Fie Laursen er "knækket"

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Viskelæder » 22. maj 2016, 13:30

Hvad er det, I tænker, kommunen kan gøre ved denne problematik?
4
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Bimmerdyret » 22. maj 2016, 14:04

Viskelæder skrev:Hvad er det, I tænker, kommunen kan gøre ved denne problematik?


Altså der er jo ikke opfyldt undervisningpligt, og det er det også kommunens ansvar at der sættes ting i værk for at dette kan opfyldes.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf getitright » 22. maj 2016, 14:04

Fies video overrasker mig som sådan ikke. Alting har været lidt for fantastisk, dramatisk og utroligt til at jeg kunne forestille mig, at det hele var sandt. Jeg har altid haft det lidt anstrengt med hendes mediepersonlighed, men det sidste stykke tid har jeg egentlig haft mere ondt af hende. Jeg håber virkelig, at hun får en masse kram, at der kommer noget ro i hendes liv, og hun får den støtte, hun behøver fra mennesker, der holder af hende.

Selvom jeg ikke burde være overrasket over, hvilket råddent kommentarfelt, der er på videoen, men det er det nok det, der forarger mig mest. Den stakkels pige sidder og er utrøstelig, og så kan folk alligevel sidde og kalde hende alverdens grimme ting, fortælle hende, at hun skal begå selvmord og hvad ved jeg - det der er allermest forfærdeligt ved den her sag er næsten de her mennesker, der får jern på af at tromle andre ned på internettet, virkelig har noget at wanke over nu. Hold kæft, hvor jeg synes, det er grimt.
Senest rettet af getitright 22. maj 2016, 14:11, rettet i alt 1 gang.
5
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Bimmerdyret » 22. maj 2016, 14:06

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
icelady skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tja, men de havde da muligheden for at sætte en fod ned, da hun var 15 år som fx. at sørge for at hun fik gennemført folkeskolen.
DE kunne have gjort en masse, men valgte ikke at gøre det.
Kommunen kunne også have gjort noget - men valgte ikke at gøre det, selvom de så at forældrene ikke var i stand til at varetage forældreansvaret overfor deres datter.


Men der formodes jo at forældrene INTET har gjort. Det kan jo tænkes de har prøvet, men er rendt panden mod en mur, da de nåede kommunen.

Dét er det, jeg bliver så trist af ved den her problematik; at folk formoder at så snart forældrene har indset de ikke kan gøre noget og kontaktet kommunen er der sket en hel masse. Jeg er ked af at sige det, men de danske kommuner er slet ikke så effektive, som folk tror.


Og overordnet set, så kan det jo være at forældrene har været skide ligeglade med hende. Og hvis ingen har grebet ind (skole, lærere/naboer etc), så er det klart, tøsen fortsætter på en katastrofekurs.


Kommunen har ikke gjort det de burde - taget i betragtning at man truer forældre til autister der holdes hjemme fra skole med at tvangsfjerne deres børn, så kunne kommunen jo have valgt selv samme.
HVad angår forældrene så kunne de enkelt have sagt : NU stopper du f... og så lukket tøsens internetforbindelse.


'Tøsen' er myndig, så nej vel. Til at cutte nettet og det er altså ikke så let at gøre med teenagere under 15 år. De skal nok finde noget net, hvis de virkeligt vil. De færreste har ressourcer til at overvåge 24/7.

Vi kender ikke forældrene. Vi ved ikke, hvad der går forud for alt det her. Måske det er brug for at huske, at det kan være meget kompliceret og ikke noget, som almindelige mennesker får indsigt i. Hvad/hvem/hvor/hvornår - vi ved det ikke.

Det undrer mig virkeligt, at så mange dømmer forældrene til Fie - jeg har arbejdet med mennesker i 30 år snart og også set unge vokset op i gode velfungerende familier komme galt afsted.


Ja, hun er myndig som 18 årig - ikke som 15 årig hvor hun droppede ud af skolen og fedede den hjemme hos mor og far vel?
Og jo...det ER faktisk let at cutte nettet.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Flora » 22. maj 2016, 14:12

Bimmerdyret skrev:
Ja, hun er myndig som 18 årig - ikke som 15 årig hvor hun droppede ud af skolen og fedede den hjemme hos mor og far vel?
Og jo...det ER faktisk let at cutte nettet.



Skulle de så også have buret hende inde, så hun heller ikke kunne benytte nettet hos veninder, på biblioteket, netcafeer osv.? Der er masser af steder man kan få adgang til net, så medmindre de mandsopdækker hende 24/7 kan de ikke forhindre hende i at gå på nettet. Det bliver måske sværere hvis hun ikke har adgang hjemme, men da absolut ikke umuligt.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19602

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Animi » 22. maj 2016, 14:28

Det er virkelig nemt at dømme andre ude fra sidelinjen, især hvis man ikke kender personerne. Hvem ved, måske har Fies forældre været fuldkommen ligeglad, og bare ladet hende sejle sin egen sø. Eller også har de prøvet alt hvad de kunne, uden at det i sidste ende hjalp.
For det er SÅ nemt at sige "Jamen, de skulle bare have snakket med hende, cuttet hendes internet osv." Men altså, hvis man taler for døve øre, er det ikke sikkert at adskillelige samtaler virker. Hvis man cutter internettet derhjemme, kan man ikke forhindre at hun tager på biblioteket, sine venner osv. Medmindre man spærre hende inde og mandsopdækker hende 24/7, men altså det kan jo ikke rigtigt lade sig gøre.
Jeg er fuldkommen enig i at kommunen skulle have grebet ind, da hun droppede folkeskolen. Men hvis ikke kommunen gad gøre noget, hvad skulle forældrene så gøre? Igen, de kunne jo ikke ligefrem tvinge hende i skole, medmindre de fulgte hende over og sad og kiggede på at hun var der hele dagen.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Æble » 22. maj 2016, 14:30

Det er sq svært hvad man som forældre kan gøre. Nogle gange når min søn på 13 har gjort noget der ikke er ok og jeg taler med ham om det, så tænker jeg :"fuck hvad hvis han ikke gær som jeg siger? ". Man kan ikke tvinge unge mennesker til noget. Jo jeg kan tage hans computer og net, men han har computer og net i skolen og hos venner. Tror det er for sent når de er så store. De skal fra de har været små være vant til at respektere de voksnes beslutninger.

Og hvis jeg tænker på mig selv som 17-18 årig - jeg var da skideligeglad med hvad mine forældre mente. Fx syntes de at jeg skulle gå fra min kæreste fordi vi tit skændtes (fx om natten inden en skoledag). Det var slet ikke på tale for mig at gøre det (selvom jeg idag kan se at det naturligvis havde ret og jeg ikke ønsker mine egne børn i sådan et forhold).
3
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Æble » 22. maj 2016, 14:33

Til gengæld ville jeg ikke tillade at mine børn gik ud af skolen. Ved ikke præcis hvad jeg ville gøre, men jeg ville aldrig nogensinde have det åbent som en mulighed.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2016, 14:58

icelady skrev:
Karkluden skrev:Men det var hun, så vidt jeg husker, ikke da hun startede med at blogge.

Derudover har hun da boet hjemme en del af tiden efter hun blev 18, og muligvis var min mor "hård", men det var altså sådan, at så længe jeg boede under hendes tag, var der visse regler der skulle følges, og ellers var jeg velkommen til at flytte for mig selv. Det var ikke urimelige regler, men der var regler.


Problemet er bare, at du som forælder kan ende i en pest vs kolera situation.

Muligt scenarie: Forældre siger "Stop det der, eller du må flytte."
Fie "Fint, Jeg flytter hen til X" (Som forældrene måske ikke er trygge ved og ved, at det kan forværre hele situationen.).

Jeg er skam hverken ude på at forsvare forældrenes mulige manglende sanktion, eller bashe dem for deres mulige manglende sanktion; jeg vil bare give udtryk for, at det er for nemt at stå på sidelinjen og sige "De burde have grebet ind." Det er altså ikke så nemt, som folk åbenbart tror.


Men forældrene må jo have været vidende om, at en stor del af historierne var løgne eller i hvert fald stærkt overdrevne og dét kunne de jo have talt med hende om - uden at forbyde hende i at blogge.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf icelady » 22. maj 2016, 15:08

Bimmerdyret skrev:Kommunen har ikke gjort det de burde - taget i betragtning at man truer forældre til autister der holdes hjemme fra skole med at tvangsfjerne deres børn, så kunne kommunen jo have valgt selv samme.
HVad angår forældrene så kunne de enkelt have sagt : NU stopper du f... og så lukket tøsens internetforbindelse.


Igen; kommuner prioriterer forskelligt. Og igennem de sidste 5-10 år er der tabt mange unge på gulvet, fordi kommuner ikke har reageret.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf HerErJeg » 22. maj 2016, 15:09

Pølsemix skrev:
HerErJeg skrev:Nu er der af og til snak om at solen kan få et udbrud som lammer hele vores teknologiske infrastruktur.
Tænk lige hvis det skete? På det rent sociale plan med blogs og Facebook og YouTube videoer ville det helt være en sund ting at opleve det ægte liv mennesker imellem, hvis teknologien slet ikke var en mulighed - for en tid.
Det ville så helt sikkert også medføre paniske reaktioner, hvis hele den kunstige livsnerve blev kappet.


Hvordan er koblingen mellem Fie Laursens blog og dette indlæg?

Hun lever jo i en kunstig virkelighed. Dem der følger hende i tykt og tyndt føler sikkert at de virkelig er en del af hendes liv.
Det hele er jo så en fed løgn, og som Blogger i Fies tilfælde er det nok kun antallet der tæller, hvem det er skide lige meget.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. maj 2016, 15:14

Jeg vil give Rakel helt ret i, at det som sådan ikke er noget nyt.
Det er sjældent, at den slags mennesker går over i verdenshistorien, fordi de jo netop ikke har så meget at byde på i det store billede, men hvis man søger efter det, dukker der en hel del veldokumenterede historier frem.
Fx. denne om en dårligt stillet engelske kvinde fra starten af 1800-tallet, der opfandt sit eget volapyksprog, tog noget eksotisk tøj på og udgav sig for at være en skibbrudden prinsesse fra et fjernt rige i det indiske ocean.
https://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Caraboo

Forløbet er meget det samme som her små 200 år efter. Ungt menneske kan ikke forlige sig med en alderssvarende tilværelse og vil være rig og berømt hurtigst muligt og for enhver pris, hvorefter hun opfinder en dramatisk (og tidstypisk) persona, der fascinerer en masse mennesker. Efter relativt kort tid må hun dog gå til bekendelse, da hendes historier bliver betvivlet af visse personer eller direkte afsløret som fup.

Det er egentligt mest det sidste, jeg finder tragisk. At de her setups ofte er så dårligt lavede, at de tid bliver en decideret hæmsko for personen bag. At vedkommende simpelthen ikke kan gennemskue det og derved på kort tid får sat sig selv i en endnu værre position end udgangspunktet, det er virkelig sørgeligt.
4
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Pølsemix » 22. maj 2016, 15:16

HerErJeg skrev:
Pølsemix skrev:
HerErJeg skrev:Nu er der af og til snak om at solen kan få et udbrud som lammer hele vores teknologiske infrastruktur.
Tænk lige hvis det skete? På det rent sociale plan med blogs og Facebook og YouTube videoer ville det helt være en sund ting at opleve det ægte liv mennesker imellem, hvis teknologien slet ikke var en mulighed - for en tid.
Det ville så helt sikkert også medføre paniske reaktioner, hvis hele den kunstige livsnerve blev kappet.


Hvordan er koblingen mellem Fie Laursens blog og dette indlæg?

Hun lever jo i en kunstig virkelighed. Dem der følger hende i tykt og tyndt føler sikkert at de virkelig er en del af hendes liv.
Det hele er jo så en fed løgn, og som Blogger i Fies tilfælde er det nok kun antallet der tæller, hvem det er skide lige meget.


Det giver ikke mening at generalisere pga. et tilfælde som Fie, hvorfor skulle hendes følgere ikke kunne skelne mellem virkelighed og Fies blog?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Bimmerdyret » 22. maj 2016, 15:24

Flora skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ja, hun er myndig som 18 årig - ikke som 15 årig hvor hun droppede ud af skolen og fedede den hjemme hos mor og far vel?
Og jo...det ER faktisk let at cutte nettet.



Skulle de så også have buret hende inde, så hun heller ikke kunne benytte nettet hos veninder, på biblioteket, netcafeer osv.? Der er masser af steder man kan få adgang til net, så medmindre de mandsopdækker hende 24/7 kan de ikke forhindre hende i at gå på nettet. Det bliver måske sværere hvis hun ikke har adgang hjemme, men da absolut ikke umuligt.


Man kan sagtens hvis man vil..
Som forældre bestemmer man faktisk ret meget, eksempelvis uddannelsesvalg, hvem ens børn kan omgås osv, som 15 årige kan de ikke selv lave juridiske aftaler dvs. man kan bestemme om det må have mobil osv.
Og hvis de kære poder tror at de vil få det lettere med kommunen som værger, så er det ikke altid en større dans på roser.

Men faktum er altså at den pågældende pige fik lov til at krydre røv i sit lyserøde værelse med sin flaske rose i 3 år uden at der blev sat nogle livsmæssige krav til hende fra forældrenes side af.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fie Laursen er "knækket"

Indlægaf Bimmerdyret » 22. maj 2016, 15:25

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
icelady skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tja, men de havde da muligheden for at sætte en fod ned, da hun var 15 år som fx. at sørge for at hun fik gennemført folkeskolen.
DE kunne have gjort en masse, men valgte ikke at gøre det.
Kommunen kunne også have gjort noget - men valgte ikke at gøre det, selvom de så at forældrene ikke var i stand til at varetage forældreansvaret overfor deres datter.


Men der formodes jo at forældrene INTET har gjort. Det kan jo tænkes de har prøvet, men er rendt panden mod en mur, da de nåede kommunen.

Dét er det, jeg bliver så trist af ved den her problematik; at folk formoder at så snart forældrene har indset de ikke kan gøre noget og kontaktet kommunen er der sket en hel masse. Jeg er ked af at sige det, men de danske kommuner er slet ikke så effektive, som folk tror.


Og overordnet set, så kan det jo være at forældrene har været skide ligeglade med hende. Og hvis ingen har grebet ind (skole, lærere/naboer etc), så er det klart, tøsen fortsætter på en katastrofekurs.


Kommunen har ikke gjort det de burde - taget i betragtning at man truer forældre til autister der holdes hjemme fra skole med at tvangsfjerne deres børn, så kunne kommunen jo have valgt selv samme.
HVad angår forældrene så kunne de enkelt have sagt : NU stopper du f... og så lukket tøsens internetforbindelse.


'Tøsen' er myndig, så nej vel. Til at cutte nettet og det er altså ikke så let at gøre med teenagere under 15 år. De skal nok finde noget net, hvis de virkeligt vil. De færreste har ressourcer til at overvåge 24/7.

Vi kender ikke forældrene. Vi ved ikke, hvad der går forud for alt det her. Måske det er brug for at huske, at det kan være meget kompliceret og ikke noget, som almindelige mennesker får indsigt i. Hvad/hvem/hvor/hvornår - vi ved det ikke.

Det undrer mig virkeligt, at så mange dømmer forældrene til Fie - jeg har arbejdet med mennesker i 30 år snart og også set unge vokset op i gode velfungerende familier komme galt afsted.


Ja, hun er myndig som 18 årig - ikke som 15 årig hvor hun droppede ud af skolen og fedede den hjemme hos mor og far vel?
Og jo...det ER faktisk let at cutte nettet.


Ja. Gid det var så simpelt og sort/hvidt...


Når man ikke engang gider forsøge, så kan man jo ikke rigtig sige at tingene er sort/hvide.
1

Tilbage til "Generelt"