Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf paint » 4. jun 2016, 07:33

Dansk, siden 1492. Dvs. daværende dansk (nu tysk), frem til starten af 1600-tallet, hvorefter det udelukkende var dansk. Mere specifikt københavnsk eller endnu mere specifikt 'Christianshavnsk'
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Sangius » 4. jun 2016, 07:35

Torn skrev:Jeg kender til tysk og dansk. Kan man overhovedet se det i en DNA-test? Tænker, at det er den samme menneskerace.


Men tror gerne, at der er alt muligt andet.


Der er ikke rigtig evidens for menneskeracer. Man kigger i stedet på f.eks. SNP's hedder de, som er små stykker DNA som går mere igen i nogle områder, end de gør i andre.

Generelt er vores genom enormt ens, og udseende har mere noget at gøre med hvilke gener der er aktiveret, fremfor hvilke gener man har.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Novella » 4. jun 2016, 07:41

Torn skrev:Jeg kender til tysk og dansk. Kan man overhovedet se det i en DNA-test? Tænker, at det er den samme menneskerace.


Men tror gerne, at der er alt muligt andet.

Jeg tænker også, at det genetisk ikke giver så meget mening. Politisk giver det slet ingen mening. Man kan være overvejende islandsk, nordtysk og/eller norsk genetisk, men dansk politisk.

Det kunne i øvrigt være interessant hvis man kunne finde dnaligheder den anden vej. Min oldefar (bondejysk) var i Marokko at arbejde i et års tid i 1920'erne. Min morfar har arbejdet i Nordsverige og min far i Island og Grønland. Gad vide, hvad der findes af efterkommere rundt omkring?
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Guilded_Lily » 4. jun 2016, 07:46

landsbytossen skrev:Apropos Als

http://www.alsnissen.dk/


Den er nemlig sjov, den side. Min salig mor og jeg fandt min mormors konfirmationsdato og mine oldeforældres bryllupsdato og bopæl i Sønderborg der. Men så gik vi lidt i stå. Jeg skal ordentligt i gang, jeg synes bare, det virker så uoverskueligt...
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf kidkomb » 4. jun 2016, 07:51

Novella skrev:
kidkomb skrev:Hvor mange generationer er en pære?

Jeg kender i hvert fald tre bedsteforældres ophav ret langt tilbage, og de er alle var små lokalsamfund, hvor de har giftet sig i området og har slået ned på en bondegård et sted. Den ene gren er slægtsforsket tilbage til 1700-tallet. Jeg er ikke engang stødt på en tysker, selv om den anden gren er fra Varde-området og kunne være infiltreret.

Det kunne dog være sjovt at følge dna-sporet :D

Chancen for at reklamefilmen tæller fra nogle generationer før er vel også sandsynlig.
Jeg synes også det kunne være ret sjovt at teste sådan en som dig :banan:
Gad vide, hvor mange generationer tilbage de tager udgangspunkt i :gruble:
Jeg ved tæt på intet om DNA, -kan man se hvornår det forskellige blod er blandet i?
Vi stammer jo i princippet alle fra Afrika :genert:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf landsbytossen » 4. jun 2016, 08:15

Novella skrev:
Torn skrev:Jeg kender til tysk og dansk. Kan man overhovedet se det i en DNA-test? Tænker, at det er den samme menneskerace.


Men tror gerne, at der er alt muligt andet.

Jeg tænker også, at det genetisk ikke giver så meget mening. Politisk giver det slet ingen mening. Man kan være overvejende islandsk, nordtysk og/eller norsk genetisk, men dansk politisk.

Det kunne i øvrigt være interessant hvis man kunne finde dnaligheder den anden vej. Min oldefar (bondejysk) var i Marokko at arbejde i et års tid i 1920'erne. Min morfar har arbejdet i Nordsverige og min far i Island og Grønland. Gad vide, hvad der findes af efterkommere rundt omkring?

Det bruges allerede af slægtsforskere, hvor man efter en dnatest, f.eks i ren mande. eller spindeside, kan modtage match med beslægtede, der også har fået lavet dnatest.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Nutellaen » 4. jun 2016, 08:52

Min far har aldrig vidst hvem hans far er. Min ene oldemor var tysk jøde. Min ene oldefar var ret mørk. Der skal nok være en del forskeligt i mig.

Nu har jeg så selv blandet gener så langt væk fra DK som man kan komme. Ville virkelig gerne se min datters genetiske kort.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf dgd2007 » 4. jun 2016, 09:14

DetSorteCirkus skrev:Samtidig skal man bare også huske på, hvor isoleret størstedelen af almuen normalt levede, at de eksotiske besøg udefra gjaldt ret afgrænsede områder, og at indvandrere typisk holdt sig for sig selv, bl.a. fordi både de og de indfødte danskere lagde vægt på at gifte sig med en, der havde samme religion.

Selvfølgelig er der sket et og andet udenfor linierne, og det elsker den brede historieformidling og kunsten at beskæftige sig med, men efter min vurdering bliver det ofte blæst for stort op i forhold til, hvor homogen befolkningen egentlig har været.

Det tror jeg, du har ret i.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf dgd2007 » 4. jun 2016, 09:24

Torn skrev:Jeg kender til tysk og dansk. Kan man overhovedet se det i en DNA-test? [...]

Noget må man kunne - jeg mener, der har været en del forskning på de britiske øer, der kan fastslå, i hvilke områder forskellige indvandrende grupper fra forskellige tidsaldre (keltere, angler, saksere, skandinaver osv.) især er repræsenteret. :gruble:

Men altså selvfølgelig ikke én dansk og én tysk type. Tysk er jo et sprog, ikke en race (som fx en vis AH troede :)). Jeg vil nok tro, der er større forskel fra Alperne til Nordtyskland end fra Nordtyskland til DK.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf billiebean » 4. jun 2016, 11:22

Tyske (grænsen har jo flyttet sig frem og tilbage og mine bedsteforældre på fædrene side var sønderjyder) og franske aner (de franske huguenotter som flygtede fra et katolsk Frankrig i det 17. århundrede). Men jeg gad godt blive testet. Jeg er dog utrolig skandinavisk af udseende og det samme er min øvrige familie. Alle rødblonde og blonde med blå øjne. Tror vi er fæstebønder så langt tilbage man kan regne - Nu frisker jeg så blodlinjen lidt op med en indsprøjtning nordafrikansk/arabisk blod, inchallah. :D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 11:51

100% dansk så vidt jeg ved. Kender dog kun 1 oldeforældre, de andre ved jeg intet om, ikke en gang hvad de hed. Men jeg gå ud fra at jeg ville vide det hvis de ikke var danskere.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf sigge » 4. jun 2016, 12:32

Tilbage til mine tipoldeforældre er alle vist født og opvokset i Danmark. Min oldefar (morfars far) gik op i slægtsforskning og har ført slægten helt tilbage til Gorm den Gamle. Men undervejs gik det vist også gennem noget russisk eller tysk (oldefar snød og tog ikke den direkte linje udelukkende gennem mandlige efterkommere, han var nødt til at gå gennem kvinder i nogle led for at nå helt tilbage). Da han så var færdig med sin egen familie, ville oldefar se lidt på sin svigerdatters (min mormors) slægt, men da han kom nogle led tilbage stødte han på "tatere", og så stoppede forskningen der. For "sådan nogle" kunne man jo ikke være i familie med! Min mormor var nu også lidt mørk i det, så det virker slet ikke usandsynligt.
1
You can't spell awesome without me.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 12:47

sigge skrev:Tilbage til mine tipoldeforældre er alle vist født og opvokset i Danmark. Min oldefar (morfars far) gik op i slægtsforskning og har ført slægten helt tilbage til Gorm den Gamle. Men undervejs gik det vist også gennem noget russisk eller tysk (oldefar snød og tog ikke den direkte linje udelukkende gennem mandlige efterkommere, han var nødt til at gå gennem kvinder i nogle led for at nå helt tilbage). Da han så var færdig med sin egen familie, ville oldefar se lidt på sin svigerdatters (min mormors) slægt, men da han kom nogle led tilbage stødte han på "tatere", og så stoppede forskningen der. For "sådan nogle" kunne man jo ikke være i familie med! Min mormor var nu også lidt mørk i det, så det virker slet ikke usandsynligt.


Min morfar gik også meget op i slægtsforskning, og han førte os tilbage til Djenghis Kahn, hvilket beskadigede hans troværdighed som slægtsforsker så meget for mig at jeg aldrig var interesseret i at høre mere om hans undersøgelser. Jeg betvivler at god arkivering var en høj prioritet omkring Khanen.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 12:54

Bad Samaritan skrev:Jeg er en bastardiseret dansk-italiensk-tysk femte generations-perker, hvis du spørger Søren Espersen, og dog alligevel dansk nok til at betale skat og gå i krig for mit land. Men sådan rent personligt, så er mit lands eneste grænser dem, mit hjerte byder mig - som russeren så fint synger det i den dér storslåede musical om livets store skakspil...



?



:love:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jun 2016, 14:10

eks-Maupassant skrev:
sigge skrev:Tilbage til mine tipoldeforældre er alle vist født og opvokset i Danmark. Min oldefar (morfars far) gik op i slægtsforskning og har ført slægten helt tilbage til Gorm den Gamle. Men undervejs gik det vist også gennem noget russisk eller tysk (oldefar snød og tog ikke den direkte linje udelukkende gennem mandlige efterkommere, han var nødt til at gå gennem kvinder i nogle led for at nå helt tilbage). Da han så var færdig med sin egen familie, ville oldefar se lidt på sin svigerdatters (min mormors) slægt, men da han kom nogle led tilbage stødte han på "tatere", og så stoppede forskningen der. For "sådan nogle" kunne man jo ikke være i familie med! Min mormor var nu også lidt mørk i det, så det virker slet ikke usandsynligt.


Min morfar gik også meget op i slægtsforskning, og han førte os tilbage til Djenghis Kahn, hvilket beskadigede hans troværdighed som slægtsforsker så meget for mig at jeg aldrig var interesseret i at høre mere om hans undersøgelser. Jeg betvivler at god arkivering var en høj prioritet omkring Khanen.


Jeg har ofte knap så seriøse slægtsforskere mistænkt for at lade sig forblænde af et navn for derefter at digte videre selv.
Fx. var der engang en familie, som fortalte mig, at de skam stammede fra en kendt søhelt. Da jeg spurgte lidt ind til deres opdagelse, viste der sig ikke at være mere i den historie end, at de havde samme efternavn og derfor gik ud fra, at de så på en eller anden måde var beslægtede med manden.
Jeg var ikke imponeret. For det første er der flere forskellige slægter med samme efternavn, og for det andet stammer vi jo allesammen fra kendisser, hvis det ikke skal være i lige eller tilnærmelsesvis lige linie.
1

Tilbage til "Generelt"