvet at forklare ham, at hvis han hopper, så forsvinder jorden jo heller ikke under ham - men han mener så at det ikke er det samme som når man er i et fly 10-12 km over jorden. Så nu har jeg spurgt ham (på mail): Hvis en helikopter flyver lige op, bliver hængende i luften og lander en uge efter, vil den så lande et helt andet sted?

Hvis han stadig ikke kan se det, giver jeg op.

Se, det syntes jeg faktisk ikke var oplagt og umiddelbart var jeg faktisk på din kollegas hold (medmindre det var på Nordpolen du havde besluttet dig for at sende helikopteren op).

Men efter en del googling kan jeg konstatere at du - under antagelse af at flyet/helikopteren stadig befinder sig i atmosfæren - har ret: Det er ikke kun jorden, men også luftrummet, der roterer; så helikopteren flyttes automatisk med.

Så blev man det klogere.


Jorden skal nå 40.000 kilometer rundt ved ækvator i døgnet. Det er over 1.500 kilometer i timen. Hvis luften ikke flyttede sig med, skulle man godt nok spænde hatten når man skulle ud i blæsevejret.
6
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Miss_no_More » 19. aug 2017, 19:10

I forhold til bilvask har det været en ret billig sommer.
4
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Daine » 20. aug 2017, 11:58

Jeg fik lige et anerkendende nik af to mandlige 'typer' jeg mødte på vejen hjem, da de så jeg gik med en flaske lagereddike i hånden.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf ManicNinja » 20. aug 2017, 12:15

Vira skrev:Bilka, jeg er den eneste kvindelige kunde uden optegnede øjenbryn


Så tillader jeg mig at antage, du også var den pæneste ...
9
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf ManicNinja » 20. aug 2017, 13:24

Når vi nu er ved de dérsens optegnede øjenbryn, så har jeg på det seneste observeret, at der tilsyneladende findes to "skoler" på området: Skovsneglene og hårnålene.

Kan det have sin rigtighed, at skovsneglene generelt er lidt bedre uddannede og ligger liiidt længere mod venstre politisk end hårnålene?
Eller vil det være at trække min trang til kategorisering for langt?

Kh fra Ninjaen, der ved hat om optegning af øjenbryn. Mine er der vel nærmest bare ...
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Moxy-lady » 20. aug 2017, 14:06

Vira skrev:Bilka, jeg er den eneste kvindelige kunde uden optegnede øjenbryn


Bilka Ishøj?
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Moxy-lady » 20. aug 2017, 14:14

Vira skrev:
Moxy-lady skrev:
Vira skrev:Bilka, jeg er den eneste kvindelige kunde uden optegnede øjenbryn


Bilka Ishøj?

Slagelse, men tror de fleste kører samme stil som i Ishøj :lol: :lol:


Det virkede ellers som et godt bud :lol:
Bilka Ishøj er et studie i fordomme :D
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf dgd2007 » 20. aug 2017, 15:34

Daine skrev:Jeg fik lige et anerkendende nik af to mandlige 'typer' jeg mødte på vejen hjem, da de så jeg gik med en flaske lagereddike i hånden.

Hvad lægger du i det? :gruble:
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Daine » 20. aug 2017, 16:08

dgd2007 skrev:
Daine skrev:Jeg fik lige et anerkendende nik af to mandlige 'typer' jeg mødte på vejen hjem, da de så jeg gik med en flaske lagereddike i hånden.

Hvad lægger du i det? :gruble:

Ingenting, det var bare en observation.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Oddinary » 20. aug 2017, 16:12

Miss_no_More skrev:Jeg tror slet ikke, jeg forstår rundkørseldebatten. Hvis man ligger i indersporet og ikke kan komme ud, er det vel fordi, en anden bilist overtræder spærrelinierne? Eller ser vores rundkørsler i (Nord)jylland anderledes ud end på Sjælland? :gruble:


Jeg fatter det heller ikke, man har jo ikke behov for at skifte spor, hvis man har placeret sig rigtigt inden man kørte ind i rundkørslen? Og de inderste spor kører altid "længere rundt" end de yderste, hvis det giver mening. Så skal man da være uheldig at køre ind i rundkørslen, hvor den er meget travl og folk er så kæmpe retarderede, at de helt ignorerer sporets bane?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Studsgaard » 20. aug 2017, 16:54

Dikus skrev:
Oddinary skrev:
Miss_no_More skrev:Jeg tror slet ikke, jeg forstår rundkørseldebatten. Hvis man ligger i indersporet og ikke kan komme ud, er det vel fordi, en anden bilist overtræder spærrelinierne? Eller ser vores rundkørsler i (Nord)jylland anderledes ud end på Sjælland? :gruble:


Jeg fatter det heller ikke, man har jo ikke behov for at skifte spor, hvis man har placeret sig rigtigt inden man kørte ind i rundkørslen? Og de inderste spor kører altid "længere rundt" end de yderste, hvis det giver mening. Så skal man da være uheldig at køre ind i rundkørslen, hvor den er meget travl og folk er så kæmpe retarderede, at de helt ignorerer sporets bane?


Nej. Der tænkes på rundkørsler, der er to-sporet fra alle sider og man selv skal trække ud, når man vil ud

Men så må der da alligevel være en anden bilist der ikke kører som man skal hvis man ikke kan komme ud.

Hvis jeg kommer til en tosporet rundkørsel og skal ud af 3. Vej, så vælger jeg indersporet, når så dem der skulle ud ved den (for mig) 2. Vej, er kørt ud, så er førstsporet jo ledigt, så kan jeg trække der ud,når jeg er ligeud for indkørslen ved den vej.
0

Tilbage til "Generelt"