Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Stitch » 17. aug 2018, 09:38

Mig: Det er fredag! Jeg skal drille dig!
Kollega: Alle dage er gode til at drille.
Mig: det skal være firmaets nye motto.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2018, 12:05

vulpesVelox skrev:
LadyFox skrev:Nogen synes det er skummelt når der dukker reklamer op på internettet om noget de har talt om IRL, jeg synes det er skummelt at jeg får reklamer noget jeg kun har tænkt på :shock:

https://www.damninteresting.com/the-baa ... henomenon/

Det er åbenbart ikke for os halvgamle ... for os er Baader-Meinhof jo et "household name" :fløjt:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 17. aug 2018, 13:14

Hvis din computer ikke virker og du ringer til nogen for at få hjælp, så fortæl kort hvad du har et problem med og så hold din fucking kæft, hvis du alligevel ikke kan terminologien.

Hvis du arbejder hos et hosting firma, og ikke ved hvad en Office 365 tennant er, eller at et domæne skal løses fra din tennant så domænet kan tilknytte en anden, så dø. Bare dø.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Daine » 17. aug 2018, 13:46

No1 skrev:Græsplænen udenfor er nu helt græsgrøn og fugtig igen. For en uges tid siden var den knastør.

Jeg er misundelig. Min er stadig vissenbrun de fleste steder :(
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Fillie » 17. aug 2018, 14:41

vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:Hvis din computer ikke virker og du ringer til nogen for at få hjælp, så fortæl kort hvad du har et problem med og så hold din fucking kæft, hvis du alligevel ikke kan terminologien.

Hvis du arbejder hos et hosting firma, og ikke ved hvad en Office 365 tennant er, eller at et domæne skal løses fra din tennant så domænet kan tilknytte en anden, så dø. Bare dø.



cmd prompt -> format C: -q -u

Bedste råd man kan give i mystiske support-situationer, viser erfaringen med al tydelighed.


Sjældent har jeg læst noget så på en gang uinteressant, uforståeligt og alligevel fascinerende. #everydaylifeofcomputergeeks
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. aug 2018, 15:01

Det er måske ikke så gennemtænkt at forsøge at transportere en lille flødeskumskage gennem myldretiden.
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 17. aug 2018, 15:41

vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:Hvis din computer ikke virker og du ringer til nogen for at få hjælp, så fortæl kort hvad du har et problem med og så hold din fucking kæft, hvis du alligevel ikke kan terminologien.

Hvis du arbejder hos et hosting firma, og ikke ved hvad en Office 365 tennant er, eller at et domæne skal løses fra din tennant så domænet kan tilknytte en anden, så dø. Bare dø.



cmd prompt -> format C: -q -u

Bedste råd man kan give i mystiske support-situationer, viser erfaringen med al tydelighed.


Ville det ikke være

Kode: Vælg alt

format c: /q /u
?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Fillie » 17. aug 2018, 15:42

Der står altså med lidt god vilje “screw you”. :lol:
4
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 17. aug 2018, 20:24

vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:
vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:Hvis din computer ikke virker og du ringer til nogen for at få hjælp, så fortæl kort hvad du har et problem med og så hold din fucking kæft, hvis du alligevel ikke kan terminologien.

Hvis du arbejder hos et hosting firma, og ikke ved hvad en Office 365 tennant er, eller at et domæne skal løses fra din tennant så domænet kan tilknytte en anden, så dø. Bare dø.



cmd prompt -> format C: -q -u

Bedste råd man kan give i mystiske support-situationer, viser erfaringen med al tydelighed.


Ville det ikke være

Kode: Vælg alt

format c: /q /u
?

Jeps, jeg har set det. Det er hjernen, der tror at alt er python lige i disse dage :)


Ja, jeg kender det, selv om det ikke siger mig noget at kode. Når jeg sidder ved en MS maskine skriver jeg hele tiden ls i stedet for dir, cp i stedet for copy, rsync i stedet for xcopy, mkdir i stedet for md etc. Og relativ sti i stedet for absolut etc.

Og når man så kommer over på OS X og det ikke er til at finde noget som fucking helst i gui så er det gud hjælpe mig ikke fdisk -l eller lsblk, så er det diskutil list. Der er for meget at huske, det er jeg ikke klog nok til.

Det værste er, at jeg startede med DOS og var flydende i det fra jeg var 14 og brugte det i mange år, det sad virkelig fast, og nu slås jeg med simple kommandoer og særligt recursive operationer. Jeg kan godt blive en smule chokeret over hvordan så meget kan forsvinde som man troede bare sad fast.

Jeg ved ikke hvorfor, men en IIS synes min hjerne er frygtelig kompleks at arbejde med, til gengæld er en sort SSH prompt og VIM (der i sig selv har en betragtelig del hot keys) af en eller anden årsag super logisk for mig at konfigurere Apache2 og Postfix i, som ellers også kan have nogle pænt omfattende konfigurations- og logfiler.

Hvilken distro og editor er din foretrukne? Du skrev Kali den anden dag, men det kan vel næppe være en daily driver?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2018, 20:36

Hæj I to, der er altså damer til stede! :gammel:
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 17. aug 2018, 20:39

Fillie skrev:Der står altså med lidt god vilje “screw you”. :lol:


Bad command or file name! Go stand ind the corner!

Samt den klassiske: Who is General Failure? And why is he reading my C drive?

Og dette her er en ægte fejlmeddelelse i Windows 2000, teksten er ikke manipuleret - det skyldtes en fejl i den funktion der validerede password op mod Kadmind ordbogen:

07-Error-Long-Password.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 17. aug 2018, 20:39

dgd2007 skrev:Hæj I to, der er altså damer til stede! :gammel:


Not for long!!!
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 07:45

vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:
vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:
vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:Hvis din computer ikke virker og du ringer til nogen for at få hjælp, så fortæl kort hvad du har et problem med og så hold din fucking kæft, hvis du alligevel ikke kan terminologien.

Hvis du arbejder hos et hosting firma, og ikke ved hvad en Office 365 tennant er, eller at et domæne skal løses fra din tennant så domænet kan tilknytte en anden, så dø. Bare dø.



cmd prompt -> format C: -q -u

Bedste råd man kan give i mystiske support-situationer, viser erfaringen med al tydelighed.


Ville det ikke være

Kode: Vælg alt

format c: /q /u
?

Jeps, jeg har set det. Det er hjernen, der tror at alt er python lige i disse dage :)


Ja, jeg kender det, selv om det ikke siger mig noget at kode. Når jeg sidder ved en MS maskine skriver jeg hele tiden ls i stedet for dir, cp i stedet for copy, rsync i stedet for xcopy, mkdir i stedet for md etc. Og relativ sti i stedet for absolut etc.

Og når man så kommer over på OS X og det ikke er til at finde noget som fucking helst i gui så er det gud hjælpe mig ikke fdisk -l eller lsblk, så er det diskutil list. Der er for meget at huske, det er jeg ikke klog nok til.

Det værste er, at jeg startede med DOS og var flydende i det fra jeg var 14 og brugte det i mange år, det sad virkelig fast, og nu slås jeg med simple kommandoer og særligt recursive operationer. Jeg kan godt blive en smule chokeret over hvordan så meget kan forsvinde som man troede bare sad fast.

Jeg ved ikke hvorfor, men en IIS synes min hjerne er frygtelig kompleks at arbejde med, til gengæld er en sort SSH prompt og VIM (der i sig selv har en betragtelig del hot keys) af en eller anden årsag super logisk for mig at konfigurere Apache2 og Postfix i, som ellers også kan have nogle pænt omfattende konfigurations- og logfiler.

Hvilken distro og editor er din foretrukne? Du skrev Kali den anden dag, men det kan vel næppe være en daily driver?

Mht "stilforvirringen" kan du måske have glæde af at installere Git; der følger noget emulering med i købet og således bruger jeg frejdigt ls o.a. i cmd prompt, selvom man slet ikke "må" :)

Glemsom? Ork jo, jeg ryger pot! Jeg tror, det er ret udbredt blandt menneskebørnene, at hjernen (midlertidigt) sylter noget ellers udmærker etableret viden, og man lige skal igennem en "Øh, hvad var det nu?"-fase. Notepad er vel i den forstand dem virtuelle ækvivalent til post-it's, og så kan man jo afvekslende "glæde sig" over at have glemt hvad de enkelte notepad docs hedder, og hvor man har gemt dem :D

IIS, SSH etc: Don't ask the greenhorn. Jeg er allerede hægtet behørigt af. Hæh! Der er altid noget nyt, man kan gi' sig til, eller som du selv skrev forleden: It never ends.
Det er jo også det "fantastiske paradoks" ved automatisering (nok det, jeg er mest grebet af lige pt; jeg har bygget den hér bot, som kan spille sushi go round til 11-tallet og jeg er HELT solgt på bot-fronten (machine learning er en slags mål, men lige klappe hesten; jeg gik i gang med... Alt?... I december) o.lign. er, at man skal læse en tyk bog for at lære at undgå at lave simpelt slavearbejde :P

Kali har jeg lige leechet, men jeg er strengt taget ikke gået i gang med at lære noget om det endnu (kapitel 1 læst, og så bare ud og skate hver gang, jeg behøver at overspringshandle). Jeg er dog lidt fascineret af konceptet, og forventer at lære et veritabel shit-ton om varierende elementer af coding, sikkerhed, netværk og alskens varierende evil deeds af det*.
- Jeg lagde ud med Fedora fordi det lød lovende, men nu er jeg flyttet over på gemen Ubuntu, da førstnævnte har en for hidsig opdateringsfrekvens. - De laver hele tiden noget om :P
Fremdeles win dog, ikke mindst fordi førnævnte bot benytter et (pypi)win32 modul til at stjæle pointeren fra brugeren med, dvs no go på Linux :)

* python I sig selv er såmænd giftigt nok; rød-kort-generator in the making as we speak.


Kan du virkelig ikke afvikle det på Ubuntu evt med Wine eller PyAutoGUI? Så lærte man da lidt i dag. Og ja, der er frygteligt meget læsning nogle gange. Jeg kan ikke huske hvor jeg så det, men jeg læste engang en manual, hvor første kapitel var en manual der beskrev hvordan man skulle læse manualen. Og i Postfix konfigurationen så jeg et eller andet sted at udvikleren ved et parameter havde noteret, citeret frit fra hukommelsen: Vi ved ikke rigtigt hvordan de her parametre fungerer, så vi anbefaler at man bare lader dem stå til standard værdier. Jeg kan stadig ikke helt forstå hvordan fanden det lader sig gøre. Det er lidt som at have fyldt sig med stoffer en aften og næste dag stå op og se en ting med en stor rød knap stå på sit bord som man har bygget om aftenen, uden at kunne huske hvad det ér. Man har lyst til at trykke på knappen men man er bange for hvad der sker hvis man gør det.

Fedora er jo også der hvor RedHat smider alle deres forsøg ind for at se hvor godt det fungerer, men hvor RedHat driver kæmpe serversystemer så er Fedora på grund af sit smalle økosystem og at det strengt taget er et testsystem ikke egnet til andet end workstations, og det forklarer så også den hurtigere opdateringsfrekvens. Jeg har aldrig rigtigt beskæftiget mig med det, YUM er ikke noget jeg er fan af.

Ubuntu kan man sige meget godt om (det er trods alt en Debian distro), der er intet galt på den tekniske side efter min mening, dem som brokker sig højlydt over Ubuntu gør det så vidt jeg kan se mest på grund af at Canonical bevæger sig i en retning, hvor det hele ikke er lige så frit og open-sourcy som det KUNNE være, og det bekymrer en masse mennesker der frygter at Canonical vil blive som Microsoft eller Apple i Linux verdenen.

Og på det punkt giver jeg en lille shit, men kun en lille. Jeg kan godt se de spørger om man vil donere når man downloader deres ting, men altså - intet er gratis i sidste ende. GPL er naturligvis vigtigt. Forestil dig at få en pacemaker der skal få dit fucking hjerte til at slå, og så må du ikke få udleveret den kode der driver lortet - det er dér vi er lige nu. Det er der ikke mange der går særligt meget op i, eller spekulerer over - og hvis det var mig, ville jeg nok også tænke mest på at mit hjerte slog - men det er principielt helt forkert at man på grund af fucking copyright og intet andet, ikke kan få lov at se, hvad det er, der holder én i live.

Windows har efter min mening en uovertruffen GUI og man må bare konstatere at der er smidt frygteligt mange penge i at udvikle det grafiske interface så alle kan bruge det. Det er absolut perfekt. GNOME 3 er efter min mening den bedste GUI på Linux, skarpt forfulgt af Cinnamon og Mate (igen, bare min personlige mening) men ingen af dem kommer op på siden af Windows. Jeg synes absolut ikke at æble maskiner kan følge med Windows når det kommer til GUI heller, selv om jeg godt ved at Windows flere gange har taget en bid af æblet. Bevares, det er pænt, det fungerer udmærket, men OMG hvor er den indstilling jeg skal bruge?! Til gengæld viser OS X tydeligt hvor meget skrald man kan få ud af relativt småt hardware når man fyrer op for en omgang BSD.

På andre områder trumfer Windows også alt andet end Apple, det er godt nok ikke længe siden, måske 3 år, at en Ubuntu desktop maskine ville slukke skærmen på grund af inaktivitet i 10 - 15 minutter ----- altså, inaktivitet der skyldtes at man afspillede en film i fuld skærm og derfor ikke rørte sin mus.... På Ubuntu 18.04 desktop oplever jeg at et password felt ikke kan fokuseres i Firefox, hvilket tvinger brugeren til enten at smutte i konsollen og fjerne type=password fra feltet før man kan få lov at indtaste sit password, hvilket ikke kan kaldes en løsning selv hvis man er hårdt beruset. Jeg kæmpede noget med det, og til sidst fandt jeg ud af det skyldes en fejl i 18.04 der kommer med IBus 1.5.17 men uden ibus-xx-f19-password patch. Jeg skiftede inputmetode til XIM og det løste problemet. For at få en tilpas scrollspeed i Ubuntu desktop 18.04 har jeg været nødt til at installere imwheel og skrive en konfigurationsfil. Den slags problemer oplever man bare ikke på Windows (eller OS X). Aldrig. Man klikker bare indstillinger -> mus -> hastighed -> vælger antal linier -> ok. Slut.

Jeg koder som sagt ikke rigtigt, jeg kan lidt PHP og SQL til husbehov - og selvfølgelig lidt shell. Jeg ville egentlig gerne kunne lidt mere, men det er bare ikke så super nødvendigt for mig, og når jeg har tænkt på hvilket sprog det skulle være, har jeg altid kigget mod Python, fordi det har en interessant løs syntax, i C skal man jo kraftedme rydde de fysiske adresser i hukommelsen selv, det kommer jeg aldrig til at lære. Det bliver nok aldrig rigtigt til noget, for i en realistisk hverdagssituation kan jeg godt få brug for at automatisere processer, men det bliver ikke mig der nogensinde skal opfinde ny software under nogen omstændigheder, jeg skal bare få tingene til at køre med den software der allerede findes. Jeg har heller ingen ideer til noget jeg gerne vil lave, og så synes jeg programmering er røvkedeligt, egentlig. I hvert fald hvis det ikke er for at løse et helt konkret problem. Man er også nødt til at tænke på økonomien i det.

Det er altid sjovt at finde nogen man kan snakke lidt med om tingene, der er ikke mange af os. De fleste får sådan et langt og blankt blik når man taler om det. De finder det ganske enkelt tæskehamrende kedeligt og ubrugtligt. Selvfølgelig lige ind til de ikke kan printe eller komme på nettet og se vejrudsigten eller ugen lottotal, så skal de fandme nok ringe.

Og ja, nogle gange bliver det hele lidt for abstrakt. Jeg skater ikke for jeg ville dø af det i løbet af 5 minutter, men til gengæld vil jeg nu gå ud og skille en motorsav ad, rense luftfilter, benzinfilter, kaburator og tændrør, og så håbe på den kører ordentligt igen, så jeg kan få de 2 tons træ jeg har liggende på plænen skåret op og stablet pænt. Det er en noget mere håndgribelig måde at konstatere at man rent faktisk har lavet noget dén dag.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17195
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41859

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf LaMariposa » 18. aug 2018, 10:00

Når man indser, at man ikke fatter en bjælde af den sidste side af denne tråd og samtidig konstaterer, at man ikke gider læse de lange indlæg igennem for at prøve at forstå dem :genert:
7
:lun: Be brave
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 10:52

LaMariposa skrev:Når man indser, at man ikke fatter en bjælde af den sidste side af denne tråd og samtidig konstaterer, at man ikke gider læse de lange indlæg igennem for at prøve at forstå dem :genert:


Jeg medgiver det var kedeligt og indforstået snak, og som Vulpe foreslår, så laver vi en tråd til dét, og stopper med den snak her.

Det eneste for dig væsentlige jeg har skrevet, er dette:

Forestil dig at få en pacemaker der skal få dit fucking hjerte til at slå, og så må du ikke få udleveret den kode der driver lortet - det er dér vi er lige nu. Det er der ikke mange der går særligt meget op i, eller spekulerer over - og hvis det var mig, ville jeg nok også tænke mest på at mit hjerte slog - men det er principielt helt forkert at man på grund af fucking copyright og intet andet, ikke kan få lov at se, hvad det er, der holder én i live.


Ovenstående er faktuelt rigtigt, der er intet af det jeg har skrevet dér, der er fri fantasi. Det er gældende for alle mennesker med pacemaker, og jeg gætter på det også gælder for mennesker med insulinpumper. Så siden at koden er proprietær så håber jeg at:

1: Den er korrekt
2: Den person der har skrevet den, ikke hader mig og gerne så mig falde død om

Det går igen i mange, stort set alle, af de essentielle teknologiske løsninger vi alle er afhængige af. Det er lukkede systemer, som et firma har en copyright på. Du kan ikke få lov at gennemgå indholdet, og kan dermed ikke se fejl eller ondsindet funktionalitet. Det går igen alle steder, din router (hvem overvåger hvad du laver på nettet?), dit TV (Var det Samsung der optog hvad folk sagde?), din telefon (vi aner ikke, hvem der kan tænde og slukke kameraet i telefonerne eller mikrofonerne, og vores politikere i Folketinget har endda telefoner med på møder om eksempelvis forsvaret), og dine børns bamser, der sørme også optager hvad ungerne siger og sender det til producenten. Om ikke så forfærdeligt lang tid kan dit køleskab fortælle et medicinalfirma at du nok har diabetes eller en særlig allergi overfor en bestanddel i en fødevare, og så vil den viden blive også blive udnyttet. Youtube app'en har indbygget Wi-Fi scanning. Hvorfor igen? Og det er værd at hæfte sig ved, at det kan den app stadig, selv om du har slukket dit Wi-Fi på din telefon ......

Hvis du tænder din GPS i din telefon, og er logget ind på Google og Facebook, så gå en tur ind i den lokale brugs og den lokale slagter, og ned i den lokale Silvan eller Harald Nyborg. Stil dig ved eksempelvis bordplader i Silvan, og bliv stående i området dér i 10 - 20 minutter, gå rundt og kig på tingene, som om du skulle beslutte dig for, hvilken bordplade du skulle købe.

Gå så hjem, tænd din computer, fjern din Ad Block på ekstrabladet.dk og se, reklamerne for byggemarkeder der bliver vist. Få derefter din kæreste/mand til at gå på Facebook og læg mærke til at han får foreslået siderne fra den lokale brugs og slagter du besøgte.

Så kan man snakke om, at det er harmløst og udelukkende for at vise reklamer og tjene penge, og man kan bestemt godt argumentere for at det er pisse ligegyldigt og uden indflydelse på ens liv, det kunne man, for selv om jeg mener man er tåbelig hvis man har den holding, så er det en valid holdning, men der er godt nok ikke langt til at staten kan bruge informationen til at kontrollere dig totalt. En fyr i Rusland udviklede en app der gjorde det muligt at tage et billede af en person, som så kunne matches op mod profilbilleder på alle tænkelige sociale medier. Tanken fra hans side var angiveligt at man hurtigt kunne finde ud af om en attraktiv kvinde man så i byen var single, men der gik ikke lang tid før de russiske myndigheder benyttede den app. Sådanne teknologier vil fuldstændigt kunne styre os alle, og det er statshemmeligheder. En af de mennesker der arbejdede på at udvikle Pokemon Go var tidligere ansat hos CIA hvis jeg husker rigtigt. Gad vide om der har siddet nogle mennesker i et rum i Langley og haft denne her samtale:

A: Gutter, det er fedt nok vi kan høre hvad de siger, og det er altså super fedt at vi kan placere dem samtidigt med. Jeg elsker at være agent i denne tidsalder, folk gør det let. Det er som om George Orwell skrev den perfekte manual med 1984, selv om han nok mente det som en advarsel :D :fløjt:
B: Ja, det er rigtigt. Hvis så folk også lige gad at tage telefonen op af lommen og filme hvad de så på og så bare sendte det direkte til os, så ville den virkelig være hjemme, ikke drenge? Hahahaha :lol:
C: Jeg har en idé..... :devil:
A&B: :dåne:

Processoren i din computer har en masse funktionaliteter som producenten har beskrevet for at andre producenter af software og hardware kan benytte sig af den, men de inderste lag af funktionaliteten er top hemmelig og klassificeres på linie med statshemmeligheder. Og der er ikke nogen tvivl om, at den Amerikanske regering har en direkte linie til Intel, hvor de kan bede dem om at lave tingene som nu engang er praktisk for den siddende administration.

Så der er bestemt noget at tænke over. Hvad vi kan gøre ved det er en anden snak. Indtil videre ærligt talt ikke særligt meget. De forsøg der har været på at udgive 'rene' smartphones har fejlet eklatant, funktionaliteten har været i bund og stadig har der været ubeskrevede processer med navne som com.qualcomm.qcrilmsgtunnel. Altså hvad fanden er dét? Det kan man ikke se, men man KAN se at den har adgang til ALT, den kan endda lægge en voice mail på dine telefonsvarer....

Intels "Management Engine" kan f.eks bruges til at opdatere Windows på en virksomheds laptops, selvom disse laptops ligger slukket, ikke bare "suspendet", men slukket, i bagagerummet i en bil parkeret i en lufthavn. Intel kan altså benytte din computer selv om du har slukket den. Og vi ved ikke hvordan.

Vi har et problem. Ingen tvivl dér. Men det er for det første ekstremt komplekst, og samtidigt super kompliceret, så ikke så mange forstår omfanget, og færre endnu forstår hvad der foregår, og ingen har en kæft idé om hvad de skal stille op, det eneste de ved er, at de har brug for den telefon og deres computer (og i DK skal du som minimum benytte NemID, det er påbudt ved lov, så du KAN ikke rigtigt komme uden om at skulle bruge en computer og internettet, om ikke andre steder så på et bibliotek eller noget), fordi den gør deres liv nemmere, den kan noget man har brug for, og det er ved gud også helt reelt at have det sådan, for det ER smart, det er genialt, og jeg elsker det også selv.

Blah.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Generelt"