Udtryk der IN lige for tiden..

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2015, 20:04

canoodle skrev:#mcm #wcw#, bae, Netflix and chill, #onfleek, yaas, tinderella... The list goes on


Jeg stødte på "bae" forleden og var lige ved slukke for fjernsynet. For pokker, det lyder småtbegavet.

Jeg vil gerne nominere "Jeg kan godt se, hvor du kommer fra" i betydningen "Jeg forstår godt, hvad du mener".
:nej: Bare :nej:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2015, 20:56

DetSorteCirkus skrev:
canoodle skrev:#mcm #wcw#, bae, Netflix and chill, #onfleek, yaas, tinderella... The list goes on


Jeg stødte på "bae" forleden og var lige ved slukke for fjernsynet. For pokker, det lyder småtbegavet.

Jeg vil gerne nominere "Jeg kan godt se, hvor du kommer fra" i betydningen "Jeg forstår godt, hvad du mener".
:nej: Bare :nej:

Jeg har det også virkelig stramt (hehe) med "bae". Øv, hvor er det irriterende altså :cuss:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Flora » 31. aug 2015, 21:42

Jeg er nødt til at spørge. Hvad betyder bae? :genert:
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Flora » 31. aug 2015, 21:45

^og hvordan udtales det? Bage, bæ, ba...? :forvirret:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2015, 21:52

Flora skrev:^og hvordan udtales det? Bage, bæ, ba...? :forvirret:
.

Som "bay" på engelsk. Det er, i hvert fald i den sammenhæng, hvor jeg stødte på det, en kæleform af det i forvejen klæbrige "babe".

Dette citat fra magasinet Esquire er i øvrigt ret sjovt, synes jeg:
""Bae," Urban Dictionary says, is an acronym that stands for "before anyone else," or a shortened version of baby or babe, another word for sweetie, and, mostly unrelated, poop in Danish. In addition, "bae" has appeared in rap songs and countless web memes since the mid-2000's."
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf dgd2007 » 1. sep 2015, 12:37

Kommodedyret skrev:"Jeg tænker at...."

Det synes jeg altså lyder træls. Og jeg bruger det endda selv :lol:

Ja, det er vist den familie af vendinger, det skal få det hele til at lyde meget pompøst og vigtigt :)
Ta-da, absolut ro ... her kommer mine tanker.
Der er også varianten, hvor man (helt unødvendigt) efter at man har sagt noget, tilføjer: "... tænker jeg".
Det sjove er, at min bedste bedstemor sagde det, det var dog ikke med den der betoning som pompøst modeord, men bare sådan i stedet for "jeg vil tro, at ..." - tx "Jeg tænker, han kommer om et par dage."

Lurende Peber skrev:"Super" må jeg indrømme, at jeg selv har adopteret :blush:

Til dem, der mellem 20 og 40 og allerede opponerer mod modeord, kan jeg trøste jer med, at det bliver meget værre, jo længere man sprogmoderne bevæger sig væk fra ens barndoms vemodige tungemål :)
Fx ryger mine bryn en anelse op ved den importerede engelske betydning af at "adoptere". Jeg sidder et øjeblik der: "Jamen det er da kun noget, man gør med børn!" :gammel:

Queen Molly skrev:"stå op for mig/dig selv ".
Lyder virkelig tåbeligt.

Ja, ordrette oversættelser af engelske udtryk er sjældent særlig kønne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf dgd2007 » 1. sep 2015, 12:45

Min personlige maksimale væmmelse er over konstruktionen: (ingen kendeord) + tillægsord + navn.
fx "amerikanske CIA", "schweiziske Roger Federer", "tyske Angela Merkel" osv.
Det kan man bare ikke sige!!!
Men det er langt fra helt nyt, så mange af jer synes sikkert, det er helt normalt.
Jeg tror, det blev importeret fra svensk af sportsjournalister for 25-30 år siden.
Kan i hvert fald huske en artikel af DR's sprogpoliti omkring 1990, hvor de prøvede at stoppe denne omsiggribende uskik.
Argumentet var, at den konstruktion kun brugtes til kælenavne (tykke Bertha, røde Ras osv.) eller til billedbladsoverskifter (Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden) :)
Jeg må indrømme, jeg ikke er kommet videre - og kan faktisk finde på at springe en artikel over, hvis den begynder med den konstruktion :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf dgd2007 » 1. sep 2015, 12:47

Fru Sunshine skrev:At hænge ud med nogen. Det lyder virkelug dumt.

Det har jeg til gengæld "adopteret" :engel:
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Akehurst2 » 1. sep 2015, 13:08

"Det bliver et nej tak herfra".

Som jeg også selv har taget til mig, selvom jeg ikke ser X-faktor. Synes det er et fint udtryk, egentlig, men måske ved at være lidt vel brugt.
1
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Dirtylittledevil » 1. sep 2015, 13:36

Akehurst2 skrev:"Det bliver et nej tak herfra".

Som jeg også selv har taget til mig, selvom jeg ikke ser X-faktor. Synes det er et fint udtryk, egentlig, men måske ved at være lidt vel brugt.


Jeg elsker at bruge lige netop den sætning, når jeg ud af det blå får en af de der sexhenvendelser eller pikfotos man af og til er heldig at modtage på en datingside :-D
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Fru Sunshine » 1. sep 2015, 14:13

Og det værste: jeg er stoppet med et eller andet. Nej, du er ikke! Du er holdt op med et eller andet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf Kommodedyret » 1. sep 2015, 17:20

dgd2007 skrev:
Kommodedyret skrev:"Jeg tænker at...."

Det synes jeg altså lyder træls. Og jeg bruger det endda selv :lol:

Ja, det er vist den familie af vendinger, det skal få det hele til at lyde meget pompøst og vigtigt :)
Ta-da, absolut ro ... her kommer mine tanker.
Der er også varianten, hvor man (helt unødvendigt) efter at man har sagt noget, tilføjer: "... tænker jeg".
Det sjove er, at min bedste bedstemor sagde det, det var dog ikke med den der betoning som pompøst modeord, men bare sådan i stedet for "jeg vil tro, at ..." - tx "Jeg tænker, han kommer om et par dage."

Lurende Peber skrev:"Super" må jeg indrømme, at jeg selv har adopteret :blush:

Til dem, der mellem 20 og 40 og allerede opponerer mod modeord, kan jeg trøste jer med, at det bliver meget værre, jo længere man sprogmoderne bevæger sig væk fra ens barndoms vemodige tungemål :)
Fx ryger mine bryn en anelse op ved den importerede engelske betydning af at "adoptere". Jeg sidder et øjeblik der: "Jamen det er da kun noget, man gør med børn!" :gammel:

Queen Molly skrev:"stå op for mig/dig selv ".
Lyder virkelig tåbeligt.

Ja, ordrette oversættelser af engelske udtryk er sjældent særlig kønne.


Hmm, ja, jo, nu måtte jeg jo lige reflektere lidt over hvordan jeg selv bruger udtrykkene.

Når jeg sætter, "...tænker jeg" sidst i et sætning, så gør jeg det på samme måde som din bedstemoder, for at udtrykke at jeg ikke er 100% sikker i min påstand.

Når jeg sætter "jeg tænker..." først i en sætning, så er det fordi der er tale om noget spekulativt, hvor jeg på enten prøver at udtale mig om en følelsesmæssig situation som jeg ikke befinder mig i, men kloger mig på andres vegne, eller på mit fremtidige jegs vegne.
Eller også er der tale om en måde at betone et strategisk perspektiv, hvilket vil sige at jeg forsøger at forudsige tingenes udfald og forholde mig til hvilke handlinger der er mest hensigtsmæssige.

..... tænker jeg :devil:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2015, 20:35

Så er der selvfølgelig alle journalist-klicheerne ... dem bliver man jo ekstra hrutigt træt af, fordi man hører dem så tit.
Episk, ikonisk, historisk, rekordmange ... :genert:
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15651
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21053

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf 2SHY » 2. sep 2015, 21:05

"Stop dig selv" synes jeg lyder frygteligt og jeg får også fnidder af at "i træk" er blevet forvandlet til "i streg"
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15651
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21053

Re: Udtryk der IN lige for tiden..

Indlægaf 2SHY » 4. sep 2015, 05:35

Kval i stedet for kvalifikation. Helt ærligt er det virkelig nødvendigt at forkorte det ord? Kval giver mig i øvrigt associationer til kvalme eller kvalt
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Generelt"